|
Full version: Favoritrecept!
Farbror Blå
28-09-2005, 18:59
Vad har ni för underbara recept liggande i era lådor hemma?
Skriver en enkel fisksoppa:
Fräs en halv purjo i olja, (det vita skuret i tunnaskivor, det gröna i 2cm -strimlor) Blanda i en liter fiskbuljong ( tärningar i vatten ) koka upp!
Skär fem stora morötter i lövtunna skivor (lätt med osthyvel) Skär fisk i lagoma portionsbitar (torskblock, sej, kolja eller kabeljo)
När soppan kokar, späd med en halv liter mjölk, låt koka upp igen. Lägg i fiskblocken och täck sedan hela ytan med morotsskivorna i ett tjockt lager.
Låt koka i två minuter. Klart
Mycket enkel, men förvånande god!
Det måste jag testa! Lillflickan gillar både soppa och kokta morötter så det verkar vara ett bra sätt att få henne att äta fisk.
Det här tycker jag är gott: Fläskfilé fråm Caribien 4 port.
1 fläskfilé 1 msk olja 1-2 gula lökar 2 msk curry 3 dl kycklingbuljong 3 dl kokosmjölk 1/2 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar
Hacka löken och fräs den mjuk med curryn i en stekpanna. Skär fileen i centimetertjocka skivor och låt den bli genomstekt i ca 10 min. Tillsätt buljong, kokosmjölk och kryddorna. Koka upp, sänk sedan värmen och småkoka ca 20 min. Servera med ris.
får man skoja eller ska vi bara mysa och gosa här?
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:09) får man skoja eller ska vi bara mysa och gosa här?  Jag tycker att skoj också hör till gos och mys!
nu ska vi se... favorit recept.... om det gäller mat.... Flygande Jacob tror jag... Ta ca 3 kycklingfileer, skär i mindre bitar och krydda med grillkrydda. Vispa 3 dl grädde hårt, blanda i ca 1dl chilisås och ca 1-2 msk sweet chili sås. Lägg kycklingen i en ugnsform, klicka över gräddröran. skiva banan o lägg över, lägg på en näve nötter också, jordnötter eller  äh.. jag tappa namnet.... strö över lite curry (bara lite) och sedan in i ugnen ca 225 grader ca10-15 minuter. Ps. man ska ha ris till också ds Ps igen...cashewnötter heter ju de andra nötterna Ds
Björken
28-09-2005, 19:21
En snabb och enkel men mumsig efterrätt
Blåbärs- & hallonglass med nötter
250 gram kesella 10 %
500 gram frysta bär
(t.ex. hallon, blåbär eller jordgubbar)
2 tsk fruktsocker
150 gram blandade nötter och solrosfrön
Tillagning:
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka nötterna och lägg tillsammans med solrosfröna i en långpanna. Rosta i ugn till gyllene färg. Låt det svalna.
Lägg de frysta bären tillsammans med kesellan i en hög skål och mixa med mixerstav, eller använd kniven i matberedaren och kör till en slät massa. Tillsätt socker och blanda lite till. Fördela nötterna/solrosfröna i fyra glas eller skålar och klicka i glassen. Servera genast eftersom den smälter fortare än vanlig glass.
Kyckling med ädelost och vindruvor
1 grillad kyckling 1 bit ädelost (140 gram) 2,5 dl matlagningsgrädde vindruvor
1. Dela kycklingen i små bitar och lägg i en ugnsform 2. Smält ädelosten i en gryta och häll i grädden. 3. Häll gräddblandningen över kycklingen 4. Ställ in formen mitt i ugnen på 225 grader 5. Strö över halva vindruvor några minuter innan allt är klart. 6. Maträtten är färdig när den fått lite färg. 7. Servera med ris eller bandspaghetti
Det blir lättare att hitta dessa recept om ni lägger dem i Receptavdelningen, man kanske inte söker just recept just i småprat. Vore ju synd om någon intresserad missar dem, menar jag. Dessutom tycker jag att det är TRIST med det provokativa tillägget i rubrikten. Onödigt. Mvh Fenja
mitt favvo-recept fyra koppar värme två koppar vänlighet en halv dl. kärlek (kan bytas till en liter i vuxen ålder) en kopp humor tre dl empati en dl. förståelse grädda den i trettiosju grader i nio månader, och håll den lätt ljummen i några år. en trevlig mäniska
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:24) mitt favvo-recept fyra koppar värme två koppar vänlighet en halv dl. kärlek (kan bytas till en liter i vuxen ålder) en kopp humor tre dl empati en dl. förståelse grädda den i trettiosju grader i nio månader, och håll den lätt ljummen i några år. en trevlig mäniska 
Farbror Blå
28-09-2005, 19:26
Jag VILL lägga mina recept här till glädej för andra. Här kan vi dessutom mysprata runt mat =) det andra bemöter jag inte ens.
puss!
CITAT (yenny @ 28-09-2005, 20:25) CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:24) mitt favvo-recept fyra koppar värme två koppar vänlighet en halv dl. kärlek (kan bytas till en liter i vuxen ålder) en kopp humor tre dl empati en dl. förståelse grädda den i trettiosju grader i nio månader, och håll den lätt ljummen i några år. en trevlig mäniska  :)  Helt ljuvligt
Fialotta
28-09-2005, 19:33
CITAT (yenny @ 28-09-2005, 20:21) nu ska vi se... favorit recept.... om det gäller mat.... Flygande Jacob tror jag... Ta ca 3 kycklingfileer, skär i mindre bitar och krydda med grillkrydda. Vispa 3 dl grädde hårt, blanda i ca 1dl chilisås och ca 1-2 msk sweet chili sås. Lägg kycklingen i en ugnsform, klicka över gräddröran. skiva banan o lägg över, lägg på en näve nötter också, jordnötter eller  äh.. jag tappa namnet.... strö över lite curry (bara lite) och sedan in i ugnen ca 225 grader ca10-15 minuter. Ps. man ska ha ris till också ds Den här Jakob måste jag prova...låter gott
Fialotta
28-09-2005, 19:34
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:24) mitt favvo-recept fyra koppar värme två koppar vänlighet en halv dl. kärlek (kan bytas till en liter i vuxen ålder) en kopp humor tre dl empati en dl. förståelse grädda den i trettiosju grader i nio månader, och håll den lätt ljummen i några år. en trevlig mäniska  Vilket kanonrecept
NU BLEV JAG HUNGRIG får gå och laga nattamat
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:36) NU BLEV JAG HUNGRIG får gå och laga nattamat  Nattamat???? Den brukar jag inta vid 23-tiden...
CITAT (stina @ 28-09-2005, 20:38) CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:36) NU BLEV JAG HUNGRIG :lol: :lol: får gå och laga nattamat  Nattamat???? Den brukar jag inta vid 23-tiden...  jajaja....  frukost då då
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 20:36) NU BLEV JAG HUNGRIG får gå och laga nattamat  Jag brukar sitta och småäta lite vid datorn på kvällarna, oliver är väldigt behändiga t.ex. Nötter är ju vääääldigt goda att småäta också.....ooohhh vad jag blev sugen nu också!
*Felix matte*
28-09-2005, 19:46
och jag sitter och stoppar i mig rent protein  har det i en skål bredvid.
själv ska jag nog ta mej lite varm choklad o nån macka eller nått till om en liten stund.
CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 20:46) och jag sitter och stoppar i mig rent protein  har det i en skål bredvid.  *Nyfiken* Vad kan det vara för nåt?
Björken
28-09-2005, 19:49
Kanske detta blir ett favoritrecept till någon Recept på en helt vanlig jävla kaka! Deg: • 1 dl sur mjölk • Ett ägghelvete • Så lite smör som möjligt • Socker • Ingen jävla mandel i alla fall • 2 dl bakpulver • 1 pkt fula russin • 1 1/2 dl allerginötter Fyllning: • 1 dl vaniljsocker • Melon eller något annat • Mycket sprit Häll nästan allt i en bunkjävel och kör med elvisp i en timme. Grädda direkt i bunken, skit i att smöra & bröa, kakhelvetet fastnar ändå. Dunka utav bara fan för att få ut skiten på matbordet. Garnera med krossad melon och sprit. Om kakfan inte lossnar, släng ut skiten genom fönstret och drick upp spriten. HÄPP & HICK.
CITAT (Björken @ 28-09-2005, 20:49) Kanske detta blir ett favoritrecept till någon Recept på en helt vanlig jävla kaka! Deg: • 1 dl sur mjölk • Ett ägghelvete • Så lite smör som möjligt • Socker • Ingen jävla mandel i alla fall • 2 dl bakpulver • 1 pkt fula russin • 1 1/2 dl allerginötter Fyllning: • 1 dl vaniljsocker • Melon eller något annat • Mycket sprit Häll nästan allt i en bunkjävel och kör med elvisp i en timme. Grädda direkt i bunken, skit i att smöra & bröa, kakhelvetet fastnar ändå. Dunka utav bara fan för att få ut skiten på matbordet. Garnera med krossad melon och sprit. Om kakfan inte lossnar, släng ut skiten genom fönstret och drick upp spriten. HÄPP & HICK.
*Felix matte*
28-09-2005, 19:52
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-09-2005, 20:48) CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 20:46) och jag sitter och stoppar i mig rent protein  har det i en skål bredvid.  *Nyfiken* Vad kan det vara för nåt? Torkat nötkött
CITAT (Björken @ 28-09-2005, 20:49) Kanske detta blir ett favoritrecept till någon Recept på en helt vanlig jävla kaka! Deg: • 1 dl sur mjölk • Ett ägghelvete • Så lite smör som möjligt • Socker • Ingen jävla mandel i alla fall • 2 dl bakpulver • 1 pkt fula russin • 1 1/2 dl allerginötter Fyllning: • 1 dl vaniljsocker • Melon eller något annat • Mycket sprit Häll nästan allt i en bunkjävel och kör med elvisp i en timme. Grädda direkt i bunken, skit i att smöra & bröa, kakhelvetet fastnar ändå. Dunka utav bara fan för att få ut skiten på matbordet. Garnera med krossad melon och sprit. Om kakfan inte lossnar, släng ut skiten genom fönstret och drick upp spriten. HÄPP & HICK. Tror jag fått det där receptet 10 ggr. Nu måste det väl ändå va dags och laga i ordning den där jävla kakan
Björken
28-09-2005, 19:59
Ja gör det och tala om hur den blev och hur du själv mådde efteråt
CITAT (Fenja @ 28-09-2005, 20:22) Det blir lättare att hitta dessa recept om ni lägger dem i Receptavdelningen, man kanske inte söker just recept just i småprat. Vore ju synd om någon intresserad missar dem, menar jag. Dessutom tycker jag att det är TRIST med det provokativa tillägget i rubrikten. Onödigt. Mvh Fenja Det var inte svårt att hitta hit! Har du nåt smaskigt recept att bjuda på?
Farbror Blå
28-09-2005, 20:06
Björken din buse, den var kul=) Trevligt detta blev !
Skriver fler recept så småningom ,nu är det LOST
Jag kan torka älgkött. En bit kött med ben Salta rejält och låt ligga 1-3 dagar Torka i ugnen på 150 gradet i 5-7 h. Det är gött de /Åsa
*Felix matte*
28-09-2005, 20:12
Så här ser det ut framför mig just nu
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-09-2005, 20:42) Jag brukar sitta och småäta lite vid datorn på kvällarna, oliver är väldigt behändiga t.ex. Nötter är ju vääääldigt goda att småäta också.....ooohhh vad jag blev sugen nu också!  Ahhh...OLIVER underbart gott! På vår favvo restaurang på skolan har de flera olika oliver på salladsbuffé bordet...jag o min klasskompis har samma mani på oliver! Vi brukar fråga oss ibland om man kan dö i Olivöverdos *fniss*... O jag som inte har några hemma  *dregel*
Vad är det i skålen???? Å i muggen?????
pisanggoreng
28-09-2005, 20:15
CITAT (Gåsis @ 28-09-2005, 21:07) Jag kan torka älgkött. En bit kött med ben Salta rejält och låt ligga 1-3 dagar Torka i ugnen på 150 gradet i 5-7 h. Det är gött de /Åsa Spännande. Kan man göra likadant med nötkött? Och Felix matte- har du torkat ditt själv?
*Felix matte*
28-09-2005, 20:21
CITAT (stina @ 28-09-2005, 21:14) Vad är det i skålen???? Å i muggen?????  I skålen torkat nötkött. I muggen nybryggt kaffe. muggen köpte jag på marknaden... mitt namn är ingraverat fast nu stod den med "baksidan" fram
Tjälknöl 1-1½ kg djupfryst älgkött Saltlake: 5 dl vatten 1½dl salt 1 tsk socker 1 krm salpeter Lägg det otinade köttet på galler i en långpanna 75-100 grader 12 timmar Lägg köttet i saltlake. Där ska det ligga i 5 timmar och vändas då och då. Skär upp köttet i tunna skivor
*Felix matte*
28-09-2005, 20:23
CITAT (pisanggoreng @ 28-09-2005, 21:15) CITAT (Gåsis @ 28-09-2005, 21:07) Jag kan torka älgkött.
En bit kött med ben Salta rejält och låt ligga 1-3 dagar Torka i ugnen på 150 gradet i 5-7 h.
Det är gött de :wub:
/Åsa Spännande. Kan man göra likadant med nötkött? Och Felix matte- har du torkat ditt själv? Ingen aning om man kan torka i ugn... till för ett par år sedan torkade vi kött utomhus i "torkhus" som var myggnätsomgärdat ...hos svågern men nu köper vi köttet på Coop.. svindyrt men sååå gott
pisanggoreng
28-09-2005, 20:25
Aha, det finns på coop...
(När jag bodde i Indonesien åt jag ofta både torkat kött och torkad fisk, och det är ju sååå gott!)
*Felix matte*
28-09-2005, 20:25
CITAT (Allis @ 28-09-2005, 21:21) Tjälknöl 1-1½ kg djupfryst älgkött Saltlake: 5 dl vatten 1½dl salt 1 tsk socker 1 krm salpeter Lägg det otinade köttet på galler i en långpanna 75-100 grader 12 timmar Lägg köttet i saltlake. Där ska det ligga i 5 timmar och vändas då och då. Skär upp köttet i tunna skivor Tjälknöl har jag gjort några ggr med nötkött men jag har aldrig haft i salpeter.... varför har man i det?
*Felix matte*
28-09-2005, 20:27
CITAT (pisanggoreng @ 28-09-2005, 21:25) Aha, det finns på coop...
(När jag bodde i Indonesien åt jag ofta både torkat kött och torkad fisk, och det är ju sååå gott!) Vet inte om COOP i andra delar av landet har det... det här köttet kommer från producent i Luleå. Torkad fisk har jag aldrig smakat.
pisanggoreng
28-09-2005, 20:28
CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 21:27) det här köttet kommer från producent i Luleå. Det var nog därför jag aldrig sett det här...
Frasvåfflor ca. 8 st. 1 Ägg 4 dl vatten 4 dl vetemjöl 4 tsk bakpulver 3/4 tsk salt 100 g margarin Vispa ihop och låt smeten svälla en stund servera med sylt och glass
*Felix matte*
28-09-2005, 20:37
CITAT (pisanggoreng @ 28-09-2005, 21:28) CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 21:27) det här köttet kommer från producent i Luleå. Det var nog därför jag aldrig sett det här...  Något som också är gott... Torrsaltat kött. Vi brukar ha rostbiff eller innanlår av nöt... bädda in köttet i grovsalt i en bunke lägg en tallrik på köttet och tyngd på.. jag brukar ta ett par burkar tomatkross. Ställ bunken i sval eller skafferi som har lite lägre temperatur än rums. Låt stå i några dagar upp till en vecka... ta upp och skölj av. Skär i supertunna skivor...gott med potatissallad, på smörgås och istf chips framför teven.
CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 21:25) CITAT (Allis @ 28-09-2005, 21:21) Tjälknöl 1-1½ kg djupfryst älgkött Saltlake: 5 dl vatten 1½dl salt 1 tsk socker 1 krm salpeter Lägg det otinade köttet på galler i en långpanna 75-100 grader 12 timmar Lägg köttet i saltlake. Där ska det ligga i 5 timmar och vändas då och då. Skär upp köttet i tunna skivor Tjälknöl har jag gjort några ggr med nötkött men jag har aldrig haft i salpeter.... varför har man i det? Salpeter använder man för att köttet ska bli rödare. Används oxo när man saltar in julskinkan
*Felix matte*
28-09-2005, 20:41
CITAT (Allis @ 28-09-2005, 21:39) CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 21:25) CITAT (Allis @ 28-09-2005, 21:21) Tjälknöl 1-1½ kg djupfryst älgkött Saltlake: 5 dl vatten 1½dl salt 1 tsk socker 1 krm salpeter Lägg det otinade köttet på galler i en långpanna 75-100 grader 12 timmar Lägg köttet i saltlake. Där ska det ligga i 5 timmar och vändas då och då. Skär upp köttet i tunna skivor Tjälknöl har jag gjort några ggr med nötkött men jag har aldrig haft i salpeter.... varför har man i det? Salpeter använder man för att köttet ska bli rödare. Används oxo när man saltar in julskinkan OK Tack!
netaave
28-09-2005, 20:46
Det här är något jag gjort så mycket nu så ungarna bara stönar när det kommer fram. Jag kan riktigt gå och längta efter det, gör oftast med kräftstjärtar man köper i lag.
HUMMERSALLAD MED MANGO OCH AVOKADO I LIMEDRESSING
6 PERS
3 humrar eller andra skaldjur ca 100 gr/pers
1 stor hackad mango
1 stor skivad avokado
8 cm finstrimlad purjo
1 fint hackad röd paprika
flingsalt och nymald svartpeppar
Ciabattaskivor, olivolja, flingsalt.
Dressing: Saft av 1 lime ½ dl olivolja 1 tsk flyt honung salt och sv.peppar
Tag bort skalen från hummerstjärtarna och lyft ur köttet. Avlägsna den svarta strängen som löper längs med stjärten. Skiva stjärten i fina bitar. Blanda med övriga ingredienser. Salta och peppra efter smak. Vispa ihop dressingen och slå den över salladen. Rör om och låt stå i kyl 15 min. Fördela salladen i höga glas med kloköttet överst. Servera med ugnsrostade skivor av ciabatta, med lite olivolja och flingsalt på.
Favoritrecept för tillfället Hemmagjorda potatisklyftor Grönmögelostsås grilld kycklingfile´ Avocado/vitkålssallad Koka potatisen med skalen på tills nästan klara.Skala och klyfta, spraya med olivolja krydda med flingsalt ochgrovm.svartpeppar. och in iugnen ca 200 grader 20-30 min. Blanda valfri grönmögelost 2-3 hg med 2-3dl stand.- mjölk. Värm upp i micron, mixa eller vispa den slät. Mosa avocado med grovm. svartpeppar, salt och citronn.Blanda i finriven vitkål(osthyvel), Gör som barnen ! Blanda ihop med händerna. Den blir så krämig. Krydda kycklinfileerna eller vad ni nu vill ha och grilla i Ugnen. Det är såååå gott
*Felix matte*
28-09-2005, 21:03
Ett till tips om gott och billigt pålägg
Ångkokt kött.
ca 1 kg nötrulle el. fransyska 0,5 dl Caj P Stek & Grillolja 1 tsk salt några varv svartpeppar några varv pepparmix .. svart, vit, grön och rosé 1msk lökpulver eller tar du de kryddor du gillar
Blanda kryddor och salt med grilloljan i en stadig plastpåse lägg i köttet och förslut (säkrast med påsklämma) Låt stå i sval el kyl 1 dygn
Ångkoka köttet till det har nått 75 grader
PS. Ångkokningstillsats finns att köpa på bl.a COOP för några tior.
CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 22:03) PS. Ångkokningstillsats finns att köpa på bl.a COOP för några tior. Där garderade du dig bra.Du visste med säkerhet att det skulle komma frågor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|