|
CITAT (Irene_L @ 16-06-2006, 19:51) Nu har jag varit ute och tittat på mina blad. Tycker nog att de liknar dina. Mina blad sitter två och två mitt mot varandra. Gör dina det? mvh Irene Ja, mina gör också det, så då är det borstnejlika. Tack för hjälpen!
Jag har oxå gogglat och det är nog en narcsissanemon. Det är absolut inte någon tovsippa, det är jag tvärsäker på.
/Åsa
Irene_L
16-06-2006, 19:45
Åsa, jag såg inte att din blomma hade flera blommstänglar på ett bladfäste. Tror nu inte heller att det är en tovsippa. mvh Irene
Nästa fråga, jag har varit i en igenväxt rabatt på vår gård och pysslat  /Åsa
hellen99
16-06-2006, 20:13
Vad är detta? Ursäkta den dåliga bilden, men det är lite mörkt ute och min kamera har svårt att fokusera då! Ska tillägga ett det är en lökväxt men jag vet inte vilken, har fått en massa lökar av en kompis och vet inte vad de är, det tar ju lite tid innan de dyker upp också
Gloriana
16-06-2006, 21:40
CITAT (Gåsis @ 16-06-2006, 21:01) Nästa fråga, jag har varit i en igenväxt rabatt på vår gård och pysslat  /Åsa Då tycker jag att du ska rensa fram fler av blomman på bilden för det är en Adonis vernalis! Svindyr på Zetas och andra plamntskolor, blommar med underbara blommor under lång tid på våren. Om du planterar om den nu kan den se ut att deppa ihop men den kommer igen. Jag har flyttat såna och det har gått bra.
Vi bor ju på en bostadsrättsgård och damen som haft rabatten bröt lårbenshalsen för ett par år sedan och nu förfaller den bara. Har varit och kikat lite och det verkar som om det finns en hel del godbitar där. Pion, iris, gentiana och mycket mer. Det gör lite ont i hjärtat att ingen tar hand om den. Just nu är det vallmo som verkar segra /Åsa
Nu måste jag fråga igen. Våradonis verkar bli ganska låg och min växt är minst 40 cm hög. Tyvärr fanns det inte en endaste blomma kvar. Är det en Adonis vernalis ändå?
/Åsa
Eva 33c
17-06-2006, 12:14
CITAT (hellen99 @ 16-06-2006, 21:13) Vad är detta? ...Ska tillägga ett det är en lökväxt men jag vet inte vilken, har fått en massa lökar av en kompis och vet inte vad de är, det tar ju lite tid innan de dyker upp också  Kan det vara Triteleia Brodiaea, jag har köpt sådana i år. Mina blommar inte än men de är lik bilden på förpackningen!
hellen99
17-06-2006, 13:33
Tack Eva 33c, det liknar onekligen denna blomma, har googlat och hittat den! Tack ännu en gång
Här kommer några bilder från vår nyförvärvade trädgård. Kan ni hjälpa mig med identifiering? Är detta en näva? I så fall, vilken sort?  Alunrot? I så fall, vad för sort?  Är detta en riddarsporre?  Vad är detta för buske? Och då menar jag inte tisteln....  Vilken sorts spirea är detta? Närbild finns vid "alunroten" högre upp.  Tack för er hjälp!
Madeleine1
18-06-2006, 10:42
Tyvärr har jag ingen bild, men jag har ett helt sjok (stavas det så?) med något som är lite mer än 10 cm högt, det gröna ser ut som dill och så avslutas varje planta med ett par gulgröna knappar. Växten har en särpräglad rätt så angenäm doft om man tar i den. Mitt minne säger mig att det är ett ogräs. Jag har för mig att jag hjälpte mamma att rensa bort sådana i vår trädgård när jag var liten. Men nu hittar jag en tät fläck på ca en halv kvadratmeter och undrar om det kan vara något jag sått?!? Hoppas ni kan hjälpa mig trots att jag inte har en bild!
Irene_L
18-06-2006, 13:32
Kan det vara Renfana? mvh Irene
Madeleine1
18-06-2006, 14:15
Kanske kanske. Än så länge ser bladen lite för flikiga och blommorna lite för gulgröna ut. Dessutom är de inte så stora. Möjligt att de växer till sig. Är Renfana ett ogräs? Min definition - opassande om man som jag har relativt begränsad odlingsyta...
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2006, 16:29
CITAT (Madeleine1 @ 18-06-2006, 12:42) Tyvärr har jag ingen bild, men jag har ett helt sjok (stavas det så?) med något som är lite mer än 10 cm högt, det gröna ser ut som dill och så avslutas varje planta med ett par gulgröna knappar. Växten har en särpräglad rätt så angenäm doft om man tar i den. Mitt minne säger mig att det är ett ogräs. Jag har för mig att jag hjälpte mamma att rensa bort sådana i vår trädgård när jag var liten. Men nu hittar jag en tät fläck på ca en halv kvadratmeter och undrar om det kan vara något jag sått?!? Hoppas ni kan hjälpa mig trots att jag inte har en bild!  Gatkamomill gissar jag den bli ofta bara 10-15cm hög. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/mat...ri/matrmat.html
Madeleine1
18-06-2006, 20:03
Jajamensan! Gatkamomill var det! Ogräs antar jag...? Gatkamomill
Jag hade två bilder den 15:e, sid 6. Är det verkligen ingen som har ett svar?
Lars-Olof Arvids
19-06-2006, 07:30
CITAT (Gåsis @ 16-06-2006, 23:02) Nu måste jag fråga igen. Våradonis verkar bli ganska låg och min växt är minst 40 cm hög. Tyvärr fanns det inte en endaste blomma kvar. Är det en Adonis vernalis ändå?
/Åsa Våradonisen blir upp till 40 cm enligt den nya nordiska floran, så det är mycket riktigt den. Har du gott om sådana får du gärna skicka hit några! Halli, din näva är en blodnäva (Geranium sanguineum). Olle
hellen99
19-06-2006, 07:53
Ewa L Den första bilden kan vara en Rosa Aquilegia skinnerii Brokakleja. MVH Hellen
Fru fet
19-06-2006, 08:00
Madeleine! Om du skall ta bort kamomillen, torka den, knyt in i linnepåsar och använd i badkaret. Luktar ljuvligt (tycker iallafall jag). Kamomill innehåller bisabolol som är ett "lugnande" ämne, kamomillvatten är även skönt att badda på irriterad hud vid exempel solsveda. Om man inte är allergisk mot korgblommiga växter.
Halli - jag tror att det stämmer att den tredje bilden är en riddarsporre, för de har såna där bakåtriktade "strutar" (finns säkert någon bra botaniskt term som jag inte känner till) på blomknopparna. Stormhatt, som man ibland kan förväxla den med innan de har slagit ut, har inte såna.
Alunroten ser ut som vanlig heuchera sanguinea - ja, att det inte är någon av dessa rödbladiga hybrider ser du ju - men även av den vanliga finns det flera namnsorter och det vet jag inte vilken det kan vara.
Spirean tror jag kan vara girlandspirea, spirea nipponica. Det tror jag för att "plymerna" ser ut att vara sammansatta av små runda flockar och jag tycker att girlandspirean brukar vara mer på det sättet än brudspirean. Men det är svårt att vara helt säker, tycker jag...
Den lilla gröna busken undrar jag om den inte skulle kunna vara krypbenved (den vanliga gröna, annars ser man ju mest de vit- och gulbrokiga sorterna numera) men med stor reservation, för det syns inte så mycket detaljer på bilden.
Och så håller jag med om att nävan är en blodnäva.
Fru fet
19-06-2006, 10:48
Näva - fråga (tyvärr utan bild ty kameran är i Estland tillsammans med maken). Jag har en näva som jag undrar vad det är. Den är ljust rosa med något mörkare rosa teckning, ca 25 cm hög och som har en väldigt distinkt doft av rabarber. Säkert en av de vanligaste (jag tror de föregående husägarna köpte det mesta på Plantagen) men jag kan inget om nävor. Någon som kan gissa? Jag blir sugen på rabarberpaj varenda gång jag går kvällsrundan med vattenslangen  .
CITAT (Ingo @ 19-06-2006, 11:39) Halli - jag tror att det stämmer att den tredje bilden är en riddarsporre, för de har såna där bakåtriktade "strutar" (finns säkert någon bra botaniskt term som jag inte känner till) på blomknopparna. Stormhatt, som man ibland kan förväxla den med innan de har slagit ut, har inte såna.
Alunroten ser ut som vanlig heuchera sanguinea - ja, att det inte är någon av dessa rödbladiga hybrider ser du ju - men även av den vanliga finns det flera namnsorter och det vet jag inte vilken det kan vara.
Spirean tror jag kan vara girlandspirea, spirea nipponica. Det tror jag för att "plymerna" ser ut att vara sammansatta av små runda flockar och jag tycker att girlandspirean brukar vara mer på det sättet än brudspirean. Men det är svårt att vara helt säker, tycker jag...
Den lilla gröna busken undrar jag om den inte skulle kunna vara krypbenved (den vanliga gröna, annars ser man ju mest de vit- och gulbrokiga sorterna numera) men med stor reservation, för det syns inte så mycket detaljer på bilden.
Och så håller jag med om att nävan är en blodnäva. Hej Ingo! Tack för din hjälp! De bakåtriktade "strutarna" på riddarsporren är säkert sporrarna, eller är jag helt ute och cyklar nu??? Girlandspirea hade jag aldrig hört talas om tidigare, men det verkar stämma med mina buskar! Busken vet jag inte om det är krypbenved, för jag hittar ingen bra bild på nätet som jag kan jämföra med. Någon annan som har en bild? Jag har tagit ytterligare en bild på busken om någon har fler idéer om vad det kan vara.
hellen99
19-06-2006, 21:00
CITAT (Halli @ 18-06-2006, 09:05) Här kommer några bilder från vår nyförvärvade trädgård. Kan ni hjälpa mig med identifiering?
Är detta en riddarsporre? Det ser ut som Kinesisk riddarsporre!
visbylinda
19-06-2006, 23:21
Jaha, då var det dags igen! Börjar ni ledsna på mig? ;-) Nu händer det verkligen nya saker i rabatterna varje dag. Här kommer de senaste okänningarna. Mycket tacksam för hjälp! Kommentera gärna under varje bild, direkt på webbsidan. Namnlösa stackare
Och mig börjar ni också ledsna på? Har efter mycket googlande konstaterat att bild nr 3 (på sid 6 i denna tråd) verkligen är Heucherella alba 'Bridget Bloom' [Tack för det!!]. Problemet är då bara vad detta är? Den är definitivt köpt som 'Bridget Bloom'! De är köpta ungefär samtidigt men på två olika ställen i höstas. (Höstrea är kanon, men det är svårt att då vara säker...) Betydligt större/kraftigare växt:  Zoomat in på blommorna (betydligt skirare):  Dessutom köpte jag ju från Odla.nu's erbjudande 3-pack utav 'Bridget Bloom'!  Kommer att sluta med att jag har 5 helt olika plantor som samtliga heter 'Bridget Bloom'. (Jag skulle inte envisas om det inte var så att jag det vore viktigt för mig. Jag har kartotek på samtliga växter, och skulle tycka det var bedrövligt att ha något oidentifierat/felaktigt mitt i.)
Lars-Olof Arvids
20-06-2006, 07:45
Jag ledsnar inte på er, det är kul att försöka bestämma era växter!  Men väldigt svårt när de inte har några blommor. Visbylinda, här är några försök: 2. Någon dunört, troligen bergdunört (Epilobium montanum). 5. Aster? 7. Stjärnflocka (Astrantia major) 12. Pipört (Centranthus ruber) 17. Mattram (tanacetum parthenium) 25. Nejlikrot (Geum urbanum) m m 27. Lingonoxbär (Cotoneaster horizontalis) Återkom gärna med de andra när de blommar! Ewa, dig kan jag tyvärr inte hjälpa eftersom alunrotsorter inte är min starka sida. Olle
fruberglund
20-06-2006, 12:16
Ingen växt men dock ett träd. Blommar med fina rosa små blommor, står hos syrran fast hon ska såga ner det. Det håller på att ramla omkull och är uppspännt med spännband Vill gärna veta vad det är, har sett det i flera trädgårdar. 
Lars-Olof Arvids
20-06-2006, 12:21
Ett träd är väl också en växt?  En praktfull rosenhagtorn! Tråkigt att något så vackert måste sågas ner, men håller den på att falla är det kanske inget annat att göra. Olle
Halli - nej det där är ingen krypbenved, bladformen på närbilden ser helt fel ut. Tror att det är lagerhägg.
Gloriana
20-06-2006, 13:18
CITAT (Ewa L @ 20-06-2006, 07:25) Och mig börjar ni också ledsna på? Har efter mycket googlande konstaterat att bild nr 3 (på sid 6 i denna tråd) verkligen är Heucherella alba 'Bridget Bloom' [Tack för det!!]. Problemet är då bara vad detta är? Den är definitivt köpt som 'Bridget Bloom'! De är köpta ungefär samtidigt men på två olika ställen i höstas. (Höstrea är kanon, men det är svårt att då vara säker...) Betydligt större/kraftigare växt:  Zoomat in på blommorna (betydligt skirare):  Dessutom köpte jag ju från Odla.nu's erbjudande 3-pack utav 'Bridget Bloom'!  Kommer att sluta med att jag har 5 helt olika plantor som samtliga heter 'Bridget Bloom'. (Jag skulle inte envisas om det inte var så att jag det vore viktigt för mig. Jag har kartotek på samtliga växter, och skulle tycka det var bedrövligt att ha något oidentifierat/felaktigt mitt i.) Det är en Tellima grandiflora, jag tror den heter anagrambräcka på svenska.
Tack snälla Gloriana!! Den hittade jag direkt. Vet också till 100% att jag aldrig köpt någon.  Livet är fullt av överraskningar.
fruberglund
20-06-2006, 16:37
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-06-2006, 13:21) Ett träd är väl också en växt?  En praktfull rosenhagtorn! Tråkigt att något så vackert måste sågas ner, men håller den på att falla är det kanske inget annat att göra. Olle Ja, självklart  Tycker det är fint, kanske blir ett sånt sen när vi utökat vår tomt
Gloriana
20-06-2006, 21:45
CITAT (Gåsis @ 16-06-2006, 23:02) Nu måste jag fråga igen. Våradonis verkar bli ganska låg och min växt är minst 40 cm hög. Tyvärr fanns det inte en endaste blomma kvar. Är det en Adonis vernalis ändå?
/Åsa När den blommat så fortsätter den att växa, mina blir nog också uppåt 30-40 cm. Men när den blommar börjar den lågt som sjutton.
Gloriana
20-06-2006, 21:48
CITAT (Ewa L @ 20-06-2006, 15:10) Tack snälla Gloriana!! Den hittade jag direkt. Vet också till 100% att jag aldrig köpt någon.  Livet är fullt av överraskningar. Vassego! Det var så lite så. Tellima är rätt trevlig också även om inte blommorna syns på nåt större avstånd precis!
CITAT (visbylinda @ 20-06-2006, 00:21) Jaha, då var det dags igen! Börjar ni ledsna på mig? ;-) Nu händer det verkligen nya saker i rabatterna varje dag. Här kommer de senaste okänningarna. Mycket tacksam för hjälp! Kommentera gärna under varje bild, direkt på webbsidan. Namnlösa stackare Har skrivit några kommentarer på din hemsida. Många är mkt bekanta men som sagt svaren kommer lättare när de blommar.
Whiskuchi
21-06-2006, 18:04
Nu måste jag ha hjälp. Rabatten där okänningen växer fick sin jord när jag grävde ur växthuset, mannen som en gång i tiden byggde växthuset var en stor blomälskare så det kan egentligen vara vad som helst i jorden... men en sak undrar jag extra över, nämligen:  för den är så himla lik:  som jag VET är pionvallmo (sådde den själv) Är det ett ogräs med vallmoliknande blad eller kan det tänkas vara vallmo??
kerstin z5-6
21-06-2006, 18:17
det är vallmo
Whiskuchi
21-06-2006, 18:28
Ah, typiskt - mitt i min vita rabatt  Det finns flera sådana bladrosetter, ska bli spännande att se vad det är för färg (men den blommar väl inte förrän nästa år?)
Eva 33c
21-06-2006, 18:37
Den blommar i år, det är en ettårig växt.
Whiskuchi
21-06-2006, 18:39
Ooiiiih, spännande!!
CITAT (Gloriana @ 20-06-2006, 14:18) CITAT (Ewa L @ 20-06-2006, 07:25) Och mig börjar ni också ledsna på? Har efter mycket googlande konstaterat att bild nr 3 (på sid 6 i denna tråd) verkligen är Heucherella alba 'Bridget Bloom' [Tack för det!!]. Problemet är då bara vad detta är? Den är definitivt köpt som 'Bridget Bloom'! De är köpta ungefär samtidigt men på två olika ställen i höstas. (Höstrea är kanon, men det är svårt att då vara säker...) Betydligt större/kraftigare växt:  Zoomat in på blommorna (betydligt skirare):  Dessutom köpte jag ju från Odla.nu's erbjudande 3-pack utav 'Bridget Bloom'!  Kommer att sluta med att jag har 5 helt olika plantor som samtliga heter 'Bridget Bloom'. (Jag skulle inte envisas om det inte var så att jag det vore viktigt för mig. Jag har kartotek på samtliga växter, och skulle tycka det var bedrövligt att ha något oidentifierat/felaktigt mitt i.) Det är en Tellima grandiflora, jag tror den heter anagrambräcka på svenska. Bra tråd det här  Precis din växt har jag också, hos mig hette den Tiarella tills just nu  Det var STA-fröer så det beror nog på det  Kanske inte så fiffigt att den står längst fram i en rabatt som kantväxt, det är faktiskt lite svårt att se det som är bakom... /Åsa
CITAT (Gåsis @ 28-06-2006, 09:40) Bra tråd det här  Precis din växt har jag också, hos mig hette den Tiarella tills just nu  Det var STA-fröer så det beror nog på det  Kanske inte så fiffigt att den står längst fram i en rabatt som kantväxt, det är faktiskt lite svårt att se det som är bakom... Så din har också börjat sitt liv som Tiarella precis som min. Inte nog med att den då står fel ur höjdsynpunkt som du påpekat, utan också ur sol-synpunkt. Nåja, den åker bakåt i höst.
Jenny & Vilda
29-06-2006, 07:42
Här kommer en oidentifierad växt från min rabatt. En planta från min sambos gammelmormors torp, zon IV. Hon brukade fröså den själv för att föröka den och den ska ha rosa lite högre blommor enligt dottern. Vad är det? (Tyvärr ganska suddiga bilder..)  Och en närbild:
Jenny & Vilda
30-06-2006, 19:24
Jag söker fortfarande namnet på växten ovan. Någon?
Madeleine1
01-07-2006, 09:50
Och så var jag igång igen. Utan bild även denna gång... Jag har något i rabatten som jag trodde jag hade kläm på - men icke. Stammen, bladen och knopparna är håriga och ganska grova. Växten är ca 40 cm hög. Bladen sitter ett och ett ganska långt ifrån varandra på stammen. Blommorna sitter i "klasar". Jag var helt övertygad om att det skulle bli någon form av violetta klockor när de slog ut, men icke. I dag har jag hittat första blomman. Den är knallblå, platt (inte alls klockformad) och har fem spetsiga kronblad som pekar åt varsitt håll. Det är en "huvudstam" som grenar sig till ett par stycken sidostammar, som alla slutar med blad och blomklasar. Jag är tämligen övertygad om att det är något ogräs, men nyfiken på vad. Blir någon klok på min beskrivning blir jag jätteglad. I värsta fall får jag ta mig i kragen och gå ut och fota lite...  2006-07-10 För ordningens skull svarar jag på min egen fråga genom att redigera. Länken verkar utdöd, så tänkte försöka låta bli att ruska liv i den. Blomman jag sökte har jag precis fått reda på att det är gurkört. Jättegoda gurksmakande blad, om dock ändå lite stickiga. Ett tips var att rulla ihop bladen tätt och sedan skära dem i strimlor innan man lägger dem i salladen, då känner man inte av stickigheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|