Full version: kvinnofridshund
Sidor: 1, 2
Bettson
CITAT (Farbror Blå @ 28-04-2006, 16:00)
CITAT (Bettson @ 28-04-2006, 14:58)
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 14:41)
som sagt jag tycker man ska ta och göra nått prov (eller nått sånt)
innan man skaffar nått slags djur.. det gäller alla....
såklart att man inte ska ha en hund man inte klarar av

Jag tycker man skall göra skillnad på vanlig hund och skyddtränad hund.

Vanlig hund köper man efter ras och vad man vill ha som kompletterar ens egna personliga egenskaper.

För att ha skyddshund (som egentligen är ett vapen) så behäver man nog samma lämlighetstest som för vapen.

Jag känner en kvinna som förmodligen varit våldtagen någon gång under sin ungdom. Nu är hon gift och har två tonårsbarn.

Men rädslan för män sitter i. Hon har skaffat den ena stora hunden efter den andra och fått avliva dessa innan två års ålder för att de blivit farliga.
Hennes hundar har okontrollerat vaktat matte och hon har uppmuntrat dom, i stället för att kontrollera dom.

En gång blev jag så himla arg att jag faktiskt sa till henne när hon berättade om sin nya hunds försvarsvilja, att den uppför sig på det sättet är ingen merit.

Hunden uppfattar hennes rädsla och tolkar den förmodligen som aggresivitet eftersom de känslorna kan ge lika signaler.

Så en person som är verkligt rädd bör inte ha skyddshund. Man bör ordna både rädslan och skyddet på ett annat sätt.

En riktigt skyddstränad hund skulle vara ett mordvapen i hennees händer. Och hennes rädsla är så okontrollerbar att det räcker med att du är man för att riskera att mordvapnet utlöses

En skyddstränad hund är just det, skyddstränad, dvs tränad för beskydd. Även om kvinnan skulle känna sej hotade och ville göra någon illa, så skulle inte hunden vilja det. Den skulle göra det som den var satt att göra, nämligen skydda henne.

Klart att utryggheten kan göra hunden nervös, men samtidigt kan det som sagt vara terapeutiskt bara det att lära sej hantera hunden och vara bestämd och rak. Även en blindhunds menlösa framtoning avskräcker effektivt ifrån angrepp, så hunden hon har behöver på inga sätt vara skrämmande i sej, väldigt stora eller aggressiva, bara trygga.

Och herre jisses farbror blå.

En skyddstränad hund som typ vakter har är så hårt tränad och drillad att gränsen är hårfin mellan att ha kontroll på den och att den blir aggresiv.

Man måste själv vara en otroligt trygg och balanserad person för att hålla den kontrollen på hunden.

Jag känner en polisman som hade sin tjänstehund hemma. Den vistades i tvättstugan med öppen dörr.

Polismannen tar tag i sin fru för lite kärleksgnabb och kittlade henne så hon skrek högt. Hunden kommer som skjuten ur en kanon och hoppar upp och hugger sin förare i armen.

Att bli biten av en stor schäfer utan skyddsarm är ingen uppleverlse man vill göra om.

Hans omedelbara reflex var att försvara sig och klippa till hunden. Men hade han gjort det så hade all utbildning han gett hunden varit förgäves. Den gjorde bara som den var lärd.

Han fick snällt släppa frun, lugna frun stänga in hunden i tvättstugan och uppsöka sjukhus.

NU hade denne polisman tio års erfarenhet som hundförare och ändå kunde det gå så fel.

Skall man ge en otrygg person utan längre erfarenhet ett sådant vapen?

Och framför allt en otrygg person kan trigga hunden till aggresiva signaler. Den kan ha svårt att tolka skillnaden på aggresivitet och rädsla hos föraren.

När man inte kan kontrollera sin egen rädlsa, hur skall man då kunna kontrollera hunden.
Pirum
Ja, en rädd person ska inte ha sån skyddshund. Skyddshunden ska användas av en LUGN person. En stressad eller rädd hundägare kan få en vanlig hund att bli stressad, skällig, aggressiv, rädd. Har sett det många gånger.

Ovanstående kan exv hundrädda vittna om. En hundrädd möter hundägare med hund, blir rädd, hundarna blir påstridiga/ängsliga. Hundägaren stressar över att hundarna är ängsliga och skrämmer den hundrädde. Hundarna känner att husse/matte är stressad och blir mer uppjagade, osv. Varpå den hundrädde blir ännu mer rädd.

Det är bra att ha hund för att ge trygghetskänsla, men om man är rädd eller hotad och har en skyddshund...nä, tror inte det är bra. Risken för fel är nog för stor.
zaaritha
Jag har bara erfarenhet av vår Tessi: Buhund/schäfer. Hon känner ju om jag blir rädd eller osäker inför nå´n person o DÅ ställer hon sej framför mej o markerar tydligt!
Är jag lugn o säker--ja, då reagerar hon inte.
Pirum
CITAT (zaaritha @ 29-04-2006, 00:19)
Jag har bara erfarenhet av vår Tessi: Buhund/schäfer. Hon känner ju om jag blir rädd eller osäker inför nå´n person o DÅ ställer hon sej framför mej o markerar tydligt!
Är jag lugn o säker--ja, då reagerar hon inte.

Låter bra. Problemet blir väl för den som är rädd och osäker mest hela tiden, då vet ju inte hundstackaren hur eller när den ska reagera, eller mot vem :/
zaaritha
Hur menar du? För "alla" eller för Tessi o mej? wub.gif
LadyG
Jag tror Pirum menar en som skaffar hund för att de är rädda. Även om det skulle vara en så go hund som din, så skulle den ägaren vara så osäker och rädd att hunden inte skulle veta vad den ska reagera på eller mot vem.

Rätt gissat?
*Stintan*
CITAT (LadyG @ 29-04-2006, 01:00)
Jag tror Pirum menar en som skaffar hund för att de är rädda. Även om det skulle vara en så go hund som din, så skulle den ägaren vara så osäker och rädd att hunden inte skulle veta vad den ska reagera på eller mot vem.

Precis så tror jag att det är och att följderna därför kan bli mycket tråkiga.
zaaritha
Ja--det kan jag förstå! Mitt svar var eg. inte ett inlägg angående "kvinno-
fridshundar", utan bara att säja att jag har haft tur m Tessi!
Hon var en misshandlad hund, när vi tog över henne; hon försvarade sin dåvarande matte mot hennes sambo--som slog både tjej o Tessi....
Så--Tessi kunde ju ha blivit en opålitlig hund. Men; T. är verkligen en hund att lita på; trots sin hemska tid, innan vi fick henne!
Hon har, bl.a. försvarat mej mot besökare av en folkgrupp man ej får säja
nå´t illa om....... De kom o började snoka i våra uthus; jag gick ut o frågade vad de höll på med! De blev hotfulla o Tessi blev "vild"....
De stack!
Ophelia
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 11:09)

Ja en liten mops är ju sannerligen något att komma med som skydd wink.gif

Tycker generellt inte att hundar ska användas som "saker".

Ett tag fanns det möjligheter till att gå självskyddskurser för tjejer på kvällstid via olika studieförbund. Efter vad jag har hört så var det mycket få anmälningar och massor av kurser startades aldrig p g a för få anmälningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon