|
Full version: Vad sår ni?
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-01-2006, 23:28) Jag var i går och 'gormade' på Granngården om s-jord, min säck är slut och behöver mer  Hon sa att det skulle komma vilken dag som helst.... tur man har kompisar som har oöppnade säckar man kan ta i väntan på... / Helen Men se vilken tur jag har! Jag antar att det var på Granngården här i stan? Då kanske jag inte behöver gorma jag också då, ifall jag inte ska spä på det lite förstås?
Har jag gjort bort mig nu igen? Jag skickade hjärtevännen till Granngården för att köpa såjord och han kom hem med Hasselfors " Så- och kaktusjord". Det var ju inte det som jag beställt så för att göra den mer "porös" så köpte jag igår "Halksand" 2-4 mm ( jag har smakat på den och den smakar inte salt). Jag tittade i påsen innan jag köpte den och sanden ser ut att vara lite grövre, snarare 2-8 mm. Blev det fel eller skulle det kunna fungera? /Anki
Maggan H
06-01-2006, 11:05
Är den så mycket bättre att man kan gå över lik  för att få tag i Hasselfors s-jord? Har inte varit så noga vid det första valet, bara det har varit såjord, vad är skillnaden?  Finns den bara på Granngården eller har de större växthusen sådan jord?  Gäller det perennsådder med?
Lady Hamilton
06-01-2006, 11:17
CITAT (Anki V @ 06-01-2006, 10:07) Har jag gjort bort mig nu igen? Jag skickade hjärtevännen till Granngården för att köpa såjord och han kom hem med Hasselfors " Så- och kaktusjord"........... Inte tror jag att det är någon fara, jag sådde i den jorden i fjol innan jag fick tag på S-Hasselfors såjord. (Bor ju i "vildmarken" o har 5-7mil till närmaste "riktiga" handelsträdgård) Men i år skall jag "köpa på mig" ett lager när jag får tag i den, ja även de andra sorterna
Helen i Piteå Zon 5
06-01-2006, 11:18
Nog duger så-och kaktusjorden bra, jag har använt den flera gånger, men jag blandar alltid i vermikulit, hur det blir med halksand har jag ingen aning. Då såjorden innehåller vermikulit så tycker jag att all jord släpper lättare från plantorna vid omplantering och det måste även vara en fördel då jorden blir luftigare för det späda rötterna. / Helen
kerstin z5-6
06-01-2006, 11:23
Halksand är småsten/grus -det blir nog bra -annars är kaktus så jorden väldigt kompakt . Hasselfors s jord tycker jag är bra just för att den är färdigblandad
Lady Hamilton
06-01-2006, 11:23
Jag har börjat att skola om mina penseér som jag sådde den 19/11 o nu har jag dem svalt o under lysrör. Är det någon som har erfarenhet av hur man gör sedan när man skall "härda" dem framåt vårkanten? Så de klarar av livet utanför, i kanske minus grader.
Jag har även sått Fuchia o petunier (första gången) Är tacksam för "råd o rön" om dessa växter
Det var säkert Så-och Kaktusjord jag använde förra våren. Första påsen köptes på Coop Forum. Sen skickades maken till Granngården för att skaffa fler miniväxthus och med dem fick man med en liten påse av en annan sorts såjord. Den kändes annorlunda än den första. I år måste jag verkligen se till att få tag på den med vermikulit.
Det var S-jorden som jag "beställt" men nu står jag här med 50 l kaktusjord.  Jag har en hel del "finare" sand också, tagen från stranden uppe i stugan. Ska jag kanske blanda den i halksanden också? Jag har för mig att jag läst om att "Alpiner i Halmstad" använder den storleken på sand som jag köpte till sina perenner. /Anki
kerstin z5-6
06-01-2006, 13:35
Fast det är PERlit i S jord, vita korn  vermikulit är -gråbrunt Grus blir bra Anki -det räcker sand från stugan kan innehålla gräsfrö ... då vaktar man gökungar i onödan
CITAT (Hamilton @ 06-01-2006, 11:23) Jag har börjat att skola om mina penseér som jag sådde den 19/11 o nu har jag dem svalt o under lysrör. Är det någon som har erfarenhet av hur man gör sedan när man skall "härda" dem framåt vårkanten? Så de klarar av livet utanför, i kanske minus grader.
Jag har även sått Fuchia o petunier (första gången) Är tacksam för "råd o rön" om dessa växter Tycker du är lite väl tidigt ute med sådderna...  Jag sådde Petunia och Penséer för ett par år sedan men då väntade jag med att så till en vecka in i mars. Jag brukar tidigare år när jag inte hade så många sådder avhärda under ungefär en vecka. De första dagarna bar jag in dem till natten men sen fick de klara sig utomhus, i skugga och vindskyddat, dygnet runt (under skuggväv). Men de senaste två åren har jag inte burit in dem över huvud taget (de tenderar att bli fler och fler för varje år nämligen...) Jag har haft några lager skuggväv över dem och tagit bort lager för lager under en veckas tid i stället. Kallbänken är ett bra hjälpmedel vid avhärdning, om den inte redan är full vill säga...  Jag måste göra fler kallbänkar i vår.
Lady Hamilton
06-01-2006, 18:19
CITAT (Betty @ 06-01-2006, 18:09) Tycker du är lite väl tidigt ute med sådderna...  Jag sådde Petunia och Penséer för ett par år sedan men då väntade jag med att så till en vecka in i mars.... Javisst är det lite tidigt....... men eftersom jag tänker få peneérna blommande till slutet av april-början på maj . När jag sått feb-mars har de inte börjat blomm förrens juni-juli. Och jag tänkte att "växer" de för fort kan jav väll "nypa ner" blomknopparna" o få kraftigare plantor. Sedan så har jag sådden nu i 12-15* så de växer nog inte så snabbt. Men som sagt var detta är "bara" ett försök, misslyckas jag så är det inte "hela världen" Men med petunierna har jag ingen som helst erfarenhet............läste bara att "någon annan" hade sått nu..................
kerstin z5-6
06-01-2006, 18:21
papperspåsar typ stora konsumkassar är bra ute -ger lagom början -alt pallkrage /låda/kallbänk med lager på lager skuggväv som Betty beskriver
CITAT (Hamilton @ 06-01-2006, 18:19) Men med petunierna har jag ingen som helst erfarenhet............läste bara att "någon annan" hade sått nu.................. Bara lite allmänt otålig med andra ord...
Helen i Piteå Zon 5
06-01-2006, 20:10
Äsch, inte är du för tidig med penseérna Hamilton, jag har också börjat  så här stora är mina Violer nu som jag har under lysrören svalt och skönt  man vill ju att dom ska blomma till våren ju! http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...35779196_ab.jpg
Har sått penseér, två sorter idag. Och pelargoner Venus och Avanti Ripple. Men det ska bli mer pelargoner, väntar på fröer.
Lady Hamilton
06-01-2006, 22:15
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 06-01-2006, 20:10) Äsch, inte är du för tidig med penseérna Hamilton, jag har också börjat  så här stora är mina Violer nu som jag har under lysrören svalt och skönt  .............  Då "ligger" vi ljämt! Mina har samma stl.  Violer säger du..............Kanske jag måste så mina nu oxå (doft viol tror jag att jag har)
Maggan H
07-01-2006, 12:00
Sådde mina penséer i somras i krukor och planterade ut de små plantorna i oktober, hoppas de har klarat sig, har aldrig provat denna metoden förut. Men här var ganska milt hela november med så de hann rota sig.
Ännu mer om såjord: Den lilla skvätten jag hade kvar i mina gömmor var av märket Hammenhögs så/kaktusjord. Jag hade ett fasligt sjå att få den att bli genomfuktad. Den stötte liksom ifrån sig vattnet, först la det sig på ytan och när man petade lite i jorden så for det rakt igenom. Jag fick vattna och gräva runt med en blompinne ett bra tag för att all jord skulle bli fuktig. Om det är så när man planterar, då kanske inte vattnet kommer ner till fröerna sen heller och då kan man ju inte gräva runt i krukan.  Det kan inte ha varit någon bra kvalitet på den jorden.
Jag blandade ju lite grus i min "kaktusjord" sedan satte jag såkärlet i en långpanna med vatten. Slurp, sa det sedan var det "helblött" i kärlet. Jag såg hur vattnet minskade i långpannan.  Innan jag strödde på fröna fick jag ställa kärlet på en tidning så den fick suga upp en del av vattnet. Kanske det är något du ska prova, att blöta jorden underifrån menar jag. /Anki
CITAT (Anki V @ 07-01-2006, 12:28) Kanske det är något du ska prova, att blöta jorden underifrån menar jag.
/Anki Det gjorde jag först också och jag väntade en låååång stund men när jag petade i krukorna för att kolla hur långt vattnet kommit upp så var det snustorrt hela vägen! Jorden måste ju vara för kompakt. Jag har tyvärr bara väldigt grovt grus hemma nu, sånt där som är på grusgångar. Men det var nog lika bra att påsen är slut nu så får jag köpa en ny av bättre kvalitet.
pisanggoreng
07-01-2006, 12:34
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2006, 12:17) Ännu mer om såjord: Den lilla skvätten jag hade kvar i mina gömmor var av märket Hammenhögs så/kaktusjord. Jag hade ett fasligt sjå att få den att bli genomfuktad. Den stötte liksom ifrån sig vattnet, först la det sig på ytan och när man petade lite i jorden så for det rakt igenom. Jag fick vattna och gräva runt med en blompinne ett bra tag för att all jord skulle bli fuktig. Om det är så när man planterar, då kanske inte vattnet kommer ner till fröerna sen heller och då kan man ju inte gräva runt i krukan.  Det kan inte ha varit någon bra kvalitet på den jorden. Man kan visst hälla i en droppe diskmedel i vattnet för att få det mer "medgörligt" tillsammans med jorden...
Knepigt,  Det är ju exakt samma jord som jag använder och gruset kan väl inte göra att jorden tar upp vatten lättare det borde väl vara tvärt om. Eller? Nu är jag ju nybörjare på det här så jag måste få fråga: Kan kvaliten på jorden skilja sig från "påse till påse" Kan det kanske ha betydelse att min jord kom från en nyöppnad påse och att den kändes lite fuktig redan? Anki
Eva 33c
07-01-2006, 12:45
CITAT Kan det kanske ha betydelse att min jord kom från en nyöppnad påse och att den kändes lite fuktig redan? Jag tror du har rätt här! Min erfarenhet är att om såjorden får torka för mycket, som den lätt gör när man väl har öppnat påsen, så är den otroligt svår att genomfukta igen. Det gäller alla sorter som jag provat. När jag öppnat mina såjordspåsar ser jag till att försluta den ordentligt och förvarar den så kallt jag kan (utan att den fryser förstås) mellan användningstillfällena.
Ja det beror säkert på det då. Min påse köptes ju förra våren och har stått ganska torrt till även om den varit återförsluten så gott det gick. Jag hoppas bara att den håller sig fuktig nu efter att jag sått fröna. Det var ju mina fina Meconopsis Beticifolia som jag sådde där  Som tur är har jag lika många frön kvar som jag sått, så de har chansen att hamna i lite bättre jord.
kerstin z5-6
07-01-2006, 13:04
Torr jord och kaktus- såjord -är en torr kaka i evighet , med perlit kan den bete sig på liknande sätt -men behåller luftigheten när man väl fått den våt igen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|