|
Sommartorparn
26-03-2006, 20:08
CITAT (Kajsa @ 26-03-2006, 18:46) Tycker en del miniatyr/ dvärg pelargoner varit svåra, oftast har man fått nöja sig med en sommar, Trudie och Playmate har jag köpt flera ggr. Även dekorativpelargoner med mycket vitt i bladen kan vara svåra att klara mer än en sommar. Enklast är dom superpel. man sår själv, stora, kraftiga men inte alls så spännande som dom lite mer ovanliga förstås. I år har jag beställt engelska pel. av Rockdala för lite ombyte. Vad brukar dom dö av? Är den övervintningen som är problemet? Minskar man risken om man låter bli att ställa undan dom över vintern, utan har den som vanlig krukväxt på fönsterbrädan?
Om du har möjlighet att förvara ljust och svalt är det mumma för pellisar men det går att övervintra dem även i fönstret. De är inte särskilt vackra i slutet på vintern men de kommer tillbaka.... Kan man stänga av eller sänka värmen på elementet däe de ska stå så mår de bättre. Pellisar kan drabbas av allt möjligt, visst är dödligt och annat inte.... Och som alla vi andra mår de bra av vatten, lämplig mat(gödsel) och massor av kärlek!
CITAT (Margith @ 25-03-2006, 19:31) Artic Star... överlevare??? Absolut inte hos mig :( Tänk så olika det kan vara... Trudie är en annan trogen överlevare hos mej...
Sommartorparn Denna vinter har jag för första ggn haft växtlampa, i augusti tog jag skott av alla kära, och under lampan har pel. vuxit lite i vinter, men inte vilat helt som i garaget där jag har mörkt. Pelargonerna som stog under växtlampan är jättepigga med knoppar nu och pel. i garaget har just kommit fram, och som vanligt dör en del efter januari. Så jag tror att mörkret tar död på många, bättre övervintra ljust/ svalt. Vanliga större zonalpel. tycker jag verkar enklast i mitt mörka garage, så fort jag övervintrar ovanligare sorter blir det svårare i garaget. Så växtlampan är räddningen, så nöjd efter denna vinter, nu kanske jag vågar mig på fler miniatyrer/ dekorativpel. och engelska sorter.
Sommartorparn
27-03-2006, 15:30
CITAT (Kajsa @ 27-03-2006, 12:38) Sommartorparn Denna vinter har jag för första ggn haft växtlampa, i augusti tog jag skott av alla kära, och under lampan har pel. vuxit lite i vinter, men inte vilat helt som i garaget där jag har mörkt. Pelargonerna som stog under växtlampan är jättepigga med knoppar nu och pel. i garaget har just kommit fram, och som vanligt dör en del efter januari. Så jag tror att mörkret tar död på många, bättre övervintra ljust/ svalt. Vanliga större zonalpel. tycker jag verkar enklast i mitt mörka garage, så fort jag övervintrar ovanligare sorter blir det svårare i garaget. Så växtlampan är räddningen, så nöjd efter denna vinter, nu kanske jag vågar mig på fler miniatyrer/ dekorativpel. och engelska sorter. Tack för redig förklaring! Zonalpelargoner är det alltså man bör hålla sig till om man inte har möjlighet till extraljus eller sval förvaring. Sökte förgäves efter denna info på pelargonsällskapets hemsida där man lockar med vackra bilder på alla möjliga ovanliga sorter.... Nu har jag köpt lite häng-, äggskals-, fjärils- och dekorationspellisar i tron att dom var lika rustika som mina vanliga pellisar. Men OK, är dom snygga över sommaren o hösten så får jag vara nöjd med det. Övervintring föresten..... Mina brukar blomma för fullt ända tills jag tvingar in dom i klädkammaren (litet fönster) för att få plats med adventsgrejerna. Hittills har jag låtit dom stå där till april/maj ibland juni, men vad jag förstår tar många fram dom redan i februari. Med andra ord, övervintringen är en bara en fråga om ett par månader !?
Efter jul, feb mars har många pel. fått nog, långa hösten går bra. Har vattnat lite ibland/ eller helt torrt vissa år, men ingen skillnad. Men vänta till april med omplantering är nog för länge. Men vi har ju alla olika ställen vi övervintrar dom på, så man får testa sig fram efter sina förutsättningar/ sorter.
Margith
27-03-2006, 16:36
Om jag börjar med att säga, pelargoner behöver inte vila på vintern, det är en myt! Övervintringen handlar om vilka möjligheter man har. Min erfarenhet är att en temperatur mellan 12-15 grader och lysrör "över huvudet" på dem, är det mest optimala. Då blommar dem och är fina året om! Nu är ju det lite svårt att ordna för de flesta av oss, men huvudregeln är: ju varmare du har dem, ju mer lyse behöver dem och tvärtom, ju mörkare du måste ställa dem, ju svalare måste de ha. Att ha de i fönstret vintern igenom fungerar alltså vanligtvis alldeles utmärkt, under förutsättning att du kan ordna med belysningen. Likaväl kan du ställa dem i mörka källaren om den håller en temperatur på 5-10 grader. Stora, kraftiga exemplar av grönbladiga zonaler brukar klara mörka källaren alldeles utmärkt. Höststicklingar och dekorativa med mycket vitt på bladen har du större möjlighet att lyckas med om de får stå i fönstret med extrabelysning. Jag kan tillägga att hängisar har jag aldrig lyckats övervintra, förrän i år! De var så fina i höstas att jag bestämde mig för att hänga dem i köksfönstret ett tag, innan de åkte i komposten. De lever och är fina ännu, trots att jag inte har annat än en liten, fjantig 15 W lampa i fönstrena. Så prova dig fram, pelargoner är tåliga
kerstin z5-6
27-03-2006, 16:58
Precis -det är visserligen svalt i sydafrika under deras vinter men knappast mörkt dygnet runt ... Mina har stått i +16-och högre med ljus sen september -de flesta har knoppar och ingen är död . jag har blivit pådyvlad de flesta sorter från häng,engelska, till zonal till doftande sorter
Sommartorparn
27-03-2006, 16:59
CITAT (Kajsa @ 27-03-2006, 16:26) Men vänta till april med omplantering är nog för länge. Behöver dom verkligen omplanteras varje år? Brukar trycka ner ett par näringspinnar o så är det bra med det.
Margith
27-03-2006, 17:49
Pelargoner är hungriga, och en zonal utvecklar en väldans massa rötter på en sommar. Dessutom är det så att en pelargon som mår bra på hösten har större förutsättningar att överleva vintern. Jag kan alltså egentligen inte svara dig, men jag fortsätter att omplantera mina pelargoner varje vår
gunnelö
27-03-2006, 19:03
Jag har försökt hålla mig från den här tråden men nu är jag här i alla fall! Jag samlar inte pelargoner. Jag samlar inte pelargoner. Jag samlar inte pelargoner. Eller ja, okey då jag är en gammal pelargonsamlare som håller på att befria mig från beroendet. I år säger jag till alla att jag slutat samla pelargoner fast tittar man i fönstren kan man ju undra. Fast jag HAR faktiskt dragit ner på det. Bara 8 satta sticklingar i år! Och alla av samma favoritsort. Kan förresten tipsa om ett pelargonföredrag om någon åker till Örebromässan. Maria Slåtterman talar om "Hur får man vilda pelargoner lugna?" Hon brukar alltid prata mycket trevligt. (kl 12 fredag och söndag) Gunnel Ö
I sista nr av Allt om Trädgård finns en spännande artikel om Lasse Anrell som gör allt tvärtom med sina pelargoner, varken beskär, eller byter jord mm, kul och läsa. Men jag fortsätter i alla fall som vanligt, att plantera om dom på våren, det är bara torrt/ en massa rötter i krukorna, så jag tror dom behöver det. På det Servicehus jag jobbar, brukar de gamla sätta ut sina pelargoner från sommaren i trapphusens fönster, där är småkallt, lite dragigt hela vintern, men ljust. Pelargonerna klarar det galant.
Miamamma
27-03-2006, 22:36
Jag är inte heller någon pellis-samlare. (Trodde jag.) Förra våren fick jag för mej att alla mina pellisar skulle få komma ut på "grönbete" över sommaren. Jag gick runt i husets alla fönster och samlade ihop mina pellisar och bar ut till sandlådan. När jag var färdig stog jag bara och gapade för jag hade fått ihop nästan femtio burkar med alla möjliga sorter.  Hur i hela friden hade det gått till? Jag trodde jag var fuchsia-samlare. Jag gillar sådana sorter som inte skräpar så förjordat.Rosenknopp och tulpanblommande. En del vildarter är ju fina och dom med vita bladkanter. Sen måste man ju ha några hängisar ute på sommaren och mammas jättepelargon och den som är lika den som farmor hade..........
titti49zon6
28-03-2006, 08:33
Här är en som också gillar pellisar Har varit och kollat vilka som överlevt vintern och räknat till 43 har haft enhel del fina som jag köpt från Brostöms i Piteå, men dom har alla gått hädan´snyft` Margith, om du har några sticklingar över vill jag gärna köpa Skall till Luleå i morgon(onsdag) på föreläsningen i Konstens Hus, annars har du ju min mejadress.
Och nu har jag äntligen fått tag i min French Vanilla! Jag tyckte nog också att den var för lite gul, men pratade med en i personalen och hon sa att det hade skilt lite på olika sändningar som de hade fått. Hon trodde att när solen kommer fram nu ordentligt och man börjar ge näring så kommer den att bli något gulare, så det hoppas jag på!
Anki på Öland
28-03-2006, 11:39
Här är en till drabbad....... Har under somrarna oftast samlat på mig sådär 150-175 sorter. Fram på vårkanten brukar det vara ungefär 100 kvar. Så ock iår. Planterade om mina i början av mars och det blev ganska prick 100. Har nästan alla mina stående på övervintring inne. Dom som inte får plats i ett fönster står på en hylla någonstans med extrabelysning i form av vägglampa med endera litet lysrör i eller vanlig lågenergilampa. Anki
Oj jestanes! Så många sorter! *får dåndimpen* Ja, man ligger i lä helt klart.
Allers Trädgård frestar med ett paket engelska pelargoner sista nr. hur ska jag kunna motstå det, stora blommor som flammar. Mmm för Blekingeflickan.
lilla mamma
29-03-2006, 09:14
blunda hårt göm plånboken
Jag kan nog i alla fall lugnt säga att jag _inte_ samlar på pelargoner  Jag har en rosengeranium och två doftpelargoner, varav den ena nog är död (inga livstecken sen jag tog upp den för tre veckor sedan, och helt torra grenar). Jag samlar heller inte på fuchsior (har inte en enda) eller hoyor (har bara en), så jag känner mig ibland som en "outsider" här på Odla Jag tänkte ta mig förbi Rockdala på lördag och se om jag kan hitta en ny doftpelargon att ha i stället för den som dog. Om jag inte lyckas bli smittad av pelargon- eller fuchsiasamlarfebern då heller tänker jag anse mig vara immun  Däremot har jag typ tio sorters myntor (beroende på hur många som fortfarande lever i mitt exil-örtland vid mina föräldrars sommarställe) och kommer att ha så många sorters krydd- och läkeörter som jag orkar gräva örtland till innan sommaren är slut. På trädgårdsmässan upptäckte jag även att jag nog lätt kan "trilla dit" när det gäller saintpaulior
CITAT (noora @ 29-03-2006, 15:42) På trädgårdsmässan upptäckte jag även att jag nog lätt kan "trilla dit" när det gäller saintpaulior  Jaha, då måste jag nog skaffa en jag med. Har inte haft en sedan jag var barn, men kände precis nu ett ha begär!
Linda_A
29-03-2006, 16:43
CITAT (Leia @ 29-03-2006, 14:46) CITAT (noora @ 29-03-2006, 15:42) På trädgårdsmässan upptäckte jag även att jag nog lätt kan "trilla dit" när det gäller saintpaulior  Jaha, då måste jag nog skaffa en jag med. Har inte haft en sedan jag var barn, men kände precis nu ett ha begär!  Fast där kan jag stå stark. Har bara en och den är jag oskyldig till.(fick i present) Räcker nog att jag håller med till hoyor och pellisar faktiskt.  Har fick min pellisbok idag med. Ska bli kul att läsa genom den noga när jag är klar med mina uppsatser. (lär ju inte gå så fort när jag gör annat, som att vara på odla.  )
morellen
29-03-2006, 21:35
CITAT (Ullet @ 29-03-2006, 20:28) Råkar du också ut för det? folk tror ju mig inte när jag säger att de bara hoppar ner i korgen...
morellen
29-03-2006, 21:40
Angåense pellisar så drabbades jag av sjukan förra våren, tror det var en kombination av försvagning efter att just ha däckat i hoyafeber och att jag råkade få tag i Weronica Wägners bok "älskade pelargon" Blev en del sorter och jag har lyckats hålla några vid liv under vintern. Hoppas att jag kan övertala min Bornholm om att växa hellre än att dö - just nu står den och tvekar... och så har jag beställt stickingar av cattolica, tomentosum och bontrosai... i övrigt vet sjutton vad man råkar samla på sig under sommaren. Sambon tror kanske att det där med att vår bebis anländer kan stoppa mig. Är inte lika övertygad. Hindra och lindra ja men knappast stoppa helt *s* (För säkerhets skull har jag dett till att flerdubbla hoyasamlingen så att jag skall ha riktigt mkt att bekymra mig över)
morellen
30-03-2006, 10:55
tror jag väntar lite med att upplysa honom om att det inte kommer att hejda mig, han får komma på den goda nyheten själv *s*
Linda_A
30-03-2006, 13:40
Så bara råkade det bli 3 nya pellisar.  En vit mårbacka, en som jag glömt namnet på och en okänd zonal.
Eva i Skåne
30-03-2006, 15:23
Får du inte liv i Bornholmaren Morellen, så skicka ett PM. Jag har fina sticklingar av den.
Jag hoppas finna några nya i helgen när jag ska till Umeå, är det någon här som vet var det finns sortpelargonior i Umeå?
morellen
30-03-2006, 19:49
CITAT (Eva i Skåne @ 30-03-2006, 15:23) Får du inte liv i Bornholmaren Morellen, så skicka ett PM. Jag har fina sticklingar av den.  Åh, vad bra! Jag har inte gett upp hoppet riktigt ännu men den har bara lyckas få fram två blad... Det var helt klart en av förra årets favoriter! Någon här som beställt från Wernons i England? Är SÅ sugen på att pröva!
Har börjat fundera på att mer på "allvar" börja samla pellisar. Hitintills har det inte varit ett riktigt samlande utan mer att de har varit mina favoriter och jag har alltid köpt på mig ett antal sommartid och övervintrat en del. Nu vill jag ha lite tips och råd vad jag bör tänka på (och gärna sticklingar!  ) och era erfarenheter vad det gäller tåliga sorter att övervintra. Jag har förstått att ni skickar sticklingar till varandra, det har jag aldrig varit med om själv tidigare och därför undrar jag hur ni gör med frakten, hur sticklingarna "Prepareras och förpackas" osv.
morellen
01-04-2006, 21:00
Leia; Du kanske kan hitta en hel del info här http://www.pelargonsallskapet.com/det som triggade mitt samlande (som EGENTLIGEN inte är ett samlande, jag "råkar" bara skaffa mig fler sorter) var att läsa Weronika Wägners bok "älskade pelargoner. Där fanns en del intressanta tips. Ang att skcika sticklingar så gäller det att packa dem så de dels håller fukten och dels inte mosas i posten. Har läst om det lite här och var på nätet men hittar inte tillbaka till det just nu. Viktigt är att märka sticklingarna ordentligt med namn - iaf om man vill samla.
Sommartorparn
02-04-2006, 15:03
Hej alla experter, vad betyder egentligen forkortningen PAC i samband med pelargonnamn?
CITAT (Sommartorparn @ 02-04-2006, 16:03) Hej alla experter, vad betyder egentligen forkortningen PAC i samband med pelargonnamn? PAC är väl att det är en patentpelargon som är förädlad av det tyska företaget PAC/elsner, har jag för mig... jag sitter bara liiite i pellisträsket, vildisarna är mina favvisar
Irene_L
02-04-2006, 16:28
Jag gillar också pelargoner men har inte någon koll på vad dom heter. Jag tar sticklingar på dom som jag har, så dom börjar att bli fler och fler och fler....... mvh Irene
Linda_A
02-04-2006, 17:05
Idag har det blivit 7 nya sticklingar! plus att vi ska till rockdala under veckan, så då blir det några mera.
morellen
02-04-2006, 18:00
Linda: VILKA SORTER! (du kan ju inte bara skriva sju nya ;-) ) Själv blev det bara fyra idag, eller fem egentligen. Jag köpte en söt liten änglapellis som jag gav bort till mormor (och raskt snodde ett par sticklingar av) för min del blev det F white Glitter Pine Limoneom P. Denticulatum Det roliga var att sambon tjurade och ville ha en bontrosai efter att ha sett en vuxen planta, jag fick trösta honom med att den redan är beställd
Linda_A
03-04-2006, 07:37
CITAT (morellen @ 02-04-2006, 18:00) Linda: VILKA SORTER! (du kan ju inte bara skriva sju nya ;-) ) hehe blev lite stressat igår så jag hann inte skriva vilka. *brok.wilhelm languth *brok.mrs pollock *En okänd som vi lyckades ta fel namnlapp på. *brok.madam salleron(rosa) *brok. Vancover c. *Pelt-häng rosa *Pelt-häng röda Mamma tog *appelblossum *stjärnblommig röd *den okända som jag hade med. Så några är okänd men ändå lite fakta om dem.
Almdalen
08-04-2006, 17:27
CITAT (Ullet @ 02-04-2006, 16:41) Ärligt talat, detta med PAC, jag förstår det så att man får inte sälja sticklingar från dom pelargoniorna eller hur? Men vad händer om ngn gör det ändå? Hamnar man i finkan då? ;) ;) *ska man träna på att sträcka fram händerna så dom kan koppla handfängslen på en eller?* :lol: :D :D Får man ge bort sticklingar till dom o hur funkar sånt öht? I Rockdalas katalog står ang PAC: Det är enligt lag förbjudet för andra än licenstagare att föröka och sälja deras sorter. På annat ställe står det: Pac- sorterna är skyddade. Dessa får inte förökas fritt. /Ingegerd
Men du får ta skott för eget bruk eller hur tänker man då då? Hur efterlevs det egentligen i verkliga livet? *tycks ha sett annonser med PAC pellisar* Det msåte ju vara rätt svårt att kontrollera att det efterlevs, det är alltså en slags copyright för blommor helt enkelt?
Margith
10-04-2006, 17:47
Det här har diskuterats väldeliga på andra forum och många hårda ord har skrivits Det här är min tolkning av lagen: Licensen på pelargoner gäller förökning till försäljning, alltså säljer jag INTE en pelargonstickling som jag vet heter PAC eller SEL eller PELFI och vad de nu heter. Däremot tar jag självklart sticklingar av mina egna pelargoner och eventuellt överskott ger jag bort, eller byter bort, men jag säljer de inte och jag köper inte heller en sån pelargon av en privatperson. För att få sälja de här pelargonerna ska du sannolikt ha tillstånd av licensinnehavaren och jag vet att du då får betala x antal ören för varje stickling du säljer vidare. Det här gäller alltså handelsträdgårdar o liknande. Men en copyright tycker jag att man ska respektera, det finns en upphovsman bakom som lagt ner mycket tid, kostnader och möda på att ta fram produkten och sen må det gälla pelargonsticklingar eller fotografier eller vad som helst. Men det här är min uppfattning
Självfallet ska man respektera copyrighten, helt klart. Men jag tycker mig se flera som annonserar om PAC pellisar, sedan har jag sett att jag köpte en pellis förra sommaren från en privat handelsträdgård som är en PAC-variant men inte märkt PAC däremot. Känns som en djungel..
marskattan
13-04-2006, 23:00
Jag har en del pellisar, men efterhand som dom har ökat i antal har jag börjat tröttna (gör det allt för lätt). Så jag kan mer än väl tänka mig byta bort mina dubletter/"kvadruplar"!!!
Så finns det någon som vill adoptera mina pellisar? Jag kan mer än gärna tänka mig att byta med typ tomatplantor, passiflora plantor eller något annat roligt men som du har för mycket av. Skulle du inte ha några plantor i nuläget så kan jag gärna vänta tills längre fram.
Dett är lite av vad jag har: Brokbladig doftpellis - Äpple Doftpelargoner: - Muscot - Apelsin - Ingefära ÄnglaP - Burgundy HängP - Viola 2000 och så några som jag inte vet mer än namet på (dvs ej om det är zonal, ängla eller vad): Mårbacka rosa Attar of roses Read Rambler Maspalomas 02 Vancover (brokblads pelargon)
Ja, jag kan ju inte annat än säga att det låter intressant marskattan. ;-) Hur går man tillväga rent praktiskt? Jag har hibiskus Pink swirl i överflöd, limefärgat palettblad samt mörkt purpurfärgat sådant med. Sedan en hel del perenner. Tomatplantor har jag en skrälldus av, men inga särskilt "ovanliga" utan vanliga röda o körsbärstomater om du är intresserad så hör av dej på messen.
marskattan
15-04-2006, 23:43
Hejsan Ullet!
Jag har nog ingen patentlösning på hur man ska göra. Tänkte mig mera ett utbyte, dvs jag skickar plantor till dig och du till mig. Har inte gjort så här tidigare men det verkar både vettigt och roligt.
När det gäller tomater så är jag inte på jakt efter något "ovanligt", jag har bara "missat" att så tomater. Och det verkar vettigare att byta (om någon) som kanske har haft jättetur och alla frön har kommit upp.
Men jag messar dig! Glad påsk!
Det går bra hur som helst för min del, jag kan skicka tomatplantor (har hur mkt som helst över) o lite därtill om du är nöjd med det. (Vill du ha perenner har jag lite sånt med av olika varianter, från lupiner till anemoner o alunrot o kragklockor mm) Hör av dej! JAg åker bort nu ett par dagar så om jag inte svarar innan fredag så beror det på resan. Ha det!
Maria i Helsingborg
17-04-2006, 19:44
Jag har bara några få pelargoner - alla från odlaiter - två dog i vinter Har just skickat iväg en liten beställning till Rockdala...... HÅLLER TUMMARNA och hoppas jag få tag i en efterlängtad Crocketta (häng). Vad tror du Kajsa, kommer den att finnas tillgänglig och kvar i år??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|