|
Det finns en helt annan aspekt också och det är då katten är ett nyttodjur. Bönderna i mina trakter har ladugårds- och stallkatter som hjälper till med att hålla möss och råttor borta. Har och har alltid haft. Det är välskötta, friska och tuffa katter som rör sig fritt mellan det egna hemmet, ladugården och grannarnas gårdar. Jag tycker ju inte att man kan påstå att dessa bönder inte skulle ta sitt ansvar för katterna. Så frågan är inte så enkel alla gånger. Mulle
Hannele
19-10-2005, 10:20
CITAT (ÅsaF @ 17-10-2005, 13:18) Jag hoppas verkligen det blir lag på att koppla katter med. Vi har fiskar i en damm och en katt har fiskat upp två fiskar. Ska vi lägga lock på dammen då med?  Det ligger en del i det du skriver.
Angående att skydda sina små tamdjur från katt, det är något man givetvis BÖR göra, ÄVEN om man tycker att det är kattägarens ansvar att hålla koll på sitt rovdjur. Det finns som ju sagts tidigare även skator, och inte minst rävar, som tycker att det skulle vara trevligt att ge sig på både kaniner och hönor.
Någon lag på att koppla upp katter tror jag dock inte på. Har haft både hunder och katter tidigare, i många år, och det känns som att katten behöver större frihet att ströva fritt. Kanske hundarna inte håller med mig.
Som god kattägare bör man dock givetvis göra sitt yttersta för att undvika obehag för grannar, speciellt om man bor i trångbygd och många grannar har barn etc. Det är INTE kul när katter använder barnens sandlåda som toalett. Efter 2-3 varningar till ägaren, utan hörsamhet från denne/a, så tycker jag det är helt rimligt att kräva avlivning av katten, alternativt att den ska vara kopplad utomhus.
Att katter pissar på ens bildäck, eller vandrar på motorhuven, det får man stå ut med tycker jag. Bilar är ju dessutom onda djur som dräper många katter varje år.
Tillägg : Hur fungerar lagen egentligen, när det gäller ägaransvar, om man har en hund som biter ihjäl en katt? På hundägarens tomt alltså. Några grannar hade en jämthund som gjorde processen kort med en katt som kom för nära. (Hunden var inte lösspringande, men hade tillräcklig lina för att komma åt katten)
Vi bor på landet, utan synliga grannar, har ett antal utekatter som är duktiga mössfångare. Tyvärr använder de gräsmattan som toalett, men ett begränsat område som vi har vant oss med. Rabatterna har jag sett till att de inte kommer åt, likaså att vi alltid tar i dynor etc. när vi ej länge har koll på dem.
Dottern har ett gäng kaniner, de flesta sitter i burar, varvat med att de får komma ut i utehagen, kompostgaller utan tak. En 1,5 årig kanin springer lös i rädgården och nosar nyfiket på katterna, som skämmit går undan. Tam och kommer fram när vi lockar på den.
Skatorna älskar att äta ur katternas matsskål, när de kommer går katterna undan.
Om mindre kaniner/ ungar får vara i uteburar så har vi naturligtvis tak över.
Om vårarna kommer tyvärr byns alla hankatter och hälsar på, dem skulle jag kunna tänka mig att skjuta om jag kunde. Men jag jagar bort dem när chansen finns.
Linda_A
20-10-2005, 10:42
CITAT (Pirum @ 19-10-2005, 13:45) Tillägg : Hur fungerar lagen egentligen, när det gäller ägaransvar, om man har en hund som biter ihjäl en katt? På hundägarens tomt alltså. Några grannar hade en jämthund som gjorde processen kort med en katt som kom för nära. (Hunden var inte lösspringande, men hade tillräcklig lina för att komma åt katten) Jag gissar och enbart gissar att hundägaren åker på det. I och med att du har strikt ansvar. Hundägaren ansvar för allt hunden gör. Fast jag lovar inget så ni ska kanske inte använda mig som vittnet i domstol eler något sånt. Min mamma frågade något liknade hos polisen i solna och frågade vad som gällde med tex koppeltvång som råder i hela solna. Om du har din hund lös och den blir biten av en kopplad hund så är det du som har den lösa hunden som åker på det. Men jag kan tänka mig det. Låter hemskt kanske, som ägare till utekatt får man väl nästan räkna med att ens katt kan bli dödad m.m. Eller rent ut sagt man kan inte bli så överraskad om det händer. På landet förstår jag att man låter sina katter gå som de vill. Och jag har väl inget emot dem så länge de håller sig undan ifrån mitt hem och min hund. Lite för deras eget bästa med.
Jag har lite delade åsikter om utekatter.
För katternas skull, bör de ju självklart få vara ute så mycket de önskar. Det känns som att katter som får röra sig fritt är lyckliga.
Men, jag tycker inte det är rätt att de får gå och göra som de vill i andras trädgårdar. Själv har jag smådjur (marsvin) i utebur på somrarna, en rejäl tung bur med tak. Men ändå känner jag mig inte helt trygg, med så mycket katter i området. Visst, de kan inte komma in i buren, men de kan skada dem genom nätet med sina klor, och skrämma upp och hetsa dem.
Jag tycker att jag har rätt att kunna ha mina djur i utebur, utan att de skadas. Jag kan inte sitta vid buren alla timmar de är ute, men jag ser alltid till att jag eller någon annan i familjen är i närheten, för jag känner mig inte säker.
Det har till och med hänt att katter kommit in i huset, och inomhus har vi dem lösa ibland! Som tur var var de i buren vid det tillfället. En gång har även en lös hund kommit in och skällt högt vid buren. Det tog flera timmar innan de var lugna igen.
Ska man inte kunna ha dörrarna/fönstrena öppna, för att amdra inte kan hålla koll på sina djur?
Lars-Olof Arvids
21-10-2005, 11:03
CITAT (humla @ 21-10-2005, 10:44) Ska man inte kunna ha dörrarna/fönstrena öppna, för att amdra inte kan hålla koll på sina djur? Jo, det tycker jag är det minsta man kan begära! Men tyvärr finns det folk som inte tänker längre än att de själva måste ha dörren öppen så att den egna hunden kan springa ut och in. Att grannen också vill ha dörren öppen - vadå? Lite pinsamt tycker jag att det blev när jag hade gäster i somras och någon tyckte att jag skulle öppna dörren för att det var varmt inne. "Det går tyvärr inte, då är det risk att en hund springer in och det vill jag inte" svarade jag och öppnade ett fönster i stället. Olle
ingrid fuxwall
21-10-2005, 21:27
CITAT (humla @ 21-10-2005, 10:44) Jag har lite delade åsikter om utekatter.
För katternas skull, bör de ju självklart få vara ute så mycket de önskar. Det känns som att katter som får röra sig fritt är lyckliga.
Men, jag tycker inte det är rätt att de får gå och göra som de vill i andras trädgårdar. Själv har jag smådjur (marsvin) i utebur på somrarna, en rejäl tung bur med tak. Men ändå känner jag mig inte helt trygg, med så mycket katter i området. Visst, de kan inte komma in i buren, men de kan skada dem genom nätet med sina klor, och skrämma upp och hetsa dem.
Jag tycker att jag har rätt att kunna ha mina djur i utebur, utan att de skadas. Jag kan inte sitta vid buren alla timmar de är ute, men jag ser alltid till att jag eller någon annan i familjen är i närheten, för jag känner mig inte säker.
Det har till och med hänt att katter kommit in i huset, och inomhus har vi dem lösa ibland! Som tur var var de i buren vid det tillfället. En gång har även en lös hund kommit in och skällt högt vid buren. Det tog flera timmar innan de var lugna igen.
Ska man inte kunna ha dörrarna/fönstrena öppna, för att amdra inte kan hålla koll på sina djur? Själv har jag två fåglar i en bur som jag brukar ställa ut på altanen och många gånger har jag hittat grannens katter som försökt ta sig in i buren och ta dem. Är som sagt ganska trött på katter som tar över för mycket.
Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 22-10-2005, 00:48) Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja Nämen hallå, är du klok eller ... ? Det är de ornitologiska föreningarna du ska vända dig till! Det är DE som har ansvaret över alla vilda fåglar i naturen. Medan GUD har ansvaret för människors katter, hundar, hästar, kor, getter och får! Kaniner är undantagna - det är människo-ägarna som ansvarar över dem. Man blir aldrig för gammal för att lära  eller ... ???
CITAT (Fenja @ 22-10-2005, 00:48) Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja Jo fast skillnaden är ju att småfåglarna är vilda och således inte har någon som ser efter dem medans husdjur har en ägare som har skyldighet att se efter sina djur.
CITAT (Fenja @ 22-10-2005, 00:48) Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja Tycker iallafall inte att det är någon sorts ursäkt för kattägare att det är OK att deras katter vistas i andras hus och förstör saker, eftersom det finns vilda djur som "också gör det" (inte för att småfåglar förstör i mitt hus med ändå). Jag tycker inte att katter är något undantag på något sätt. Antingen har inga husdjur rätt att vara på min tomt/i mitt hus, eller så har alla det. En grannkatt har inte större rätt att vara i mitt hus än grannhunden. Eller grannormen för den delen. Och det är ägarens ansvar att se till det. Vilda djur däremot, är det ju ingen som ansvarar för. då får man helt enkelt se till så gott som möjligt att de inte kommer in. För de mesta är de ju rädda för människor, och inte tama som våra husdjur, så det är väl mest myggor som smiter in tror jag
CITAT (amaira @ 22-10-2005, 09:26) CITAT (Fenja @ 22-10-2005, 00:48) Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja Nämen hallå, är du klok eller ... ? Det är de ornitologiska föreningarna du ska vända dig till! Det är DE som har ansvaret över alla vilda fåglar i naturen. Medan GUD har ansvaret för människors katter, hundar, hästar, kor, getter och får! Kaniner är undantagna - det är människo-ägarna som ansvarar över dem. Man blir aldrig för gammal för att lära  eller ... ???  Mitt inlägg försvann längst ner på förra sidan  och jag som tyckte jag redogjorde så bra för ansvars-förhållandena! Så jag klistrar in mitt eget inlägg en gång till, här
Ärligt talat är jag trött på frispringande katter här. SÄrskilt på våren, när snön försvinner, och jag får samla ihop en spann j-a kattbajs i trädgården.
Djurskyddslagen är tydlig: [COLOR=red]Lagen om tillsyn över hundar och katter (L 18, 1943:459) preciserar bl.a. vilket ansvar djurägare har vid hållandet av dessa djurslag. Lagen anger även vem som har rätt att omhänderta eller döda/avliva ett lösspringande/övergivet djur. Polismyndigheten har tillsynsansvaret för lagen.
Aggressiva hundar Hundar som visat benägenhet att bita människor eller andra djur får inte vara lösa utomhus, såvida de inte hålls inom ett område som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående inte har tillträde.
Övergivna katter En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren eller någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polisen.
Skadeståndsskyldighet Hundägare är ersättningsskyldiga om hunden orsakat skada. Detsamma gäller den som mottagit hunden till underhåll (t.ex. hundpensionat) eller utnyttjande. Kattägare är inte ersättningsskyldiga enligt denna lag. [/COLOR=red]
Frågan är om kattägare är skadeståndskyldiga enligt någon annan lag?
En katt utan halsband är utan tillsyn, och kan avlivas av jakträttinnehavaren, om det inte ör tätbebyggt( detaljplanerat ) område.
Dessutom finns det inga staket som hålelr grannens katt borta, de kommer över (nästan) allt.
Jag hoppas att kattägare får samma ansvar som hundägare i framtiden, precis som lagförslaget verkar bli. Min dotter har blivit anfallen och klöst av en förvildad katt. Jag har noll tolerans mot sådant kattbeteende. Skall jag tvingas ha henne inhängnad med för att undvika katterna ???
CITAT (humla @ 22-10-2005, 10:18) CITAT (Fenja @ 22-10-2005, 00:48) Jag är innerligt less på alla småfåglar som flyger in varje år, genom fönster och dörrar och blir jagade av mina katter så att det sprutar blommor och prydnadssaker överallt.... Har inte jag också rätt att ha mina fönster öppna? Är det gud jag ska vända mig till tro? Mvh Fenja Tycker iallafall inte att det är någon sorts ursäkt för kattägare att det är OK att deras katter vistas i andras hus och förstör saker, eftersom det finns vilda djur som "också gör det" (inte för att småfåglar förstör i mitt hus med ändå). Jag tycker inte att katter är något undantag på något sätt. Antingen har inga husdjur rätt att vara på min tomt/i mitt hus, eller så har alla det. En grannkatt har inte större rätt att vara i mitt hus än grannhunden. Eller grannormen för den delen. Och det är ägarens ansvar att se till det. Vilda djur däremot, är det ju ingen som ansvarar för. då får man helt enkelt se till så gott som möjligt att de inte kommer in. För de mesta är de ju rädda för människor, och inte tama som våra husdjur, så det är väl mest myggor som smiter in tror jag  Åsa F: Jo fast skillnaden är ju att småfåglarna är vilda och således inte har någon som ser efter dem medans husdjur har en ägare som har skyldighet att se efter sina djur. Tekniskt sett så HAR katten i dag en status likställd med vilda fåglar, rådjur och annat! Att så många ÖNSKAR, tycker, anser o.s.v. annorstäder förändrar inte det faktum att lagstiftningen idag säger att: Kattägare äger en ansvar för skada eller besvär som katt ställer till under utevistelse. Det prejudikatet fastställdes sedan flera välrenommerade biologer uttalat sig om kattens natur och mottaglighet för uppfostran, dess behov av att vistas fritt ute. Jag hoppas att man använder samma kundskapspanel om det ska omprövas! *fniss* Amaira, jag som funderade på luftfartsverket! Mvh Fenja
Latmask
22-10-2005, 12:20
CITAT (MB1965 @ 22-10-2005, 12:17) En katt utan halsband är utan tillsyn, och kan avlivas av jakträttinnehavaren, om det inte ör tätbebyggt( detaljplanerat ) område. Var finns detta att läsa? Den lag jag hört innebär att katten måste fångas in och kontrolleras efter märkning, dvs antingen ev chipmärkning eller öronmärkning. Ingenstans har jag hört om att uteslutande halsband avgör om katten står utan tillsyn. Mina katter saknar halsband i icke tätbebyggt område men är öronmärkta och står definitivt inte utan tillsyn.
CITAT (Latmask @ 22-10-2005, 13:20) CITAT (MB1965 @ 22-10-2005, 12:17) En katt utan halsband är utan tillsyn, och kan avlivas av jakträttinnehavaren, om det inte ör tätbebyggt( detaljplanerat ) område. Var finns detta att läsa? Den lag jag hört innebär att katten måste fångas in och kontrolleras efter märkning, dvs antingen ev chipmärkning eller öronmärkning. Ingenstans har jag hört om att uteslutande halsband avgör om katten står utan tillsyn. Mina katter saknar halsband i icke tätbebyggt område men är öronmärkta och står definitivt inte utan tillsyn. Dom är enligt lag tvingade att kontrollera om katten är öron eller chipmärkt innan en avlivning sker, det räcker inte med att halsband fattas. Mina skogisar har avverkat ett 20-30 tal halsband som dom lämnat i skogen, så nu får dom va´utan i fortsättningen, polisen säger att dom måste kolla om dom är märkta på nåt sätt ändå.
Latmask
22-10-2005, 12:28
CITAT (Reserv @ 22-10-2005, 13:24) CITAT (Latmask @ 22-10-2005, 13:20) CITAT (MB1965 @ 22-10-2005, 12:17) En katt utan halsband är utan tillsyn, och kan avlivas av jakträttinnehavaren, om det inte ör tätbebyggt( detaljplanerat ) område. Var finns detta att läsa? Den lag jag hört innebär att katten måste fångas in och kontrolleras efter märkning, dvs antingen ev chipmärkning eller öronmärkning. Ingenstans har jag hört om att uteslutande halsband avgör om katten står utan tillsyn. Mina katter saknar halsband i icke tätbebyggt område men är öronmärkta och står definitivt inte utan tillsyn. Dom är enligt lag tvingade att kontrollera om katten är öron eller chipmärkt innan en avlivning sker, det räcker inte med att halsband fattas. Mina skogisar har avverkat ett 20-30 tal halsband som dom lämnat i skogen, så nu får dom va´utan i fortsättningen, polisen säger att dom måste kolla om dom är märkta på nåt sätt ändå. Ja det var det jag tänkte. Samma här, katterna avverkade halsband på löpande band tills de fick vara utan i stället.
Anki på Öland
22-10-2005, 13:47
Om man bor i tättbebyggt område kan man inte göra likadant med lösspringande katter som med lösspringande hundar, lämna in den på närmaste polisstation så ägaren får hämta ut den??? Anki
CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2005, 14:47) Om man bor i tättbebyggt område kan man inte göra likadant med lösspringande katter som med lösspringande hundar, lämna in den på närmaste polisstation så ägaren får hämta ut den??? Anki Näe, det måste man ha tillstånd för att göra. Fånga in katter alltså. Hundar får juh inte springa lösa så dom är det bara att lämna in hos polisen, men katter är lösgående och måste först och främst va´utan halsband och märkningslös innan dom får ta den ifrån bostadsområdet.
Anki på Öland
23-10-2005, 09:15
CITAT (Reserv @ 22-10-2005, 15:51) CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2005, 14:47) Om man bor i tättbebyggt område kan man inte göra likadant med lösspringande katter som med lösspringande hundar, lämna in den på närmaste polisstation så ägaren får hämta ut den??? Anki Näe, det måste man ha tillstånd för att göra. Fånga in katter alltså. Hundar får juh inte springa lösa så dom är det bara att lämna in hos polisen, men katter är lösgående och måste först och främst va´utan halsband och märkningslös innan dom får ta den ifrån bostadsområdet. Jag menade inte katter som springer omkring, jag menade om katten kommer in i ens hus/lägenhet. Då fångar man ju inte in katten. Anki
CITAT (amaira @ 16-10-2005, 09:36) Jo, hur katter kommer åt kaniner genom nätet? Genom att kaninerna är för nära nätet! Jag har själv sett ordentligt katt-skadade kaniner, som vi fick avliva, p.g.a. katters vassa klor. Detär inte roligt det heller. en kanin kan vara lika älskad som en katt. Som sagt.....nätet var lågt och utan tak, lätt för katterna att hoppa över.... Veterinärräkningen är betald (265 kr) och kanintanten hade erkänt att det borde vara tak över när nån annan sagt det till henne..... Den andra kaninungen är till salu, funderade på att köpa den.....;-) Hägna in hela tomten....? Funderar på hur många löpmeter kattsäkert ca 2 m högt när det kommer att behövas....... Kanske kunde hålla rådjuren ute....kanske jag kunde skaffa lite höns och ankor och getter som betar av gräsmattan oxå.......... Att det kommer att se ut som en kriminalanstalt stör väl inte grannarna....? Kanske kunde öppna kattdagis åt grannskapets alla andra katter oxå.......
CITAT (Saiai @ 23-10-2005, 22:48) CITAT (amaira @ 16-10-2005, 09:36) Jo, hur katter kommer åt kaniner genom nätet? Genom att kaninerna är för nära nätet! Jag har själv sett ordentligt katt-skadade kaniner, som vi fick avliva, p.g.a. katters vassa klor. Detär inte roligt det heller. en kanin kan vara lika älskad som en katt. Som sagt.....nätet var lågt och utan tak, lätt för katterna att hoppa över.... Veterinärräkningen är betald (265 kr) och kanintanten hade erkänt att det borde vara tak över när nån annan sagt det till henne..... Den andra kaninungen är till salu, funderade på att köpa den.....;-) Hägna in hela tomten....? Funderar på hur många löpmeter kattsäkert ca 2 m högt när det kommer att behövas....... Kanske kunde hålla rådjuren ute....kanske jag kunde skaffa lite höns och ankor och getter som betar av gräsmattan oxå.......... Att det kommer att se ut som en kriminalanstalt stör väl inte grannarna....? Kanske kunde öppna kattdagis åt grannskapets alla andra katter oxå.......  se där nu har du ju snart nätet betalt om du fixar dagis åt de andra katterna
CITAT (ÅsaF @ 16-10-2005, 17:54) Man är inte särskilt rädd om sina katter om man låter dem springa vind för våg tycker jag. Då ska man inte klaga sen heller om katten blir påkörd och ligger och lider. Och ska ni absolut ha katterna lösa så se för bövelen till att kastrera dem innan. Katterna går ut när dom vill, och in när de vill. de har en inbyggd altan att gå in i, en höfodrad silltunna under trappen. Vaddå vind för våg...? Har aldrig haft katter som är så mycket inomhus.... Såklart man blir lessen om de blir påkörda, men har jag klagat på nån för det...? Dom blev kastrerade när de var ett halvår gamla..... Ta reda på fakta innan du dömer.......
CITAT (Saiai @ 23-10-2005, 23:13) CITAT (ÅsaF @ 16-10-2005, 17:54) Man är inte särskilt rädd om sina katter om man låter dem springa vind för våg tycker jag. Då ska man inte klaga sen heller om katten blir påkörd och ligger och lider. Och ska ni absolut ha katterna lösa så se för bövelen till att kastrera dem innan.
Katterna går ut när dom vill, och in när de vill. de har en inbyggd altan att gå in i, en höfodrad silltunna under trappen. Vaddå vind för våg...? Har aldrig haft katter som är så mycket inomhus.... Såklart man blir lessen om de blir påkörda, men har jag klagat på nån för det...? Dom blev kastrerade när de var ett halvår gamla..... Ta reda på fakta innan du dömer....... Somliga rasuppfödare behöver visst inte ta reda på fakta så fort det gäller bondkatter. Ibland skickar de till och med riktigt otrevliga mail och "blåser skallen av en" för synder de inbillar sig att man är skyldig till... Det finns väl tack och lov inte så många kattägare som inte bryr sig om sin djur. Att man sedan väljer att släppa ute dem eller spärra in dem på livstid det är väl två sätt att hantera det men är mest rädd för: Att katten ska komma tillskada. Antingen ser man det som det är i verkligheten, att friströvande djur kommer till skada emellanåt eller också väljer man att skydda sin egen rädsla och låter bli. Mvh Fenja
jag måste bara säga att alla områden passar inte för friströvande katter tillexempel i stan men där finns de ändå en del katter som är ute o dom lever mycket farligt inte fattar jag va de kan vara för kul o vara ute på bondegatan i stockholm där de bara e betong en katt går utmärkt att ha inspärrad för livet om den bara får kärlek o inspiriation jag har haft både utekatter o innekatter o de funkar lika bra o jag har haft utekatter som accklimatiserat sej o blivit innekatter utan problem så de fungerar för det mesta bra kärlek är nyckelordet tror jag kattens status måste höjas så att vi slipper se alla stackare som inte har några hem o gå till för oavsett om dom e ute eller innekatter så ska om inte behöva lida o visst kan man lära katter att inte komma o hälsa på om man inte gillar dom VATTEN är utmärkt för ändamålet i en blomflaska de e bara o spruta på dom det skadar inte men dom gillar de inte o så kan dom hälsa på nån som gillar besöken istället ha en skön dag alla med en hälsning från en friströvande välmående kisse
CITAT (Saiai @ 23-10-2005, 22:48) CITAT (amaira @ 16-10-2005, 09:36) Jo, hur katter kommer åt kaniner genom nätet? Genom att kaninerna är för nära nätet! Jag har själv sett ordentligt katt-skadade kaniner, som vi fick avliva, p.g.a. katters vassa klor. Detär inte roligt det heller. en kanin kan vara lika älskad som en katt. Som sagt.....nätet var lågt och utan tak, lätt för katterna att hoppa över.... Veterinärräkningen är betald (265 kr) och kanintanten hade erkänt att det borde vara tak över när nån annan sagt det till henne..... Den andra kaninungen är till salu, funderade på att köpa den.....;-) Hägna in hela tomten....? Funderar på hur många löpmeter kattsäkert ca 2 m högt när det kommer att behövas....... Kanske kunde hålla rådjuren ute....kanske jag kunde skaffa lite höns och ankor och getter som betar av gräsmattan oxå.......... Att det kommer att se ut som en kriminalanstalt stör väl inte grannarna....? Kanske kunde öppna kattdagis åt grannskapets alla andra katter oxå.......  Ja du skulle kunna anordna en 4H gård och ta inträde också. Slå två flugor i en smäll liksom.
Kakaduan
26-10-2005, 13:24
Dert kan inte skada att man får ta ansvar för sina djur oavsett om det är en katt eller en hund. Jag tycker det vore bra med en lagändring på många sätt.
- Egoistiskt sett för att jag inte vill ha andras katter kissande och bajsande på min tomt trots att jag gillar katter. - Generellt sett för att jag tror att ett lagtvingande ansvarstagande för djur (oavsett vilket) får folk att inte skaffa djur så lättvindligt. Hos mig har vart och vartannat hushåll katt som släpps ute vind för våg hela dagen medan husse och matte jobbar. Kanske tänker man efter innan man skaffar ett djur som eventuellt kan ställa till det för någon annan.
Hade jag kaniner ute skulle jag sätta tak på buren för min egen skull, men att kräva att den som inte har katt lägger ut pengar på virke, spik, hönsnät, nya möbeldynor eller vad det nu kan vara, tycker jag är fel principiellt.
Kakaduan
Rimligen borde man få freda sina tamdjur mot angrepp från rovdjur, men frågan är, hur mycket våld får man ta till? Om man provar att skrämma, men det inte hjälper, rovdjuret kanske kommer tillbaks så fort man vänder ryggen till?
Obs, jag menar inte att man ska skjuta katter på fläcken om de hittar på hyss, men nånstans måste ju gränsen gå liksom. Om rävar, skator, katter, grävlingar, hundar, eller vad det nu vara månde, gång på gång slår till mot ens hönor, kaniner, katter, hundar, eller vad man nu har för djur, vad ska man göra? Om nu ägaren till rovdjuret är oregerlig. Man kan ju inte bygga mur med tak runt tomten.
CITAT (Pirum @ 26-10-2005, 14:31) Rimligen borde man få freda sina tamdjur mot angrepp från rovdjur, men frågan är, hur mycket våld får man ta till? Om man provar att skrämma, men det inte hjälper, rovdjuret kanske kommer tillbaks så fort man vänder ryggen till?
Obs, jag menar inte att man ska skjuta katter på fläcken om de hittar på hyss, men nånstans måste ju gränsen gå liksom. Om rävar, skator, katter, grävlingar, hundar, eller vad det nu vara månde, gång på gång slår till mot ens hönor, kaniner, katter, hundar, eller vad man nu har för djur, vad ska man göra? Om nu ägaren till rovdjuret är oregerlig. Man kan ju inte bygga mur med tak runt tomten. Tydligen ska man kunna det om man har katt......... hade jag velat ha djur i bur hade jag skaffat kanariefågel.....eller höns... Hittills har ingen granne klagat över att mina katter tar deras möss......:-)
Kakaduan
31-10-2005, 13:07
Jag skulle inte heller klaga om grannens katt tog mina möss, men det gör de inte. De tar småfåglar. Dessutom skiter de i min rabattjord och kissar på mina bär så att jag inte kan äta dem!
Du har valt ett djur som man inte behöver ha koll på, men dina grannar kanske inte har gjort det! Vill nämna att jag gillar katter men inte hos mig.
Kakaduan
CITAT (Kakaduan @ 31-10-2005, 14:07) Jag skulle inte heller klaga om grannens katt tog mina möss, men det gör de inte. De tar småfåglar. Där sa du nåt bra om fåglar Kakaduan. Jag håller med dig. Man kan ju sätta ett halsband med klocka på katterna men många slarvar.
Gossen Ruda
31-10-2005, 15:10
Hjälper inte så mycket. Om katten smyger hörs inte klockan förrän det är för sent. För någon vecka sen var "bjällerkatten" mycket intresserad av något på min gräsmatta. Den tassade och pillade på något som kröp i gräset. När jag gick ut och kollade såg jag att det var en skadad näbbmus. Kan ge mig fan på att katten hade skadat den och nu lekte med och pinade det stackars djuret. Katter är grymma. När jag gick ut var kattfan inte alls pigg på att lämna platsen och så fort jag gick in kom den tillbaka. Den försvann inte förrän jag kastat några plommon efter den. Näbbmöss är fridlysta på min tomt.
Becky,Malmö
31-10-2005, 15:21
Ok, så här tycker jag Alla katter är olika, vissa mer aktiva än andra och har då också större behova att få gå ut. Men bor man i tättbebyggt område ska man nog tänka efter en gång innan man släpper ut katten. Dels måste man vara medveten om risken för katten att bli överkörd, problem med grannar och människor som kan behandla katten illa. Kanske man ska, som en annan här skrev, ta ett snack med grannar innan man släpper ut den så de vet vem katten tillhör om det skulle hända något. Annars finns det ju andra altenativ, antingen kan man ju ha katten innomhus den mesta tiden och lära katten att gå i sele så man kan gå promenader med den (jodå, många katter lär sig snabbt gå i sele) Eller så kan man bygga en rastgård, själv har jag två mycket livliga raskatter som är i stort behov av att få springa av sig så jag har faktiskt lyckats att inhägna tomten. sen vill jag också bara passa på att säga att självklart ska ju alla katter vara vaccinerade, id-märkta och kastrerade, särskilt om de går lösa ute
Sulawesii
31-10-2005, 16:25
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2005, 16:10) Kan ge mig fan på att katten hade skadat den och nu lekte med och pinade det stackars djuret. Katter är grymma. När jag gick ut var kattfan inte alls pigg på att lämna platsen och så fort jag gick in kom den tillbaka. Den försvann inte förrän jag kastat några plommon efter den. Näbbmöss är fridlysta på min tomt.  Katten följer ju bara sin instinkt! Jag gillar verkigen inte att djur dödar djur (speciellt inte människor med hjärna att agera över instinkten), men det går ju inte att undvika.... Förstår om du blir frustrerad, men däremot inte ditt hat.
Gossen Ruda
31-10-2005, 16:48
Om instinkten är att plåga andra djur så har katten inget existensberättigande. Observera att katter inte äter näbbmöss, dom bara dödas för nöjes skull. Jag hatar inte katter, dom stackarna kan ju inte hjälpa att tanklösa människor släpar hit dom, arten alltså, och sen släpper ut dom där dom inte passar.
Latmask
31-10-2005, 19:07
Ja det är väl bara tre djur som dödar för nöjes skull, och ingen av dem borde väl vara lös i naturen - katter, minkar och människor.
Gossen Ruda
31-10-2005, 20:38
Nja, minken håller jag inte med om. Den kan visserligen döda mer än den kan äta upp men överskottet sparas. Dom djuren jag känner till som dödar utan att ha som mat eller för att leka med sina offer är: katt, räv, delfin, späckhuggare, schimpans och en del människor. Samtliga anses ha ett visst mått av intelligens, märkligt sammanträffande.
Katter dödar inte för sitt höga nöjes skull, det är för att få igång matsmältningen, har inget med elakhet att göra. Att det syns att katterna tar fåglar är juh en sak, men hur kan man säga att dom inte tar några möss? Här ligger dom som gåva på trappen, sen vill dom ha beröm, helst så vill dom ge oss dom levande (men det är inte vi så villiga till)
Latmask
31-10-2005, 21:32
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2005, 21:38) Dom djuren jag känner till som dödar utan att ha som mat eller för att leka med sina offer är: katt, räv, delfin, späckhuggare, schimpans och en del människor. Samtliga anses ha ett visst mått av intelligens, märkligt sammanträffande.  Det är onekligen en mycket intressant observation. Läggas till det bör också att den som satt ett mått för vad som räknas som intelligent är människan som tillhör denna grupp... Intressant med minken, det var tvärtom mot vad jag fått lära mig. Tack för det, då kan jag lägga mig med ro i sinnet av att ha lärt mig något nytt idag också.
Kakaduan
01-11-2005, 08:43
Jag tycker det är så tråkigt att ordet "hata" ALLTID kommer upp i dessa sammanhang. Har hittills inte sett en enda katt-kritiker som sagt sig hata katter - det uttrycket kommer alltid från "andra sidan" (eller hur man ska uttrycka det - ni förstår säkert). Den som inte vill ha kattpiss och/eller skit, vill ha sina trädgårdsmöbler (eller vad det nu är) i fred osv, osv ÄR tydligen katthatare automatiskt - oavsett vad hon/han egentligen tycker om katter!
När ska ni börja förstå att det inte är katterna man hatar utan det de ställer till??? När man använder uttryck som "katthatare" tycker jag man förstör förutsättningarna för en rimlig diskussion!
Kakaduan
Sulawesii
01-11-2005, 09:33
Dryper ett inlägg av hat, är det ju inte så konstigt att man gör det antagandet...... Sen kan man mycket väl säga att man tycker att katter är jobbiga för att...... utan att kattägare antar att man hatar katter för det. Det handlar ju om tonen.
Kakaduan
01-11-2005, 09:47
Visst är det så, men vad jag menar är att jag har hittills inte sett några inlägg som direkt "dryper av hat". Lika lite som man dryper av hat när man ber någon respektera rökförbud eller vad det nu månne vara - det handlar bara om att man gör någon uppmärksam på ett missförhållande, oavsett vad det råkar handla om.
Det är alltid VÄLDIGT svårt att förmedla tonfall i skrift och kanske kan man uppleva kritik som hårdare än den är menad för att man känner sig lite ansatt och hotad? Jag tror man måste vara väldigt tolerant åt båda hållen just av den anledningen.
Kakaduan
CITAT (Kakaduan @ 01-11-2005, 10:47) Visst är det så, men vad jag menar är att jag har hittills inte sett några inlägg som direkt "dryper av hat". Lika lite som man dryper av hat när man ber någon respektera rökförbud eller vad det nu månne vara - det handlar bara om att man gör någon uppmärksam på ett missförhållande, oavsett vad det råkar handla om. Intressant att du tar upp just detta! Jag funderade här om dagen i vilken utsträckning ickerökare och ickekattälskare kan vara samma personer... undertonen i åskiterna känns på något vis identisk... Mvh Fenja
Nu har Bus varit borta sen lördag....... undrar om han fortfarande är vid liv........ Vår duktigaste musjägare är lite rädd av sig, kanske han blivit skrämd av nåt.......... Ironiskt nog var jag och lilltösen och passade min syrras djur i helgen och kom hem först på måndag, hennes djur var välbehållna när vi åkte, t.o.m. den av katterna som vägrade komma in på natten....syrran bor på en gård... Inatt kommer vi inte att kunna sova...... Kommer att tänka på Bus som, om han lever, får sova ute i skogen i regnet........ Visst, det är egoistiskt tänkt, inte kan man sörja en katt som man låter gå ute "vind för våg"............
Kakaduan
02-11-2005, 09:11
"Visst, det är egoistiskt tänkt, inte kan man sörja en katt som man låter gå ute "vind för våg"............ "
Det tror jag inte att någon här tycker! Fånigt.
Kakaduan
det finns en tendens på såna här forum att plocka sönder text och göra separata tolkningar av bitarna..... Det blir så fel....... Den som skrev att det är lätt för misstolkningar av skriven text är lätt hänt eftersom man inte uppfattar ironi och tonlägen som i talade ord, hade rätt.... man undrar vad det är för mening att kommentera just den raden och inte resten av texten.....men på nåt sätt fick jag ändå det svar jag önskade.... :-) Min mening från första början i klartext; Jag var lessen och bedrövad för vad nån eller båda katterna ställt till med, men kunde inte förmå mig att avliva dom eller hålla dom inspärrade, pga att jag älskar dom. Dessutom omöjligt eftersom inte resten av familjen respekterade ett sånt beslut. Nu är en av dom borta, jag är förkrossad av sorg och förtvivlan över att inte veta var han är, men inser att priset för att ha fria katter är att dom kan råka illa ut. En del katter lär sig, och blir mycket gamla. En del har inte samma tur... Hålet i hjärtat kommer dock alltid att finnas kvar...... Grannen har inte gjort nåt åt sin bur än, men det är hennes val........ Vi får väl glädjas åt att skogskatten ligger inne i soffan igen. (han kanske har bytt lägenhet med Bus?) Dessutom har det inte gått en vecka än, han kanske dyker upp. Har kollat längs vägdikena, inga oönskade fynd där...
Börjar inte bröderna Bus vara könsmogna? Det kanske bara är så att han givit sig i väg på en första friarrunda? Det är HEMSKT när någon av katterna inte kommer hem, men det behöver inte alltid betyda det värsta... Tröstekram Fenja
CITAT (Fenja @ 02-11-2005, 16:26) Börjar inte bröderna Bus vara könsmogna? Det kanske bara är så att han givit sig i väg på en första friarrunda? Det är HEMSKT när någon av katterna inte kommer hem, men det behöver inte alltid betyda det värsta... Tröstekram Fenja Dom blev kastrerade tidigt i våras, så nåt friarstråt tror jag inte han givit sig på nu........ Bus är den av katterna som varit lägst i rang, men alla katterna har varit vänner med varandra, även om Bill trängt bort honom från matskålen ibland. Bus med extra bekymmersrynkor i pannan var den som kom till mig för att få tröst och stöd ibland.... Vad har en katt för bekymmer...? Han kanske har sökt sig till bättre jaktmarker...? Han tycker om att jaga...... Och han ville inte alltid följa med in. David har orsakat oss många oroliga dagar när han inte kommit hem, men han är så nöjd över att få vara i skogen och sova i en grannes stora vedförråd så vi har vant oss. Kanske han lärde sig av sin skada för ett år sen då höften hoppat ur led och är mer försiktig nu. Bill skulle kunna vara innekatt tror jag, en livsnjutare som gärna ligger inne i sängen men oxå följer med på promenad. Han var med igår kväll och letade efter Bus, jamade som om han ropade på honom... Tack Fenja för tröstekramen, så länge vi inte hittar honom död hoppas vi...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|