|
Full version: Vad sår ni?
pisanggoreng
01-01-2006, 11:45
Vissa på forumet tycks ha som tradition att börja såperioden på nyårsdagen, så frågan till er är nu: vad sår ni just nu? Själv tänker jag så några chilisorter och kanske några perenner som sen ska sättas ut. Skönt att vara igång igen
Jag tänkte börja med Vit Hässelklocka idag. Första försöket överhuvudtaget med perenner.  Fröna har jag fått från mamma och jag vet inte ens om dom är grobara. Jag har en hel massa så en del tänkte jag sätta ut, en del ska få stå i kylskåpet och en del ska jag så inne. Vi har fått massor av snö den senaste veckan så det vinns gott om "isolering" /Anki
kerstin z5-6
01-01-2006, 12:42
Toddelooo.  Just tinat upp såjorden och tagit fram Aconitum frö den slingarnde nån envis clematis en akleja sort o lite till Glad vår !
lite allt möjligt... chili, aklejor, penstemon, gentiana, lilium formosanum, clematis och en hel del annat.... just nu jagar jag lysrör, kan inte så innan dess, hoppas jag hittar något billigt
Helen i Piteå Zon 5
01-01-2006, 14:59
Har börjat med olika sorters Trollius, Tolvgudablomma, Hängpimpinell, Hässleklocka, Vårärt, Gentiana, Flox, Kvanne m.m.  fortsätter så fort mer såjord har tinat  / Helen
Eva i Skåne
01-01-2006, 15:49
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-01-2006, 12:42) Toddelooo.  Just tinat upp såjorden och tagit fram Aconitum frö den slingarnde nån envis clematis en akleja sort o lite till Glad vår !  Glad vår Jo du Kerstin, det är till att vara ute i god tid vill jag säga Även om du börjat med vårsådderna idag, så har vi en bra bit kvar innan våren är här, ännu längre tid hos dig än här i Skåne, men det är trevligt att blicka framåt
pisanggoreng
01-01-2006, 16:59
CITAT (Eva i Skåne @ 01-01-2006, 15:49) Även om du börjat med vårsådderna idag, så har vi en bra bit kvar innan våren är här, ännu längre tid hos dig... Det blir ingen sommar om ingen sätter fart..! Nu är jag färdig för idag.
Alexander-VG-zon3
01-01-2006, 17:39
hoppas våren kommer snabbt själv har jag på gång nu dadlar,citron,avokado
kerstin z5-6
01-01-2006, 17:46
Eftersom vår här är mellan 10. 55-12. 50 den 15 maj -före det ,är det vårvinter -efter det är det sommar -så är det bäst att köra igång lite så jag sätter fart -nu:)
Alexander-VG-zon3
01-01-2006, 17:53
Margith
01-01-2006, 17:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-01-2006, 17:46) Eftersom vår här är mellan 10. 55-12. 50 den 15 maj Helt rätt, förutom att jag skulle vilja skjuta på våren till den 25:e maj Och vore jag inte så eländigt förkyld skulle jag också ha börjat idag... Men bara tanken på att gå ut och skotta mig ner genom 1,5 meter snö får mig att avstå, jag orkar bara inte Men ge mig en vecka till, så börjar jag också, jippie snart är det vår!! Jag tröstar mig med att jag tjuvstartade med ett gäng vildpelargonfröer till 3:e advent... de växer och mår
kerstin z5-6
01-01-2006, 17:58
uja då nä det går ju inte  Krya på dej Jag tror inte jag bär ut mina straifieringsoffer än heller  Väntar till i morron  Röda blad i början kan växer ha , men det ska ändra sig - om inte brukar det tyda på att de inte mår så bra
Alexander-VG-zon3
01-01-2006, 18:05
Helen i Piteå Zon 5
01-01-2006, 18:34
CITAT (Margith @ 01-01-2006, 17:54) Och vore jag inte så eländigt förkyld skulle jag också ha börjat idag... Men bara tanken på att gå ut och skotta mig ner genom 1,5 meter snö får mig att avstå, jag orkar bara inte  Usch då! Stackars dig  hoppas förkyldningen ger sig fort så att du kan börja med vårens frösådder snart  det är såååå kul! / Helen
fruberglund
01-01-2006, 18:35
Inget än...började alldeles för tidigt förra året så i år väntar jag tills mars/april i alla fall. Då hinner lillen bli lite större så jag får lite mer "ensamtid" också
Almdalen
01-01-2006, 19:00
Jag har satt Gerbera, Pelargoner och Petunia i dag ,det är en lätt början. Våren är ännu långt borta trots att jag bor i Skåne. /Ingegerd
Ojojoj, nu satte det stora habegäret igång igen och beslutsångesten dessutom!  Vad ska jag beställa? Vad vill jag ha? Kan någon vara snäll och tala om det för mig!!  Att jag inte tänker ge mig med Blå Bergvallmon är ett som är säkert men vad ska jag ha mer? Funkia och Astilbe och Kaukasisk förgätmigej vill jag ha men det har jag inte sett i nån katalog. Jag vill ju helst ha ALLTING!
Anna Maria
01-01-2006, 20:29
Jag sådde två sorters penséer, en penstemon och två sorters basilika igår på årets sista dag. Idag har det ännu inte blivit något... kanske skulle man klämma ner en sköldbräcka också hmmm...
I blöt ligger eldkrasse, violkrasse och änglatrumpetfrön. ALLA mina eldkrassefrön har sjunkit, det har jag bestämt mig för är ett gott tecken! Och inte tog jag varmt vatten heller! Fantastiskt bra gjort av mig tycker jag!
Maria
Jeanette/västra götaland
01-01-2006, 20:53
Jag sådde för 2 dagar sedan lite pelargonfröer, några sortert penseér och spikklubba. Idag har en av pelargonsorterna visat sig och jag kan se att penseérna snart kommer efter. Det är så underbart att följa sina växter från "födseln".
kerstin z5-6
01-01-2006, 22:07
Funkia och Astilbe och Kaukasisk förgätmigej finns väl alla i jelitto Annars brukar Gardens north alltid ha Funkia frö -de är dessutom snällt varmgroende
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-01-2006, 22:07) Funkia och Astilbe och Kaukasisk förgätmigej finns väl alla i jelitto Annars brukar Gardens north alltid ha Funkia frö -de är dessutom snällt varmgroende Oooh, Jelitto har ju massvis! Men det känns lite läskigt att beställa från utlandet, det har jag aldrig gjort förut. Är det krånligt? Hur mycket är en euro i svenska kronor? Är katalogen gratis om man skickar efter den? Jag gillar att bläddra i en katalog och se bilderna framför mig.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-01-2006, 00:42) CITAT (kerstin z5-6 @ 01-01-2006, 22:07) Funkia och Astilbe och Kaukasisk förgätmigej finns väl alla i jelitto Annars brukar Gardens north alltid ha Funkia frö -de är dessutom snällt varmgroende Oooh, Jelitto har ju massvis! Men det känns lite läskigt att beställa från utlandet, det har jag aldrig gjort förut. Är det krånligt? Hur mycket är en euro i svenska kronor? Är katalogen gratis om man skickar efter den? Jag gillar att bläddra i en katalog och se bilderna framför mig. katalogen är gratis, min kom i torsdags en euro ligger väl på 9-10 kronor. mvh zazu
Helen i Piteå Zon 5
02-01-2006, 10:57
Här är en bra sida för att kolla hur mycket olika valutor är värda http://www.reseledaren.nu/undersida2.asp?h...sida=valuta.htm
Vill man inte beställa från utlandet kan Althea vara ett alternativ. Fröerna är bra och kommer från Gardens North, dom flesta. Fast firman har fasta utskick av fröer så man kan få vänta ganska länge redan nu. /Åsa
nejlika
02-01-2006, 11:22
Jag har haft otur, mina frön har inte kommit än  Ska börja så i samma sekund som de kommer Jag ska så aswagadha, myrten, feberträd, melon, gurka, ungersk bergspion, jordnejlika och sommartulpan. Men allt tar man ju inte så här tidigt.
nejlika, vad sjutton är aswagadha förnåt?
kerstin z5-6
02-01-2006, 12:28
Det är roligt att beställa från utlandet -Tyskland är ju rätt nära Gå ihop kan vara bra -då Jelitto har stora portioner -kan man dela en sort om man vill -ger minst 25+ 25 plant oftast mer .. Grobarheten är hög vilket är ett viktigt argument för mej Rockdalas POD -har jag ingen vidare bra erf av -där beställer man via sensk frö förmedlare och jag är besviken på grobarheten -testat minst 5 år Medan frö direkt från England grott mkt bra Får mej att undra om de säljer för gamla frö ??
Nu har jag beställt katalogen från Jelitto iallafall. Att betala med VISA eller annat kort måste väl nästan vara det smidigaste betalningssättet? Tack för tipset om Althea, de hade också ett bra urval. Jag har bara haft fröer och frökataloger i huvet hela natten! *fniss*
kerstin z5-6
02-01-2006, 13:15
>ja -Visakort/ annat betalkort är bäst
Maggan H
02-01-2006, 13:41
Hej alla och God Fortsättning! Läste inläggen, att så petunia och krasse nu, är det inte lite tidigt?  Ska själv så hängpetunia och ljusgul indiankrasse men tänkte inte börja förrän i mars med dom. Blir det för sent månntro?  Har inga lysrör men kallväxthus  som jag brukar värma upp då. Snart ska aklejor, violkungsljus, veronica, stormhatt, farrerilök, björnklo, gräslilja, malva, kinesisk smörboll, riddarsporre, franskt kungsljus och storblommig rosa vallört i krukor och sen ut i snön.  Senare i vår(hm)ska jag så törnrosas kjortel, fjärilsblomster, purpurlobelia, tvillingsporre, lila passionsblomma, yin o yangböna, hyacintböna, balsamin, antilopöga, blomsterlin, kaphyacint, himmelsblomma, lila datura, candytuft, fylld ringblomma, vit brugmansia, svartöga....mm mm mm ....  Det ska bli så himla roligt!
Maggan H
02-01-2006, 14:41
CITAT (Zazu @ 02-01-2006, 11:34) nejlika, vad sjutton är aswagadha förnåt?  Hittade på nätet; Aswagadha, sanskrit för Indisk ginseng  Låter väldigt exotiskt!
Nu har jag beställt kataloger så jag vet inte ens själv hur många jag beställt  Jag skickade efter dem som kostar pengar också för jag tycker det är så roligt att ha en papperskatalog att bläddra i. Hoppas de kommer snart, hoppas de kommer snart! *ivrig*
kerstin z5-6
02-01-2006, 21:00
I år skall jag spjärna emot och inte så för tidigt ( om det gåratt låta bli.)
Förra året blev jag tvungen att kapa topmatplantorna och dra upp en ny stam. Meloner och gurka börjar ändå inte växa fören jorden är varm. Sticklingsförökningen av surfina och Änglatrumpeterna går snabbt när våren kommer och snart fins där 50 plantor där också.
Men kanskedetskulle börjas bara lite med Physalis ... och inget annat ... men då fins ledig plats under lysrören ...
Tja man kan ju drömma JÅJ
Frökattalogerna har börjat komma ...
kerstin z5-6
02-01-2006, 21:14
typiskt att jelitto har 25 euro som minsta beställning, jag vill inte ha så många sorter nåja, impectabeställningen är ivägskickad och konnärsörsklubben ska iväg snart. idag har jag sått 8 pelargoner, mest vilda, geranium canariense och lobelia, mer på gång
kerstin z5-6
02-01-2006, 21:36
Annonsera här -finns säkert fler som vill ha nån eller några påsar -Vi är 8 st -funkar bra  fast i år hade jag nog fixat det själv men min enda dionysiapåse
CITAT (Zazu @ 02-01-2006, 21:19) typiskt att jelitto har 25 euro som minsta beställning, jag vill inte ha så många sorter  Skojar du?  Jag vill ha hur många sorter som helst! Dumma mig kommer inte ihåg om jag beställt Impectakatalogen eller ej!  Så går det när man är hagalen! Kerstin: klart jag skriver när jag har beställt från Jelitto....kommer inte kunna låta bli för allt i världen!  Den där Riddarsporren var fin.
Jag ska inte så ett frö förrän mitten av januari. Men då Varje år tror jag att det som ska stratifieras ska få gro utomhus och inte ta någon plats och varje år tar jag in dom efter sex veckor för jag vill ju ha plantor när våren kommer  Fullt blir det inomhus. Det jag tycker är svårt är hur lång tid det tar för perennerna att bli utplanteringsbara. Förra året sådde jag swertia som inte var nästan något när hösten kom och campanula som var för stora ínomhus redan i april. Samtidigt såddes dom. Här är sålistan  lagomt lång för den som bor i en 3:a på andra våningen..... Akleja, mörklila Akleja, vit Amsonia tabernaemontana Anthriscus sylvestris ravenswing Armeria maritima alba Baptisia tinctoria Blå bolltistel Clematis recta atropurpurea Clematis tubulosa Dianthus superbus, rosa Glaucidium palmatum Isop, blå Kashmirnäva Klippgentiana, vit Klippgentiana, rosa Lindelofia Lotus maritimus Marshallia caespitosa Meconopsis Lingholm Polemonium caeruleum, vit Polemonium, blå Polygonum filiforme variegata Pulsatilla alpina, vit Pulsatilla patens, blå Pulsatilla pratensis Pulsatilla vernalis Salvia lyrata, purple knockout Skogsaster Tjärblomster, rosa Zigadenus elegans Baptisia australis Campanula collina Cardamin penthaphyllos Dicentra formosa Mertensia simplicissima Patrinia gibbosa Phyteuma scheuchzeri Scutellaria alpina /Åsa
Helen i Piteå Zon 5
03-01-2006, 11:15
CITAT (Gåsis @ 03-01-2006, 10:51) Jag ska inte så ett frö förrän mitten av januari. Men då Varje år tror jag att det som ska stratifieras ska få gro utomhus och inte ta någon plats och varje år tar jag in dom efter sex veckor för jag vill ju ha plantor när våren kommer  Fullt blir det inomhus. Det jag tycker är svårt är hur lång tid det tar för perennerna att bli utplanteringsbara. Förra året sådde jag swertia som inte var nästan något när hösten kom och campanula som var för stora ínomhus redan i april. Samtidigt såddes dom. Här är sålistan  lagomt lång för den som bor i en 3:a på andra våningen..... Akleja, mörklila Akleja, vit Amsonia tabernaemontana Anthriscus sylvestris ravenswing Armeria maritima alba Baptisia tinctoria Blå bolltistel Clematis recta atropurpurea Clematis tubulosa Dianthus superbus, rosa Glaucidium palmatum Isop, blå Kashmirnäva Klippgentiana, vit Klippgentiana, rosa Lindelofia Lotus maritimus Marshallia caespitosa Meconopsis Lingholm Polemonium caeruleum, vit Polemonium, blå Polygonum filiforme variegata Pulsatilla alpina, vit Pulsatilla patens, blå Pulsatilla pratensis Pulsatilla vernalis Salvia lyrata, purple knockout Skogsaster Tjärblomster, rosa Zigadenus elegans Baptisia australis Campanula collina Cardamin penthaphyllos Dicentra formosa Mertensia simplicissima Patrinia gibbosa Phyteuma scheuchzeri Scutellaria alpina /Åsa Fina sorter du har på frölista, förstår att du får trångt innomhus till våren  / Helen
Oj vad snabba de var på Froer.nu! Jag beställde för två dagar sen och idag damp kuvertet ner i brevlådan. Blå Bergvallmo, Digitalis heywoodii (käckt namn!  ) Lobelia Red cascade och mixade Funkior....och framför allt: katalogerna från Weibulls, Lord Nelson och Thompson & Morgan. Mycket härlig läsning! "Det har kommit Magdis-porr!" var makens kommentar när han bar in kuvertet märkt Froer.nu.  tillägg: jag fick en bonusfröpåse med Nemophila Menziesii `Baby blu eyes`, en annuell. Vad är det för blomma på svenska?
pisanggoreng
03-01-2006, 14:16
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-01-2006, 13:06) "Det har kommit Magdis-porr!" var makens kommentar när han bar in kuvertet märkt Froer.nu.  tillägg: jag fick en bonusfröpåse med Nemophila Menziesii `Baby blu eyes`, en annuell. Vad är det för blomma på svenska? Det verkar vara "Prins Gustavs Öga". Kolla här!
CITAT (pisanggoreng @ 03-01-2006, 14:16) Det verkar vara "Prins Gustavs Öga". Kolla här! Ja det måste det vara! Vad söta de är!  Det var en fin bonuspresent. De gör sig säkert fint bland rosa rosor och Riddarsporrar.
Jag försökte köpa såjord på Coop Forum idag men gick bet. Då insåg jag varför så många här har skrivit att de tinat upp såjorden. Ni har alltså hamstrat! Jag har litegrann kvar sen förra året, så det räcker till Meconopsis. Granngården och handelsträdgårdarna lär väl ha såjord på lager nu iallafall hoppas jag...
kerstin z5-6
05-01-2006, 21:51
Självklart ! man får ligga på ett lönnlager .  O sen vara Kommandora o tjata tjata tjata på Granngården att man vill ha sina påsar i januari och inte i mars .. Fin lista Åsa G. cachemirica -är det den ?du ska så?
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2006, 21:51) Självklart ! man får ligga på ett lönnlager .  O sen vara Kommandora o tjata tjata tjata på Granngården att man vill ha sina påsar i januari och inte i mars .. Hjälp! Tänk om jag inte får tag på såjord förrän i mars!! Då kommer ju naglarna vara söndertuggade och tapeterna rivna i strimlor! Bryggmans måste väl ändå ha...det är mitt sista hopp!
kerstin z5-6
05-01-2006, 22:36
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2006, 22:36) *Skrikskrattar* Bad du att få gå in på lagret och kolla? Jag får väl åka till Granngården och kräva att de tar hem ögonaböj! De är tyvärr inte särskilt service-minded på Granngården här i stan men det kanske ett litet besök av en abstinent trädgårdstok med delirium kan råda bot på!
kerstin z5-6
05-01-2006, 23:10
Helen i Piteå Zon 5
05-01-2006, 23:28
Jag var i går och 'gormade' på Granngården om s-jord, min säck är slut och behöver mer  Hon sa att det skulle komma vilken dag som helst.... tur man har kompisar som har oöppnade säckar man kan ta i väntan på... / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|