Full version: Galen ko bekräftad
Sidor: 1, 2
Annlo
CITAT (Tesa @ 06-03-2006, 12:18)
Det är väl så att köttätare som grisar och höns är skapta för att kunna äta andra djur...men det är inte kor och får..de är rena växtätare..
CJD och svamphjärna hos kannibalstammar är samma sak har jag förstått men det hör man aldrig nåt om..
Det är väl så att det blir galet om man äter nåt som är helt emot det man naturligt bör äta...man kan helt enkelt inte bryta ner det på rätt sätt..
Tänk om människan kunde sluta försöka sträva mot naturen helatiden..

Det var en intressant tolkning... Det tycker jag, som lekman, låter väldigt rimligt!

Då kan jag fortsätta äta min kyckling o fläskfile då... smile.gif
kristerh
CITAT (Sirpa @ 07-03-2006, 17:14)
Även i Sverige har fall av Scrapie hittats. (1986)

Scrapie tillhör samma grupp "smittsamma spongiforma enkefalopatier" som BSE.

Det var det jag försökte komma fram till men blev raskt nerröstad wink.gif
men eftersom de djuren äts upp innan sjukdomen bryter ut är det väl inte intressant att varna för den.
krister
Bettson
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 11:05)
CITAT (Sirpa @ 07-03-2006, 17:14)
Även i Sverige har fall av Scrapie hittats. (1986)

Scrapie tillhör samma grupp "smittsamma spongiforma enkefalopatier" som BSE.

Det var det jag försökte komma fram till men blev raskt nerröstad wink.gif
men eftersom de djuren äts upp innan sjukdomen bryter ut är det väl inte intressant att varna för den.
krister

Att den tillhör samma grupp innebär inte att det är samma sjukdom.

Man har bara hittat ett fall av scrapie i Sverige.Det var 1986, men sjukdomens symptom finns beskrivet sedan 1700-talet. Man har i flera studier kontaterat att scrapie inte smittar till människa.

Det fall som hittades 1986 slaktades hela besättningen och marken fick inte användas till får på många år. Man hade inte så stor kontroll 1986 som idag och lyckades därför inte spåra smittkällan.

Det pågår ett program inom Eu för utökad kontroll av Scrapie.

Efter 1986 har inga nya fall hittats

För övrigt om du vill vara riktigt orolig så finns det en sjukdom med liknande neurologiska symtom på höns. Kycklingarana drabbas av någon sorts nerryckningar och kan inte gå annat är i cirklar.Jag har faktiskt glömt vad den sjukdomen heter ( beror väl på alzheimers eller så har jag blivit smittad av något eftersom jag glömmer) men den är ganska självsanerande.
Främst förekommer den hos gamla lantraser typ Hedemorahöna. Det diskuteras om det skulle vara ett resultat av inavel eftersom rasen är utrotningshotad. Andra tror eller att det skulle vara en smittsam sjukdom.

Själv gjorde jag mig av med rasen efter att ha sett symtomen. Vilket det än var så ville jag inte hantera det vidare. Annars tror man ju att de gamla lantraserna skal vara extra friska eftersom man inte utsatt dom för manipulation dvs avel. Men i detta fal är det tvärtom. Ingen modern hönsbesättning har någonsin haft något liknande.
Annlo
Olika typer av sjukdomar kommer väl och går inom de flesta djurgrupper, även hos människan... unsure.gif

Men rent allmänt, undrar jag, går det att säga, att så länge man steker köttet eller kokar det så det blir helt genomstekt, är man garderad från alla dessa smittor då? eller får man det ändå om köttet är smittat? ohmy.gif
Whiskuchi
CITAT (Pirum @ 07-03-2006, 23:21)
Kan man äta ägg och mjölk och ändå kalla sig vegetarian?

Ja, men då är man lakto-ovo-vegetarian (lakto = mjölk, ovo = ägg)
Veganer äter inget animaliskt alls.
kristerh
CITAT (Annlo @ 08-03-2006, 11:58)
Men rent allmänt, undrar jag, går det att säga, att så länge man steker köttet eller kokar det så det blir helt genomstekt, är man garderad från alla dessa smittor då? eller får man det ändå om köttet är smittat? ohmy.gif

Om jag har förstått det rätt så förstörs inte det som ger galna kosjukan vid upphettning, däremot virus och salmonella och andra bakterier o virus.
krister
Bettson
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 16:54)
CITAT (Annlo @ 08-03-2006, 11:58)

Om jag har förstått det rätt så förstörs inte det som ger galna kosjukan vid upphettning, däremot virus och salmonella och andra bakterier o virus.
krister

Ungefär så har jag nog också uppfattat det.

Dessutom så skär de bort själva rygggraden som innehåller ryggmärg för att säkra mot galna ko-sjukan eftersom det är hjärna och ryggmärg som skulle kunna innehålla virus typ BSE

Fast jag har inte kollat det ordentligt.
Snöflinga
Läste någonstans, när g.k.sjukan grasserade sist, att det tar c:a 20 år eller mer att utveckla sjukdomen sedan man ätit köttet huh.gif

Alltså riskfritt för äldre, om de inte planerar att leva i hundrade år rolleyes.gif
Sirpa

Denna kossa får representera alla de 1,6 Miljoner kossor i Sverige som INTE har BSE wub.gif wub.gif
Sirpa
"Undersökningar av djur från besättningen i Västmanland där Sveriges första fall av BSE-smitta konstaterats visar inte på någon ytterligare smitta.
En äldre ko samt en kalv till den smittade kon har avlivats och undersökts för BSE vid SVA, båda med negativt resultat."

smile.gif smile.gif Måste kännas skönt för djurägarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon