Sidor: 1, 2, 3
Tezzla
CITAT (Inga från Närke @ 02-06-2006, 22:40)
CITAT (Tezzla @ 02-06-2006, 22:39)
Plantan/ogräset (?) växer i klungor och de små blommorna på undersidan av bladen är svagt doftande.

Rams heter den en gammal växt.

Tack! biggrin.gif Är det ogräsvarning på den? tongue.gif
Betty
CITAT (Whiskuchi @ 02-06-2006, 18:30)
Vad heter denna skönhet? Den är så vit så den nästan drar i blått, fast det framgår inte riktigt av bilden wink.gif

Det där är en av mina allra största favoriter, Veronica gentianoides - Porslinsveronika. Den har så ljuvligt vackra blommor. wub.gif
Whiskuchi
Tack för svaren smile.gif
kerstin z5-6
nej -jag tycker inte man kan säga att Rams är ogräsvarning , men fler blir de
Tezzla
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2006, 23:38)
nej -jag tycker inte man kan säga att Rams är ogräsvarning , men fler blir de

Vad bra! Det gör mig glad! biggrin.gif Tycker de är väldigt vackra och pryder sin plats tillsammans med ormbunkarna. Det verkar som jag har en liten woodland-hörna i min trädgård. Vad kul! tongue.gif
amaira
CITAT (Tezzla @ 02-06-2006, 22:39)
Och vad kan detta vara då som jag hittade i mitt buskage. Ogräs? Plantan/ogräset (?) växer i klungor och de små blommorna på undersidan av bladen är svagt doftande.

Getrams heter den, en vild liljekonvaljesläkting.
Getrams.

Om den är större, upp emot halvmetern (eller mer på bördig mark) så är det storrams.
Charmig och söt blomma!
wub.gif
lena:-)
Jag blev med en växt som verkar vara någon form av vicker eller ärtväxt , jag vet inte om detär ett ogräs eller rent av en alldeles förtjusande perenn. Den blommar inte ännu, och jag skall ordna med ett foto på bladen så snart kameran kommer hem. Någon som har en liten idee om vad det kan vara...
Berith
Vial? unsure.gif
lena:-)
Hm dessvärre tror jag inte det är någon vival....jag har googlat runt lite..urrk--det kan vara helt vanlig kråkvicker eller liknande...
Jag har som ni ser inte mycket koll, och den nyblivne trädgårdsägaren som gav bort har inte heller det.
Återkommer med bild
Whiskuchi
Jag igen, med ännu en vit blomma. De blommar bara på dagen tror jag, eller kanske bara i sol..?

Sollan
CITAT (Whiskuchi @ 07-06-2006, 18:57)
Jag igen, med ännu en vit blomma. De blommar bara på dagen tror jag, eller kanske bara i sol..?

Morgonstjärna alt aftonstjärna. Helt bedårande!
Whiskuchi
Tack! smile.gif
visbylinda
Vill bara berätta en lustig sak som hände idag.
Hade en väninna på besök i trädgården idag och hon kunde identifiera några av mina namnlösa växter. Bl.a pekade jag på en planta som växt sig riktigt stor i en av rabatterna och frågade om hon visste vad det var. Hon böjde sig ner, bröt av ett blad och stoppade i munnen och svarade: Citronmeliss!
Jag kände mig faktiskt ganska korkad ;-)
Det visade sig att vi i stort sett hade Citronmeliss i alla rabatter. Sedan upptäckte vi en planta med persilja mitt bland rosorna också.
Jag kanske ska gå runt och smaka på ALLA blommor imorgon ;-)

Om ni har lust så finns det fortfarande en del namnlösa stackare i mitt galleri som ni hittar här:

Namnlösa stackare
amaira
CITAT (visbylinda @ 08-06-2006, 23:24)

biggrin.gif Förstår att du skojar. Men tänk på att en del dödar är gruvligare än andra... rolleyes.gif Med andra ord, det finns ju riktigt giftiga växter också.

Citronmeliss i mängder! wub.gif Och så verkar du ha snärjmåra också, det blir bara bättre och bättre.
Av denna kombination gör du ett nyttigt och gott te.

Först kokar du upp vatten med snärmåran i, låt den gärna sjuda nån minut. Sedan sätter du i citronmelissen, drar kastrullen från plattan (ska inte sjuda, än mindre koka), och sätter på ett lock vilket du förstås redan helst hade. Låt det stå sådär 5 minuter, drick sedan med honung.

Hur mycket snärjmåra och citronmeliss, provar du dig fram. Ta "mycket".
AnitaO
CITAT (visbylinda @ 08-06-2006, 23:24)
Vill bara berätta en lustig sak som hände idag.
Hade en väninna på besök i trädgården idag och hon kunde identifiera några av mina namnlösa växter. Bl.a pekade jag på en planta som växt sig riktigt stor i en av rabatterna och frågade om hon visste vad det var. Hon böjde sig ner, bröt av ett blad och stoppade i munnen och svarade: Citronmeliss!
Jag kände mig faktiskt ganska korkad ;-)
Det visade sig att vi i stort sett hade Citronmeliss i alla rabatter. Sedan upptäckte vi en planta med persilja mitt bland rosorna också.

Om ni har lust så finns det fortfarande en del namnlösa stackare i mitt galleri som ni hittar här:

Namnlösa stackare

Det som är till höger om Gemsroten tycker jag liknar Riddarsporre.
Dom ludna sakerna utanför staketet är nog skelört (ogräs)
Margith
Jag har också behov av hjälp smile.gif
Först den här:

http://www.odla.nu/album/data/margith/full...3761_p50208.jpg

Den har plötsligt dykt upp i rabatten i massor, blommorna ser ju ut som Förgätmigej... men de här är gott och väl 40 cm höga... och de har inte funnits i rabatten under de 4 år vi bott i huset wacko.gif
Vad är det??

Det här är den andra. Först hela plantan:

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...rgith&pid=50206

Och sen bara blomman:

http://www.odla.nu/album/data/margith/full...3761_p50207.jpg

Den här kommer snällt varje år, den växer mellan den asfalterade garageuppfarten och garageväggen. Jag tycker den är jättesöt och har inte funderat så mycket på den, förrän idag, när gubben min frågar vad den heter wacko.gif

Kan nån hjälpa oss?? smile.gif
Gloriana
Den första är en förgätmigej. De sprids med frön så visst kan den bara dyka upp. De kan bli för många om man inte ser upp. Har för mig att den är två-årig. Den andra är en vanlig viol - vet inte exakt namn.
Kana
Kanske kan jag också få hjälp med en del som jag lagt in i mitt album?
Madeleine1
Kana. Här kommer lite från mig;

1) Akleja
3) Kaprifol (kan vara Vildkaprifol)
5) Alpklematis - påminner om en som jag har. Skulle vara kul att se blommorna på lite närmare håll.
16) Det här ser mer ut som en Astilbe än 2) men 2) är lite långt ifrån.
Kana
Tack Madeleine, jag har lagt in en närbild på clematisen.

Måste bara fråga om kaprifolen, jag hade fått för mig att de är klätterväxter, lite som clematisen alltså, men denna är en stor buske? Jag har lagt upp en bild till i albumet som visar hur denna står bredvid syrenen?
Madeleine1
Jag vet inte om det finns olika kaprifoler. Den senaste tiden har jag sett många som har dem mer som buske (blir lite som ett oformligt "sjok", men jag låter min klänga i en spalje - tycker att det är snyggare.

Jag har en Clematis som ser likadan ut som din. På etiketten stod det Clematis alpina. Den blommar tidigt, runt maj/juni. Nu är den överblommad och får söta små silkeshåriga fröställningar. Den är jättetålig och växer så det knakar. Det finns lite olika varianter. Jag har även en alpklematis som heter Cyanea´men den har enkla blommor, mer slutna.
Här kan du kika på Clematis.
Irene_L
Kana, det som växer i gräsmattan ser ut som revsuga tycker jag.
mvh
Irene
estet
Kana! Bild nr 6 ser ut som Klippstånds Desdemona "Ligularia dentata `desdemona`.
Inga från Närke
Har hittat en hemsida med lite bra bilder på div. blommor m.m. som kanske kan vara till hjälp.

http://www.hobbyodlaren.com/fro.html
visbylinda
Tog en fotorunda idag eftersom nya saker dykt upp i rabatten. En del växter har t.o.m börjat blomma så då blir det kanske lättare att identifiera dom. Skulle bli så tacksam om ni ville ta er en titt. Kommer att resa bort några veckor och det hade varit så skönt att ha rensat bort ev ogräs innan dess så att de inte tar över hela trädgården.

Namnlösa stackare

Har lagt upp ett nytt fräscht galleri så att ni inte ska behöva gissa på gamla bilder från april.

Tack för att ni finns!
Maria i Helsingborg
Röd blomma - pilört?
Blandad kompott: Kärleksört snett nedanför (till höger) röd blomma.
Vad är den stora växten för nått? Riddarsporre?
Ingo
Kana: Bild 9 är hagtorn. Håller också med Madeleine och Irene, 12 är revsuga och 16 astilbe. För övrigt tycker jag att de flesta av dina bilder på buskar är på för långt håll för identifiering, man ser inga detaljer alls.
kristerh
visbylinda:
bild 18 tycker jag ser ut som någonslags jätteprästkrage.
krister
Kana
Tack så mycket för all hjälp, det uppskattas :-)

Jag ska försöka ta lite bättre bilder ikväll och se om det kan hjälpa med en del av det som står i surjords/skuggrabatten.
Tesa
Kana
Bild nr 11 ser ut som ängsbräsme och bild nr 16 skulle kunna vara vänderot men det är lite svårt att se , bild 17 är en veronika, förslagsvis te-veronika eller åkerveronika..
Kana
Åh så spännande :-)

Du Tesa, känner du till något annat namn på den du kallar ängsbräsme? Jag försökte söka på Google men det kom inte en enda träff! Och är det nummer 18 som du menar är en veronika? Jag tittade på te-veronika i den virtuella floran och den såg väldigt lik ut nummer 18.

Jag måste verkligen rota fram flororna och trädgårdsböckerna ur flyttkartongerna snarast möjligt, men det är besvärligt när vardagsrummet är en enda byggplats :-D
Piccante
Den heter nog ängsbräsma, i floran Cardamine pratensis. Jag håller med om att bild 18 är teveronika.
Tesa
CITAT (Kana @ 13-06-2006, 15:52)
Åh så spännande :-)

Du Tesa, känner du till något annat namn på den du kallar ängsbräsme? Jag försökte söka på Google men det kom inte en enda träff! Och är det nummer 18 som du menar är en veronika? Jag tittade på te-veronika i den virtuella floran och den såg väldigt lik ut nummer 18.

Jag måste verkligen rota fram flororna och trädgårdsböckerna ur flyttkartongerna snarast möjligt, men det är besvärligt när vardagsrummet är en enda byggplats :-D

Jo...visst var det bild 18 jag menade och visst heter den på bild 11 ängsbräsma
Huvvet var visst inte riktigt med och inte fingrarna heller.. rolleyes.gif
n00b
Någon som kan hjälpa mig med dessa tre?

(första bilden tagen på hösten, andra bilden tagen idag)

Något som verkar vilja krypa iväg på stenarna:

Fotat idag:
Malvia
CITAT (Malvia @ 02-06-2006, 10:28)
Hej CIC
Så här tänker jag:
1. Hyacint
2. Anemon
3. Knölklocka ser det ut som - ta bort genast de sprider sig som pesten
   ( fast svärmor tycker dom är "så fina")
4. Nån nässla
5. Nån lilja ja
6. Hmmm.... ser bekant ut....

Har ändrat mig vad gäller nr 3:

Uppländsk Vallört

Huu vad den sprider sig och verkligen TAR ÖVER ALLT!
kristerh
Svar till n006b.
nr 1= fetknopp (gul)
nr2= penningblad (tror den heter så, med gula blommor)
krister
Lars-Olof Arvids
Nr 1 är mycket riktigt någon slags fetknopp, men jag tycker inte att det ser ut som den vanliga gula (Sedum acre). Nr 2 är mycket riktigt penningblad (Lysimachia nummularia). Nr 3 är en vit vallört (Symphytum sp.)

Olle
n00b
Tackar tackar Ni e för underbara.
Ewa L
Då är det dags för mig att be om hjälp!

Har tydligen planterat en mycket vacker rosa Akleja, men vilken?

och närbild:

Dessutom har denna kommit i min vita rabatt. Svårt att komma åt att plåta bladen:

Det mest mystiska är att jag har kollat mot mina listor. Jag måste ju ha planterat den som "vit", men det saknas inte någon för mig.
gunnelö
Detta är väl en pimpinellros men är det någon som kan säga vilken? Busken är mycket storvuxen och blommar nu.

Gunnel Ö
colamor
Till EwaL. Kan den understa rosa som skulle vatit vit vara en alunrot kanske?

Ville passa på att säga att detta var en rolig och intressant tråd....
Kommer tillbaka. wacko.gif
Ewa L
CITAT (colamor @ 16-06-2006, 09:55)
Till EwaL. Kan den understa rosa som skulle vatit vit vara en alunrot kanske?

Ville passa på att säga att detta var en rolig och intressant tråd....
Kommer tillbaka. wacko.gif

Nej, inte alunrot.
Men möjligen, möjligen en Klockvippa (Heucherellea alba 'Bridget Bloom'), det saknar jag en.
Eftersom den har "alba" i namnet, har jag nog tagit för givet att den är vit.

Den är ju faktiskt en korsning mellan Alunrot (Heuchera) och ?? (Tiarella). Så då är du åtminstone sanningen på spåren.
n00b
Två blommor till rolleyes.gif Bägge fotade idag.

Lars-Olof Arvids
Den övre vet jag inte, men den nedre är någon slags kärleksört (Hylotelepium sp, tidigare ingick de i släktet Sedum).

Olle
Gåsis
Här kommer en som jag undrar över.

/Åsa
rosita
Kan någon säga vad detta är?

Irene_L
Rosita, jag tycker det ser ut som borstnejlika.
Gåsis, din är tovsippa.
mvh
Irene
rosita
Jag har tänkt det också, men trodde att borstnejlikans blad såg annorlunda ut.
Irene_L
Nu har jag varit ute och tittat på mina blad. Tycker nog att de liknar dina. Mina blad sitter två och två mitt mot varandra. Gör dina det?
mvh
Irene
Eva 33c
Jag tror inte Gåsis blomma är tovsippa, den har inte flera blomstänglar från ett bladfäste som den på bilden. Men det kanske skulle kunna vara Anemone narcissiflora, narcissanemon? Jag har inte sett den i verkligheten utan bara på bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon