Sidor: 1, 2
Berta
Läste just att Hagamannen är gripen och bunden till brotten med bland annat DNA.
Äntligen och inte en sekund för tidigt att de äntligen fick fast svinet som försatt en hel stads kvinnor i skräck.....
kristerh
jag läste oxså det, det var på tiden att han åkte fast, de beskriver honom som en vanlig familjefar...
krister
krellus
Kanoners!
Såg om Haga mannen på Cold Case Sweden eller vad det heter och den mannen verkar riktigt vidrig!
AnitaO
DNA, det är grejer det smile.gif
Bara att gratulera polisen och stadens kvinnor!
Ophelia
Ruggig snubbe det där. Skönt att han är fast.
LadyG
Skönt att de fått bort kräket från gatorna!

Och så otroligt skönt att DNA-teknologin finns! Det är verkligen viktigt att, om man blir utsatt för ett våldtäktsförsök eller fullbordad våldtäkt, inte duscha (hur gärna man än vill) så att polis och läkare kan ta prover. Det lönar sig, ser vi nu.

Nu ska bara domstolen lyckas göra det rätta och döma till ett långt straff, så blir jag nöjd. Bara de inte friar karln, eller dömer till villkorligt...
Laci
Jag hoppas också att han får ett ordentligt straff som gör att han sitter inne under lång tid. Det skulle också skicka en signal till övriga våldsmän om hur allvarligt vi i samhället ser på denna typ av brott.
Pirum
Med DNA, och så många brott, så får han förhoppningsvis många år i buren. Lämpligen lagens strängaste straff, vad nu det kan vara.

Eftersom han beskrivs som "vanlig familjefar" så kan han väl inte åberopa sinnessjukdom heller...fast, det är väl fasligt många psykopater som beskrivs som just "helt normala", "jättetrevlig granne", "brukade hjälpa gamla damer över gatan", etc. :/ (och så har de frysen full med "souvenirer" från sina brott)
kristerh
CITAT (Laci @ 29-03-2006, 15:32)
Jag hoppas också att han får ett ordentligt straff som gör att han sitter inne under lång tid. Det skulle också skicka en signal till övriga våldsmän om hur allvarligt vi i samhället ser på denna typ av brott.

Jag tror faktiskt inte att våldtäktsmän bryr sig om varken straff eller annat wink.gif det är nog spänningen o makten de är ute efter wink.gif ohmy.gif
krister
AnitaO
Läste att han hade "ordnade familjeförhållanden" ... alltså barn kanske?
Stackars, stackars ungar sad.gif
Föreställ er hur deras liv kommer att bli efter detta.
Gör ont i hjärtat av blotta tanken.
Berta
CITAT (AnitaGg @ 29-03-2006, 16:04)
Stackars, stackars ungar  :(

Det är ju tyvärr så när det kommer till våldsverkare att det finns fler offer än dem han våldfört sig på - nämligen nära släkt - barn etc. som får sina liv slagna i spillror...
Trädet (ZonV)
Bra då syrran vara ute på stan med mindre räddsla....
Leia
CITAT (Berta @ 29-03-2006, 17:28)
CITAT (AnitaGg @ 29-03-2006, 16:04)
Stackars, stackars ungar  sad.gif

Det är ju tyvärr så när det kommer till våldsverkare att det finns fler offer än dem han våldfört sig på - nämligen nära släkt - barn etc. som får sina liv slagna i spillror...

sad.gif sad.gif sad.gif
*Felix matte*
Tack o lov att han är bakom lås och bom nu.

Ang barn och andra anhöriga. Vem vet vad han kunde ha gjort dem i ett senare skede om han inte fick tag på någon kvinna att pina och plåga. wacko.gif
Gossen Ruda
Uppenbarligen har killen en eller ett par skruvar lösa. Fast det går lång tid emellan dessa gör sig påminda. Det tråkiga är dock att det bara finns två olika typer av påföljd, inlåsning och "vård". Varför skall det vara så förtvivlat svårt att kombinera dessa påföljder?
Gillan
CITAT (Felix matte @ 29-03-2006, 18:23)
Tack o lov att han är bakom lås och bom nu.

Ang barn och andra anhöriga. Vem vet vad han kunde ha gjort dem i ett senare skede om han inte fick tag på någon kvinna att pina och plåga. wacko.gif

Det kan ju faktiskt vara så att "familjen" var första
offren. Sånt syns inte utåt i första taget sad.gif

Och straffet, det kan i alla fall aldrig bli för långt.
Däremot finns risken för att det blir för kort sad.gif

/Gillan
aqualis
Jag tycker att dom som tar till "vanlig familjefar" som beskrivning av brotslingar bör skämmas.

Tänk först och skriv sedan.

Sven
Pirum
"Oerhört snäll". "Världens snällaste". "Den hjälpsammaste i klassen". "Hur trevlig som helst", är några omdömen från barndomsvänner och arbetskamrater

Ja, idag haglade omdömen som "omtyckt och respekterad", " Det kan inte vara möjligt", "min sambo har träffat honom massor av gånger och tycker precis som jag att han är den snällaste som går i ett par skor" om den misstänkte fähunden.

Undrar om det finns något som kan förklara dessa vansinnesdåd. Något som ursäktar dem finns givetvis inte.
Med tanke på att han framstått som helt normal, men ändå varit ett riktigt avskum, så antar jag att "vård" blir helt uteslutet, det måste bli fängelse. Med rehabilitering såklart. Men hur ska man se på denne psykopat(?) att han är "frisk"? Borde rimligen inte gå att någonsin lita på honom igen. Borde låsas in tills han är så gammal att han inte kan gå för egen maskin. Först då är han väl helt ofarlig, antar jag.

Tillägg : måste dock säga att jag är förvånad att exempelvis Expressen går ut med namn och bild på den misstänkte så fort, i vanliga fall brukar de ju inte visa vare sig namn eller bild på ens dömda brottslingar. Nu är väl risken för att polisen tagit fel man väldigt liten, om de har DNA-spår från flera offer, visserligen.
Annlo
CITAT (Pirum @ 30-03-2006, 11:00)
Tillägg : måste dock säga att jag är förvånad att exempelvis Expressen går ut med namn och bild på den misstänkte så fort, i vanliga fall brukar de ju inte visa vare sig namn eller bild på ens dömda brottslingar. Nu är väl risken för att polisen tagit fel man väldigt liten, om de har DNA-spår från flera offer, visserligen.

Precis det reagerade jag också på!

Och jag tänkte på kommande vittneskonfrontationer... ohmy.gif blir inte det förstört nu?

Tänker på hur det blev med ett vittne som säger sig ha sett Christer P i samband med Palme mordet, hennes vittnesmål användes aldrig för att en reporter från en tidning tryckt upp en bild på CP och visat henne innan vittneskonfrontationen... huh.gif
Pirum
Ja...vill minnas att det även då var Expressen. Nån som kan bekräfta?
LadyG
CITAT (Pirum @ 30-03-2006, 11:34)
Ja...vill minnas att det även då var Expressen. Nån som kan bekräfta?

Visst var det Expressen huh.gif

Högst tvivelaktigt om det är allmänintresse nog för att man ska publicera namn och bild innan domen.

Efter att domstolen sagt sitt, då är det en helt annan sak.

Fast det är väl lösnummerförsäljningen de månar om antar jag.
Pirum
Ja, de kunde åtminstone väntat ett tag så att deras publiceringar inte förstör eventuella rättegångar. Vill minnas att det även vid Anna Lindh-mordet presenterades identiteter för tidigt. Men, det är väl som du säger, löpsidor säljer lösnummer. Stör mig på att media så ofta måste ha så bråttom. Men, vi läsare är väl otåliga :/

I vissa fall kan publicering av namn (i sinom tid) dock vara nödvändiga, om flera tidningar går ut och säger "A" då måste de nästan också säga "B", annars kan ju många helt oskyldiga drabbas av spekulationer.
LadyG
Än så länge är Expressen ganska ensamma om att gå ut i förtid med ild och namn, det skulle bli ännu värre om "respekterad press" (dvs DN, SvD och de andra) plötsligt skulle haka på trenden.

Jag tror att namn-publicering och bilderna i tidningen ligger farligt nära intergritetskränkning, men det är vanligtvis bara den kränkte som brukar anmäla och han är upptagen just nu tongue.gif

Såg i Aftonbladet att en hund räddade en 17-årig tjej från att bli våldtagen. Fler sådana hundar! (Den bet visst angriparen i skrevet *stort lyckligt flin* Duktigt vovve!)

Har det alltid funnits så mycket kräk, eller har de blivit fler på senare år?
Pirum
Kräken har nog blivit fler, åtminstone är det den bild man får av media. Frågan är ju om den är korrekt. Men för vissa typer av grova brott verkar det onekligen vara en ökning.

Vad gäller hunden, ja, duktig hund! Skyll-dig-själv-faktorn är hög hos gärningsmannen smile.gif Dock kan jag inte ens om jag försöker känna mig direkt glad om nu gärningsmannen steriliserats; att bli biten i den regionen måste vara ren tortyr. Vilket våldtäkt också är såklart, men en tortyr rättfärdigar inte en annan. Men, bättre att det här slöddret skadades än att tjejen våldtogs.
LadyG
Vem vet hur många fler han planerade att attackera, och hur många han redan varit på. huh.gif

Det känns som om det blivit farligare, trots att BRÅ's statistik hävdar att våldsbrotten ökat men inte våldtäckterna. Underligt, imho, men det kan vara en medieskapad bild som inte är förankrad i verkligheten. Men trycket på självförsvarskurserna är jättehögt hur som helst, och det står om attackerade tjejer nästan varje dag.

BRÅ måste nog göra om sin undersökning, känns det som. Vet inte hur aktuell den var iofs tongue.gif
Sirpa
"Den fruktade Hagamannen är en 33-årig tvåbarnsfar, bor i villa och är tidigare ostraffad.
Han greps i går på sin arbetsplats i stadsdelen Haga.
- Det kommer verkligen som en chock för alla som känner honom, säger en bekant."

Jaha..... sad.gif
storm
det sa säkert hans fru med????? wink.gif wink.gif ohmy.gif
shiva
Underbart!
Han och dom fem somalierna i Gbt som misshandlade och våldtog två småtjejer förra nyårsafton borde få hela "paketet" avhugget med en rostig sked! Det finns många våldtäktsmän som borde tvångs amputeras. Deras rättigheter är förbrukade.
Magnus
storm
håller fullständigt med.
Anma
Sjukt... att publicera namn, filma var han bott mm.mm... Sjukt! Inte för hans skull, honom får dom hänga ut hur mycket dom vill, helst fastbunden naken mitt på umeå torg (om dom har nån torg där, har aldrig varit i Umeå) till allmän bespottning, jä--a kräk!
Men hans familj!! Jag tror inte ett ögonblick att hans fru och barn förtjänar denna uppmärksamhet! De kommer att bli tvunga och flytta och kanske till och med byta identitet. Dom är faktiskt oskyldiga och har nu hamnat i en jättekris. Vem bryr sig om det? Inte massmedia iallafall. Dom jagar väl stackarna för en interjuv dygnet runt istället! GRRRRRRR... mad.gif sad.gif
LadyG
"Leif Silbersky är därför upprörd över att bilden på hans klient publicerats.
-Jag reagerade starkt mot Expressens publicering av porträtt på min klient, säger Silbersky.
- Om han är oskyldig har publiceringen gjort att en konfrontation är meningslös. Offren kan ha sett och påverkats av porträttet i tidningen när de konfronteras med min klient."

Och med Leif Silbersky vid rodret för försvaret kan vi nästan räkna med att han kör samma taktik som mot Lisbeth Palme. I så fall är det bara DNA som verkligen binder mannen vid brott alls, och då "bara" två av fallen Alla de andra kan han gå fri från, risken är t o m överhängande tack vare Expressen.
mad.gif
AnitaO
CITAT (LadyG @ 30-03-2006, 14:19)
Såg i Aftonbladet att en hund räddade en 17-årig tjej från att bli våldtagen. Fler sådana hundar! (Den bet visst angriparen i skrevet *stort lyckligt flin* Duktigt vovve!)

Kastrering utan smärtlindring laugh.gif
Som sagt ... dutti vovve!
*Felix matte*
Och nu undersöker de Mystiskt dödsfall

Nära anhörig till svärson. sad.gif

Skär av picken och låt han ruttna i ... mad.gif DNA är säkert bevis!
Gillan
Men, hörni, Tänk om det skulle visa sig att det
inte är han!

Som det var med Ted Gärdestad och "Palme- mordet"?
Vad vet vi om huruvida han levt idag, om han inte blivit
anklagad för detta och aldrig ens fått en ursäkt.

/Gillan
*Felix matte*
CITAT (Evgeni @ 01-04-2006, 07:59)
Men, hörni, Tänk om det skulle visa sig att det
inte är han!

/Gillan

Åklagaren säger ju att det är uteslutet att där skulle finnas andra gärningsmän.
DNA svaren visar att det är den utpekade.
AnitaO
CITAT (Felix matte @ 01-04-2006, 08:02)
CITAT (Evgeni @ 01-04-2006, 07:59)
Men, hörni, Tänk  om det skulle visa sig att det
inte är han!

/Gillan

Åklagaren säger ju att det är uteslutet att där skulle finnas andra gärningsmän.
DNA svaren visar att det är den utpekade.

Precis, det är ju skillnaden med t.ex. Palmemordet där man inte hade DNA-bevisning.
Men rent generellt håller jag med dig Gillan ... man ska vara försiktig med att döma någon på förhand.
AnnammA
Jag håller också med dig, Gillan. Och om man läser i Aftonbladet vad Leif Silbersky uttalat sig huruvida mannen är skyldig eller ej, skall man nog vara försiktig att döma ngn innan man är riktigt säker på alla bevisfakta kring mannen. DNA skall ju visserligen vara en helt säker bevismetod, men man vet ju aldrig.
Sedan är jag en sådan person, som inte anser att kastrering, i den mån att man beskär könsorgan, är ett riktigt straff för en sexualbrottsling, för jag anser att själva skadan sitter någonannanstans, nämligen i huvudet...
Och det innebär att en kastrerad(=stympad) sexualbrottsling, kanske använder andra vapen att utföra sina övergrepp med...
Utan, medicinsk behandling och terapi
och inlåsning på specialavdelning med stränga utskrivningsregler... Jag menar,det tycker jag är ett bra straff.
Sedan finns det faktiskt undersökningar som visar på att barn, som blivit sexuellt utnyttjade, har större förutsättningar att som vuxna själv bli sexualbrottslingar...Det är samhället&vården som inte hunnit fånga upp dem som små och gett dem hjälp att bearbeta våldet de utsatts för...
Samtidigt tycker jag det är mycket oroväckande om det nu skulle var den här mannen som är "Hagamannen", att han kunnat levt sådant dubbelliv, och sedan undrar man ju för sig själv, hur många fler av hans sort, som lever ute i vårt samhälle...

hälsn
AnnA
Hannele
Psykopater är "normala" familjefäder. Trevliga, enligt omgivningen.
Rapchic
det dåliga är att maxstraffet för våldtäkt är 6 år...
han kanske får mer pga att ett fallrubriceras som mordförsök... menjag tvivlar att han får mer än 10 år
då ska man helldre hoppas på sluten psykiatisk vård..
då kommer han inte ut förren han är frisk och han verkar vara djävligt sjuk
Annlo
CITAT (Rapchic @ 07-04-2006, 10:04)
det dåliga är att maxstraffet för våldtäkt är 6 år...
han kanske får mer pga att ett fallrubriceras som mordförsök... menjag tvivlar att han får mer än 10 år
då ska man helldre hoppas på sluten psykiatisk vård..
då kommer han inte ut förren han är frisk och han verkar vara djävligt sjuk

Jag tror han kommer få mer än tio år. Tror däremot inte att han får sluten psykiatrisk vård för han är inte så "sjuk"... wacko.gif
LadyG
Hagamannen är sjuk, men inte sinnessjuk i lagens mening. Det har han redan bevisat genom att klara av att leva dubbelliv i snart ett decennium. Så det är frågan om att han ska dömas för våldtäkt, grov våldtäkt och försök till mord alternativt dråp.

Någon lagkunnig som vet hur det fungerar, om de olika straffpåföljderna adderas rakt av eller hur går det till?
Rapchic
men det finns väl sjukdomar då man klarar av att leva ett dubbelliv....
för att dömas till psykiatrisk vård är det väl "bara" att konstatera sjukdomen och
om man inte tål fängelse.. vilket man oftast inte gör så
döms man till rättspsykriatriskvård och kommer inte ut förrens man är frisk
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och hur många har inte kommit ut för att dom är " friska" igen och sedan fortsatte dom?
Rapchic
vet inte men om dom döms till vård kan dom åka in för en lång tid till skillnad för dom som åker inn i fängelse och kommer ut efter max 6 år (våltäkt)
plus att i fängelse så lär dom sig bara mer brott
Farbror Blå
Kaan ju bli så att vården drar ut på tiden mer ibland, eftersom läkarna måste vara säkra på att patienten e ofarlig.
Den här mannen döms aldrig till vård...
Ophelia
CITAT (Rapchic @ 09-04-2006, 19:24)
men det finns väl sjukdomar då man klarar av att leva ett dubbelliv....
för att dömas till psykiatrisk vård är det väl "bara" att konstatera sjukdomen och
om man inte tål fängelse.. vilket man oftast inte gör så
döms man till rättspsykriatriskvård och kommer inte ut förrens man är frisk

Det spelar ingen roll om man "tål fängelse" eller inte. Det handlar om man lider av en "allvarlig psykatrisk störning" vid brottstillfället (schizofreni, psykoser eller/och personlighetsstörningar av allvarligare slag med stor frekvens av missbruksproblematik.

Medelvårdtiden ligger mellan 6-6,5 år av dagliga terapisamtal och medicinering. Vad som säger att en person lider av en allvarlig psykisk störning jan avgöras genom en RPU (rättspsykatrisk undersökning, tar runt 4 veckor) och en "§ 7" (kortare utredning). I slutängan är det rätte som avgär huruvida en person är allvarligt störd eller inte enligt lagen.

I runda slängar är återfallsfrekvensen kring 20-22 %. Dock ej nödvändigtvis i brott som är frihetsberövande. Vad som skulle kunna minska återfallen är, enligt studier, en mer effektiv missbruksvård.
Rapchic
jag tycker då att det skulle vara livstid för han och alla andra våldtäcksmänn
Ophelia
CITAT (Rapchic @ 11-04-2006, 11:59)
jag tycker då att det skulle vara livstid för han och alla andra våldtäcksmänn

Då skulle fängelserna överfyllas trippelt upp.
Rapchic
med tanke på att 10% av alla anmälningar går till domstol och ett fåtal av dom fallen leder till fängelse är det inte så sannolikt
+ att det är bara ca 10% av alla våldtäkter som annmäls
Farbror Blå
Precis!

Glöm nu inte bort att Hagamannen står för ett av de ovanligaste våldsbrotten, överfallsvåldtäkt av okända.

De allra flesta våldtäkterna sker fortfarande i hemmet av mannen, pojkvännen, pappan eller brorsan...
sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon