Full version: Let´s dance
Sidor: 1, 2, 3
Klematis
Jag håller på Anna. Hon är ju jätte duktig på att dansa. Kan inte heller fatta varför man ska bedömma utseendet, eller i detta fallet hennes vikt! Jag tror att Viktor åker ut ikväll.
Kathy
Det kommer bli nervkittlande eftersom jag gillar både Viktor och Måns....har svårt att gissa vem av dem som kommer åka ut. När det gäller Anna så tror jag att hon kommer vinna, så där är det lugnt. biggrin.gif
Snöflinga
Nu åkte ju min "favvo" Viktor ut (suck) och apropå Anna så dansar hon ju livslust fantastiskt och med de vackraste ögon som jag inte skulle ha något emot att ha rolleyes.gif Vadå.. övervikt blink.gif Önskar att trenden med kroppsfixering skulle gå till evigheten .... det har ju som som visats gått till ytterligheter som anorexia och bullemi hos våra tonåringar ...
zaaritha
Rossi; jag antar att du är mager?
Så fult att döma människor efter deras vikt o inte deras prestationer! mad.gif
Pirum
Fast när det gäller bedömningssporter så är det väl nästan ofrånkomligt att utseendet spelar viss roll, omedvetet eller ej. Jag tycker Anna Book har jättebra utstrålning, och passar bra i denna tävling.

För att göra en parallell med konståkning i OS : Anna Book kanske inte skulle klara en trippel Salchow, men jag föredrar att se på konståkningsdamer som ser ut som DAMER och inte småtjejer. Tyckte i OS 2002 att det var tvärsäkert att Slutskaya vann istället för den där fjortisamerikanskan (som visserligen åkte bra). I år insåg jag att Slutskaya inte var den bästa (denna kväll), men som tur var vann den där japanskan. Arakawa...nä...nåt sånt hette hon. Hon kanske inte hoppade bäst, men hon åkte vackrast, och såg dessutom vackrast ut. För att hon gjorde ett program som passade henne. På samma sätt måste en kvinna som Book göra ett dansprogram som passar hennes "rondör". Obs, vad som anses "passande" är såklart subjektivt.

Såg kritik i amerikansk media innan OS att Slutskaya hade för kraftiga lår. VA? Sabla...
AnitaO
Håller helt med dig Pirum!
Utseendet spelar stor roll i en bedömningssport.
Hur rar och snäll än Anna Book är så klarar hon ju inte av alla dom moment som dom andra klarar.
Benlyft och annat. Man ser ju hur ohyggligt svårt det är för henne så fort fötterna ska lämna golvet.

Heja Måns smile.gif wub.gif
silos
Igår kväll fastnade jag med att kolla på Lets dance och blev sååå glaad då jag såg Anna dansa.
Hon dansar bra och är hur sööt och vacker som helst och med en härlig utsrålning!
ejjan
Annas vikt bryr jag mig inte alls om. Tycker däremot inte om att hon gråter varje gång hon får poäng, kritik, beröm o s v... Svårt att ta sånna människor på allvar, känns inte äkta om man gråter för allt.
Det var min mening.
Vem som vinner - beror på vem som röstar mest smile.gif
Rossi
CITAT (zaaritha @ 03-03-2006, 23:25)
Rossi; jag antar att du är mager?
Så fult att döma människor efter deras vikt o inte deras prestationer! mad.gif

Hur jag själv ser ut har inte med saken att göra men för din info så kan jag säga att jag inte är mager men normalviktig. Men om jag nu hade lidit av fetma själv - menar du att jag då med automatik hade tyckt att det var snyggt med andra överviktiga människor eller varför undrar du hur min vikt är?

Har svårt för att tro att det finns någon människa som inte reagerar på folks utseende. Det är helt naturligt. Det gör vi hela tiden vare sig vi vill eller inte. Och ställer man upp i en danstävling på TV så får man definitivt vara beredd att bli granskad på alla sätt och vis.

Jag bedömer visst Anna efter hennes prestationer men jag tycker inte att hon presterar så bra p.g.a. sin övervikt.

Ni säger att hon är ett bra föredöme för andra överviktiga. Hm, för mig är det tvivelaktigt hur kan det vara ett föredöme att dras med fetma och allt vad det innebär med hjärt-/kärlsjukdomar, ryggont, belastning på leder etc. Det skulle väl i så fall vara att hon enligt uppgift har gått ner i vikt under danstävlingen och att det då skulle inspirera andra överviktiga att röra mer på sig.

Jag vet att det här är ett känsligt ämne och att det väcker ont blod hos många men jag måste ju ändå ha rätt att säga här att jag inte tycker att det är snyggt att se Anna dansa p.g.a. hennes övervikt. Det är ju min mening och jag klandrar inte andra som tycker helt annorlunda.
Inga från Närke
P.g.a sin övervikt tycker jag Anna gör en jättestor prestation. Har varit på andra danstävlingar och där sett en del yngre flickor som har tävlingsdansat och varit överviktiga (vad det nu är egentligen).
Det är en trevlig överraskning att se att även lite överviktiga kan se så gracila ut i en dans. En sporre för andra som kanske tänker att detta klarar inte jag, eller vågar jag visa mig i dessa kläder m.m.
Jag tycker det är vackert. Tycker att när hon dansar ser man inte det att hon är lite kraftigare än de andra. Varför måste man se ut som en utvikningsbrud bara för att bli tagen på allvar. Tänkt på vilken ansträngning och träning det krävs betydligt mera med lite extra kilo att bära på för ben m.m.
Att Anna gråter för allt har med att hon är en STOR känslomänniska och det tycker jag är fint i dessa dagar där nästan bara hårda, tuffa och kalla människor räknas.
HOPPAS HON VINNER.
Björken
Tack Inga från Närke du sa allt jag skulle ha sagt.
Jag är en av dessa människor som bär på några kilon för mycket men skäms inte över dem och samtidigt är jag den där typen av människor som tårarna bara kommer i känslostarka situationer, vare sig det är glädje eller sorg och det har jag svårt att förstå varför det skulle vara så att man inte blir tagen på allvar bara för det.
AnitaO
CITAT (Inga från Närke @ 04-03-2006, 13:16)
P.g.a sin övervikt tycker jag Anna gör en jättestor prestation. Har varit på andra danstävlingar och där sett en del yngre flickor som har tävlingsdansat och varit överviktiga (vad det nu är egentligen).
Det är en trevlig överraskning att se att även lite överviktiga kan se så gracila ut i en dans. En sporre för andra som kanske tänker att detta klarar inte jag, eller vågar jag visa mig i dessa kläder m.m.
Jag tycker det är vackert. Tycker att när hon dansar ser man inte det att hon är lite kraftigare än de andra. Varför måste man se ut som en utvikningsbrud bara för att bli tagen på allvar. Tänkt på vilken ansträngning och träning det krävs betydligt mera med lite extra kilo att bära på för ben m.m.
Att Anna gråter för allt har med att hon är en STOR känslomänniska och det tycker jag är fint i dessa dagar där nästan bara hårda, tuffa och kalla människor räknas.
HOPPAS HON VINNER.

Men har det inte slagit över åt andra hållet då?
Det är väl lika fel att säga "Hon är så överviktig och titta hon kan dansa ändå!"
Inte ska man väl rösta på någon av det skälet.
Lika mycket diskriminering det i så fall.

Inget konstigt med att tycka att hon inte passar till att dansa.
Alla passar inte till allt.
Alla kan inte springa häcklöpning så bra kanske ... man kan ju har för korta ben.
Den kroppen som Anna har passar inte i en danstävling.
Hon klarar ju knappt ett enkelt benlyft.
Vore skit om hon vinner för att hon gråter och visar känslor ...
Det är väl ändå en danstävling?
Rossi
CITAT (AnitaGg @ 04-03-2006, 14:58)
Men har det inte slagit över åt andra hållet då?
Det är väl lika fel att säga "Hon är så överviktig och titta hon kan dansa ändå!"
Inte ska man väl rösta på någon av det skälet.
Lika mycket diskriminering det i så fall.

Inget konstigt med att tycka att hon inte passar till att dansa.
Alla passar inte till allt.
Alla kan inte springa häcklöpning så bra kanske ... man kan ju har för korta ben.
Den kroppen som Anna har passar inte i en danstävling.
Hon klarar ju knappt ett enkelt benlyft.
Vore skit om hon vinner för att hon gråter och visar känslor ...
Det är väl ändå en danstävling?

Skönt att det är någon som förstår hur jag menar.
Inga från Närke
Tror inte ett dugg på att det har med Anna´s övervikt att göra att hon inte kan lyfta sina ben eller gå i spagat och allt vad dansare ska kunna för att falla alla i smaken, det har med hur vig man är, vad man har gjort tidigare i sitt liv m.m.
Skulle nog inte tro att många i Sveriges avlånga land kan detta om de inte tidigare har gått på gymnastik eller annat som håller kroppen igång.
Tyckte hon visade upp en del benlyft igår som var mycket kompetent.
Alla dessa amatörer som jag kallar dem som var med så om man tittar på deras bakgrund har de olika uppbyggnad av kroppen och några har tränat mycket i sitt liv och där är skillnaden.

De som är proffs har ofta gymnastik och liknande för att kunna utför alla dessa turer, så det går inte att jämföra. Sedan börjar de ofta sin karriär redan när de är 5-6 år gamla kanske redan tidigare till och med. I deras träning ingår dessa övningar för att de kall kunna detta.
Vem fasen tränar spagat och lyfta benen högt i vädret m.m. om man är en vanlig svensson, inte jag i alla fall och det skulle se precis likadant ut om jag skulle varit med fast jag inte är lika rund som Anna utan p.g.a. otränade muskler och senor.
Har sett Tobias som dansade med Anja sedan han var barn och han har då hållit på hela sitt liv med dans och då fått både muskler och vighet. ..
Forstätt dansa alla ni som är lite extra runda och fortsätt att hålla på Anna
Kathy
CITAT
Ni säger att hon är ett bra föredöme för andra överviktiga. Hm, för mig är det tvivelaktigt hur kan det vara ett föredöme att dras med fetma och allt vad det innebär med hjärt-/kärlsjukdomar, ryggont, belastning på leder etc
Jodå, jag säger att jag tycker Anna är en förebild för många människor med övervikt för att hon visar att hon törs, vågar och kan trots fördomar och extrakilon. Vad jag menar med "trots extrakilon" är att många (inte alla) människor med övervikt inte vågar leva livet som de skulle vilja.

CITAT
Jag bedömer visst Anna efter hennes prestationer men jag tycker inte att hon presterar så bra p.g.a. sin övervikt.

Jag frågade en kollega till mig, som själv håller på och tävlingsdansar, och hon ansåg att Annas prestation var mycket bra och att hennes extrakilon inte har så mycket att göra med huruvida hon utför sina danssteg eller ej.
Ännu ett plus till Annas fördel. wink.gif

Däremot så tyckte hon att Måns var suverän i sina danser igår. Han är mer tekniskt kunnig än vad Anna är.
AnitaO
CITAT (Inga från Närke @ 04-03-2006, 16:03)
Tror inte ett dugg på att det har med Anna´s övervikt att göra att hon inte kan lyfta sina ben

Jag håller nog inte med om det.
Det är nog så att magen tar emot när hon ska göra ett benlyft.
Jag är betydligt äldre än Anna, och har aldrig gympat i hela mitt liv.
Faktiskt så hade jag IG i skolan på idrotten.

Men nog tusan kan jag få upp benet över midjehöjd utan att nästan tippa bakåt.
Inte behöver jag nån som håller i mig heller.
AnitaO
CITAT (Scrollan @ 04-03-2006, 16:04)
Däremot så tyckte hon att Måns var suverän i sina danser igår. Han är mer tekniskt kunnig än vad Anna är.

Håller med om det.
Det var väl inte för inte som han fick 4 st 10-poängare i går.
Hoppas att han får vinna smile.gif
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 04-03-2006, 16:44)
Jag är betydligt äldre än Anna, och har aldrig gympat i hela mitt liv.

Nej, även höggravida kvinnor kan lyfta benen. laugh.gif
Kathy
Edit: idds inte ens kommentera. sleep.gif
Castea
CITAT (AnitaGg @ 04-03-2006, 16:44)
CITAT (Inga från Närke @ 04-03-2006, 16:03)
Tror inte ett dugg på att det har med Anna´s övervikt att göra att hon inte kan lyfta sina ben

Jag håller nog inte med om det.

Kanske inte övervikten som orsakar hennes problem, men hon har ju haft ett h-lvete med avlossning av maghinna som en komplikation efter graviditeter. sad.gif
*Felix matte*
Anna Book har PCOS... precis som en av våra tre döttrar
och just därför att jag på så nära håll följt kampen så vågar jag påstå
att Anna Book är en hjälte wub.gif
Hon är beundransvärd som trots såååå många elaka, onda människors kommentarer och utfrysning orkar kämpa vidare. wub.gif
yenny
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 22:15)
Anna Book har PCOS...

vad är det för något?
Reserv
CITAT (yenny @ 10-03-2006, 22:17)
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 22:15)
Anna Book har PCOS...

vad är det för något?

PCOS
*Felix matte*
Patientförening för PCO och PCO-S

Av egen erfarenhet vet jag att människors snedvridna inställning i hur kvinna skall se ut och elaka kommentarer för det mesta beror på okunskap sad.gif
yenny
Ja då har jag lärt mej något nytt idag med!
Reserv
Anna har verkligen gjort en enastående prestation i Lets dance, all heder till kvällens tvåa. Men nog trodde jag att hon gått ner mer än 11 kilo unsure.gif Hon ser då betydligt smalare ut i kväll än i första programmet wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 10-03-2006, 22:34)
Anna har verkligen gjort en enastående prestation i Lets dance, all heder till kvällens tvåa. Men nog trodde jag att hon gått ner mer än 11 kilo unsure.gif Hon ser då betydligt smalare ut i kväll än i första programmet wub.gif

Visst gör hon det... men 11 kilo är ändå en stooor bedrift när man har sjukdomen... vet jag wub.gif
netaave
CITAT (Scrollan @ 04-03-2006, 18:04)
Edit: idds inte ens kommentera. sleep.gif

Håller fullständigt med dig Scrollan, har inte läst åsikterna om Anna förut och jag bara baxnar, inte konstigt att det fortfarande finns fördomar mot övervikt i det här landet.
Jag tror jag kan uttala mig lite som expert.
Jag har varit överviktig hela mitt vuxna liv till för att par år sedan.
Jag har alltid varit ute och dansat trots det och min övervikt har inte satt någon som helst hinder för det. Jag vågar påstå att jag dansar bättre än dom flesta.
Jag har även domarutbildning i danssportförbundet, mina barn tävlingsdansar därav detta, och jag kan försäkra damerna att Anna har inga som helst problem vare sig med danssteg eller benlyft! Hon har det i kroppen som så många av oss andra dansare som brinner för denna sport.

Man ser det man vill se! Har ni studerat de andra deltagarns benlyft lika mycket, så hade ni fått se betydligt sämre sådana.
zaaritha
Så---Anna kom alltså tvåa?
Hon är fantastisk, på den tiden med hennes låt; "ABC", tyckte jag inte det..
AnitaO
CITAT (netaave @ 11-03-2006, 00:26)
Edit: idds inte ens kommentera.  sleep.gif

Håller fullständigt med dig Scrollan, har inte läst åsikterna om Anna förut och jag bara baxnar, inte konstigt att det fortfarande finns fördomar mot övervikt i det här landet.
Jag har alltid varit ute och dansat trots det och min övervikt har inte satt någon som helst hinder för det. Jag vågar påstå att jag dansar bättre än dom flesta.
Jag har även domarutbildning i danssportförbundet, mina barn tävlingsdansar därav detta, och jag kan försäkra damerna att Anna har inga som helst problem vare sig med danssteg eller benlyft! Hon har det i kroppen som så många av oss andra dansare som brinner för denna sport.

Man ser det man vill se! Har ni studerat de andra deltagarns benlyft lika mycket, så hade ni fått se betydligt sämre sådana.

Jag tycker du är orättvis nu sad.gif
Kommentarerna är utifrån perspektivet dans och inget annat.
Sen lägger du en massa egna värderingar i detta.
Tyck-synd-om-syndromet.

Tycker du verkligen att man ska vinna en danstävling för att man har en sjukdom?
Är det verkligen inte den bäste dansaren som borde vinna?

Det är ju trots allt Måns i detta fallet, även om Anna också var jätteduktig.
Både proffsjuryn och publiken tycks ju eniga om att så var fallet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker båda var bra.

Sen får man ju ha klart för sig att ungdomarna som vill se Måns som segrare har ringt lite flitigare än annas fans

Jag hade gärna sett Anna som segrare men Måns dansade bra med.

Elisabeth
netaave
CITAT (AnitaGg @ 11-03-2006, 06:39)
CITAT (netaave @ 11-03-2006, 00:26)
Edit: idds inte ens kommentera.  sleep.gif

Jag tycker du är orättvis nu sad.gif
Kommentarerna är utifrån perspektivet dans och inget annat.
Sen lägger du en massa egna värderingar i detta.
Tyck-synd-om-syndromet.

Tycker du verkligen att man ska vinna en danstävling för att man har en sjukdom?
Är det verkligen inte den bäste dansaren som borde vinna?

Det är ju trots allt Måns i detta fallet, även om Anna också var jätteduktig.
Både proffsjuryn och publiken tycks ju eniga om att så var fallet.

Ja och som dansare kom hon på en hedervärd andraplats!
Det var inte jag som började diskutera hennes kropp här!
Kathy
Ja...jäklar i mig vad bra Måns var! wub.gif
Även Anna var bra, men Måns hade det där extra, lilla stinget.

Rätt par vann, Måns ville verkligen vinna, Anna har redan vunnit - på sitt sätt, kan man säga.
Kathy
För er som har TV4, i morgonprogrammet nu, så kommer Måns från "Let's dance" att dyka upp för intervju.
AnitaO
CITAT (netaave @ 11-03-2006, 09:16)
Ja och som dansare kom hon på en hedervärd andraplats!
Det var inte jag som började diskutera hennes kropp här!

Nej, det var det inte.
Men om du läser vad folk skriver i stället för att lägga till dina egna förutfattade meningar och "paketera" det som andras åsikter, så ser du också att det handlar om hennes förmåga att dansa avancerat.
Precis som en med korta ben inte passar till häcklöpning.

Det innebär ju inte att man inte kan dansa för att man är överviktig.
Det kan man ju självklart.
Men man kanske inte alltid kan bli den mest avancerade tävlingsdansaren.
netaave
Man kan bli det man vill bli och har intresse för det har väl Anna om någon visat.
Har hon korta ben?? Tycker inte jag, tycker hon har ganska proportionelig (stavas det så) kropp. om man ser till längden.
Tävlingsdansare är ju sällan långa och långbenta det ser man väl på David och hans Malin, dom är relativt korta båda två.
Klematis
Jag blev lite förvånad när domaren vad det nu är han heter började tala om hennes kroppsbyggnas och korta ben. Varför komentera hennes kropp?? Kränkande tycker jag. Bedöm dansen och inget annat.
jag tyckte Måns var otroligt bra igår så han var väl värd sin1:a plats.
Caprice
Kläderna kommer att auktioneras, om någon är i behov av en blåsa... biggrin.gif
Här kan du läsa mer...
De auktioneras sedan ut på Blocket
gunvor
CITAT (Klematis @ 11-03-2006, 12:18)
Jag blev lite förvånad när domaren vad det nu är han heter började tala om hennes kroppsbyggnas och korta ben. Varför komentera hennes kropp?? Kränkande tycker jag. Bedöm dansen och inget annat.

Ja det var lite tarvligt tyckte jag - men i ett annat sammanhang tillfrågades hon om hur mycket vikt hon tappat under denna period - 11 kg - inte illa och en andra plats var väl bra.
Reserv
CITAT (Klematis @ 11-03-2006, 12:18)

Jag förstår inte det kränkande unsure.gif Om Tony Irving säger att hon trots sin vikt och korta ben har gjort ett enastående resultat i tävlingen, så skulle jag snarare tolka det som en komplimang. Tävlingsdans ska väl bedömas på många olika plan, takt, teknik, timing och estetik. Vi har en grannjänta som tävlingsdansat i många år som tio dansare, så sundsvallstävlingarna har man juh gått på, och där har jag då aldrig sett nån som ens är liiiite överviktig. Men Anna har bevisat att man kan dansa ändå, fast man har lite extra kilon att bära på och det är inte menat som en förolämpning mot varken henne eller nån annan med extra kilon. Ni som är lite överviktiga (eller mycket), lär er att ta emot en komplimang istället för att se det som att alla andra jävlas med er, va´stolta över era kroppar. wub.gif
AnitaO
CITAT (netaave @ 11-03-2006, 11:41)
Har hon korta ben?? Tycker inte jag, tycker hon har ganska proportionelig (stavas det så) kropp. om man ser till längden.

Var det riktat till mig?
För i så fall har du nog inte läst mitt inlägg ordentligt.
Jag skrev att en person med korta ben sällan blir en bra hinderlöpare.

När det gäller Anna så har hennes övervikt en negativ inverkan på hennes förmåga att t.ex. göra benlyft.
Men där har det nog inte att göra med att benen skulle vara korta, vilket dom väl inte är.
Det handlar nog mer om att magen tar emot.
Om du jämför t.ex. med Malin (Davids fru), så kan hon ju hålla foten ovanför huvudhöjd.
Det kan ju inte Anna göra.

Anna kan dansa jättebra.
Men om hon inte vägde så mycket så skulle hon säkert dansa ännu bättre.
Det är jag fullständigt övertygad om.
Inga från Närke
CITAT (AnitaGg @ 11-03-2006, 16:51)
När det gäller Anna så har hennes övervikt en negativ inverkan på hennes förmåga att t.ex. göra benlyft.

Det handlar nog mer om att magen tar emot.
Om du jämför t.ex. med Malin (Davids fru), så kan hon ju hålla foten ovanför huvudhöjd.
Det kan ju inte Anna göra.

Om Anna hade tränat lika många år som Malin trots sin vikt så hade hon kunnat detta också.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg känner jag en yngre f.d. tävlingsdansare som är lika rund som Anna och hon kan minsann både göra spagat och lyfta benen över huvudet p.g.a. att hon dansat sedan hon var liten och tränat dessa rörelser.
Det är inte vikten som avgör utan hur vig man är. Anna gjorde en del svåra övningar igår trots sin vikt som du anser vara ett SÅ stort problem. Har hon då en sjukdom som vi fick information om av Felix Matte bör man visa henne respekt.

Kan du gå ner i spagat AnitaGg och lyfta benen som Malin? I så fall upp till bildbevis, men du kanske har en vältränad kropp och är elitgymnast eller dansare?

Sedan tycker jag vi avslutar denna tråd med allt överviktsprat utan bedömmer dansen och den var underbart utförd av båda. Tyvärr så hade väl Anna för lite show i sin sista dans så därför tror jag hon kom två.
AnitaO
CITAT (Inga från Närke @ 11-03-2006, 17:21)
Sedan tycker jag vi avslutar denna tråd med allt överviktsprat ..

Ja visst, det tycker egentligen jag också.
Men jag ville gärna klargöra att jag tror att neta inte läst mitt inlägg rätt.
Jag har aldrig skrivit att någon med korta ben inte kan dansa.
Och jag tror inte nån annan har skrivit det heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon