|
Linda_A
21-04-2006, 12:08
Jag tycker faktiskt att någon skulle varnat mig för hur beroende framkallande pelargonerna var. Innan så tyckte jag alltid att de var något för mormor och andra i hennes ålder. Men efter att jag bestämde mig för att jag skulle ha några på balkongen så har de ökat på en massa. Jag tänkte stilla för mig själv en tio som mest nu är jag snart uppe på 4 gånger så mycket. Och har blivit frälst i stjärnor, doftisar och vildar.
lena:-)
21-04-2006, 20:46
CITAT (Linda_A @ 21-04-2006, 13:08) Innan så tyckte jag alltid att de var något för mormor och andra i hennes ålder. Det var även min inställning till Pelargoner. Nu har har jag över 50 stycken, samlar på andra året, och har insett att jag ju snart har uppnått mormors ålder. Så det har sin förklaring  Plats hitta man alltid om man så skall tvinga barnen att ha pelargoner i två rader i fönstren.
CITAT (lenasch @ 21-04-2006, 21:46) Själv ska jag till min närmsta trädgårdshandel idag. Pelargonsällskapet huserar nämligen där idag. Vet bara inte hur jag ska kunna få plats med flera i fönstren, det står sticklingar överallt. Och åker jag dit vet jag att det blir fler.... En kund till mig kom dessutom in med två sticklingar av röd rosenknopp till mig på jobbet igår. Sambon undrar om jag inte har nog med ogräs i fönstren snart....
CITAT (Leia @ 22-04-2006, 09:00) Själv ska jag till min närmsta trädgårdshandel idag. Pelargonsällskapet huserar nämligen där idag. Vet bara inte hur jag ska kunna få plats med flera i fönstren, det står sticklingar överallt. Och åker jag dit vet jag att det blir fler.... jaså du, jag kanske ska dit jag med plats finns det alltid i fönstren
Ewa smålänska höglandet
22-04-2006, 18:17
Har varit i Odensjö hos Monika i hennes växthus Vilka pelargoner !!
Linda_A
23-04-2006, 03:32
Själv var jag på pellisveckorna på ulriksdals slottsträdgård, men jag tyckte att det var dåligt med sorter faktiskt. Kanske att jag var där när de var lite utplockat men det såg inte ut som det. Kanske bara jag som är bortskämd ifrån hoyautställningen som jag var på.  Fast det blev två nya ändå.  Plats det vet jag inte vad det är. Har kommit hem med ca 15 nya pellisar ifrån sthlm. Plus att jag väntar på några till via posten.
Här väntar jag på nya leveranser, både från firmor o från privatpersoner. Idag ska vi på trädgårdsmässan i Umeå, då får vi hålla tummarna för att det blir några nya småttingar att ta hand om. Räknade efter igår o hittade 70 st pellisar hemma för tillfället. Kan det bli för mkt? Tror inte det. Vi får bo utomhus på vintern helt enkelt. *bestämmer här o nu att vi ska tälta i vinter*  Trist att vara på pelargonveckor o sedan finns det inga roliga sorter, vad är det du letar efter?
Linda_A
23-04-2006, 10:47
CITAT (Ullet @ 23-04-2006, 07:21) Här väntar jag på nya leveranser, både från firmor o från privatpersoner. Idag ska vi på trädgårdsmässan i Umeå, då får vi hålla tummarna för att det blir några nya småttingar att ta hand om. Räknade efter igår o hittade 70 st pellisar hemma för tillfället. Kan det bli för mkt? Tror inte det. Vi får bo utomhus på vintern helt enkelt. *bestämmer här o nu att vi ska tälta i vinter*  Trist att vara på pelargonveckor o sedan finns det inga roliga sorter, vad är det du letar efter? Jag vet inte riktigt vad jag letade efter, doftisar och stjärnor och vildar är det som jag tycker är roligaste. Doftisar fanns det några av. Men som sagt inga sticklingar alls utan bara mindre plantor. Gud det vill jag inte ens tänka på. Jag har runt 100 hoyor och runt 40 pellisar just nu. Har en känsla av att jag inte kommer att stanna vid det heller. Blev en stor Appleblossom Rosebud med massor av blommor på och en halvstor Charity.
JAg räknade efter att med dom leveranser jag inväntar så är jag uppe i nästan 90 stycken nu. ;-) Himla kul. Mindre kul för alla mina vänner som när de går härifrån får en pelargon tryckt i famnen, har insett att inte alla tycker det är lika kul som jag. *S*
Fick just i brevlådan från Bonniers Bokklubb " 100 pelargoner " och hur du sköter dom, och jag dök i kapitlet om eng. pelargoner då jag köpt en del i år, stora bilder på Blekingeflickan och andra just dom jag inhandlat. Fotot i boken är kanon, då har man nattlektyr Jo, boken var billig 126 kr
Linda_A
24-04-2006, 13:09
CITAT (Kajsa @ 24-04-2006, 13:35) Fick just i brevlådan från Bonniers Bokklubb " 100 pelargoner " och hur du sköter dom, och jag dök i kapitlet om eng. pelargoner då jag köpt en del i år, stora bilder på Blekingeflickan och andra just dom jag inhandlat. Fotot i boken är kanon, då har man nattlektyr Jo, boken var billig 126 kr Då vill du inte veta att jag gav 99 kr för boken. Vart hittade du blekingeflickan dock??(sticklig eller stor planta?)
CITAT (Linda_A @ 24-04-2006, 15:09) CITAT (Kajsa @ 24-04-2006, 13:35) Fick just i brevlådan från Bonniers Bokklubb " 100 pelargoner " och hur du sköter dom, och jag dök i kapitlet om eng. pelargoner då jag köpt en del i år, stora bilder på Blekingeflickan och andra just dom jag inhandlat. Fotot i boken är kanon, då har man nattlektyr Jo, boken var billig 126 kr Då vill du inte veta att jag gav 99 kr för boken. Vart hittade du blekingeflickan dock??(sticklig eller stor planta?) Å jag gav 98 Kr för boken... Köpte min från Bokus (internet)...köpte 2 böcker till Änglatrumpeter och Spikklubbor 95 Kr och Förökning av trädgårdens alla växter 146 Kr Än så länge så är jag nöjd med dem...har inte hunnit läsa så noga i dem mest skumläst...blir lus läsning från pärm till pärm när det är dax att ligga i hängmattan...
Ewa smålänska höglandet
24-04-2006, 14:04
Jag gav också 99 kr
Linda_A
24-04-2006, 14:06
Köpte min adlibris plus att jag nyss fick den boken hem. Och så funderar jag på att köpa denna,med.
Okej, ni lurar mig i fördärvet, när Kron-Kalle står för dörren pga av obetalda maträkningar o jag har köpt pelargonböcker för hemmanet, då ska jag med darrande pekfinger peka mot er o säga: - DET ÄR DERAS FEL..*darr på underläppen* - DOM LURADE MIG.... - JAG SKULLE BARA..... *skyller ifrån mig när jag klickar i adlibris hemsida*
Linda_A
24-04-2006, 15:21
CITAT (Ullet @ 24-04-2006, 16:16) Okej, ni lurar mig i fördärvet, när Kron-Kalle står för dörren pga av obetalda maträkningar o jag har köpt pelargonböcker för hemmanet, då ska jag med darrande pekfinger peka mot er o säga: - DET ÄR DERAS FEL..*darr på underläppen* - DOM LURADE MIG.... - JAG SKULLE BARA..... *skyller ifrån mig när jag klickar i adlibris hemsida*  Klart att han förstår??  Eller hur förklarar man att för sambo ens att man har köpt växter för några sköna tusen lappar denna månaden.  Går det?
Jo jag förstår att Adlibris skulle varit billigare, men men. Allers Trädgård hade ett paket med eng. pelargoner från Bergabacken, så det blev Blekingeflickan, Ingrid, Rällsjö Britta och Roberts. Finfina plantor. Och från Rockdala blev det sedan fler engelska, jag längtar efter att prova lite nya sorter i år.
Jag är nog ingen samlare, men kanske en blivande...  Har blivit med veranda i västerläge, och skulle gärna vilja ha hängpelargoner i mängder där! Vilka sorter är bra att börja med, och ska jag köpa dem redan nu och ha dem inne ett tag först?
Ewa smålänska höglandet
25-04-2006, 06:40
CITAT (Linda_A @ 24-04-2006, 15:06) Och så funderar jag på att köpa denna,med. Köp den, underbar
Trissa! Jag fick rådet att ha tre hängpelargonplantor i samma kruka för att få bästa frodiga intrycket så jag vidarebefordrar det till dej också. *ler* Du kan mkt väl köpa nu och ha dom inomhus tills du kan sätta ut dom. Alla sorter är nog bra att börja med. Kolla inne på www.pelargonsallskapet.com, där finns ett bildgalleri som man kan fastna i i timmar. Du kan söka antingen på namn du redan vet om eller bara på hängpelargoner. Jag kan tipsa om en favorit för mig: PAC HAppy Face mex, vinröd med vita strimmor, stora vackra blommor, en jättefavorit för mig. www.blomstergladjen.se (el com?) har också mycket pelargonbilder som man kan förlora sig i. PAC-sorterna finns hos Rockdala.
Linda_A
27-04-2006, 15:23
Nu börjar det bli smått fullt på balkongen. Har planterat 27 nya sticklingar och själv tog jorden slut mitt i allt. Men det löste sig i alla fall, för tillfället åtminstone.
Linda_A
10-05-2006, 09:34
Denna tråden verkade dö ut.. Men lyfter upp den genom att fråga om någon råkar ha en pelargon vid namn Ulriksdal hemma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|