Sidor: 1, 2
Pirum
Ja. Och det är för jävligt. Men för de allra flesta kvinnor är risken för överfallsvåldtäkt större än att bli överfallen hemma.
Rapchic
nej risken är större att bli våldtagen hemma... det vet jag
Pirum
Det jag menar är ungefär det som Britta Svensson skriver i Expressen, hon förklarar det bättre än jag :

http://expressen.se/index.jsp?a=560589
Forskare som kan statistik säger att det inte är ett dugg farligt, egentligen, för kvinnor att röra sig ute i mörka parker mitt i natten.
"Det är mycket farligare för henne när hon kommer hem, eftersom det är i hemmet som de flesta brott mot kvinnor sker", sa Anita Heber, kriminolog på Stockholms universitet i Expressen i tisdags.
Det är ett idiotiskt resonemang. En kvinna som inte lever med en man som slår och våldtar, utan med en helt fredlig person, löper ju ingen risk alls att möta våld i sitt hem.
Hon vet ju att den risken finns där i mörka parken, liten visserligen, men säg det till Hagamannens offer i Umeå, säg det till de hundra kvinnor som råkade ut för en fullbordad överfallsvåldtäkt i Stockholm förra året

Det jag menar är att kvinnors rädsla för att bli överfallna i parker osv är rationell, och ska tas på allvar, även om risken är mycket liten. Att statistik kan visa att risken är större i hemmet innebär inte att det är så för alla (eller de flesta) kvinnor.

För övrigt håller jag med dig om att våldtäktsmän ska straffas hårdare, de är avskum, slödder, pack och drägg, och deras gärningar plågar offren långt efter det att våldtäktsmannen är ute ur buren. Om han ens fått något straff.
Rapchic
om var 4:e kvinna nån gång utnutjas sexuellt
och 80% av dom är offer av nån man känner...
+ jag har själv blivit våldtagen många gånger och bara av killar jag känt
och alla tjejer jag känner som blivit våldtagna har blivit det av kompisar eller deras pojkvänner
Pirum
Jag tror vi talar förbi varandra. Det du beskriver är sant och fruktansvärt.

Jag håller med om att en kvinna, under livet, löper större risk att i något eller några förhållanden misshandlas eller våldtas, än hon löper risk att överfallas i mörk park.

Men om 25% av kvinnorna råkar ut för det så kanske det innebär att det är 2% av männen utövar våldet (eftersom varje våldsam man under livet kan ha flera flickvänner). En klar majoritet av männen är alltså inte våldsamma.

De kvinnor som just idag är ihop med en icke-våldsam man löper större risk att råka illa ut i en park, än hemma i köket. Därför är det rationellt att de flesta kvinnor är mer rädda för att gå i en mörk park än de är rädda för att vara hemma.

(Sen får jag ju också säga att en del som inte är rädda för att vara hemma BORDE vara rädda för att vara hemma, men, det är tyvärr inte lätt att veta förrän det är för sent antar jag)

(Exemplet med park kan såklart lika gärna vara löparbana, köpcentrum, toalett på krog, vad som helst)
*Felix matte*
Svinet har erkänt DN AB
Ciczi
Bevisen verkade ju onekligen starka så det var väl bara en tidsfråga.

Ciczi
*Felix matte*
Nu slipper man förhoppningsvis läsa om hur kränkt han känner sig. mad.gif
pejori
CITAT (Felix matte @ 22-04-2006, 17:19)
Svinet har erkänt DN AB

underbart.... rolleyes.gif
hoppas det blir ett långt och kännbart straff han får rolleyes.gif
LadyG
CITAT (pejori @ 22-04-2006, 18:23)
CITAT (Felix matte @ 22-04-2006, 17:19)
Svinet har erkänt  DN  AB

underbart.... rolleyes.gif
hoppas det blir ett långt och kännbart straff han får rolleyes.gif

Jag hoppas det också.
Gillan
Jätteskönt att han erkänner. Då slipper vi alla vidare
spekulationer. Hoppas också att han får det straff han förtjänar.
Vad mig beträffar skulle dom kunna kastrera honom och
sätta honom i bojor för resten av hans liv.

Men jag tycker väldigt synd om hans barn. Stackars
krakar sad.gif
labarradepan
jag instämmer, stackars barn o fru.
Rapchic
läste på framsidan av tidningen idag (köper den inte så jag kunde inte kolla i)
där stod det att hagamannen inte anser sig själv vara psykisktsjuk
hur många anseratt dom är psykiskt sjuk igentligen?
Farbror Blå
Rap, jag håller med dej!

Psykiskt sjuk anses man vara om man
1. inte förstår att handlingen man begått är fel
2. inte kan anses förstå konsekvenserna av handlingen (dvs att yx+huvud=död)

Själv anser jag att Hagamannen definitivt är så störd att han behöver vård.

Inför Farbror Blås rättvisa:
Varje brott ska ha sitt bestämda straff. Domstolen abgör skuld.
Sedan är det upp till fångvården att avgöra i vilken mån en intagen behöver vård, men strafftiden skall alltid vara densamma!!
Blir du frisk efter ett år, får du sitta resten av tiden som straff.
En utsatt person måste kunna lita på att gärningsmannen inte kan vara ett hot under den tid han dömts till. ( skrivar han, för nästan alla våldbrott begås av män )
Rapchic
fast det är lättare att få besöksförbud mot en person om den har dömts för ett brott mot dig
så när han kommer kan man vifta med ett papper
*Felix matte*
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 12:03)
fast det är lättare att få besöksförbud mot en person om den har dömts för ett brott mot dig
så när han kommer kan man vifta med ett papper

Kanske inte är till nån större hjälp eller skydd
att vifta med pappret om personen ifråga är aggressiv
och går på dig handgripligen, eller med vapen.

Så sorgligt att kvinnor öht måste försöka hitta på
olika lösningar för att skydda sig mot våld. sad.gif
Rapchic
han som jag har haft besöksförbud mot ville bli polis kanske därför han inte sökte upp mig
(man får ju inte ha nån prick i registret för att bli polis)
grycken
Får man ingen prickning om man har besöksförbud??
Rapchic
jo jag tror det men har har inte så högt iq så
man kan lura han lite...+ man måste ju typ anmält nån för att få besöksförbud
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon