Full version: Skattebeskedet
Sidor: 1, 2
kristerh
Jag får tillbaks ca 11.500:- jippie!
visserligen har jag ingen jämkning på mina lån så jag brukar få tillb, tycker det är kul att få tillb, man kan se det som ett sparande med dålig ränta.
hur går det för er?
krister
AnitaO
Grattis!!
Själv fick jag 1300:- i rest som jag redan har betalt in för att få det ur världen.
Kakaduan
Samma här fast någon tusing mindre!

Har bett jobbet dra extra skatt varje månad för fastighetsskatten, men gör ingen jämkning för lånen. Lurar mig själv att det är pengar "tillbaka" fast det egentligen är jag själv som smygsparar.

Jag blir lika glad varje gång. Så dum är jag!

tongue.gif
Kakaduan
Latmask
Samma här på A-skatten. Sen får vi se senare i år hur det egentligen blir när jag deklarerar F-skatten också.
herkules

Fialotta
16.000 ska jag få tillbaks...va ska jag hitta på o göra för kul för dom tro...känner nog att det blir en resa nånstans smile.gif
kristerh
CITAT (herkules @ 27-03-2006, 13:37)
jag får 17 kr tillbaka.. tongue.gif

Grattis, då blir det fest eller? man kanske inte får ut något om det är en så låg summa wink.gif
krister
herkules
CITAT (kristerh @ 27-03-2006, 13:39)
jag får 17 kr tillbaka.. tongue.gif

Grattis, då blir det fest eller? man kanske inte får ut något om det är en så låg summa wink.gif
krister
Rossi
Har inte fått beskedet än. Hoppas att jag inte får tillbaka några pengar. Det är ju så usel ränta så det hade varit en dålig affär. Eventuella pengar som jag får tillbaka kan jag förvalta flerfalt själv.
Hannele
CITAT (Rossi @ 27-03-2006, 13:46)
Har inte fått beskedet än. Hoppas att jag inte får tillbaka några pengar.
Det är ju så usel ränta så det hade varit en dålig affär.

Var får du bättre ränta??
Inte på min bank i alla fall.. sad.gif
ninnisky
Har inte heller fått mitt besked än, men vet att jag kommer att få en rejäl
restskatt eftersom jag gjorde en fastighetsaffär förra året!
pejori
-900 kr. här sad.gif sad.gif sad.gif
AnitaO
jag får 17 kr tillbaka..  :P

Jag kommer på partyt laugh.gif wub.gif

fruberglund
Bara väntar på mitt...har inte fått det än. Brukar alltid få tillbaka ca 8.000, får väl se hur det blir i år. Skulle passa bra, vi måste måla om huset i år tongue.gif
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 27-03-2006, 16:16)
Jag kommer på partyt laugh.gif wub.gif

Ju fler desto roligare. smile.gif
fruberglund
CITAT (herkules @ 27-03-2006, 13:42)
CITAT (kristerh @ 27-03-2006, 13:39)

krister

nej, jag tror inte jag får några pengar alls.
sad.gif

Under 100 kr så får man inte tillbaka det tror jag det är sad.gif
Rossi
CITAT (Hannele @ 27-03-2006, 14:13)
CITAT (Rossi @ 27-03-2006, 13:46)
Har inte fått beskedet än. Hoppas att jag inte får tillbaka några pengar.
Det är ju så usel ränta så det hade varit en dålig affär.

Var får du bättre ränta??
Inte på min bank i alla fall.. sad.gif

Finns det någon aktiefond som har gått dåligt det senaste året?! Vi har fonder som bara i år har stigit med 25%. Lite bättre än vad du får av staten, eller hur Hannele?
Margith
Jodå Rossi, jag har en fond som fortfarande ligger back, men å andra sidan har mina andra fonder stigit med över 60%.
Men ALLT sparande i nåt aktie-relaterat innebär en viss risk och räntan på skatten är förvisso låg, men iaf högre än vad de flesta banker ger på ett vanligt lönekonto (det brukar nämligen vara 0%), så jag tycker nog ändå att Hannele har en poäng smile.gif
Herkules: skatt under 100 kr återbetalas inte, men å andra sidan behöver du inte heller betala kvarskatt under 100 kr smile.gif Men om du fortsätter med att få tillbaka 17 kr/år, så kan vi ha party om 6 år smile.gif Då får du tillbaka 102 kr + (skattefri) ränta laugh.gif laugh.gif
AndreasBlomquist
Jag fick mitt idag också. När reseavdragen är gjorda så får jag tillbaka strax över 20.000 kronor. biggrin.gif
Rossi
CITAT (Margith @ 27-03-2006, 19:26)
Men ALLT sparande i nåt aktie-relaterat innebär en viss risk och räntan på skatten är förvisso låg, men iaf högre än vad de flesta banker ger på ett vanligt lönekonto (det brukar nämligen vara 0%), så jag tycker nog ändå att Hannele har en poäng smile.gif

Ja, vill man vara på den säkra sidan så får man nöja sig med statens ränta. smile.gif

Var och en får göra som man själv vill utifrån sin egen livssituation. Jag uttryckte bara min åsikt för egen del eftersom jag vet att jag kan placera pengarna så att de ger mycket bättre avkastning än vad staten - eller banken för den delen - ger mig i ränta.

En av de fonderna som vi har som har gått upp med 25% bara i år gick upp med över 90% ifjor så även om den skulle dippa något år så finns där ett överskott att ta av och med den bakgrunden så fortsätter jag att satsa ... smile.gif
Margith
CITAT (Rossi @ 27-03-2006, 19:33)
Ja, vill man vara på den säkra sidan så får man nöja sig med statens ränta.  :)

Nu är inte jag ute efter att göra det här till nån lång diskussion mellan oss, jag ville bara påpeka att placeringar i nåt som är aktie-relaterat kräver ett visst intresse. Det går att få bra förräntning, men det förutsätter att du är beredd att lägga ner tid: du måste ha/skaffa dig viss kunskap och det kräver en hel del intresse. (Hur kul är det att läsa börsnoteringar? När du kan använda tiden till frösådder? biggrin.gif )
Vill man inte lägga ner tid på att läsa DI, kanske det är förnuftigare att nöja sig med den skattefria räntan från staten, den är förvisso låg, men den är säker... wub.gif smile.gif wub.gif
Rossi
CITAT (Margith @ 27-03-2006, 19:56)
CITAT (Rossi @ 27-03-2006, 19:33)
Ja, vill man vara på den säkra sidan så får man nöja sig med statens ränta.  smile.gif

Nu är inte jag ute efter att göra det här till nån lång diskussion mellan oss, jag ville bara påpeka att placeringar i nåt som är aktie-relaterat kräver ett visst intresse. Det går att få bra förräntning, men det förutsätter att du är beredd att lägga ner tid: du måste ha/skaffa dig viss kunskap och det kräver en hel del intresse. (Hur kul är det att läsa börsnoteringar? När du kan använda tiden till frösådder? biggrin.gif )
Vill man inte lägga ner tid på att läsa DI, kanske det är förnuftigare att nöja sig med den skattefria räntan från staten, den är förvisso låg, men den är säker... wub.gif smile.gif wub.gif

Ja, men det som är så bra med kråksången är ju att det är upp till var och en! Ingen tvingar en att göra på det ena eller andra sättet. Var och en blir ju salig på sin egen tro som det så vackert heter. smile.gif
kristerh
Är det någon som vet om man kan se att det sk rotavdraget är gjort av skattemyndigheten wink.gif borde det inte stå någonstans wink.gif
krister
Caprice
Kvarskatt... mad.gif
AnnammA
Lite över 2000.:- att få tillbaka, blev det, och med tanke på att jag var sjukskriven nästan 2 månader förra våren,p g a en hal isfläck, som blev en spikad handled, gick jag ju inte back inkomstmässigt...(Och det är ju bra, med tanke på att jag arbetar med hemsjukvård - och som de flesta nog förstått är väl inte lönen det bästa med jobbet...)
hälsn
AnnA
annama
Fick tillbaka ca 8.000 tillsammans med gubben. Det blir en delbetalning på fastighetsskatten, så man får vara tacksam.......
sad.gif sad.gif
norpydorp
CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 10:40)
Är det någon som vet om man kan se att det sk rotavdraget är gjort av skattemyndigheten wink.gif borde det inte stå någonstans wink.gif
krister

när jag fick besked om rotpengarna så skulle det inte stå på skattepapperna utan den summan kom på skatteutbetalningen.
som en liten surprise
tongue.gif
Kathy
Fick +++++ här och min man fick +++++++++++++++++. wink.gif
krellus
Fick tillbaka runt 3 papp... ovanligt att jag får tillbaka...
AnitaO
CITAT (norpydorp @ 28-03-2006, 18:34)
krister

när jag fick besked om rotpengarna så skulle det inte stå på skattepapperna utan den summan kom på skatteutbetalningen.
som en liten surprise
tongue.gif

Stämmer. Det var samma besked som jag fick.
kristerh
CITAT (AnitaGg @ 29-03-2006, 07:04)
CITAT (norpydorp @ 28-03-2006, 18:34)
krister

som en liten surprise
tongue.gif

Stämmer. Det var samma besked som jag fick.

Jag frågar eftersom min pappa skulle enl skattepapprena som kom häromdagen få restskatt på drygt 12000:- men rotavdraget är värt ungefär
lika mycket och det vore ju surt om man betalar in nåt man inte behöver wink.gif
så han ska alltså vänta på slutavräkningen wink.gif har jag fattat det rätt då?
krister
fruberglund
Nu har jag fått mitt också, 6.600 kr blev det, ungefär som det brukar alltså. Tillsammans brukar mannen och jag få ca 8.000 så nu väntar vi bara på hans besked också för att se om det blir så smile.gif
Milex
CITAT (kristerh @ 29-03-2006, 10:12)
Jag frågar eftersom min pappa skulle enl skattepapprena som kom häromdagen få restskatt på drygt 12000:- men rotavdraget är värt ungefär
lika mycket och det vore ju surt om man betalar in nåt man inte behöver wink.gif
så han ska alltså vänta på slutavräkningen wink.gif har jag fattat det rätt då?
krister

Ja, det är rätt. Vänta på slutskattebeskedet. Om du tittar på det besked som kom angående ROT-avdraget så står det där smile.gif
kristerh
CITAT (Milex @ 29-03-2006, 21:20)
Ja, det är rätt. Vänta på slutskattebeskedet. Om du tittar på det besked som kom angående ROT-avdraget så står det där smile.gif

Tack för infot wub.gif
krister
Hannele
10 270 kr kvarskatt... sad.gif
Anma
Igår kom beskedet. Jag väntade mig kvarskatt men...
jag får nästan 9000:- tillbaka!! biggrin.gif
fruberglund
CITAT (fruberglund @ 29-03-2006, 17:33)
Nu har jag fått mitt också, 6.600 kr blev det, ungefär som det brukar alltså. Tillsammans brukar mannen och jag få ca 8.000 så nu väntar vi bara på hans besked också för att se om det blir så smile.gif

Nähä, mannen fick visst kvarskatt istället. Jämkningen funkade tydligen inte lika bra i år av nån anledning sad.gif Tur att han ska dra av för resor, då går det ju jämnt upp i alla fall smile.gif
morellen
kvarskatt wacko.gif alldeles för mkt med.. och en av arbetsgivarna har inte lyckas få med uppgifterna på den förtryckta deklarationen så iår blir det extra roligt att försöka trassla ihop alla siffror.
Rossi
CITAT (fruberglund @ 31-03-2006, 07:06)
CITAT (fruberglund @ 29-03-2006, 17:33)

Nähä, mannen fick visst kvarskatt istället. Jämkningen funkade tydligen inte lika bra i år av nån anledning sad.gif Tur att han ska dra av för resor, då går det ju jämnt upp i alla fall smile.gif

Såvitt jag vet måste man ansöka om jämkning varje år - annars kommer det inte med.
Castea
Är det sant att man kan få tillbaka återbäringen före midsommar, som de säger, om man är privatperson och deklarerar före 2 maj?

Det vore sannerligen en statlig välsignelse. wub.gif
Rossi
CITAT (Castea @ 31-03-2006, 11:38)
Är det sant att man kan få tillbaka återbäringen före midsommar, som de säger, om man är privatperson och deklarerar före 2 maj?

Det vore sannerligen en statlig välsignelse. wub.gif

Vissa kan få det men inte alla. Jag kan inte själv få det eftersom min man inte kan få det och de som är samregistrerade måste båda uppfylla kraven.
Lady Hamilton
I fjol funkade det i allafall. Då fick de flesta sina pengar före midsommar smile.gif
Castea
Ok!

Ja, jag är ju inte samregisterad med någon för närvarande. wink.gif Så det kanske går vägen för mig då.
Rossi
Ifjor var det så att om du skulle göra minsta ändring i din deklaration - köravdrag etc. så funkade det inte men jag tror att de har gjort några förbättringar i år. För mig funkar det i alla fall inte eftersom min man har inkomster utöver de sedvanliga. Låter mystiskt kanske men det är det inte! laugh.gif
Rossi
På tal om samregistrering och deklaration. Varje år när deklarationsblanketterna kommer så slår det mig hur "romantiskt" det är om jag t.ex. tittar på min mans deklaration - under rutan FÖRMÖGENHET står mitt namn ... wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (Rossi @ 31-03-2006, 12:44)
Ifjor var det så att om du skulle göra minsta ändring i din deklaration - köravdrag etc.........

Om du menar "reseavdrag" så var det inget hinder. Jag och många av mina vänner gör reseavdrag och fick våra pengar före midsommar
Rossi
CITAT (Hamilton @ 31-03-2006, 11:49)
CITAT (Rossi @ 31-03-2006, 12:44)
Ifjor var det så att om du skulle göra minsta ändring i din deklaration - köravdrag etc.........

Om du menar "reseavdrag" så var det inget hinder. Jag och många av mina vänner gör reseavdrag och fick våra pengar före midsommar

Du har säkert helt rätt.

Jag blandar ihop det med att deklarera via internet. Det kunde man bara göra om man inte skulle göra några ändringar alls. Ifjor i alla fall. De har kanske förbättrat det i år.
Leia
AnitaO
CITAT (Leia @ 31-03-2006, 12:54)

laugh.gif laugh.gif
forget-me-not
Jag får tillbaka nästan 1.800 kronor. wub.gif

Tänk att det alltid är lika roligt, fast det egentligen är mina egna pengar jag får. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon