|
Snöflinga
03-03-2006, 21:49
Varför yvs många med att de äter kyckling  Inte farligt om man upphettar det till ett visst gradantal.... Det är ju inte det, det hela handlar om
zaaritha
03-03-2006, 21:56
Jag är allt orolig, men låter katterna gå ut o in, genom kattluckan! Våra höns o tuppar är ju inomhus nu, vintertid, så de ska väl, förhoppningsvis--ej råka illa ut!? Men; otäckt är det!
kristerh
04-03-2006, 10:12
CITAT (Snöflinga @ 03-03-2006, 21:49) Varför yvs många med att de äter kyckling  Inte farligt om man upphettar det till ett visst gradantal.... Det är ju inte det, det hela handlar om  Nej det är det inte, men väldigt många har inte förstått det, man ser raportage på tv o i tidningar om människor som säger "nu törs man ju inte äta kyckling längre" för man vet ju inte... tvärtom borde vi som har sansen i behåll äta mer av den svenska kycklingen, för att de stackare som har "fågelfarmar" inte ska bli lidande pga okunskap och onödig oro. krister
Gossen Ruda
05-03-2006, 10:06
Vissa delar av Europa har drabbats av influensafrossa. Jag saxar lite ur GP som hade ett par artiklar idag om influensan.
I Österrike har man på ett sjukhus reserverat 20 bäddar för influensapatienter.
I Grekland har 75 % av konsumenterna slutat äta kyckling. I italien med 70 %.
I en fransk stad har borgmästaren förbjudit kyckling i skolmatsalarna.
Nog förekommer det panik här och var. Frågan är om inte media har en stort ansvar i saken. Det blir lätt överdrifter i reportagen, här i Sverige tycker jag det har varit ganska balanserat. men vissa tycks ändå ha drabbats av lätt panikångest.
Ophelia
05-03-2006, 11:45
Är inte ett dugg orolig. Käkar fortfarande kyckling, ägg ohc spankulerar i naturen. Ska dock försöka hålla mig ifrån att leka med döda fåglar, dela mitt hem med ett otal fjäderfä och slicka på fåglar som är uppenbart sjuka.
andersen
06-03-2006, 18:36
Det värkar som att det drabbar katter flera fall har dykt upp.. fågelinfluensan
Än har jag inte drabbats av nån hysteri och tror det dröjer bra länge innan så sker. Inte för att jag inte tar det på allvar, utan för att jag inte anser att vi kan gömma oss för allt. Då är det ju lika bra att vi slutar andas och lägger oss ner och dör. Jag säger som ophelia, att jag låter bli att kela med dom små liven och inte tänker jag klappa eller slicka på dem heller /Gillan
CITAT (Snöflinga @ 03-03-2006, 21:49) Varför yvs många med att de äter kyckling  Inte farligt om man upphettar det till ett visst gradantal.... Det är ju inte det, det hela handlar om  Precis vad jag undrat också. Vad har matvanorna med fågelinfluensan att göra? Man ska hetta upp kyckling oavsett om fågelinfluensan härjar eller inte, för salmonella har väl ingen glömt hoppas jag? Inte slutar jag äta kyckling, ägg eller andra fågelprodukter för det här inte - om nu det har med saken att göra öht. Bara man har god hygien när man lagar maten, hettar upp den ordentligt och är normalt aktsam så är det fullständigt ofarligt. Nä, min oro när det gäller fågelinfluensan gäller fåglarna och djuren själva, för jag kan inte hjälpa dem hur gärna jag än vill.
Nej, jag är mer orolig för den BSE-smitta som man funnit hos en ko. Fågelinfluensan är inte farlig förrän den muterar o då tar jag den paniken den dagen.  Småfåglar smittas väl inte heller som ex änder o höns heller? Lagad mat sprider ju inte smittan, smittan finns ju i fåglarnas avföring o i det dammet kan vi smittas, inte av att äta fågelköttet. 96 personer har dött i världen av fågelflunsan, hur många dör inte av HIV o TBC?
birgitek
07-03-2006, 08:25
CITAT (Ophelia @ 05-03-2006, 11:45) Är inte ett dugg orolig. Käkar fortfarande kyckling, ägg ohc spankulerar i naturen. Ska dock försöka hålla mig ifrån att leka med döda fåglar, dela mitt hem med ett otal fjäderfä och slicka på fåglar som är uppenbart sjuka. Bra råd! Är inte heller ett dugg orolig. Birgit Ek
CITAT (andersen @ 06-03-2006, 18:36) Det värkar som att det drabbar katter flera fall har dykt upp.. fågelinfluensanKolla här "De två katter i Österrike som enligt uppgifter till tidningen Kleine Zeitung var smittade med H5N1-viruset har tillfrisknat. Ett andra test påvisar ingen fågelinfluensa. - Det här ger tre positiva upplevelser: -Katter kan tydligtvis vara smittade med fågelinfluensa, bli av med smittan och vara bland andra katter utan att smitta dem, säger Ulrich Herzog, djurläkare på det österrikiska hälsoministeriet till tidningen Der Standard enligt landrbugsavisen.dk. "
Snöflinga
09-03-2006, 21:14
Den mård som hittats död har testats och visat sig ha dött a f-influensan
Går program på SVT1 nu om fågelflunsa. Största hotet är de enorma fjäderfäkoncentrationerna i matproduktion (kyckling exv) och inte flyttfåglar hävdade nån professor.
Från Expressen:
En hund i Azerbajdzjan har dött i misstänkt fågelinfluensa. Men svenska myndigheter tonar ned riskerna för husdjur - trots att FN:s rekommendationer är betydligt striktare. Något som får kritik från ledande experter: - Jag tycker det vore klokt att följa det FN säger, konstaterar professor Björn Olsen.
Hundar ska hållas kopplade tio kilometer från den plats där smittade fåglar påträffats. Katter ska vara inomhus. Så lyder rekommendationerna från FN:s organ för jordbruks- och livsmedelsfrågor, Foa. Men svenska myndigheter tar problemet med husdjur och fågelinfluensa betydligt lättare. I Sverige gäller att katter och hundar ska hållas borta från det smittförklarade området, i praktiken några hundra kvadratmeter.
Det låter som om husdjursägare har all anledning att vara vaksamma - jag säger inte att det är dags att drabbas av panik, men lite vaksamhet kan nog vara på sin plats. Så att inte hunden nosar närgånget på en död fågel, hundar älskar ju att rulla sig i döda eller stinkande saker...
Det är en vesäntlig skillnad mellan att vara observant och att drabbas av panik tycker jag Själv har jag inte drabbats av panik än /Gillan
Nån som vet om man kan vaccinera hundar och katter mot fågelinfluensan? Man kan ju vaccinera fåglar, så varför inte andra djur?
Tror inte att svenska myndigheter vill att vi ska vaccinera (om det nu finns nåt vaccin) dom är rädda att vi ska få till synes friska smittbärare på det viset.....
Djurparker får vaccinera fåglarSvenska myndigheter har just gett klartecken att vaccinera fåglar i djurparker, och ska t om betala vaccinet. Så de verkar inte särskilt oroade för den saken.
På frågan Kan jag vaccinera min katt mot fågelinfluensa? svarar Statens Veterinärmedicinska Anstalt så här:
Nej, det finns inget vaccin utprövat på katt och det är i nuläget inte aktuellt att vaccinera katter, risken är mycket låg att katt ska infekteras. Utbrott bland katter har aldrig förekommit utan de enstaka fall av fågelinfluensa hos katt som setts är i samband med utbrott hos fåglar.
Vaccinering skyddar enbart till viss del mot infektion. Infekterade vaccinerade individer får dock en lindrigare sjukdom som kanske inte ens märks. Vid vaccinering i allmänhet kan det uppkomma biverkningar, som måste vägas mot fördelarna med vaccineringen. För katt är det bland annat uppkomsten av sarkom (en sorts tumör) som diskuterats.
andersen
20-03-2006, 17:34
Jahopp, då är det bara att sluta slicka på döda fåglar då  Skämt å sido, stackars alla fåglar. Det kan bli väldigt tomt i Lötsjön i år  Nej, det är inget roligt med fågelinfluensan egentligen
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 17:36) Jahopp, då är det bara att sluta slicka på döda fåglar då  Skämt å sido, stackars alla fåglar. Det kan bli väldigt tomt i Lötsjön i år  Nej, det är inget roligt med fågelinfluensan egentligen  Tänker också på Lötsjön och alla fåglarna där.... Vi brukar gå dit ibland med bröd och mata fåglarna. /Stina
Det är en underbart vacker promenad eller joggintur om man passar på när solen lyser. Det är jättekul att mata fåglarna där, de är så många och så snälla att man kunde klappa dem om man satt stilla och lugnt en stund - det får man väl inte göra nu längre.
Vi har vid ett par tillfällen tagit med en liten bordsgrill, nåt gott att grilla, goda vänner och en flaska vin och suttit vid borden nere vid vattnet och grillat på kvällen. Jättemysigt!
/Stina
Blir inte kanadagässen lite påträngande, om de tror att ni har något de vill ha? När de blir många blir de ganska modiga  Svanarna brukar vara lugna och värdiga, men kanadagässen kan bli riktigt exalterade om det finns mat (tror de). Det vore väldigt tråkigt om Lötsjön blev tom på fåglar, det är ju så vackert med sothönsen, änderna och gässen
Så här ser en av Sirpas hönor ut när hon funderar på Fågeinfluensan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|