Full version: Dom är här nu
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Under min eftermiddag/kvällspromenad blev jag överflugen av en flock fåglar. Det var för mörkt för att bestämma dom på utseendet men deras silverklara drillar lämnade inget tvivel, sidensvansarna har kommit till Götet. När jag kollade på Kustobsar så såg jag att fler hade noterat deras ankomst. Dom är välkomna, det finns fullt med frukt kvar på äppleträdet. Ingen bild tyvärr men det kommer nog senare. smile.gif
Zarah P
Ååååh... Sidensvansar är något av det underbaraste jag vet!
Du får titta lite extra på dem, åt mig. smile.gif
Sulawesii
Har också hört (och sett, men tyvärr ej på nära håll) dem. Så underbara...
yla
jag hade turen o se en flock stjärtmesar i skogen igår
måste ju berätta för dom ser man såå sällan
inget foto här heller dom e ju så små o blyga

hopas du får en bild på sidensvansarna
har inte sett eller hört dom ännu
Gossen Ruda
Jag ser stjärtmesar nästan varje helg runt sommarstugan. Men att få ett kort på snabbisarna går inte.
pejori
dom flyger i stora flockar över huset här. smile.gif smile.gif
dom slår sig gärna ner i våran jättelönn utanför köksfönstret smile.gif smile.gif
härliga fåglar att titta på. wub.gif
Smekajsa
Vi hade en hel flock sidensvansar här förra helgen.
De länsade både vår och grannens rönn på bär,
sedan drog de vidare
*Felix matte*
var det inte en sidensvans som wolkenkrabber hade på Dagens bild häromdan...det trodde jag det var unsure.gif
KURT
Sidensvansen har ju alltid väckt fascination, men att den också varit något skrämmande och konstigt kanske man kan utläsa av dess holländska namn Pestvogel
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2005, 18:45)
Under min eftermiddag/kvällspromenad blev jag överflugen av en flock fåglar. Det var för mörkt för att bestämma dom på utseendet men deras silverklara drillar lämnade inget tvivel, sidensvansarna har kommit till Götet.

Åååhhh wub.gif då kommer dom nog snart hit också!

Alltid när du säger att det regnar hos dig - så brukar det regna några dagar efter här. Det är väl samma sak med sidensvansarna, tror du inte...

*väntar förhoppningsfullt*

Domherrarna däremot har vi hört. Det är sonen som härmar deras läte, och då svarar de! Men vi har inte sett dem än.
(fast domherrarna är ju kvar här hela sommaren, de bara "gömmer" sig i skogen)
Gossen Ruda
Jo, det är dags att hålla ögon och öron öppna. Dom häckar norrut i landet och drar omkring på vintern.
Berith
Väntar också på att fåglarna ska dyka upp här. Fast än är det ju låååångt till vintern. Joodå! huh.gif

Men när ska/bör/kan man börja mata fåglarna? Antar att det är för tidigt än men ibland kommer en skock talgoxar och kollar läget vid förra vinterns matplats. Och under altantaket finns en del insekter som stryker med. Vad har fåglarna att äta nu? Det är ju ändå början på november... unsure.gif
Big Gardener
Det är aldrig fel att börja mata dem redan nu, är min åsikt. Det är visserligen omstritt, men redan innan frosten eller den långvariga kylan slår till är det på vissa håll ont om mat och många småfåglar lever därför på sina reserver. När kylan väl slår till har de mindre reserver att leva på och riskerar därför att stryka med.
pejori
CITAT (Felix matte @ 01-11-2005, 08:20)
var det inte en sidensvans som wolkenkrabber hade på Dagens bild häromdan...det trodde jag det var unsure.gif

jo det var det. smile.gif smile.gif
pejori
är det någon som vet...om dom äter vindruvor????? wub.gif wub.gif
tänkte hänga ut det så jag får se dom riktigt nära wub.gif wub.gif
zeppo
Dom senaste 2 veckorna har jag sett ca 100-200 sidensvansar varje dag.
Men den här rackaren kommer lite längreifrån än dom. Den har vi också, lika snygg som sina andra släktingar kråkfåglar.......

*Felix matte*
CITAT (pejori @ 01-11-2005, 15:34)
är det någon som vet...om dom äter vindruvor????? wub.gif  :wub:
tänkte hänga ut det så jag får se dom riktigt nära wub.gif  :wub:

Under resten av året är den en utpräglad bär och fruktätare, speciellt då koncentrerad på rönnbär. står det

HÄR... testa vet ja...kanske blir de trogna gäster hos dig smile.gif
Anki på Öland
Igår förmiddag när jag satt i telefonen kom plötsligt en talgoxe inflygande. Den flög genom vardagsrummet, in i sovrummet, vände och flög tillbaka ut i köket. Jag drog igen skjutdörren så den inte skulle komma in hit igen och gick in i köket för att se om den hade flugit ut. Det hade den inte gjort utan den hade fortsatt in i mitt hundrum där det också står ca 50 st. pelargoner. Där struttade den omkring mellan blomkrukorna på en bred hylla vid ett stort förnster. Jag öppnade dörren som leder ut därifrån och då flög den genast ut.
Den flög bort till syrenhäcken där resten av flocken satt och där satte det igång ett snattrande utan dess like. Det var som om den berättade för kompisarna vad den gjort och hur det såg ut här inna. Alla "pratade" i munnen på varandra och en av dom överröstade dom alla.
Det lät himla kul!!
Anki
pejori
har varit och köpt en jätteklase med vindruvor till dom nu wub.gif wub.gif wub.gif
amaira
CITAT (Anki på Öland @ 01-11-2005, 16:57)
Igår förmiddag när jag satt i telefonen kom plötsligt en talgoxe inflygande. Den flög genom vardagsrummet, in i sovrummet, vände och flög tillbaka ut i köket. Jag drog igen skjutdörren så den inte skulle komma in hit igen och gick in i köket för att se om den hade flugit ut. Det hade den inte gjort utan den hade fortsatt in i mitt hundrum där det också står ca 50 st. pelargoner. Där struttade den omkring mellan blomkrukorna på en bred hylla vid ett stort förnster. Jag öppnade dörren som leder ut därifrån och då flög den genast ut.
Den flög bort till syrenhäcken där resten av flocken satt och där satte det igång ett snattrande utan dess like. Det var som om den berättade för kompisarna vad den gjort och hur det såg ut här inna. Alla "pratade" i munnen på varandra och en av dom överröstade dom alla.
Det lät himla kul!!
Anki

Vilken härlig upplevelse, anki! wub.gif biggrin.gif

Tjusig nötkråka Zeppo! Bra foto!
Men är inte nötkråkor stannfåglar? Visserligen ganska sällsynta och skygga, men ändå? Varifrån kommer den annars?

Vad härligt att du har flera hundra vackra sidensvansar wub.gif , hit har de inte kommit än. Väntar ivrigt, älskar de vackra fåglarna med det spröda ljudet av silverklockor wub.gif wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
Vi har nötkråkor häckande i landet även om den inte är så vanlig. Men ibland får vi invasion österifrån av en nära släkting, den smalnäbbade nötkråkan. Det inträffar när deras mat tryter, dom är beroende av nån sorts kottar.
Lars-Olof Arvids
Jag har matat fåglarna i ett par veckor nu och haft gott om talgoxar, entitor, nötväckor och nötskrikor. Ett par hackspettar har också varit framme, och enstaka gulsparvar. Men vart har blåmesarna tagit vägen??? Det är länge sedan jag såg någon hemma nu, de som alltid har varit så vanliga förut!

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 02-11-2005, 12:25)
Jag har matat fåglarna i ett par veckor nu och haft gott om talgoxar, entitor, nötväckor och nötskrikor. Ett par hackspettar har också varit framme, och enstaka gulsparvar. Men vart har blåmesarna tagit vägen??? Det är länge sedan jag såg någon hemma nu, de som alltid har varit så vanliga förut!

Olle

Blåmesarna är hos mig! biggrin.gif

Har också matat fåglarna i några veckor. Hade "inget val" de tiggde och begärde!
Jösses såna mängder jag haft!!! Säkerligen uppåt femtiotalet samtidigt ohmy.gif . Talgoxar, blåmesar, grönfinkar, nötväckor, pilfinkar. Och ett exempel som är en lustig korsning mellan grönfik och bofink.

Nä, jag vet, såna finns inte, men jag vet inte vad det är. En ungfågel av något slag. Han växer väl till sig och visar sina rätta färger tids nog.

Nu har fågelmängden minskat drastiskt. Kanske kom sparvhöken på besök, kanske har grannarna börjat mata också, vem vet...

Dom är fina mina fåglar! När jag fyllt på maten, visslar jag ett par gånger.
Genast svarar några fåglar med samma vissling, och snart kommer ett gäng flygande wub.gif
Gillan
Här är det ingen risk att vi hinner se sidensvansarna.
Har missat dom vartenda år. De kommer hit och äter upp
rönnbären och är borta lika kvick. Det är gjort från en
timme till nästa laugh.gif.
Jag skalar potatis och tittar på den vackra röda rönnen,
När jag en timme senare kommer tillbaka är rönnen inte
alls röd längre. wub.gif
/Gillan
zeppo
Den smalnäbbade nötkråkan som kommer från Sibirien är inte alls skygg. Ungefär som skator och vanliga kråkor.
Det finns en tjocknäbbad art och den är mycket skyggare samt mer stationär.
amaira
Åh, det är smalnäbbad nötkråka! Hade ingen aning *visar min okunskap sleep.gif *
Berith
Hängde upp automaterna igår och det dröjde inte många minuter förrän det kom både talgoxar och blåmesar! wub.gif
amaira
Visst är det härligt Berith! wub.gif De är så söta och trevliga.

Så här på hösten är ju alla fågelfamiljer utökade med många nya årsungar. Av alla årsungarna är det bara en bråkdel som kommer att överleva vintern. Så har Naturen bestämt.
De går under av ena och andra anledningen, många blir själva till föda åt andra.
Men särskilt ungfåglarna är så söta wub.gif och någon "extra" klarar sig säkert tack vare min matning. Jag blir mjuk i hjärtat av dem wub.gif
Berith
Japp! Härligt. wub.gif Och ibland kommer nötväckan och kör bort talgoxarna och blåmesarna för att bli först i kön.
Lars-Olof Arvids
Nu är sidensvansarna här i Stenungsund också. I massor!

Olle
Gossen Ruda
Jo, nu är det invasion. Kolla på länken nedan, särskilt på äldre obsar.

Kustobsar
pejori
jag hängde upp ett par stora klasar med blåa vindruvor till dom. laugh.gif
har inte haft tid och ork att kolla, men någon äter glatt på dom. ohmy.gif
säkert skateländet. smile.gif smile.gif
men dom ska ju ha mat dom med så.
ska hänga upp mina automater till helgen wub.gif
renate
Hos mig har de varit några dagar nu,stora flockar med Sidensvansar.Jag har mycket Krikon kvar på trädet,rönnbären är uppäten.Har börjat nu me fågelmatning,det kommer massor.Fritz sitter på pass,tyvärr.
Är i Skåne nu måste titta på mitt "nya" barnbarn, han är såååååååååå söt.
Det var ett tag sedan jag var här,min dator är sönde´r,bläääääääääää.
Förhoppningsvis kan min son lagar den nu.
zeppo
Koltrastar älskar vindruvor.

Säg inte skateländet, för skatan är den vackraste fågel vi har!!!
Gossen Ruda
CITAT (zeppo @ 10-11-2005, 15:23)

Utsidan möjligen, insidan är genomrutten.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2005, 16:04)
CITAT (zeppo @ 10-11-2005, 15:23)

Utsidan möjligen, insidan är genomrutten.

biggrin.gif biggrin.gif men Ruda då!
Har du fördomar! Det trodde jag inte om dig tongue.gif .
Skatorna är vackra, in- och utvändigt, pronto biggrin.gif
pejori
CITAT (zeppo @ 10-11-2005, 14:23)

visst är den det....jag gillar skator laugh.gif laugh.gif laugh.gif
det är bara det att dom sliter sönder allting på tio röda sekunder.
nu har jag haft ork att kolla och det är talgoxar och blåmesar som äter vindruvorna ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
zeppo
CITAT (amaira @ 11-11-2005, 17:45)
Skatorna är vackra, in- och utvändigt, pronto biggrin.gif

Ja det är dom! Och snälla.

Jag tycker synd om dom på våren då dom brukar bli mobbade av alla tal- och björktrastar å får gömma sig under bänkar, grenverk mm..............
Gossen Ruda
Dom mobbas inte utan orsak, skatan är tillsammans med många andra kråkfåglar en marodör i småfågelvärlden. Otaliga bon plundras på ägg och ungar varje år. Även större fåglar stryker med. En tidigare granne såg hur en flock skator hackade ihjäl en turkduveunge. Det tog en liten stund innan den dog. Dom började med att hacka ur ögonen på den då levande ungen. Snäll fågel? Skitsnack!
pejori
nä...särskillt snäll är den inte...det är en rovfågel rolleyes.gif rolleyes.gif
men vacker..ja det är den smile.gif
och på våren sjunger den...det låter så gulligt wub.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2005, 08:04)
Dom mobbas inte utan orsak, skatan är tillsammans med många andra kråkfåglar en marodör i småfågelvärlden. Otaliga bon plundras på ägg och ungar varje år. Även större fåglar stryker med. En tidigare granne såg hur en flock skator hackade ihjäl en turkduveunge. Det tog en liten stund innan den dog. Dom började med att hacka ur ögonen på den då levande ungen. Snäll fågel? Skitsnack!

Men Ruda! ohmy.gif
"Snäll" eller "elak" ... eller ... "bara som den ÄR" ... vad har en skata för val?

Den ÄR ett rovdjur, och en asätare, och en allätare.
Den dödar, för att leva. Som lejon, hajar ... människor...

Till skillnad från skator, kan människor tänka efter på vilket vis vi vill döda. Det valet har inte en skata.
Det gör den inte automatiskt "ond". Det vet du ju. Det är ju även din åsikt, eller hur?
yla
dom är ju våra renhållningsfåglar skatorna
o dom tar djur som är skadade

o de är ju inte snällhet eller dumhet dom drivs av
det är deras jobb i naturen o ta rätt på sånt
inte sjutton gör dom de för o jävlas
det är återigen
ätandets förbannelse

pica pica jag gillar dom jag
men jag vill helst inte se då dom äter
men våra rovisar har samma problem då dom jagat rätt på ett byte kan det ta tid för dom att få död på den dom ska äta för dom har ju bara sina klor o näbbar att ha ihjäl maten med
inte några yxor o släggor precis

vi kan ju inte lasta dom för det
eller?????
yla
tror vi skrev samtidigt amaira tongue.gif laugh.gif
pejori
CITAT (oldwolfie @ 12-11-2005, 09:39)
pica pica jag gillar dom jag
men jag vill helst inte se då dom äter
men våra rovisar har samma problem då dom jagat rätt på ett byte kan det ta tid för dom att få död på den dom ska äta för dom har ju bara sina klor o näbbar att ha ihjäl maten med
inte några yxor o släggor precis

håller med...
såg en "rackare" som hade gett sig den på att få ekorre till midag laugh.gif laugh.gif
lyckades pricka grenen han satt på med en sten ,så han kom av sig och ekorren kunde smita smile.gif smile.gif
dom får gärna äta, men inte i min skog när jag ser på wub.gif wub.gif
yla
fniss o jag slängde kottar på ett par ekorrar som skulle käka flugsnapparungar till lunch en vår
dom får äta men inte då jag ser helst
laugh.gif tongue.gif biggrin.gif ohmy.gif

som sagt ätandets förbannelse
dom är alla menyn på någons matsedel
pejori
CITAT (oldwolfie @ 12-11-2005, 09:48)
fniss o jag slängde kottar på ett par ekorrar som skulle käka flugsnapparungar till lunch en vår
dom får äta men inte då jag ser helst
laugh.gif tongue.gif biggrin.gif ohmy.gif

som sagt ätandets förbannelse
dom är alla menyn på någons matsedel

visst är det så laugh.gif laugh.gif laugh.gif
zeppo
Skatorna är inte alls så stora boplundrare som många tycks tro.
Ornitologerna har undersökt detta, å funnit att småfåglarnars antal påverkas inte oavsett om det finns skator eller ej. Så det är bara okunskap att tro det. Men vi människor har ju olika intressen..........
Ekorren är MYCKET MYCKET större marodör!!

För ett par år sen hade man en webkamera i ett skatbo under hela häckningen.Honan la åtta ägg. Men bara EN gullig skatunge klarade sig att bli flygg. Antagligen var det en ekorre som tog dom andra under nätterna.

Större hackspetten är också den en ganska stor boplundrare.
Men jag gillar den lika mycket för det.
pejori
CITAT (zeppo @ 12-11-2005, 13:19)
För ett par år sen hade man en webkamera i ett skatbo under hela häckningen.Honan la åtta ägg. Men bara EN gullig skatunge klarade sig att bli flygg. Antagligen var det en ekorre som tog dom andra under nätterna.

du glömde väldigt lägligt att dom också misstänkte att en katt eller fiskmås varit framme i den historien rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
skadorna på skatmor visade på det.

visst är ekorrar stora boplundrare, men det är skatorna också smile.gif smile.gif
jag har skogen utanför mitt fönster i datarummet, samt fågelbon i takpannorna, och skator plundrar ordentligt varje år... rolleyes.gif
men jag vidhåller vackra är dom...nyttiga är dom...och rovfåglar är dom. wub.gif
zeppo
CITAT (pejori @ 12-11-2005, 17:50)
men jag vidhåller vackra är dom...nyttiga är dom...och rovfåglar är dom.

OK pejori....

Jag tolkar ändå ditt inlägg som att du innerst inne gillar skator, fast du har dina fobier.................

Men jag är själv ornitolog å vidhåller att dom inte är STORA boplundare, visst händer det, och då oftast tidiga morgontimmar.

Hoppas du matar fåglarna å gillar att följa deras förehavanden.
Ett fågelbord är mycket bättre än en TV...............

smile.gif
pejori
CITAT (zeppo @ 12-11-2005, 18:04)
Jag tolkar ändå ditt inlägg som att du innerst inne gillar skator, fast du har dina fobier.................

Hoppas du matar fåglarna å gillar att följa deras förehavanden.
Ett fågelbord är mycket bättre än en TV...............

självklart gör jag det smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon