Sidor: 1, 2, 3
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 18:07)
CITAT (Farbror Blå @ 11-01-2006, 18:01)
haha
bara för jag kunde spänna ut en kula?

Jag kan oxå spänna ut en kula!! biggrin.gif

Mm kan väl alla menar jag? laugh.gif
Magdis
Men din kula är ju pristagande! Du kanske också ska ha barn när som helst, precis som Latmask? Javisst ja..du blev ju på smällen i somras...hur kunde jag glömma det? laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 18:24)
Men din kula är ju pristagande! Du kanske också ska ha barn när som helst, precis som Latmask? Javisst ja..du blev ju på smällen i somras...hur kunde jag glömma det? laugh.gif

Jaså?
Nej inte e jag väl med barn heller om jag förstår min biologi rätt.. blink.gif
Hannele
CITAT (boss t @ 07-01-2006, 20:58)
Det är svårt att försvara när man innerst inne vet att alkohol ÄR farligt, men alkoholfritt vin är inte samma njutning, det är lite avslappningen av alkoholen med som är njutningen tror jag.

I kväll kl 18:15 i SVT2 Fråga Doktorn tar dom upp Dricker du för mycket?
Är ett glas vin om dagen bra för häsan?
Man kan ringa 099-55555 kl 17.30 och fråga
överläkare Johan Frank som forskar om beroende på Karolinka Universitetssjukhuset.
Magdis
Jag kommer bara att tänka på vad den kända alkoholläkaren (minns inte namnet) sa angående svenskarnas romantiserade syn på medelhavsländernas vindrickande, och detta med att det skulle vara bra för hjärtat. "Man är preciiiiiis lika död om man har dött av skrumplever som om man dött av en hjärtsjukdom!"
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-01-2006, 11:53)
Jag kommer bara att tänka på vad den kända alkoholläkaren (minns inte namnet) sa angående svenskarnas romantiserade syn på medelhavsländernas vindrickande, och detta med att det skulle vara bra för hjärtat. "Man är preciiiiiis lika död om man har dött av skrumplever som om man dött av en hjärtsjukdom!"

Finns en poäng där! ohmy.gif laugh.gif
AnnammA
Intressant länk... Har väl inte riktigt tyat läsa alla svar, men jag tycker nog som många, att 2 glas vin/kväll verkar vara lite väl mycket och risker för att bli fast i
ett alkoholberoende...
Sedan tycker ju jag att man ska kunna njuta av alkohol, som man tycker om, utan att dricka för att bli berusad... Att sätta gränser är en konst, givetvis, men jag och min man njuter ofta på helgerna av ett stort glas rött till maten. Är vi sugna på en whiskeypinne tar vi det. Är jag på krogen är jag oftast den som sitter längst med samma glas, för jag vill njuta av mitt alkoholintag... (Jodå, jag brukar bli kommenterad...)
Det är nog som om man ger barnen en godisdag på helgen(just för att spara tänder&annat) så kan även föräldrarna kan unna sig också ngt gott, eller? Goda förebilder för barnen är väl föräldrar som kan vara måttliga med alkoholen, eller?

AnnA
andersen
CITAT (AnnammA @ 16-01-2006, 16:27)
Intressant länk... Har väl inte riktigt tyat läsa alla svar, men jag tycker nog som många, att 2 glas vin/kväll verkar vara lite väl mycket och risker för att bli fast i
ett alkoholberoende...
Sedan tycker ju jag att man ska kunna njuta av alkohol, som man tycker om, utan att dricka för att bli berusad... Att sätta gränser är en konst, givetvis, men jag och min man njuter ofta på helgerna av ett stort glas rött till maten. Är vi sugna på en whiskeypinne tar vi det. Är jag på krogen är jag oftast den som sitter längst med samma glas, för jag vill njuta av mitt alkoholintag... (Jodå, jag brukar bli kommenterad...)
Det är nog som om man ger barnen en godisdag på helgen(just för att spara tänder&annat) så kan även föräldrarna kan unna sig också ngt gott, eller? Goda förebilder för barnen är väl föräldrar som kan vara måttliga med alkoholen, eller?

AnnA

Jo visst kan man vara måttlig med alkoholen, men det bästa är nog om man vill vara en god förebild för barnen nämligen att vara drogfri.

Mvh andersen som inte drogar något.
Hannele
CITAT (Hannele @ 16-01-2006, 11:50)
I kväll kl 18:15 i SVT2 Fråga Doktorn tar dom upp Dricker du för mycket?
Är ett glas vin om dagen bra för häsan?
Man kan ringa 099-55555 kl 17.30 och fråga
överläkare Johan Frank som forskar om beroende på Karolinka Universitetssjukhuset.

Ring och fråga nu.
Klematis
Vad det någon som såg fråga doktorn? Fick ni något svar på om det var bra eller inte med vin varje dag?
Hannele
CITAT (Klematis @ 17-01-2006, 19:04)
Vad det någon som såg fråga doktorn? Fick ni något svar på om det var bra eller inte med vin varje dag?

Kvinnor över 70 år kunde ta ett glas vin för sitt hjärta, inte mer.
Läkare rekommenderar inte det, eftersom vi är så olika.
(I allmähet tål kvinnor 9 glas vin i veckan, innan kroppen/levern börjar ta stryk.)

Det farliga med vin varje dag är, om man behöver öka mängden för att få samma "effekt",
kroppen vänjer sej. Eller om man inte kan vara utan nån kväll, eller smyger, då kan det bli farligt.
Klematis
Ja det är väl det som är det lurigaste att det kan smyga sig på lite mer ena dagen, kanske ett litet glas tidigare på dagen osv. Det är ju så man hört att det börjar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon