|
evarina och Andreas Jag kan till viss del förstå hur ni resonerar. (Jag kan förstå dig Andreas att du vill trygga din familjs framtid . Och säkert är du en bra pappa som gör så gott du kan för dina barn. Men glöm inte leva livet under tiden , med de där små guldkanterna som böcker , tidningar o d . Livet är kort , så lev nu.)
Varför skall de som redan kan stoppa undan x antal tusingar i månaden få dubbla barnbidrag .Den ekvationen är för mig obegriplig . Bidrag som bidrag?????
Varför inte unna de som inte har det så bra förspänt ,att de oxå kan få en drägligare tillvaro .Varför sänka vissa bidrag , och behålla , tom, öka vissa . Det är för mig obegriplig
hälsningar Liv som startade eländet.
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-10-2005, 17:57) Betalar man ungefär etthundrafemtiotusen i skatt varje år så är det klart som fasicken att man vill ha något tillbaka. ett tips...andreas.. bli sjuk...eller skada dej i en olycka...så får du tillbaka lite av vad du betalt både i sjukvård och i ev. sjukpension  du kanske får vänta på vården i några år...men den som väntar på nått gott...o.s.v
CITAT (liv @ 07-10-2005, 18:37) hälsningar Liv som startade eländet. vadå elände!!!! det har väl varit en sansad diskusion hittills? eller har jag missat något?
Tror inte du missat nåt peiro, Men jag tycker inte ens man skulle behöva starta en tråd som denna överhuvudtaget. Jag blir fortfarande arg och känner mig maktlös Men diskussionen har ju varit ok. för all del .
evarina
07-10-2005, 21:24
[QUOTE]Varför skall de som redan kan stoppa undan x antal tusingar i månaden få dubbla barnbidrag .Den ekvationen är för mig obegriplig . Bidrag som bidrag????? Varför inte unna de som inte har det så bra förspänt ,att de oxå kan få en drägligare tillvaro .Varför sänka vissa bidrag , och behålla , tom, öka vissa . Det är för mig obegriplig[QUOTE] På fråga nummer ett svarar jag som i mitt första inlägg. Även höginkomsttagare "måste" få något tillbaka på skatten. Hur kul är det att betala större delen av sin lön i skatt? Om man bara ska betala och betala så kommer alla som tjänar bra att flytta från Sverige....vem ska betala då? På fråga nummer två svarar jag: Jag har aldrig sagt att de som inte har det så förspänt inte ska få hjälp. Jag missunnar inte någon bidrag om de behöver dem. Och jag förstår varför man vill öka barnbidraget rent politiskt. För att Sverige ska gå runt i framtiden behövs fler barn. Genom att öka barnbidraget hoppas man att det blir en morot för att skaffa fler barn. (Men jag lägger inte in några personliga åsikter om ifall den metoden är bra eller dålig). Att man sänker andra bidrag kan jag också förstå. Pengarna räcker helt enkelt inte och någonstans måste man skära (även här lägger jag inte in några personliga åsiker i var och hur det ska skäras, jag säger bara att jag förstår att det görs). MEN: Nu blir jag väl halshuggen Något som irriterar mig är att det alltid talas så mycket om att höginkomsttagarna inte unnar de som tjänar mindre en dräglig tillvaro. För mig låter det mest som den berömda svenska avundsjukan. Skattebetalningsmoralen i Sverige är faktiskt förvånansvärt hög med tanke på hur högt skattetrycket är. Varför kan inte låginkomsttagarna unna de som tjänar mer att slippa vända på varenda krona. (Och jag vill faktiskt tillägga att jag inte direkt tjänar multum själv)
CITAT (evarina @ 07-10-2005, 22:24) CITAT Varför skall de som redan kan stoppa undan x antal tusingar i månaden få dubbla barnbidrag .Den ekvationen är för mig obegriplig . Bidrag som bidrag????? Varför inte unna de som inte har det så bra förspänt ,att de oxå kan få en drägligare tillvaro .Varför sänka vissa bidrag , och behålla , tom, öka vissa . Det är för mig obegriplig CITAT På fråga nummer ett svarar jag som i mitt första inlägg. Även höginkomsttagare "måste" få något tillbaka på skatten. Hur kul är det att betala större delen av sin lön i skatt? Om man bara ska betala och betala så kommer alla som tjänar bra att flytta från Sverige....vem ska betala då? På fråga nummer två svarar jag: Jag har aldrig sagt att de som inte har det så förspänt inte ska få hjälp. Jag missunnar inte någon bidrag om de behöver dem. Och jag förstår varför man vill öka barnbidraget rent politiskt. För att Sverige ska gå runt i framtiden behövs fler barn. Genom att öka barnbidraget hoppas man att det blir en morot för att skaffa fler barn. (Men jag lägger inte in några personliga åsikter om ifall den metoden är bra eller dålig). Att man sänker andra bidrag kan jag också förstå. Pengarna räcker helt enkelt inte och någonstans måste man skära (även här lägger jag inte in några personliga åsiker i var och hur det ska skäras, jag säger bara att jag förstår att det görs). MEN: Nu blir jag väl halshuggen Något som irriterar mig är att det alltid talas så mycket om att höginkomsttagarna inte unnar de som tjänar mindre en dräglig tillvaro. För mig låter det mest som den berömda svenska avundsjukan. Skattebetalningsmoralen i Sverige är faktiskt förvånansvärt hög med tanke på hur högt skattetrycket är. Varför kan inte låginkomsttagarna unna de som tjänar mer att slippa vända på varenda krona. (Och jag vill faktiskt tillägga att jag inte direkt tjänar multum själv) Men de flesta höginkomsttagare är ju motståndare till BIDRAG. Men barnbidraget tycker du är en återbetalning av att du betalar högre skatt?????????????? Fråga 2 du missunnar ingen som behöver bidrag att få de . Men jag förstår inte b. bidraget är ETT bidrag . behöver DU det.?????? Varför kan du inte förstå att de arbetslösa , de sjuka oxå behöver bidrag????????? Själv fattar jag bara mindre och mindre. Och till sist detta har inget med den svenska avundsjukan att göra , det är högst dina egna teorier / försvarsmekanismer ....
evarina
09-10-2005, 20:41
För att man ska kunna föra en diskussion på ett sådant här forum krävs att man läser motpartens inlägg!
Som jag skrev förut så missunnar jag inte någon som behöver bidrag de bidragen. Jag har inte någonstans skrivit att arbetslösa och sjukskrivna inte ska få bidrag (jag tycker det är utmärkt att det sociala skyddsnätet finns). Jag hade däremot en teori varför politikerna vill göra som de gör med bidragen. Tycker att jag uttrycker väldigt klart att det är teorier och inte åsikter från min sida.
Om du någonstans i mitt inlägg lyckas få det till att jag inte vill att sjukskrivna och arbetslösa ska få några pengar får du lov att visa mig hur och var, för det begriper jag bara inte.
Och jag förstår inte heller vad det har med saken att göra om jag behöver barnbidraget eller ej. Poängen är att jag inte missunnar någon annan vare sig det eller andra bidrag.
. Jag är glad att du tänker på de arbetslösa och sjukskrivna. Ok. att det är teorier och inte dina åsikter . Och ärligt talat . Det rör mig inte i ryggen om du behöver barnbidrag eller inte..........
Hannele
09-10-2005, 22:42
CITAT (Scrollan @ 05-10-2005, 22:46) Det finns många barn i vårt samhälle som lever i fattigdom. Ja, alldeles för många, 150 000 barn i rika Sverige. I dag fungerar systemet så att bidragen minskar när de fattiga familjernas inkomst ökar. – Det blir tydligt nu när barnbidraget höjs med 100 kronor. Det kommer alla till del utom barnfamiljer som är allra fattigast och går på socialbidrag. Där drar man av hundralappen i motsvarande grad
Guu va jobbigt det måste vara att vara sån höginkomsttagare att man får så lite tillbaka av samhället i förhållande till vad man betalar i skatt... Det är väl för fasiken skitsamma hur många procent man betalar...huvudsaken är väl vad som finns kvar efteråt... Och är man rik så är man och har därmed en bättre utgångspunkt än en låginkomsttagare....och då är det fasen inte synd om den som är rik....även om han betalar 99% i skatt och ändå lever väldigt mycket bättre än andra... Vet inte varför de ekonomiska bekymren tycks öka i storlek med summan på banken... Jag tror på alla människors lika värde så länge man gör så gott man kan och har mycket svårt att förstå att den enes arbete skall avlönas med otroliga summor och den andres...ofta minst lika viktiga arbete lönas med småsmulor... Näe...måtta får det vara...och höginkomsttagre bör bidraga med en större del och få ut mindre från statens gemensamma kassa eftersom det är det som är meningen med ett samhälle...att jämna ut skillnader och minska stötarna...ergo...man borde definitivt inte få barnbidrag om man inte behöver dem...det finns säkert nånstans pengarna behövs bättre...inte till några rikemansungars inköp av ny Porsche på 18-årsdagen... Frosseri tycker jag att det liksom liknar...och det vet ni vad det kallas i bibeln...en dödssynd.. Men jag skall ödmjukt kröka på nacken igen och säga att detta är ju bara mina åsikter..ingenting jag hävdar är sanning...
tycker också att det inte är fel, att den som känar mer, betalar mer solidaritet kallas det nog "efter var och ens förmåga...till var och ens behov"....
CITAT (Tesa @ 10-10-2005, 14:50) Guu va jobbigt det måste vara att vara sån höginkomsttagare att man får så lite tillbaka av samhället i förhållande till vad man betalar i skatt... Det är väl för fasiken skitsamma hur många procent man betalar...huvudsaken är väl vad som finns kvar efteråt... Och är man rik så är man och har därmed en bättre utgångspunkt än en låginkomsttagare....och då är det fasen inte synd om den som är rik....även om han betalar 99% i skatt och ändå lever väldigt mycket bättre än andra... Vet inte varför de ekonomiska bekymren tycks öka i storlek med summan på banken... Jag tror på alla människors lika värde så länge man gör så gott man kan och har mycket svårt att förstå att den enes arbete skall avlönas med otroliga summor och den andres...ofta minst lika viktiga arbete lönas med småsmulor... Näe...måtta får det vara...och höginkomsttagre bör bidraga med en större del och få ut mindre från statens gemensamma kassa eftersom det är det som är meningen med ett samhälle...att jämna ut skillnader och minska stötarna...ergo...man borde definitivt inte få barnbidrag om man inte behöver dem...det finns säkert nånstans pengarna behövs bättre...inte till några rikemansungars inköp av ny Porsche på 18-årsdagen... Frosseri tycker jag att det liksom liknar...och det vet ni vad det kallas i bibeln...en dödssynd.. Men jag skall ödmjukt kröka på nacken igen och säga att detta är ju bara mina åsikter..ingenting jag hävdar är sanning...  Tesa . Tycker inte du bör kröka nacke för dina åsikter . Stå för dina åsikter . De är lika mycket sanning som någon annans. Var gärna ödmjuk i livet , men håll huvudet högt
CITAT (liv @ 10-10-2005, 15:40) Var gärna ödmjuk i livet , men håll huvudet högt  Instämmer å det allra ödmjukaste Med högt buret huvud och rakrygg
birgitek
10-10-2005, 15:51
Inte behöver man vara särskilt högavlönad för att kunna lägga undan barn-bidraget. Tittar man på alla onödor i kundvagnarna, chips, läsk ,godis , kakor m.m så verkar inte dagens barnfamiljer ha ont om pengar. Säkert tusenlappar i månaden att spara och inte så många överviktiga barn om man avstår från alla dessa skräpartiklar. Själva använde vi barnbidragen till att resa med våra barn och att leva sparsamt i vardagen, naturligtvis kan man säga att vi klarat oss utan bidrag, men inte skall man väl straffas för att man planerar och prioriterar det som känns viktigt. Birgit Ek
 Vadå straffas ??????? Vad menar du..
Ophelia
10-10-2005, 18:00
Och här sitter en annan som varken har barn, sambo eller ett enda bidrag samt inte alls räknas som höginkomsttagare. En sådan som jag inte skulle kunna få ett enda bidrag om jag inte far riktigt illa och kan få hjälp av sociala myndigheter. Hoppas verkligen mina skattepengar går till vettiga saker.
birgitek
10-10-2005, 19:32
CITAT (liv @ 10-10-2005, 18:26)  Vadå straffas ??????? Vad menar du.. Jo, enligt dej skall man ju inte ha barnbidrag om man använder det till något annat än livets nödtorft och det gjorde ju vi, vi använde det mestadels till "lyxkonsumtion" dvs. utlandsresor med våra barn. Inte för att vi var specielt högavlönade, utan därför vi valde bort en massa annat. Birgit Ek
Hannele
10-10-2005, 19:36
CITAT (Ophelia @ 10-10-2005, 19:00) En sådan som jag inte skulle kunna få ett enda bidrag Det ska du väl vara glad över? Livet kan väl ändå inte gå ut på att få bidrag??
Ophelia
10-10-2005, 20:46
CITAT (Hannele @ 10-10-2005, 20:36) CITAT (Ophelia @ 10-10-2005, 19:00) En sådan som jag inte skulle kunna få ett enda bidrag Det ska du väl vara glad över? Livet kan väl ändå inte gå ut på att få bidrag??  Hade varit bra när jag läste. Bostadsbidrag utges inte efter 27 års ålder. vad säger att en som är under 27 år skulle ha bättre ekonomi än en som är över? Inget! Nej. Bidrag är inget att eftersträva. Har dock fått studiebidrag en gång i tiden vilket inte skulle ha gjort någon skillnad om det varit med i lånedelen. I dagsläget är den gruppen jag tillhör ingen bidragstagare. Personligen har jag, trots min låga inkomst, svårt att förstå att bidrag ska vara en del i att täcka upp för en familjs existens. Något är ju väldigt fel om ett samhälle är uppbyggd på det viset. Jag är för behovsprövade bidrag.
CITAT (birgitek @ 10-10-2005, 20:32) CITAT (liv @ 10-10-2005, 18:26)  Vadå straffas ??????? Vad menar du.. Jo, enligt dej skall man ju inte ha barnbidrag om man använder det till något annat än livets nödtorft och det gjorde ju vi, vi använde det mestadels till "lyxkonsumtion" dvs. utlandsresor med våra barn. Inte för att vi var specielt högavlönade, utan därför vi valde bort en massa annat. Birgit Ek Det har jag nog inte menat en enda gång . Det jag har sagt är att jag tycker det är fel att de som är så högavlönadeatt att de sätter in in alla barnbidrag i 18 år utan att röra dem , De tycker jag absolut inte skall mottaga fördubblade barnbidrag. Jag har inte yttrat ett ord om att man inte kan resa ell. göra vad man vill med bidragen . Så där har du nog missuppfattat min vän.
birgitek
11-10-2005, 07:28
CITAT (liv @ 10-10-2005, 23:18) CITAT (birgitek @ 10-10-2005, 20:32) CITAT (liv @ 10-10-2005, 18:26)  Vadå straffas ??????? Vad menar du.. Jo, enligt dej skall man ju inte ha barnbidrag om man använder det till något annat än livets nödtorft och det gjorde ju vi, vi använde det mestadels till "lyxkonsumtion" dvs. utlandsresor med våra barn. Inte för att vi var specielt högavlönade, utan därför vi valde bort en massa annat. Birgit Ek Det har jag nog inte menat en enda gång . Det jag har sagt är att jag tycker det är fel att de som är så högavlönadeatt att de sätter in in alla barnbidrag i 18 år utan att röra dem , De tycker jag absolut inte skall mottaga fördubblade barnbidrag. Jag har inte yttrat ett ord om att man inte kan resa ell. göra vad man vill med bidragen . Så där har du nog missuppfattat min vän.  Jag förstår dej forfarande inte riktigt, hade det varit skillnad om vi valt att spara barnbidragen istället för att konsumera dem?Tycker att det är jättebra om man sparar en slant till sina barn, för studier m.m även om vi valde att inte göra det. Visst förstår jag att inte alla har möjlighet att välja, men är man två arbetande vuxna i familjen så har man säkert möjlighet att spara barnbidraget om man vill. Birgit Ek
CITAT (Hannele @ 09-10-2005, 23:42) [I dag fungerar systemet så att bidragen minskar när de fattiga familjernas inkomst ökar. – Det blir tydligt nu när barnbidraget höjs med 100 kronor. Det kommer alla till del utom barnfamiljer som är allra fattigast och går på socialbidrag. Där drar man av hundralappen i motsvarande grad Där tycker jag du kom med en väldigt viktig punkt i sammanhanget, Hannele! Dvs; de som behöver en höjning av barnbidraget som mest — blir helt utan!! - - - Första gången jag skrivit ett inlägg i en debatt av denna typen, men tycker faktiskt att det varit så glädjande att det har varit sakliga inlägg utan vild pajkastning. Lite känslor kommer ju alltid till ytan, det är omöjligt annars. Men inga personangrepp.
Hannele
11-10-2005, 08:09
CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:37) Hörde i nyheterna att Centerpartiet vill dubbla barnbidraget. Barnbidraget har varit nästan oförändrat över 20 år, till och med sänkt för man tog bort det generösa flerbarnstillägget från 80-talet. För tusentals barn är inte valet att få åka utomlands med sina föräldrar, de kan inte ens åka på gemensamma skolresor och andra aktiviteteter med sina klasskompisar. Nu försöker man reglera, att skolorna inte får ordna aktiviteter, som kostar exstra, teater och liknande, för det ska var lika för alla, ingen ska behöva känna sej utanför. Många kan inte följa med på födelsedagskalas, för man ska ha en liten present med sej, många saknar den där 50 lappen. Två gifta klarar ekonomin med sparsamhet, fast lönen inte är så hög och barnskaran inte för stor, men en ensamstående får det direkt mycket tuffare. Kommer det sedan arbetslöshet och sjukdom med i bilden, är det inte lätt att få pengarna att räcka till en tonårings behov, skor ska de ha, för de växer, busskort får äldre barn ofta betala själva. Vad ska de göra hela sommaren, när allting kostar?
CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 09:09) CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:37) Hörde i nyheterna att Centerpartiet vill dubbla barnbidraget. Barnbidraget har varit nästan oförändrat över 20 år, till och med sänkt för man tog bort det generösa flerbarnstillägget från 80-talet. För tusentals barn är inte valet att få åka utomlands med sina föräldrar, de kan inte ens åka på gemensamma skolresor och andra aktiviteteter med sina klasskompisar. Nu försöker man reglera, att skolorna inte får ordna aktiviteter, som kostar exstra, teater och liknande, för det ska var lika för alla, ingen ska behöva känna sej utanför. Många kan inte följa med på födelsedagskalas, för man ska ha en liten present med sej, många saknar den där 50 lappen. Två gifta klarar ekonomin med sparsamhet, fast lönen inte är så hög och barnskaran inte för stor, men en ensamstående får det direkt mycket tuffare. Kommer det sedan arbetslöshet och sjukdom med i bilden, är det inte lätt att få pengarna att räcka till en tonårings behov, skor ska de ha, för de växer, busskort får äldre barn ofta betala själva. Vad ska de göra hela sommaren, när allting kostar? håller med till 100% har man som en del, tre barn i skolåldern, är aktiviteter som kostar uteslutet. dom där extrapengarna som behövs för att göra något extra finns inte visst kan man spara på "onödiga" saker, som chips och godis, men lite trevligt vill både vuxna och barn ha på helger. dom påsarna du såg, kanske var det första godis dom köpt på flera veckor. man kan inte dömma mäniskor efter deras kundvagn. ska pengarna bara räcka till livets nöd, så blir livet trist för många. försök att ta med familjen på tex liseberg eller någon större djurpark. det är omöjligt, när ungar vill ha glass t.ex.
Sulawesii
11-10-2005, 10:07
Har nu suttit och läst igenom  alla inlägg  . Phu.... Har blivit riktigt upprörd över endel inlägg, men orkar inte kasta mig in i nån debatt. Vill bara säga att jag tycker att Hanneles inlägg varit kloka.
birgitek
11-10-2005, 10:39
CITAT (pejori @ 11-10-2005, 10:48) håller med till 100% har man som en del, tre barn i skolåldern, är aktiviteter som kostar uteslutet. dom där extrapengarna som behövs för att göra något extra finns inte visst kan man spara på "onödiga" saker, som chips och godis, men lite trevligt vill både vuxna och barn ha på helger. dom påsarna du såg, kanske var det första godis dom köpt på flera veckor. man kan inte dömma mäniskor efter deras kundvagn. ska pengarna bara räcka till livets nöd, så blir livet trist för många. försök att ta med familjen på tex liseberg eller någon större djurpark. det är omöjligt, när ungar vill ha glass t.ex.  Nu tycker jag inte att jag dömmer någon, ville bara peka på att olika familjer gör olika val. Om man väljer lördagsgodis, spara till t.ex en resa eller att spara till barnens framtid är väl upp till var och en. Det ena är inte mer rätt än det andra och man kan ju disponera samma mängd pengar väldigt olika. Som jag påpekade tidigare så har alla tyvärr inte möjlighet att överhuvudtaget göra några val, men det gäller inte bara barnfamiljer. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 11-10-2005, 11:39) Nu tycker jag inte att jag dömmer någon, ville bara peka på att olika familjer gör olika val. Om man väljer lördagsgodis, spara till t.ex en resa eller att spara till barnens framtid är väl upp till var och en. Det ena är inte mer rätt än det andra och man kan ju disponera samma mängd pengar väldigt olika. Som jag påpekade tidigare så har alla tyvärr inte möjlighet att överhuvudtaget göra några val, men det gäller inte bara barnfamiljer. Birgit Ek det är sant....visst gör vi alla våra val, om hur vi disponerar våra inkomster. man behöver inte vara barnfamilj för att ha det knapert i kassan det finns en mängd konstellationer som behöver påökt. men dom som har ett stort behov av mer pengar (barnfamiljer med soc. bidrag) får inte del av höjningen och deras barn kan ändå inte följa med på roliga evenemag, då pengarna saknas
kristerh
11-10-2005, 14:14
CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 09:09) Barnbidraget har varit nästan oförändrat över 20 år, till och med sänkt för man tog bort det generösa flerbarnstillägget från 80-talet. sänkt?  nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller? krister
CITAT (kristerh @ 11-10-2005, 15:14) sänkt?  nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller? krister På åttiotalet var barnbidraget 750 kr, nu är det 950. Ingen rejäl ökning där va, på 20 år...
Hannele
11-10-2005, 14:51
CITAT (Anne R @ 11-10-2005, 15:41) CITAT (kristerh @ 11-10-2005, 15:14) sänkt?  :unsure: nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller? krister På åttiotalet var barnbidraget 750 kr, nu är det 950. Ingen rejäl ökning där va, på 20 år... Ja, och flerbarnsbidraget som behövdes för många, togs bort på 80-talet, så då skedde en rejäl sänkning, efter att ha varit oförändrat nästan tio år.
pisanggoreng
11-10-2005, 14:53
Hur motiveras flerbarnstillägget? (Någon som vet?)
Hannele
11-10-2005, 15:09
CITAT (pisanggoreng @ 11-10-2005, 15:53) Hur motiveras flerbarnstillägget? (Någon som vet?) För det 3:e barnet får du den svindlande summan 254 kr per månad extra, till det år barnet fyller 16 år, räcker inte till ett par skor, men kanske det tredje barnet kan ärva..?
pisanggoreng
11-10-2005, 16:03
Jo, men vad är det som motiverar ett flerbarnstillägg?
*Hermione*
11-10-2005, 16:26
Dette fant ja pa nettet Barnebidrag
Det krävs nog för ensamma föräldrar att barnbidraget höjs då och då eftersom bidragsförskottet inte höjts sen 1991.
/Åsa
CITAT (pisanggoreng @ 11-10-2005, 17:03) Jo, men vad är det som motiverar ett flerbarnstillägg? Det kan ju vara så att om man har många barn så behöver man större bostad och större bil och större soffa...som är dyrare i förhållandevis än "vanliga"...
Hannele
11-10-2005, 19:51
CITAT (pisanggoreng @ 11-10-2005, 17:03) Jo, men vad är det som motiverar ett flerbarnstillägg? Tesa hade bra svar, men föräldrar som orkar uppfostra och ta hand om blivande vårdpersonal för alla barnlösa ungkarlar, behöver allt stöd och uppmuntran de kan få.
*Felix matte*
11-10-2005, 19:55
CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 15:51) CITAT (Anne R @ 11-10-2005, 15:41) CITAT (kristerh @ 11-10-2005, 15:14) sänkt?  nu har jag inga barn själv, men nog höjs väl barnbidraget lite då o då, i stort sett varje år eller? krister På åttiotalet var barnbidraget 750 kr, nu är det 950. Ingen rejäl ökning där va, på 20 år... Ja, och flerbarnsbidraget som behövdes för många, togs bort på 80-talet, så då skedde en rejäl sänkning, efter att ha varit oförändrat nästan tio år. Flerbarnstillägget finns idag Det allmänna barnbidraget är 950 kronor per månad. Det förlängda barnbidraget är också 950 kronor per månad. Flerbarnstillägg per månad är 254 kronor för det tredje barnet 760 kronor för det fjärde barnet 950 kronor för det femte barnet och varje ytterligare barn. Läs HÄR... Barnbidrag
Hannele
11-10-2005, 20:03
CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 16:09) För det 3:e barnet får du den svindlande summan 254 kr per månad extra, till det år barnet fyller 16 år, räcker inte till ett par skor, men kanske det tredje barnet kan ärva..? :wacko: CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 20:55) Flerbarnstillägget finns idag Ja, det var borta nästan tio år. Och var mycket lägre, när det återinfördes.
*Felix matte*
11-10-2005, 20:29
CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 21:03) CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 16:09) För det 3:e barnet får du den svindlande summan 254 kr per månad extra, till det år barnet fyller 16 år, räcker inte till ett par skor, men kanske det tredje barnet kan ärva..?  CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 20:55) Flerbarnstillägget finns idag Ja, det var borta nästan tio år. Och var mycket lägre, när det återinfördes. OK
AndreasBlomquist
11-10-2005, 21:46
När vi ändå snackar barnbidrag så kan vi väl också ta och diskutera underhållsbidraget i denna tråden? För er som inte vet vad det är så är det ett bidrag som en ensamstående mamma eller pappa får OM man har vårdnaden om barnet. Det ligger ju nu på 1173 kronor och har väl mig veterligen legat på samma nivå sen 70-talet. Detta bidrag skiljer sig ju lite från andra bidrag då det helt finansieras från den andra föräldern som inte har vårdnaden så länge denne har en inkomst vill säga.
Hur tror ni det går för en ensamstående mamma som har 2-3 barn, inte småbarn utan tonåringar? Där kan man snacka om att leva på brödsmulor och få vända på pengarna.
CITAT (birgitek @ 11-10-2005, 08:28) CITAT (liv @ 10-10-2005, 23:18) CITAT (birgitek @ 10-10-2005, 20:32) CITAT (liv @ 10-10-2005, 18:26)  Vadå straffas ??????? Vad menar du.. Jo, enligt dej skall man ju inte ha barnbidrag om man använder det till något annat än livets nödtorft och det gjorde ju vi, vi använde det mestadels till "lyxkonsumtion" dvs. utlandsresor med våra barn. Inte för att vi var specielt högavlönade, utan därför vi valde bort en massa annat. Birgit Ek Det har jag nog inte menat en enda gång . Det jag har sagt är att jag tycker det är fel att de som är så högavlönadeatt att de sätter in in alla barnbidrag i 18 år utan att röra dem , De tycker jag absolut inte skall mottaga fördubblade barnbidrag. Jag har inte yttrat ett ord om att man inte kan resa ell. göra vad man vill med bidragen . Så där har du nog missuppfattat min vän.  Jag förstår dej forfarande inte riktigt, hade det varit skillnad om vi valt att spara barnbidragen istället för att konsumera dem?Tycker att det är jättebra om man sparar en slant till sina barn, för studier m.m även om vi valde att inte göra det. Visst förstår jag att inte alla har möjlighet att välja, men är man två arbetande vuxna i familjen så har man säkert möjlighet att spara barnbidraget om man vill. Birgit Ek Min fråga då jag startade tråden var att ett riksdagsparti ville dubbla barnbidraget . Tydligen för alla . Låt mig förklara hur jag tänker. Jag har i min nära släkt och omgivning en tvåbarnsfamilj . De har ett ganska stort företag . De har lyxvilla, bilar ,husbil, sommar hus vid havet hus i Sveitz. Barnen har allt som tänkas kan av tv ,datorer mobiler 3g och jag vet inte vad . Allt det här fifflar de till sig genom företaget . Så allt de använder och betalar är avdragsgillt..De betalar inte ens försäkringar bensin, tele osv. själva . De reser och lever lyxliv .Företaget betalar . Jag känner en annan 2 barnsfam ,en ensamståande mamma som har en svår reumatisk sjukdom.Hon kommer att få förtidspens. endast 34 år gammal. Hon kommer att få ut 7300.kr i månaden , har försäkringskassan räknat ut. Jag är inte politiskt engagerat , finns inga parti att rösta på. Men varje sund tänkande människa måste ju se att det var ju inte detta som var meningen med bidraget. Tiderna har förändras , sen lagstiftningen om barnbidraget kom. De rika har blivit så mycket rikare . Se bara på EU politikerna det är ju helt sanslösa löner , traktamenten och vederlag de lyfter,även våra riksdagsvalda här i Sverige. Alla dessa har samma barnbidrag , det var det min fråga gick ut på Dubbla barnbidraget , ja visst , men för vem???????????????
AndreasBlomquist
13-10-2005, 02:04
CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:37)  Hörde i nyheterna att Centerpartiet vill dubbla barnbidraget . Det är ju helt ok. för låginkomsttagare. Jag kollade precis på Centerpartiets hemsida exakt vad det var de ville åstadkomma med dubbelt barnbidrag och i mina öron låter det hela väldigt rimligt. Om jag tidigare höll med om att dubbelt barnbidrag borde införas så har bara den åsikten stärkts nu. Så här skriver Centern: CITAT Dubbelt barnbidrag För att stärka självbestämmandet och ge mera tid för barnen under småbarnsåren vill vi ha ett dubbelt barnbidrag för barn mellan 1 och 4 år. Fullt utbyggt innebär det att barnbidraget ökas till 11 400 kronor. Detta ger ekonomiskt utrymme för familjen att välja kortare arbetstid. Värt att lägga märke till är ju att det bara gäller mellan åldrarna 1-4 år, dvs. under 3 års tid!
Ophelia
13-10-2005, 05:37
CITAT (AndreasBlomquist @ 11-10-2005, 22:46) När vi ändå snackar barnbidrag så kan vi väl också ta och diskutera underhållsbidraget i denna tråden? För er som inte vet vad det är så är det ett bidrag som en ensamstående mamma eller pappa får OM man har vårdnaden om barnet. Det ligger ju nu på 1173 kronor och har väl mig veterligen legat på samma nivå sen 70-talet. Detta bidrag skiljer sig ju lite från andra bidrag då det helt finansieras från den andra föräldern som inte har vårdnaden så länge denne har en inkomst vill säga.
Hur tror ni det går för en ensamstående mamma som har 2-3 barn, inte småbarn utan tonåringar? Där kan man snacka om att leva på brödsmulor och få vända på pengarna. Jamen det är ju det minsta belopp en vårdnadshavare kan få om inget föreligger som gör att beloppet ska sänkas (dock beroende på situation) och jag tror att du syftar på underhållsstöd . Det är ju faktiskt sedan mellan föräldrarna att göra upp om beloppet ska höjas. Finns inget som säger att den andra föräldern INTE kan betala ett högre belopp men den summa du nämner är vad Försäkringskassan betalar ut och kräver in av den förälder som ska betala underhållsstödet. Finns inget som säger att Försäkringskassan eller stöd ska behövas betalas ut om underhållet överstiger den summan. Där är det i grund och botten två föräldrar som först och främst ska kunna göra upp men varandra men inte klarar av det p g a olika saker. Istället för att öka bidragen bör kunskapen om vad underhållsbidrag/stöd innebär ökas och det görs ju bäst genom att varje enskild individ tar sitt ansvar och införskaffar sig information. Speciellt om man ska gå isär och har barn. Bra hemsida för alla att läsa: http://www.forsakringskassan.se/privatpers...lder/separerar/
CITAT (birgitek @ 10-10-2005, 16:51) Inte behöver man vara särskilt högavlönad för att kunna lägga undan barn-bidraget. Tittar man på alla onödor i kundvagnarna, chips, läsk ,godis , kakor m.m så verkar inte dagens barnfamiljer ha ont om pengar. Säkert tusenlappar i månaden att spara och inte så många överviktiga barn om man avstår från alla dessa skräpartiklar. Själva använde vi barnbidragen till att resa med våra barn och att leva sparsamt i vardagen, naturligtvis kan man säga att vi klarat oss utan bidrag, men inte skall man väl straffas för att man planerar och prioriterar det som känns viktigt. Birgit Ek Sånna här inlägg tycker jag alltid är lite spännande faktiskt. För jag visste verkligen inte att vi la tusenlappar på chips & godis i vår familj. För så måcte ju fallet vara eftersom vi inte kan lägga undan barnbidraget...hm... *bara funderar*
Tetta Det är många som sitter i samma båt som ni . Så känn dig inte ensam , och bry dig inte om de som inte har kunskap och erfarenhet om verkligheten. Tiderna har som sagt förändrats , jag tror på nåt vis det var lättare förr .Det är så otroligt mycket krav nu , både på föräldrar och barn . jag har mina funderingar jag med .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|