Sidor: 1, 2
LadyG
Statens Veterinärmedicinska anstalt bekräftade i dag det första fallet av H5N1-virus. Under natten har fyra viggar analyserats vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) i Uppsala. Två av fåglarna bar på ett aggressivt fågelinfluensavirus. Viggarna kommer från området kring kärnkraftsverket i Oskarshamn.
– Med tanke på risken för att få in smittan i en tamfjäderfäbesättning är det allvarligt att en aggressiv form av fågelinfluensa nu har påvisats i Sverige. Det är nu viktigt att snabbt påbörja smittskyddsarbetet i området för att förhindra att smittan sprider sig vidare till tamfjäderfäbesättningar, säger Leif Denneberg, chefsveterinär på Jordbruksverket, till Aftonbladet.

Är du orolig? Jag rör aldrig döda fåglar oavsett influensan. Jag vet inte hur många gånger mamma sa "Rör inte den där, du vet inte vad den har för ohyra." och det sitter i. Men stackars alla tamfåglar, och alla vilda med för den delen.

Det skulle vara en mycket tyst sommar utan dem.
Pirum
Tror att fåglarna nog ska klara sig rätt bra, för några år sedan föll gråtrutar och fiskmåsar döda ner från himlen här på västkusten. I mängder. Var väl sannolikt nån fågelinfluensa här då också, bara att vi inte uppmärksammade det på samma sätt.

Risken att smittas är nog liten, men förhoppningsvis så blir det förbjudet att mata duvor, kajor och andra skadedjur i städerna.

Det sägs att katter kan smittas av fågelinfluensa, och dö, det känns svårt att skydda dem från att komma i kontakt med fåglar om man inte spärrar in dem sad.gif Katterna alltså. http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=528458

Tillägg : själv är jag mer orolig för fästingar och deras sjukdomar, samt över att vi ska få in parasiter i Sverige genom insmuggling av hundar och andra djur till idioter.
LadyG
Fast svanarna, änderna och gässen runt t ex Lötsjön här i Stockholm, som dessutom är vattenskyddsområde så att de ska få vara där (de till och med anstränger sig för att hålla vattnet öppet på vintern), skulle ligga pyrt till om smittan nådde hit. De samlar i sjön vare sig folk matar dem eller ej, eftersom det finns gott om annat att äta i sjön också. Jag skulle bli jätteledsen om de gick och dog, i synnerhet om svanarna försvann.

Och de små söta pärlhönsen... Nej, jag hoppas att de får smittan under kontroll.

Katter? Ja, kan människor smittas av fågelinfluensan så kan nog katter. Ush, ännu värre.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag är inte rädd, tycker det här har fått för stora proportioner. Många miljoner människor dör varje år av ex. malaria och en del av dessa länder åker vi på semester till, under de åren vi känt till fågelinfluensan har ca 50 personer dött och detta har varit människor som praktiskt taget bott med djuren.

Jag tror det är större risk att ett flygplan störtar på mig än att jag drabbas av fågelinfluensa.
LadyG
Nå, du är ju ingen fågel men jag tycker synd om fåglarna och det är dem jag oroar mig för. Dem kan vi ju knappast vaccinera...
Pirum
Inte vildfåglarna iaf, men jag tror Frankrike hade planer på att vaccinera tamfåglar? Men det var tydligen heller inte helt ofarligt, kanske kunde det dölja att fåglar var sjuka, och så kunde smittan spridas vidare. Bättre om sjuka fåglar dör fort, antar jag, för att minska smittorisk.
LadyG
Om fågeln överlever sjudomen finns det en risk att viruset muterar, och det skulle inte vara så roligt.

Ush, pest eller kolera - jag tycker så synd om fåglarna sad.gif
*Felix matte*
Visst vore det hemskt och tråkigt om vilda fåglarna försvann.
Men... är det någon som har hum om hur stor fågeldöden varit hitintills... alltså över hela världen. Handlar det om några hundra självdöda eller miljoner självdöda?

Inte räkna med de som människor själv har nackat, gasat eller bränt.

Det som nu pågår är en av media upphaussad hysteri. Hur många självdöda fåglar har inte hittats under alla år men aldrig har det varit sån här hysteri.
kristerh
jag känner mig inte speciellt orolig, ännu wink.gif det är viktigt att folk inte går med på den hysterin som massmedier nu kommer att piska upp.
Appropå övriga vildfåglar så hörde jag att tex småfåglar inte kommer att drabbas, varför vet jag inte men man kan ju hoppas.
krister
LadyG
Läste på CNN.com att 6 000 höns dog av fågelinfluensan i Japan, alltså inte av att någon nackade dem. Det var första fallet av influensan i Japan på 79 år.

Sen har de ju inte hållit ordning på vilka som självdött och inte: "More than one million chickens and ducks have died from bird flu or been slaughtered in South Korea after the outbreak in December."

Fågelinfluensan kan dock drabba alla fåglar, även småfåglar. Det är ankor som är mest motståndskraftiga.
"All birds are thought to be susceptible to the avian influenza, though some species, such as wild ducks, are more resistant than others. Domestic poultry, such as chickens or turkeys, are particularly susceptible." Flu Facts
Pirum
Typiskt att hårt avlade broilerfåglar är mest utsatta sad.gif Fasligt vad vi människor hela tiden ska försöka likrikta och utsläta alla former av naturliga variationer bland djuren. Man läser ju om tjurar som det insemineras tusentals kalvar från, hur bra är det för genpoolen? Äppelträd som "alla" står på samma grundstam? Potatisar där man framavlat sorter som inte klarar att anpassa sig efter sjukdomar? (exv svälten på Irland, där 2-3 sorters potatis kolavippade helt inför en ny sjukdom och ca miljonen svalt ihjäl)

Läste lite om kalkoner i USA, det var tydligen typ 99.6% av thanksgiving-kalkonerna som var så förvuxna att de inte bara knappt kunde "flygskutta", de kunde knappt ens gå. De har väldigt lite gemensamt med de första thanksgiving-kalkonerna, en slags fåglarnas Belgian Blue. Hoppas vi inte har såna kalkoner här i Sverige.

*tillägg : Angående svälten på Irland på 1800-talet så var det ju inte bara potatissjukdom som låg bakom, även andra faktorer fanns, men hade man inte tvingats bli så beroende av en enda hårt framavlad gröda så hade kanske 1 miljon människor sluppit svälta ihjäl, eller dö i följdsjukdomar som kolera i det allmäna kaoset.
LadyG
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 13:52)
Typiskt att hårt avlade broilerfåglar är mest utsatta sad.gif Fasligt vad vi människor hela tiden ska försöka likrikta och utsläta alla former av naturliga variationer bland djuren. Man läser ju om tjurar som det insemineras tusentals kalvar från, hur bra är det för genpoolen? Äppelträd som "alla" står på samma grundstam? Potatisar där man framavlat sorter som inte klarar att anpassa sig efter sjukdomar? (exv svälten på Irland, där 2-3 sorters potatis kolavippade helt inför en ny sjukdom och miljoner svalt ihjäl)

Läste lite om kalkoner i USA, det var tydligen typ 99.6% av thanksgiving-kalkonerna som var så förvuxna att de inte bara knappt kunde "flygskutta", de kunde knappt ens gå. De har väldigt lite gemensamt med de första thanksgiving-kalkonerna, en slags fåglarnas Belgian Blue. Hoppas vi inte har såna kalkoner här i Sverige.

Ja, stackars djur. Det är en avancerad form av djurplågeri, kalkoner som knappt kan skutta, tjurar som knappt kan gå för att de är för stora... Det kan bara ta en ände med förskräckelse när människan ska leka med genetiken och spela Gud. sad.gif
LadyG
Intressant läsning.

Vad är fågelinfluensa?
En fågelsjukdom som orsakas av ett influensavirus. Sjukdomen är mycket smittsam mellan fåglar.

Kan människor smittas av fågelinfluensan?
Ja, men det krävs närkontakt med infekterade fåglar. Det aktuella viruset måste förändras för att det ska kunna börja spridas från människa till människa. Hittills finns inga tecken på något sådant.

Hur stor är risken att bli smittad?
Endast den som kommer i mycket nära kontakt med fåglar med fågelinfluensa som utsätts för en smittorisk. I länder med pågående utbrott har omkring 200 människor drabbats sedan 1997.

Hur kan man skydda sig?
Undvik att röra vid sjuka och döda fåglar. Hindra också barnen från att röra vid dem. Håll alltid god hygien om kontakt med fåglar är nödvändig, dvs använd handskar och tvätta händerna ordentligt efteråt.

Finns det något läkemedel som botar fågelinfluensa?
Nej, det finns inget läkemedel som botar den som drabbats av en virussjukdom. Man kan möjligen mildra sjukdomsförloppet och förkorta sjukdomstiden genom att behandla med antivirusmedicin men det finns idag inga praktiska erfarenheter av det.

Finns det vaccin som skyddar människor?
Nej, ännu finns inget vaccin som är godkänt för att användas på människor. Men det finns vaccin som nu genomgår prövningar.

Kan vaccin mot årlig influensa skydda mot fågelinfluensa?
Nej, det vanliga, årliga vaccinet skyddar inte individen mot att bli smittad eller sjuk av fågelinfluensavirus.

Finns det några risker med att resa till länder som drabbats av fågelinfluensa?
I länder med pågående utbrott av fågelinfluensa bör man undvika direktkontakt med fåglar och fågelspillning.

Kan människor smittas via katt och hund?
Infektion med H5N1-virus har inte rapporterats hos hund, men kattdjur kan bli infekterade. Däremot finns inga tecken på att någon katt har smittat människor.
Skulle katten komma in med en fågel bör man ändå ta hand om den under goda hygieniska rutiner, dvs genom att använda handskar och tvätta händerna ordentligt efteråt.

Kan man äta kyckling?
Det finns inga uppgifter om att fågelinfluensan sprids med mat.

Kan fågelinfluensan utvecklas till en pandemi?
Den fågelinfluensa som sprids bland fåglar i världen har i ca tvåhundra fall smittat även människor. Teoretiskt sett kan viruset utvecklas till att även spridas mellan människor, men en framtida pandemi kan också orsakas av någon annan sorts influensavirus.

Är fågelinfluensa en anmälningspliktig sjukdom?
Socialstyrelsen har föreslagit regeringen att Smittskyddslagen ska kompletteras med fågelinfluensa som anmälningspliktig (allmänfarlig) sjukdom.

Källa: Socialstyrelsen
Krisberedskapsmyndigheten
adrian
Jag hoppas att inte fåglarna dör ut, för det vore inte så kul om de försvann... sad.gif
Lars-Olof Arvids
http://www.sofnet.org/ kan ni hålla er uppdaterade om det aktuella läget.

Olle
andersen
Nu är den här sad.gif fågel infuensan
kristerh
Hörde på tv4:s nyheter att en katt hittats död av viruset på rygen i tyskland wink.gif
krister
Anders zon 1
Som jag förstått så har olika typer av influensa alltid funnits hos fåglar liksom hos människor. Den här fågelinfluensan behöver inte nödvändigtvis vara värre för fåglarna än vad någon annan fågelinfluensa varit. Även om det skulle vara en ovanligt farlig form av influensa även för fåglarna så behöver vi knappast oroa oss för att dom ska dö ut. Tillfälligt kanske den kan orsaka en minskning av vissa arter. Sällsynda fåglar som löper stor risk att smittas, framför allt rovfåglar, skulle dock kunna drabbas hårdare.
LadyG
Anonym säger: Hej Jonas! Hur vet man att den här formen av influensa inte förekommit hos oss i alla tider, men att vi först nu fått upp ögonen för den? Och hur oroliga behöver vi i så fall vara? Om den inte spritt sig tidigare gör den väl inte det nu heller

Jonas Waldenström säger: Den där synpunkten kommer upp då och då, men måste skilja mellan äpplen och päron i detta sammanhanget. De milda influensavirusen har alltid förekommit hos vilda fåglar, framför allt änder. Sällsynt smittar viruset över till tamfjäderfä och kan där mutera till en mer aggressiv form. Denna brukar dock inte smitta tillbaka till de vilda fåglarna. Man är helt säker på att denna H5N1 uppstod i Asien 1997 och sedan spridits därifrån. Det som är speciellt med H5N1 är att det smittat ut till vilda fåglar igen och att det spritts över stora områden. Det är inget gammalt virus som snurrat runt här tidigare.
(Jonas Waldenström, expert på fågelburna infektioner)
Aftonbladet
fruberglund
Nej, jag är inte rädd.
kerstin z5-6
En vår utan häckande tranor kan jag inte föreställa mej -jag är inte orolig för egen del , men fruktansvärt lessamt vore det ,om vårt par inte kom ...
pejori
jag är inte heller rädd för egen del... smile.gif
men mina fågelkompisar som är på väg, dom är jag orolig för wub.gif wub.gif

tänk om man får se hornborgarsjön, med bara döda tranor sad.gif sad.gif
ÅsaF
Nä jag är inte orolig mer än för de stackars fåglarna. sad.gif
*Felix matte*
Inte alls orolig för min egen eller människor öht... däremot för fåglar som riskerar smittas. sad.gif
Tesa
Är inte orolig för egen del...vi har inte den typen av förhållande till fåglar här som i de länder där folk smittats...Där lever man ju ofta ihop med sina djur, de sprätter omkring och skitar ner överallt...även där man hanterar mat..
Däremot så hade jag tänkt attskaffa hönormen jag avstår nog nu....vill se vart det bär hän först..
netaave
Visst är det väl lite läskigt men så orolig är jag inte, men skulle kanske vara om jag hade en katt som tar fåglar.
Hörde på tv att en katt någonstans blivit dålig och dött av att ha tagit en smittad fågel.
mulle
Nej, inte rädd men mycket glad över att jag hade mina aningar i höstas och gav bort hönsen.
Eftersom Åland är flyttfåglarnas paradis hör vi till högsta riskzon och det har utfärdats bestämmelser om att alla hönsfåglar måste hållas inomhus.
Det hade aldrig gått.
Mulle
LadyG
CITAT (pejori @ 28-02-2006, 20:07)
jag är inte heller rädd för egen del... smile.gif
men mina fågelkompisar som är på väg, dom är jag orolig för wub.gif wub.gif

tänk om man får se hornborgarsjön, med bara döda tranor sad.gif sad.gif

Jag håller med dig, det vore hemskt! sad.gif
*Felix matte*
CITAT (mulle @ 28-02-2006, 22:32)
Nej, inte rädd men mycket glad över att jag hade mina aningar i höstas och gav bort hönsen.
Eftersom Åland är flyttfåglarnas paradis hör vi till högsta riskzon och det har utfärdats bestämmelser om att alla hönsfåglar måste hållas inomhus.
Det hade aldrig gått.
Mulle

Välkommen tillbaka Mulle... Tro det eller ej... men imorse vaknade jag med en undran vart du tagit vägen... låg där nyvaken och försökte föreställa mej trappan upp till din datorplats... Brerättade om mina tankar för maken som snabbt förstod att detta måste handla om Odla biggrin.gif wub.gif
mulle
CITAT (Felix matte @ 28-02-2006, 23:17)
[Välkommen tillbaka Mulle... Tro det eller ej... men imorse vaknade jag med en undran vart du tagit vägen... låg där nyvaken och försökte föreställa mej trappan upp till din datorplats... Brerättade om mina tankar för maken som snabbt förstod att detta måste handla om Odla biggrin.gif  :wub:

wub.gif wub.gif wub.gif
Tack!!!
Jag sitter och plöjer mig igenom alla inlägg och bara njuuuuter!
Mulle
*Felix matte*
CITAT (mulle @ 28-02-2006, 23:22)
CITAT (Felix matte @ 28-02-2006, 23:17)
[Välkommen tillbaka Mulle... Tro det eller ej... men imorse vaknade jag med en undran vart du tagit vägen... låg där nyvaken och försökte föreställa mej trappan upp till din datorplats... Brerättade om mina tankar för maken som snabbt förstod att detta måste handla om Odla biggrin.gif  wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif
Tack!!!
Jag sitter och plöjer mig igenom alla inlägg och bara njuuuuter!
Mulle

Voffsingen då unsure.gif
birgitek
Nej, jag är inte ett dugg rädd, snare förvånad över den mediahysteri både galna kosjukan och fågelinfluensan skapat eftersom endast ett fåtal djur och människor drabbats. Jämför med AIDS som kanske drabbat 100 miljoner människor och ingen verkar särskild upprörd, men det beror kanske på att det främst drabbar afrikaner.
Birgit Ek
LadyG
Du är ingen fågel Birgit, men alla fåglarna då? Det vore väldigt synd om fler av de 20 000 viggarna som finns runt Ringhals drabbas, så gott om dem är det inte. Just nu håller de på att plocka döda fåglar därifrån, men smittan har förmodligen redan spridit sig till fler.

Alla bara tänker på sig och sitt, verkar det som...
Sage
Nej jag är inte orolig. Det finns så många andra farligheter ,som att köra bil eller dricka alkhol och köra bil...
Tycker också mest syns om fåglarna. Både de vilda och alla utomgående höns och ankor som inte får vara ute längre.
Storskalig hönsuppfödning tilltalar inte heller, ändå köper jag ägg ganska ofta, för det är billig och enkel mat. Älskar ägg och kaviar till exempel, och omelett, eller om man bara ska göra en sockerkaka.

/Sage
Pirum
CITAT (birgitek @ 01-03-2006, 09:50)
Nej, jag är inte ett dugg rädd, snare förvånad över den mediahysteri både galna kosjukan och fågelinfluensan skapat eftersom endast ett fåtal djur och människor drabbats. Jämför med AIDS som kanske drabbat 100 miljoner människor och ingen verkar särskild upprörd, men det beror kanske på att det främst drabbar afrikaner.
Birgit Ek

En skillnad mot AIDS är ju också att det är väldigt lätt att skydda sig mot den sjukdomen, bara man har kunskapen om hur. Det var rätt mycket panik på 80-talet om HIV/AIDS. Risken att smitta sig med en könssjukdom är ju en "känd risk", och sådana risker tenderar människor att inte panika speciellt mycket över. Jämför med rökare, som utsätter sig för stora risker, men likväl ibland blev rädda för galna-ko-sjukan och slutade äta importerat kött.

Men visst, malaria och andra parasiter och virus är i dagsläget klart större problem än fågelflunsan. Skandal att vi inte satsar mer på att bota dessa sjukdomar, men det är väl som du säger, det drabbar mestadels människor långt bort. :/
Sirpa
CITAT (LadyG @ 28-02-2006, 12:27)
Är du orolig?

Jag är inte orolig för egen del.
Men ganska så orolig för mina höns unsure.gif och det svanpar som brukar häcka i kanten av "vår" sjö...
noora
Enligt www.sofnet.org är det okej att mata fåglar i parker, vid dammar m.m, men de nämner inte matning i trädgården. När flyttfåglarna börjar komma finns det väl risk att de sprider smitta till de "lokala" fåglarna vid fågelbordet? Jag skulle vilja veta vad som gäller, så att man inte i onödan orsakar "smitthärdar" för fåglarna.

Och nej, jag är inte speciellt orolig för människornas hälsa, det är fåglarna jag är orolig för sad.gif
kristerh
CITAT (noora @ 01-03-2006, 15:28)
När flyttfåglarna börjar komma finns det väl risk att de sprider smitta till de "lokala" fåglarna vid fågelbordet? Jag skulle vilja veta vad som gäller, så att man inte i onödan orsakar "smitthärdar" för fåglarna.

men flyttfåglarna äter väl inte vid fågelmatbordet? Dessutom säger alla xperter att småfåglarna inte kommer att drabbas, men vem vet wink.gif
krister
andersen
CITAT (kristerh @ 01-03-2006, 15:32)
När flyttfåglarna börjar komma finns det väl risk att de sprider smitta till de "lokala" fåglarna vid fågelbordet? Jag skulle vilja veta vad som gäller, så att man inte i onödan orsakar "smitthärdar" för fåglarna.

men flyttfåglarna äter väl inte vid fågelmatbordet? Dessutom säger alla xperter att småfåglarna inte kommer att drabbas, men vem vet wink.gif
krister

Fast det är ju inte sant ,björktrast är en flyttfågel som ibland gästar fågelmatbordet en del år flyttar kråkfåglarna, så visst kan man ha flyttfåglar vid fågelmatbordet.
kristerh
CITAT (andersen @ 01-03-2006, 15:47)
Fast det är ju inte sant ,björktrast är en flyttfågel som ibland gästar fågelmatbordet en del år flyttar kråkfåglarna, så visst kan man ha flyttfåglar vid fågelmatbordet.

Jo det är ju klat att vissa unddantag finns ju alltid wink.gif men jag har aldrig haft varken björktrast eller kråkor vid mitt fågelmatbord wink.gif
när de kommer har jag redan stuvat undan matborden.
krister
noora
CITAT (kristerh @ 01-03-2006, 15:32)

krister

Nej, inte insektsätarna, men en del blandätare som bofinken flyttar också söderut över vintern. Och ringduvan flyttar, den mumsar gärna i sig frö som fallit ner under fågelbordet. Det är inte direkt någon "småfågel" heller tycker jag wink.gif
birgitek
CITAT (LadyG @ 01-03-2006, 10:49)
Du är ingen fågel Birgit, men alla fåglarna då? Det vore väldigt synd om fler av de 20 000 viggarna som finns runt Ringhals drabbas, så gott om dem är det inte. Just nu håller de på att plocka döda fåglar därifrån, men smittan har förmodligen redan spridit sig till fler.

Nej, givetvis är jag ingen fågel, men jag känner större empati med de miljontals afrikaner m. fl som drabbas av AIDS. Visst kan vi i västvärlden skydda oss.men jag är inte säker på att en kvinna i trdeje världen har kunskap och möjlighet till det.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (birgitek @ 01-03-2006, 16:17)
CITAT (LadyG @ 01-03-2006, 10:49)

Nej, givetvis är jag ingen fågel, men jag känner större empati med de miljontals afrikaner m. fl som drabbas av AIDS. Visst kan vi i västvärlden skydda oss.men jag är inte säker på att en kvinna i trdeje världen har kunskap och möjlighet till det.
Birgit Ek

Visst är det synd om lidande månniskor också, men är det ett hinder för att man ska få känna empati med fåglarna?

Sen är det inte så mycket kunskap som intresse (hos männen) som brister:

"According to UNFPA, only 4.9% of married women of reproductive age use condoms. Many women find it hard or impossible to negotiate with their partners to use condoms."

Kampen mot HIV/AIDS, om du är intresserad.

Fast om man ska hålla sig till vad tråden handlade om från början så är jag inte orolig för egen del, däremot tycker jag synd om alla fåglarna. Det finns inte så mycket man kan göra för dem heller, och det är nog det som är värst. Att inte kunna hjälpa.
Gossen Ruda
Jag fortsätter skratta åt influensahotet, idag inhandlade jag en söndagsmiddag i form av en färsk kronkyckling. Dags att köra igång lergrytan. laugh.gif
Smedsborg
Jo, jag äter fortfarande kyckling och ägg.

MEN... När jag tidigare läste på livsmedelsverket ( tror jag ) så stod det att viruset dog vid 70 graders upphettning under 20 min.

Nu brukar jag ju inte koka mina ägg i 20 min.
Men å andra sidan så har ju rekommendationen försvunnit under de senaste veckorna....

Det är ju inte farligt att spankulera runt i smittade områden, MEN de som jobbar där har ju piffiga skyddsutrustningar...

Ena EXPERTEN påstår att det är den torra dammiga fågelavföringen som dammar och smittar.
Andra påstår att smittan avtar om den varit frusen.

Vissa säger att det smittar från vatten.
Andra påstår att det späds ut så mycket i vatten så att det inte smittar...

Nääää Jag blir inte klok på detta, MEN....
Jag håller mig så uppdaterad som man kan.
Jag har slutat mata fåglatr hemma.

Jag har katter och parakter.
Katter jagar vid fågelbordet och jag vill inte ha in smittan.

Förr eller senare blir det en pandemi av detta. MEN... Det stora problemet är inte hur vi ska klara oss utan hur alla länder som har fågel som basföda och huvudinkomst ska fixa det här.

Vad jag är orolig för är hur ärliga myndigheter är.
Ge mig information så jag kan fatta egna beslut.
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:58)
Jag fortsätter skratta åt influensahotet, idag inhandlade jag en söndagsmiddag i form av en färsk kronkyckling. Dags att köra igång lergrytan. laugh.gif

Svenska fabrikanterna verkar redan ha börjat sänka priserna för att vi inte skall sluta äta kyckling!! Köpte 1 kg lår från Guldfågeln på ICA idag för 15:-
Har Guldfågelns gårdsbutik tvärs över åkern - gissa om jag kommer att hålla koll på lockpriser där!!
Anki
Snöflinga
Jomen jag är nog lite orolig unsure.gif Det kan ju inte vara lätt för alla ute-katts-ägare att hålla dem inne och tänk på alla vildkatter wink.gif

Staren är också en flyttfågel och många andra mindre fåglar som kommer tidigt och finns vid våra fågelbord .....
Gossen Ruda
Men det tycks mest vara sjöfåglar som drabbas vilket kanske beror på att dom söker föda och skiter i samma vatten. Sen drabbas också höns och liknade som vistas tillsammans med ankor och andra sjöfåglar. Risken är nog liten för våra småfåglar.
kristerh
CITAT (Smedsborg @ 02-03-2006, 21:06)
Jag har slutat mata fåglatr hemma.

Jag har katter och parakter.
Katter jagar vid fågelbordet och jag vill inte ha in smittan.

Det verkar väl lite överilat wink.gif om du inte bor vid kraftverket förståss wink.gif
krister
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:58)

och jag åt kyckling igår, och förmodligen till helgen igen wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon