Sidor: 1, 2, 3
Betty
Precis Ingrid! Att fördärva sin kropp med nikotin och mat och godis i skadliga mängder verkar vara mer OK, inte lika skamligt på något sätt...
Det är så mycket skam inblandat när det kommer till kvinnor och alkohol...
Rossi
Ja, jag hade då definitivt inte blivit glad om min man hade druckit vin varje dag. Jag hade blivit starkt bekymrad.

Dessutom skulle jag ALDRIG få för mig att sätta mig och dricka helt själv. För mig är ett glas vin något socialt som jag dricker tillsammans med min man och vänner vid festliga tillfällen.
stina
Saxat ur en text från mitt jobb (sjukvårdsrådgivningen.se) - vetenskapligt granskad text:
----------------------------
Hur mycket kan man dricka utan risk?
Det finns ett mycket använt frågeformulär som är sammanställt av Folkhälsoinstitutet och Systembolaget, där man kan testa sina egna alkoholvanor. För att kunna jämföra öl, vin, och starksprit har man infört begreppet standardglas.

Ett standardglas motsvarar alkoholmängden i antingen

50 centiliter folköl
33 centiliter mellanöl eller starköl
15 centiliter vin
4 centiliter starksprit.
En flaska vin motsvarar fem standardglas och en liten flaska starksprit på 37 centiliter motsvarar nio standardglas. Lättöl innehåller också alkohol: 33 centiliter lättöl motsvarar ett halvt standardglas vilket innebär att den som dricker två eller tre lättöl om dagen får i sig motsvarande en liten flaska starksprit i veckan.

Högst två flaskor vin per vecka
En ofarlig konsumtionsnivå beräknas vara upp till tio standardglas i veckan för män, och upp till sju standardglas i veckan för kvinnor. Det motsvarar omkring två flaskor vin eller en kvarting starksprit i veckan för en man. Det är bättre med ett måttligt drickande uppdelat på flera dagar. Om hela alkoholmängden intas vid ett enstaka tillfälle medför det berusning och risk för skador och problem.

----------------------------

Alltså: Bättre att dricka något glas varje dag än allt på helgen (ialla fall för hälsans skull). Naturligtvis beror det på VARFÖR man tar sitt glas vin och det är ju olika vad man har för anlag att få alkoholproblem, så helt ofarligt är ju inte säkert att det är....

Personligen dricker jag gärna ett glas vin till maten oavsett om det är tisdag eller fredag, men jag dricker också gärna mjölk eller vatten. Är inte rädd för att bli alkoholist utan har ett avslappnat förhållande till alkohol eftersom jag aldrig dricker så mycket att jag blir berusad.

/Stina

/Stina
kerstin z5-6
Helt överens med Stina . Har svårt med kopplingen Akolhol=berusning som är så framträdande i Sverige
Ingrid på Västkusten
Tack Stina!

Det har kommit nya undersökningar ifrån i våras - skulle misstänka at det är detta som ligger bakom alla inlägg att det är farligare att dricka lite jämnt. Det såg jag när jag snabbsurfade runt.

Men vad jag INTE begriper att rönen ifrån dessa nya undesökningar, diskvalificerar de då automatiskt resultaten av äldre och andra undersökningar? Är det automatiskt så?

Undrar ingrid
stina
Såg att vår text "Att dricka lagom" är ett år gammal och håller på och revideras nu. Får väl se vad den säger sedan... Men jag tror att problemet är att många anammat det "sydländska" beteendet att dricka lite varje dag, men samtidigt behåller man beteendet att "hinka på" till helgen. DET tror jag är farligt.... Själv dricker jag lika "lite" oavsett om det är tisdag eller lördag - det spelar ingen som helst roll för mej för jag dricker mitt glas vin för att jag tycker att det är så himla gott till maten och jag dricker aldrig så att jag blir berusad. Jag kan inte dricka mycket för jag får sån himla hjärtklappning på natten och kan inte sova då.
kryddan
Som Stina säger har svenskarna anammat beteendet att dricka varje dag och adderat det med helgsupandet. Jag har ingen statistik på det men har fram till nyss jobbat inom beroendevården - och läkarna jag träffat säger att tendensen är tydlig. Alkoholskadorna ökar. De får bland annat in allt fler "socialt etablerade" kvinnor med symtom på skrumplever.

Ska man vara lite krass sedan så är det väl en fråga om vilken skadebild man föredrar. Det romantiserade Frankrikedrickandet - där frekvensen av leverskador är hög, eller det svenska - där hjärnskadorna istället är märkbara wink.gif
Madeleine1
När jag var på en kurs som handlade om alkohol och drogberoende för inte så länge sen fick jag lära mig något i stil med följande.

När man dricker så mycket att man blir påverkad av det (hjärnans funktion trubbas) jobbar kroppen emot - kroppen/hjärnan vill inte tappa kontrollen och höjer därför toleransnivån.
Det gör att man kan dricka lite mer innan man trubbas av - man hinner dricka lite mer innan det märks och sen höjer kroppen toleransnivån igen.
Så fortsätter det så här till en viss nivå, då toleransen sjunker igen. Man blir påverkad av bara lite alkohol. Då har man kommit ganska långt in i ett beroende.

Sen kan man ju se det så här också. Man kan bli kemiskt beroende av alkohol (kroppen blir beroende), men man kan ju också skapa ett beroende av själva situationen/en ovana. Anledningen till att jag kallar det för ovana och inte vana är att alkohol ÄR förknippat med stora risker. OM det är ovanan att ta ett eller ett par glas vin för att slappna av och lyxa till det skulle jag utan tvekan rekommendera att du hittar något annat att lyxa till det med istället. Ett SVIIIIINDYYYYYRT SUUUUUPERGOTT te t.ex. wub.gif

Tillbaka till det där med att alkohol är förknippat med risker... en annan risk med ovanan verkar vara att din sambo misstycker. Och precis som någon klok person skrivit tidigare. Är det värt det? Kan du inte unna dig något som inte är lika riskfyllt...? rolleyes.gif
Pirum
Personligen kommer jag nog aldrig att tycka att alkoholhaltiga drycker är godare än, tja, fruktjuice. Så om jag dricker alkohol så dricker jag för att bli påverkad, annars vore det ju godare, nyttigare och billigare att dricka juice.
Däremot passar ju juice inte så bra till exv pizza, så där tycker jag att en lätt- eller folköl kan vara trevligare. (tycker inte att starköl är speciellt gott till mat)

Om det nån gång uppfinns alkoholfritt vin som smakar EXAKT som alkoholvin så kommer ändå nästan allt vin som säljs att vara med alkohol, tror jag. Trots att de flesta jag känner säger att de dricker vin "för att det är så gott".

2 glas vin, eller två burkar starköl varje dag, det låter för mycket i mina öron. "Jag kan hålla upp en vecka, så egentligen behöver jag inte hålla upp alls" är dessutom ett, i mina ögon, konstigt argument. Hade min sambo (har dock ingen just nu) druckit >2x per vecka hade jag nog blivit väldigt orolig.

Jag är nog rätt gammeldags, det är ok att dricka lite på fredag eller lördag, men dricker man mitt i veckan så rister jag på huvudet. Vill inte moralisera, ickegravida kvinnor har samma "rätt" att dricka som män, men eftersom kvinnor (tycks det) lättare blir beroende så bör de dricka mindre än män, och mer sällan. (Vilket de också gör, eftersom de flesta grava alkisar är män).

För övrigt, om man känner att man vill ha ett par glas för att det är gott och avslappnande, varje dag, så kanske man bör undersöka vad i livet som gör en så stressad.

Tillägg : av de alkoholister jag själv "stött på" i form av bekanta, lärare, etc, så är det ungefär lika många kvinnor som män, kvinnorna har dock oftare jobbat eftersom de druckit mer sansat, männen har ofta fått sparken eftersom de super sig redlösa hela veckor i taget ibland.
birgitek
För min del tror jag absolut att det är mindre skadligt och dessutom en mycket större njutning att dricka ett glas vin om dagen än en flaska fredag kväll.
Birgit Ek
Kakaduan
Jag skulle nog vara mer rädd om min man än om min lilla vana att dricka vin. Man får ställa saker mot varandra och fråga sig hur mycket X respektive Y är värda. Klarar man av att bryta sin vana kanske man kan göra en "deal" om att man får unna sig det goda vinet på fredagar och lördagar och behålla gubben sin (som ju verkar bry sig väldigt mycket om dig)?

På www.systembolaget.se har jag för mig att det fanns en test man kunde göra för att kartlägga om ens alkoholvanor är skadliga eller inte.

Kakaduan
(som älskar vin!)
Bessie
Tja, om inte annat lär man sig av den här tråden att alkoholhaltiga drycker är och förblir ett kontroversiellt ämne där fakta, moral och känslor blandas ihop, och att smaken är som baken.

Att förneka att alkohol har en avslappnande verkan är ungefär lika snurrigt som att påstå att koffein inte skulle vara uppiggande eller att vatten inte är vått. Klart att den har det -- biokemi är biokemi! Samtidigt minskar den risken för blodproppar genom att tunna ut blodet och sänka blodtrycket, och flavonoiderna i rödvinet har visat sig ha en viss skyddande effekt mot hjärtsjukdomar och högt kolesterol. Så allt är inte bara ont och dåligt och farligt med alkoholen. Som min svägerskas kemilärare brukade säga till sin klass så kan man också dö av att äta stekt potatis.

Alko hade på sin hemsida citerat undersökningar om att en och en halv alkoholportion om dagen för en kvinna av normalvikt inte förorsakade några skadeverkningar, vilket i praktiken motsvarar 1,8 dl lättvin. Men det förutsätter att man inte tar mer på helgerna, vilket ju tyvärr många gör. Det undre gränsvärdet för högriskbeteende är satt till sexton enheter i veckan, återigen för en kvinna av normalvikt. Här i landet är alkoholism praktiskt taget en folksjukdom, så rent egenintresse säger att statsmonopolet borde verka för att lära folk handskas behärskat med alkoholprodukter.

Gå ner från två glas vin till ett, kombinera med en lugnande kvällspromenad (inte joggning, sånt är bara stressande) och följ fransmännens exempel med att ta en vit månad varje år. Och ha en sansad diskussion med din sambo om varför han tycker det är så fruktansvärt med lite vin varje kväll. Visserligen har han tagit den moraliska positionen här, men jag tycker ändå inte att hans argument är särskilt välkonstruerade eller förnuftiga. Det verkar som om han har haft alkoholism i släkten, vet vad den kan ställa till med, och råkar i panik när han tycker sig se dig gå samma väg.

Måtta med allt sa de gamla stoikerna. Var var det jag hörde om ett ålderdomshem i Danmark där invånarna kunde få en liten konjak till eftermiddagskaffet och dansa gammaldans på lördagarna (tusan så mycket roligare än pillerburkar och hurtig pensionärsgymnastik)? Dit vill jag flytta när jag blir gammal. Hoppas de har några kärvänliga husdjur också.
ingrid fuxwall
Har väntat på att någon skulle påpeka att i forntiden gavs rådet att dricka ett glas rödvin om dagen till personer med vissa krämpor.
Författaren av detta ämne har inte nämt hur stort hennes glas är eller om vinet intas på läkarordination.

ingrid
Margaretha
CITAT (Bessie @ 09-01-2006, 20:19)
Samtidigt minskar den risken för blodproppar genom att tunna ut blodet och sänka blodtrycket, och flavonoiderna i rödvinet har visat sig ha en viss skyddande effekt mot hjärtsjukdomar och högt kolesterol.

Men det gällde visst bara för män. Kvinnor riskerar att få någon form av cancer - i underlivet om jag minns rätt. Det skulle vara det senaste rönet. sad.gif
Pirum
En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin smile.gif
andersen
Intressant tråd många har skrivit och haft olika tankar om alkohol, men jag saknar trådskaparens medvärkan det hadde varit intressant och veta vad hon står nu ifrågan efter alla inlägg.

Mvh andersen.
stina
CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 00:55)
En kvarts magnecyl och ett glas druvjuice är väl för övrigt säkert minst lika effektivt som ett glas vin smile.gif

Men gud så tråkigt!!!! unsure.gif

Jag vill inte vara så förbaskat rädd för död och sjukdom så att jag glömmer att njuta av det enda liv jag har (troligen). Men det är väl upp till var och en hur man vill lägga upp sina dagar. Jag föredrar att njuta och det jag tycker om att göra det gör jag. Mer än hälften av tiden jag har till förfogande har jag förbrukat och resterande del tänker jag se till att förvalta med största möjliga njutning och där ingår ett gott glas vin närhelst jag så önskar.

Men som sagt - var och en blir salig på sitt sätt.......

/Stina
*Felix matte*

En kvarts magnecyl om dagen ska man absolut inte ta.. Blodförtunnande som t.ex Trombyl som används i förbyggande syfte för t.ex hjärtopererade har bara 75 mg acetysalicysyra medan en kvarts magnecyl har 125 mg.
Anki på Öland
CITAT (stina @ 10-01-2006, 08:38)

...och inte alls lika gott!!!
Anki
stina
CITAT (Anki på Öland @ 10-01-2006, 11:51)

Anki

Å inte blir man så kulig heller!!!! wacko.gif wink.gif
Magdis
CITAT (stina @ 10-01-2006, 15:00)

Anki

Fast omgivningen kanske inte tycker att man är så "kulig" som man själv tycker. Tydligen tyckte inte sambon till hon som skapade tråden det iallafall.
Eva i Stuvsta
Nä, inte tycker jag just att man blir så kulig...
Vin är jättegott - framför allt till mat - men två glas är egentligen nog (för mig).
Ett tredje glas smakar aldrig lika bra - och tur är väl det... rolleyes.gif
Klematis
Jag tycker nog inte att man ska dricka alkohol varje dag, oavsett hur mycke eller lite man tar. Har man barn och ungdomar så ska man ju ofta ut och köra bil på kvällen. Sedan tycker jag att man ger sina barn fel signaler om man dricker tex öl eller vin flera dagar i veckan "utan orsak". Jag är absolut ingen nykterist utan tycker om det mesta. Man jag dricker inte särskilt ofta.
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 15:11)
CITAT (stina @ 10-01-2006, 15:00)

Anki

Fast omgivningen kanske inte tycker att man är så "kulig" som man själv tycker. Tydligen tyckte inte sambon till hon som skapade tråden det iallafall.

Detta var ett försök att "skoja till det lite"!!!
Magdis
CITAT (stina @ 10-01-2006, 16:44)

Jo jag förstår! Jag associerade tillbaka till grundinlägget bara. smile.gif
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 17:22)
CITAT (stina @ 10-01-2006, 16:44)

Jo jag förstår! Jag associerade tillbaka till grundinlägget bara. smile.gif

Kul att nån försöker skämta till det, det blev så allvarligt och tråkigt det hela=/
Inte för att jag tycker att ämnet inte är allvarligt, men det kan ju lättas upp lite iaf=)
evelina
Jag är väl då den stora syndaren här på Odla!!!

Jag erkänner det gärna. Jag är ingen perfektionist utan en högst levande människa.

Jag både röker och dricker med eller utan sällskap. Jag har varit både salongsberusad och full någon gång för länge sedan i ungdomen.

Anser mig rätten att njuta av vin utan att klassas som alkolist.

När man är en glad vinsionär

Mel.: När man är en glad pensionär

Man dricker goda viner,
Och gör sköna miner.
Då är man aldrig nå’nsin sur eller tvär.
Om det är vitt, rosévin
eller något rött.
Då tackar vi för de’
Vi dricker alla tre.
Det får va’ torrt, och ekat
eller något sött.
Vi tycker allting smakar så jättebra
och bra ska vinsionärerna ha.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (evelina @ 10-01-2006, 18:35)

Jag erkänner det gärna. Jag är ingen perfektionist utan en högst levande människa.

Jag både röker och dricker med eller utan sällskap. Jag har varit både salongsberusad och full någon gång för länge sedan i ungdomen.

Man dricker goda viner,
Och gör sköna miner.
Om det är vitt, rosévin
eller något rött.
Då tackar vi för de’
Vi dricker alla tre.
eller något sött.

Här har vi väl aldrig kallat nån för alkoholist?
Många av oss har väl druckit vin eller annat och blivit berusad ocks?
Vi pratade bara om vikten av måttfullhet=)
Rossi
Är det bara jag som tycker att den första klunken vin är den allra godaste?

Och om det finns någon här som är bekymrad för vikten så kan jag berätta att då ska man definitivt inte dricka vin varje dag. Det är nämligen så att levern är det organ i kroppen som förbränner mest fett men om det skulle komma några droppar (eller fler) alkohol i blodet så stryper levern fettförbränningen och tar hand om giftet, d.v.s. alkoholen, istället.
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 10-01-2006, 19:00)

Och om det finns någon här som är bekymrad för vikten så kan jag berätta att då ska man definitivt inte dricka vin varje dag. Det är nämligen så att levern är det organ i kroppen som förbränner mest fett men om det skulle komma några droppar (eller fler) alkohol i blodet så stryper levern fettförbränningen och tar hand om giftet, d.v.s. alkoholen, istället.

Mmm en större förbrukning av öl och vin och sprit ökar midjemåttet kraftigt. Det är inte för inte som det heter "ölmage" ju...
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 10-01-2006, 19:09)

Mmm en större förbrukning av öl och vin och sprit ökar midjemåttet kraftigt. Det är inte för inte som det heter "ölmage" ju...

Aha! Var sitter kärlekshandtagen då?! tongue.gif

Skämt åsido - om nu inte folk är oroliga för leverskador och alkoholism så kanske ett hot om ölmage gör susen! laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 10-01-2006, 19:10)
CITAT (Farbror Blå @ 10-01-2006, 19:09)

Aha! Var sitter kärlekshandtagen då?! tongue.gif

Skämt åsido - om nu inte folk är oroliga för leverskador och alkoholism så kanske ett hot om ölmage gör susen! laugh.gif

Precis hehe kanske en sån uppmaning :

Drick Mindre Annars....

laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif
Rossi
Jag tror minsann att farbrorn har ätit upp sig över julen! (Eller druckit för mycket .....) laugh.gif
Farbror Blå
hihi
fick minsann ta i för att spänna upp mej så
Men håll med!
Bra skrämselpropaganda laugh.gif
*Felix matte*
Absolut... tur att gubben min är ytterst måttlig när det gäller alkohol smile.gif
Rossi
Ja, visst är det bra skrämselpropaganda!

Säger Rossi som är sååå stolt över sin man som har gått ner 12 kg och nu är så slank och fin så! (Fast även förut så gav han ett slankt intryck eftersom han är så lång men magen putade lite - nu är den platt och fin!)
Farbror Blå
gratta honom då som lyckats gå ner så mycket=)

Lovar att jag inte ser ut så där nuförtiden;)
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 10-01-2006, 19:54)
gratta honom då som lyckats gå ner så mycket=)

Lovar att jag inte ser ut så där nuförtiden;)

Jadå, det gör jag. Jag säger ofta till honom att han ser jättefin ut. Han har haft en ny skjorta på sig nu idag och den klär honom jättebra och det berättar jag för honom.
birgitek
CITAT (evelina @ 10-01-2006, 18:35)

Man dricker goda viner,
Och gör sköna miner.
Om det är vitt, rosévin
eller något rött.
Då tackar vi för de’
Vi dricker alla tre.
eller något sött.

Håller fullständigt med. Varför inte unna sej att njuta av livet av några konstiga moraliska skäl. Man blir faktiskt inte missbrukare av ett glas vin om dan, lika lite som av en folköl om dan, alkoholmängden är ju ganska lika.( 20 cl vin el. 50 cl folköl)
Tänk jag unnar mej t.o.m. en Irisch Coffee framför brasan då och då, när jag känner mej frusen eller bara för att det är gott och mysigt .
Birgit Ek
stina
Jag har druckit 1,5 dl vin idag till kycklingen!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif En tisdag!!!! (Fast jag har minsann varit och tränat också - innan middagen så det går väl jämt upp vad beträffar midjemåttet) rolleyes.gif

/Stina
Rossi
CITAT (stina @ 10-01-2006, 21:52)
Jag har druckit 1,5 dl vin idag till kycklingen!!!  :o  :o  :o  En tisdag!!!! (Fast jag har minsann varit och tränat också - innan middagen så det går väl jämt upp vad beträffar midjemåttet)  :rolleyes:

/Stina

Nä men! Fy på dig Stina! laugh.gif biggrin.gif

Men om vi nu ska vara allvarliga så hjälpte nog inte din träning om syftet var att förbränna kalorier. Som jag skrev tidigare så slutade din lever att förbränna fett så snart du satte i dig det där vinet. sad.gif

Så är det i alla fall i teorin (enligt Fredrik Pauluns böcker som jag är förtjust i).

Just nu håller jag på att läsa hans bok Näringslära och i julklapp fick jag hans Vitamin- och mineralguiden.
stina
CITAT (Rossi @ 11-01-2006, 07:52)
CITAT (stina @ 10-01-2006, 21:52)
Jag har druckit 1,5 dl vin idag till kycklingen!!!  ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif  En tisdag!!!! (Fast jag har minsann varit och tränat också - innan middagen så det går väl jämt upp vad beträffar midjemåttet)  rolleyes.gif

/Stina

Nä men! Fy på dig Stina! laugh.gif biggrin.gif

Men om vi nu ska vara allvarliga så hjälpte nog inte din träning om syftet var att förbränna kalorier. Som jag skrev tidigare så slutade din lever att förbränna fett så snart du satte i dig det där vinet. sad.gif

Så är det i alla fall i teorin (enligt Fredrik Pauluns böcker som jag är förtjust i).

Just nu håller jag på att läsa hans bok Näringslära och i julklapp fick jag hans Vitamin- och mineralguiden.

Himla tur att det gick sådär 7 timmar mellan träning och vin! rolleyes.gif

Börjar bli lite mager så jag får väl ta mitt vin av medicinska skäl eller??... wink.gif
Magdis
Jag tycker faktiskt inte heller det är så farligt att dricka lite vin eller vad det nu kan vara, lite då och då. Faran är väl när man måste ha vinet varje dag och inte kan släppa det ens när ens sambo ser det som ett stort problem.
Magdis
Drick Mindre Annars....

Mannen med den mest flexibla magen i universum!! rolleyes.gif biggrin.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 09:37)
Jag tycker faktiskt inte heller det är så farligt att dricka lite vin eller vad det nu kan vara, lite då och då. Faran är väl när man måste ha vinet varje dag och inte kan släppa det ens när ens sambo ser det som ett stort problem.

Precis!!! När alkoholen styr lutar det åt missbruk och inte bruk....
Magdis
CITAT (stina @ 11-01-2006, 13:14)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 09:37)

Precis!!! När alkoholen styr lutar det åt missbruk och inte bruk....

Mmm...precis det jag menar ja! Vinet i sig behöver inte vara farligt. Det är lite som med medicin, i rätt mängd är det bra men för mycket är dödligt.
Berith
CITAT (andersen @ 10-01-2006, 04:15)
Intressant tråd många har skrivit och haft olika tankar om alkohol, men jag saknar trådskaparens medvärkan det hadde varit intressant och veta vad hon står nu ifrågan efter alla inlägg.

Mvh andersen.

Säger detsamma. Vart tog hon vägen? unsure.gif

Har amaira varit framme kanske och fått någon raderad nu igen? rolleyes.gif tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 09:40)
Drick Mindre Annars....

Mannen med den mest flexibla magen i universum!! rolleyes.gif biggrin.gif

haha
bara för jag kunde spänna ut en kula?
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 11-01-2006, 18:01)
haha
bara för jag kunde spänna ut en kula?

Jag kan oxå spänna ut en kula!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon