Sidor: 1, 2
Linda_A
Inte för att jag vill lägga mig i allt det här så sätt.

Men jag blir så förvånad över allas prat om att man inte fick sjunga det ena eller fjärde och att folk slapp undan massa saker. Hela min grundskola gick jag i en skola med relativt mycket invarandare och jag själv har en spansk pappa.
(född i Sverige av en mamma som är med född i Sverige, min fader har varit här sen 70 talet) Jag var stockholmare kan jag lägga till, solnabo på den tiden med.

Alltså gick jag hela 90-talet i skolan i stort sätt. Vi sjöng och vi hade vårat julfirande, advent, nationalsången på avslutningar och vi tränade tom med innan det hela så vi kunde den. Ja och vi hade muslimer, katoliker och Jehovas vittnen i skolan vad jag vet om. (ska erkänna att jag inte frågade folk vad de trodde på heller direkt. laugh.gif )

Var det verkligen så många som inte fick göra detta eller hade våran skola bara missat något. Många av mina finaste minnen kommer ifrån våra skolavslutningar i Ulriksdals slottskapell och våra fackeltåg m.m.

Det blev väldigt OT kanske men jag ville bara tillägga att så var inte läget på alla skolor dock trots förort i Stockholm. biggrin.gif
Hannele
Man läser Geografi, Historia, Religions- och Samhällskunskap i block och får samlat betyg,
minst 885 timmars lärarledd undervisning. Även religiösa friskolor läser om andra religioner.
Sameskolor lär barnen mer om samiska gudar.
Margaretha
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 19:03)
Man läser Geografi, Historia, Religions- och Samhällskunskap i block och får samlat betyg,

Men det gäller inte gymnasiet. Där får man betyg i varje kurs.

Har nu kollat med en lärare i religion som aldrig hört talas om att man befrias från religionsundervisning av religiösa skäl. Eventuellt är det så i Danmark.

Den enda möjlighet som finns är då ett reducerat program - det får man begära - och det är svårt att få. Saknar man ett ämne så får man inget slutbetyg från gymnasiet utan ett samlat betygsdokument. OCH ett sådant kan man inte söka till högskolan på.
Hannele
CITAT (Margaretha @ 05-02-2006, 21:08)
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 19:03)

Men det gäller inte gymnasiet. Där får man betyg i varje kurs.

I gymnasiet får man välja och göra som man vill.
I grundskolan måste alla läsa religion enligt läroplanen.
netaave
CITAT (pejori @ 05-02-2006, 17:21)
jodå..dom slipper relion och gymnastik, samt sexualkunskap om föräldrarna kräver det av religösa skäl wub.gif

Vad har du fått det ifrån?
Det är ingen rekommendation från skolverket och står inte i skollagen!
Invandrartjejer som p.g.a. sin religion inte får visa vissa kroppsdelar för en man, får delta med klädsel som passar den regeln. Detta måste också intygas från två av varandra oberoende personer. Slipper gör dom aldrig.

För att bli befriad från ett ämne måste du ha fullgoda skäl.
Vår dotter har haft befrielse från gymnastik hela sin skoltid men för att hon ska få det och inte få IG i ämnet måste man ha fullgoda skäl. Vi har ju haft ett handikapp att skylla på, men det räcker inte med bara det, vi måste också bevisa att det är så och det ska intygas av två av varandra oberoende personer.
Dessutom måste vi också intyga och bevisa att hon har annan verksamhet i stället dom bedrivs på hennes förutsättningar.
Det har stått "Icke deltagit" och en paragrafhänvisning till skollagen i hennes betyg i det ämnet.
Margaretha
Kärnämnen får man inte välja bort och religionskunskap hör till kärnämnena på alla nationella program.
Reserv
CITAT (netaave @ 05-02-2006, 21:51)
jodå..dom slipper relion och gymnastik, samt sexualkunskap om föräldrarna kräver det av religösa skäl wub.gif

Likaväl som dom kan bryta mot andra lagar så är väl ändå skollagen rätt simpel att bryta mot. Om föräldrarna kräver så kan dom visst slippa religion, sexualkunskap och gymnastik. Skiljer det verkligen så mycket mellan kommuner? Okay att det inte står i skollagen, men i realiteten så är det juh ändå så, hur det kommer sig är väl inte särskilt relevant. Ena jänta reste på en religionsresa i gymnasiet och bytte sen bort resterande av religionsundervisningen mot filosofi som låg mer för henne. Det va´ingen som sa att det va´ett kärnämne, hon läste juh in samma poäng i filosofin. unsure.gif
kerstin z5-6
religion är ett kärnämne i gym och kan ej väljas bort
Reserv
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-02-2006, 22:09)

Tja, det verkar juh lite knepigt wink.gif men avgångsbetygen har hon med mer än fulla poäng då hon hade VG och MVG i alla ämnen, och inte protesterade höskolan över betygen heller. Hennes enda bekymmen nu är var hon ska läsa, det lutar mellan gävle,umeå och stockholm.
netaave
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 21:59)
CITAT (netaave @ 05-02-2006, 21:51)

Likaväl som dom kan bryta mot andra lagar så är väl ändå skollagen rätt simpel att bryta mot. Om föräldrarna kräver så kan dom visst slippa religion, sexualkunskap och gymnastik. Skiljer det verkligen så mycket mellan kommuner? Okay att det inte står i skollagen, men i realiteten så är det juh ändå så, hur det kommer sig är väl inte särskilt relevant. Ena jänta reste på en religionsresa i gymnasiet och bytte sen bort resterande av religionsundervisningen mot filosofi som låg mer för henne. Det va´ingen som sa att det va´ett kärnämne, hon läste juh in samma poäng i filosofin. unsure.gif

Låter jättekonstigt för mig som ändå är ganska insatt i det här. jag har ju hjälpt familjer till barn med kognitiva skador att göra det här på rätt sätt.
Läs mitt inlägg igen efter redigering får du se hur det ska gå till.
Visst kan det skilja sig, är ju ändå den enskilda rektorn som beslutar men dom ska ju hålla sig till skollagen.
I jäntans fall undrar jag om dom likställt religionshistoria med filosofi, dom ämnena ligger ju nära varandra. Trodde dock att filosofi var något som kommer först på högskolan.
Min jänta går ju ut gymnasiet nu, och jag har inte sett det ämnet som tillval överhuvudtaget.
Reserv
På alla samhällslinjer i gymnasiet så finns filosofi som tillvalsämne.

I sundsvall kanske jag bör tillägga.
netaave
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 22:13)
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-02-2006, 22:09)

Tja, det verkar juh lite knepigt wink.gif men avgångsbetygen har hon med mer än fulla poäng då hon hade VG och MVG i alla ämnen, och inte protesterade höskolan över betygen heller. Hennes enda bekymmen nu är var hon ska läsa, det lutar mellan gävle,umeå och stockholm.

Vi håller också på med dessa funderingar, Gävle har en mycket trevlig högskola, dessutom är Gävle en mysig stad att bo i, och det är lätt att få lägenhet där för studenter.
*Felix matte*
Eftersom diskussionen nu handlar om skolans regler så kan jag tala om att det fakstiskt inte alls behövs några speciella intyg mm för att skolpliktiga ska få slippa vissa ämnen.
En extrem grupp Laestadianer tillåter inte att flickor/kvinnor klär sig i annat än kjol... nu minns jag inte om det var veckad eller rynkad... men ett alternativ av dem var det iaf. De måste också bära huckle och får aldrig klippa sitt hår.
Flickorna får inte vara med på Musik (djävulens påfund), bad el gymnastik (idrott inomhus) De får heller inte följa med på teaterbesök och liknande. T.ex när de har skidutflykter om vintern så skidar tjejerna i kjol, grova strumpor och gammeldags pjäxor.
Pojkarna ska bära keps... en sån gammeldags... men de flesta gömmer den nånstans på väg till skolan.
Pirum
Jag läste filosofi på gymnasiet, det snuddade rätt ofta vid religionshistoria, vilket inte är så konstigt egentligen. Skulle tro att psykologi och filosofi är kvar som valfria ämnen på de flesta gymnasieskolor med natur- eller samhällelig inriktning? Men fan vet, den skola jag gick i för inte såvärst länge sen är ju helt borta tycks det smile.gif
Reserv
CITAT (Pirum @ 05-02-2006, 22:21)
Jag läste filosofi på gymnasiet, det snuddade rätt ofta vid religionshistoria, vilket inte är så konstigt egentligen. Skulle tro att psykologi och filosofi är kvar som valfria ämnen på de flesta gymnasieskolor med natur- eller samhällelig inriktning? Men fan vet, den skola jag gick i för inte såvärst länge sen är ju helt borta tycks det smile.gif

Jodå, dottern läste psykologi också, så det stämmer. wub.gif
kerstin z5-6
I den gymnasieförordning som gäller nu oavsett det är Sundsvall Ystad eller Torneå-så är religion ett kärnämne som EJ kan väljas bort .
Hur man sen väljer att jiddra med detta på olika skolor vet jag inget om.
Det har inget att göra med vilka betyg man har i andra ämnen -eller vad ,man gillar att läsa ....
Reserv
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-02-2006, 22:36)
I den gymnasieförordning som gäller nu oavsett det är Sundsvall Ystad eller Torneå-så är religion ett kärnämne som EJ kan väljas bort .
Hur man sen väljer att jiddra med detta på olika skolor vet jag inget om.
Det har inget att göra med vilka betyg man har i andra ämnen -eller vad ,man gillar att läsa ....

Dom söker juh in på högskolan med kurspoängen dom fått i gymnasiet. Hon har gjort högskoleprovet, men vet bara inte vart hon vill gå. Så hur som haver så avgör inte religionen om man kan läsa vidare eller inte tydligen, möjligt att det kan kallas kärnämne, men tydligen inte alltid i praktiken.
Margaretha
Ena jänta reste på en religionsresa i gymnasiet och bytte sen bort resterande av religionsundervisningen mot filosofi som låg mer för henne. Det va´ingen som sa att det va´ett kärnämne, hon läste juh in samma poäng i filosofin. unsure.gif

Hon kanske läste in kursen på egen hand och tenterade av den. Den möjligheten finns. Att göra en särskild prövning.

Men byta bort ett kärnämne går inte.
Reserv
CITAT (Margaretha @ 05-02-2006, 22:41)
Ena jänta reste på en religionsresa i gymnasiet och bytte sen bort resterande av religionsundervisningen mot filosofi som låg mer för henne. Det va´ingen som sa att det va´ett kärnämne, hon läste juh in samma poäng i filosofin. unsure.gif

Hon kanske läste in kursen på egen hand och tenterade av den. Den möjligheten finns. Att göra en särskild prövning.

Men byta bort ett kärnämne går inte.

Näe, hon tentade av svenska och matte det vet jag, men religionen bytte hon bort.
Margaretha
Så här svarar skolverket på min direkta fråga:

"Om en elev har fått betyg på alla kurser och det projektarbete som ingår i studievägen skall eleven få ett slutbetyg. I annat fall skall eleven få ett samlat betygsdokument. Man kan dock inte välja bort kurser i kärnämnen, kurser i karaktärsämnen och kurser som ingår i en nationellt fastställd inriktning. Du kan läsa mer på http://www.skolverket.se/sb/d/213"

Troligen får därför detta flickebarn bekymmer (jag har varit med om det) eftersom hon kommer att få ett samlat betygsdokument. Hon har ju inte betyg i alla kurser som ingår i studievägen. Och utan slutbetyg från gymnasiet kan man inte söka till högskolan. Eleverna vet oftast inte skillnaden mellan ett slutbetyg och ett samlat betygsdokument.

Men nog om detta. Man kan alltså inte välja bort kurser i kärnämnen. Jag frågade särskilt om det gick att välja bort religionskunskap av religiösa skäl och fick detta svar.
Margaretha
Har precis lyssnat på Ring P1 (retat mig på Täppas som både tillät sig att kalla en dam för "gumman" och en man för "tokstolle"!) där flera av våra invandrare ringde in och försvarade tryckfriheten och utryckte sin oro över det som händer i arabvärlden.

Jag tycker personligen att det var onödigt att såra människor med publiceringen av bilderna, men det är inte möjligt att man ska få leva helt efter sin kultur i ett nytt land. Man måste anpassa sig till landets lagar. Och ha och visa respekt för att andra lever på ett annat sätt.

Sydsvenskan har en serie - som sagt - om islam och de svårigheter som muslimer har i vårt samhälle och som vi har med muslimer.

Igår berättade man om splittringen bland muslimerna i Malmö. Moskén anses stå för islam light, och det finns massor med källarmoskéer. I några samlas de verkliga fundamentalisterna som vill införa sharialagar i Sverige och som inte anser sig behöva följa svensk lag t.ex.

I dagens tidning berättas det om flickornas problem. Och det gäller även flickor som har stöd i sin frigörelse av sina föräldrar. Då tar åsiktspoliserna vid och hånar dem för deras klädsel och beteende. Och det vill till att klara av att stå emot det trycket. Ja, läs själva!

http://sydsvenskan.se/sverige/article141430.ece

Allting har som bekant två sidor!
Ingo
Jag tycker att "leva och låta leva" är en viktig princip också när det gäller kulturer. Om man känner att man får vara sig själv har man lättare att hantera att det finns andra som är annorlunda, oavsett om man är infödd eller invandrad i det land man lever i.
Ser man det så är det lika fel att tona ner svenskheten utav missriktad respekt mot invandrare som att kräva total anpassning av dem.

Men samtidigt måste även kulturer få diskuteras. Man måste få ifrågasätta varför en tradition finns och vad den har för konsekvenser för enskilda.
Då blir det ju plötsligt problem när det finns kulturer som har inbyggt i sig att många saker inte får ifrågasättas men på den punkten går det inte att vara flat - icke-ifrågasättandet är inte förenligt med demokrati och öppenhet.
Och med det säger jag ju samma sak som flera andra: Man kan ha sina seder och traditioner och sin religion men man måste ställa upp på de stora spelreglerna i det samhälle man lever i. Eller i och för sig jobba för att förändra dem. Men man kan inte hoppas på att få sitta och göra tvärt emot i sin egen lilla bubbla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon