Full version: FAQ i forumets delar
Sidor: 1, 2, 3
Reserv
CITAT (Berith @ 19-06-2006, 15:24)
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 14:42)
Berith du vet mycket väl vad jag menade eller så vill du inte förstå. Jag har inget emot att man länkar till en gammal tråd på ett vänligt sätt men gör man det så att frågeställaren känner sig dum och ovälkommen så är det inte bra för forumet. Många frågor är dumma i den kunniges ögon men inte för den som frågar.

Ingen har skrivit det men ändå är det flera som har läst det...

Sökte på ordet dum och fick napp på 104 sidor. Läste inte alla sidorna men hittade en hel del roliga, intressanta och tänkvärda trådar bland dom. Sökte också på ordet ovälkommen och fick upp 9 trådar.

Släpper det här nu, vi har kommit en bit från ämnet i rubriken.

Kolla på uppmaningen sök så lovar jag att du får betydligt fler träffar Berith rolleyes.gif wub.gif
*Stintan*
Dåligt Berith att smita med det konstiga inlägget.

Av vilken anledning söker du efter sådana ord på Odla? Trodde man sökte
trädgårdsrelaterade frågor eller om blommor i allänhet här. Kom igen nu
och var inte så avig hela tiden. rolleyes.gif
Berith
Jag smiter inte, jag byter tråd och ämne.

Att jag sökte på just dom orden berodde på att jag ville se hur många som skrivit att dom känner sej dumma eller ovälkomna för att ha ställt vissa frågor eller startat nya trådar eller skrivit i gamla.
*Stintan*
Det kanske man inte skriver här hur man känner sig, faktiskt så är nog dina sökningar ganska irrelevanta i sammanhanget.

Men den som vill kan ju använda Odla som ett FAQ-bibliotek, det är ju upp till var och en.

Låt Odla vara ett levande forum med många frågor och svar både nya och gamla men låt oss slippa pekpinnar. Man kommer faktiskt ganska långt med lite vänlighet.

rolleyes.gif
hellen99
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 18:06)
Det kanske man inte skriver här hur man känner sig, faktiskt så är nog dina sökningar ganska irrelevanta i sammanhanget.

Men den som vill kan ju använda Odla som ett FAQ-bibliotek, det är ju upp till var och en.

Låt Odla vara ett levande forum med många frågor och svar både nya och gamla men låt oss slippa pekpinnar. Man kommer faktiskt ganska långt med lite vänlighet.

rolleyes.gif

Håller fullkomligt med dig, är relativt ny på forumet och har sett en hel del när jag varit runt och kollat, som det blir när man inte vet hur man ska använda sig av sökfunktion och letar efter något.
Det som jag sett är att man gärna kommer med en pekpinne och ett litet påpekande och sedan använder man sig av en smilie och försöker släta över, man är alltså lite brysk men står inte riktigt för det, för man vill ju inte ha en diskussion! huh.gif eller vad det nu är som gör att man gör på det viset! unsure.gif
pejori
CITAT (Berith @ 19-06-2006, 08:14)
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 21:15)
CITAT (Berith @ 18-06-2006, 10:08)

Det är väldigt synd att en del inte vill ta tillvara på kunskapen som finns i gamla trådar. Också!! Alla tips och råd och erfarenheter som bytts under dom få år som det här forumet funnits är guld värda.

det var nog därför jag sa att jag gillar att gräva i gamla trådar tidigare i denna tråden rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
det är INTE samma sak, som att starta en tråd och någon annar skriver ett svar, i en tre år gammal tråd, som letats upp.... rolleyes.gif rolleyes.gif

Och jag förstår inte - ska/kan/bör/får man inte fortsätta skriva i en gammal tråd?

jodå det får man.... smile.gif
men om jag startar en tråd, där jag frågar om tips i hur man krusar banden till örngott, (kuddvar) så är det inte så bra, om du letar upp en tre år gammal tråd och skriver ditt svar där... wub.gif wub.gif
det tar lika lång tid, att leta upp tråden som att skriva svaret i den tråd där jag ställde frågan...så menade jag laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 14:42)
Ingen har såvitt jag vet sagt det men om man kommer ny och ställer en fråga så blir man ibland bemött som om man är dum som frågar om något som har besvarats tidigare. Det kan ju bero på hur man formulerar sin hänvisning till tidigare trådar möjligen. Jag har själv läst och kollat på det här forumet under drygt ett år innan jag blev medlem och därefter har jag inte sagt ett ord förrän ganska nyligen men jag har under den tiden sett att ett ganska stort antal nya medlemar fått ett inte så lite bryskt
mottagande av någon outgrundlig anledning. Det kan ju väldigt lätt bli så att en nykomling inte känner sig välkommen. Tror inte jag är ensam om att ha funderat länge på om man verkligen vågar ställa en för somliga "dum" fråga.

Berith du vet mycket väl vad jag menade eller så vill du inte förstå. Jag har inget emot att man länkar till en gammal tråd på ett vänligt sätt men gör man det så att frågeställaren känner sig dum och ovälkommen så är det inte bra för forumet. Många frågor är dumma i den kunniges ögon men inte för den som frågar.

Jag skulle önska att mina egna barn ville komma hit och ställa sina nybörjarfrågor eller vad dom nu undrar om utan att känna sig dumma för att dom inte läst en massa gammla inlägg och eftersom jag vet att det finns människor här som är villiga att svara på deras frågor så rekommenderar jag forumet till dom eftersom det finns en stor kunskapsbank.

Ingen är tvingad att svara på någons frågor och ibland känns det bara som att kunde inte det svaret fått vara osagt.

håller med dej där... wub.gif
tror också att nya medlemmar som möts av ett#skriv i rätt avdelning så får du svar# eller ett..."använd sökfunktionen innan du frågar" blir bortskrämda för tid och evighet.... wub.gif
är också av åsikten " kan du inte säja något snällt så håll tyst i stället"...vill man inte svara, är det bara att låta bli, genom att lämna över till dom som vill, orkar och kan svara.... smile.gif smile.gif
Anki på Öland
Jag som tycker det är svårt att söka för jag vet ofta inte vad jag skall söka på gjorde nu en sökning på "gödsel" - kanske för att få veta vad jag skall använda för olika gödsel till olika växter. Fick fram en hänvisning på 99 sidor - lite besvärligt att ta sig igenom alla för att kolla om frågan varit uppe förut.
Anki
Berith
CITAT (pejori @ 19-06-2006, 23:51)
tror också att nya medlemmar som möts av ett#skriv i rätt avdelning så får du svar# eller ett..."använd sökfunktionen innan du frågar" blir bortskrämda för tid och evighet....

Ok! Ska försöka hitta dom inläggen.
mulle
wub.gif wub.gif wub.gif
Hej, alla ni KÄRA tjafsare här i cyberträdgården...

Nu bara måste jag få berätta om en av mina unga, kloka, arbetskollegor som i förrgår planterade sina allra första växter. Igår kom hon till mig och frågade väldigt försynt och rodnande om hon månne hade gjort rätt då hon grävde ner plantorna med plastkruka och allt....

Mina egna första träd planterade jag så att jag försiktigt, försiktigt skalade bort grässvålen, grävde grop, la i trädet och till slut lade jag tillbaka svålen vackert runt stammen. Med kvickrot och maskros och hundfloka och...
Ack, om jag då hade haft tillgång till det här underbara forumet!

De så kallade dumma frågorna handlar nämligen i de absolut allra flesta fall inte alls om dumhet utan om okunskap kombinerat med ett skirt spirande trädgårdsintresse.
Vi borde ju egentligen behandla de frågorna lika ömt som vi vårdar våra frösådder, eller hur?
Ett ökat trädgårdsintresse leder inte bara till t.ex. fler trädgårdsprogram och ett bättre sortiment på allt fler handelsträdgårdar. Det leder - tror jag - till en större respekt för naturen och till fler harmoniska människor!

wub.gif

Mulle
Svante, zon 1
CITAT (mulle @ 20-06-2006, 10:47)
De så kallade dumma frågorna handlar nämligen i de absolut allra flesta fall inte alls om dumhet utan om okunskap kombinerat med ett skirt spirande trädgårdsintresse.
Vi borde ju egentligen behandla de frågorna lika ömt som vi vårdar våra frösådder, eller hur?

Jag säger som Berith: Det är väldigt intressant att trots att ingen i den här tråden har anklagat någon för att komma med dumma frågor är det ändå flera stycken som tycker det är väldigt viktigt att försvara rätten att ställa dem.

Varför?

Folk använder ett forum som det här på olika sätt. Några vill ha kommunikation, några information, och de flesta vill ha lite av varje. Diabolique kom med ett förslag som skulle underlätta för de som vill ha information. Ändå är det flera som skriver inlägg som om hon ville sätta stopp för kommunikationen, vilket är lite otrevligt.

Varför?

Sedan finns det kanske vissa praktiska svårigheter med en FAQ som gör att jag tror att det blir svårt att ha en här på forumet, framför allt gällande vem som skall skriva och uppdatera den, men det är en annan sak.
mulle
CITAT (Svante @ zon 1,20-06-2006, 11:16)
Jag säger som Berith: Det är väldigt intressant att trots att ingen i den här tråden har anklagat någon för att komma med dumma frågor är det ändå flera stycken som tycker det är väldigt viktigt att försvara rätten att ställa dem.

Varför?

Det kanske inte skrivs ut i klartext att en fråga är dum. Men det finns svar som är formulerade så avvisande att det klart framgår vad skribenten egentligen tycker.
Det är synd, anser jag.
Mulle
*Stintan*
CITAT (mulle @ 20-06-2006, 11:21)
CITAT (Svante @ zon 1,20-06-2006, 11:16)

Varför?

Det kanske inte skrivs ut i klartext att en fråga är dum. Men det finns svar som är formulerade så avvisande att det klart framgår vad skribenten egentligen tycker.
Det är synd, anser jag.
Mulle

Precis som mulle skriver känner man sig ibland avvisad vilket inte är så kul precis. Ingen ska behöva känna sig dum för att ställa en fråga bara för att det finns andra som tycker frågan har ett självklart svar eller att frågan ställts förut.

Åtminstone har inte jag trott att Diabolique menat att sätta stopp för kommunikation. Men att det lätt kan bli ännu fler olustiga påpekanden när det finns ytterligare ett ställe att hänvisa till (FAQ). Detta är mina personliga farhågor eftersom det tydligen är så väldigt svårt för en del att låta bli att skriva inlägg som inte är så värst vänliga.

Endast frågeställaren kan avgöra om svaret är tydligt nog och jag hävdar fortfarande att alla svar inte finns i gamla trådar eller i en FAQ, så har man inget annat svar att komma med än en mer eller mindre otrevlig hänvisning
så är min mening att man ska låta bli att svara.

Alla älskar inte att söka i gamla trådar så det får inte vara så att det känns
som ett krav att man gjort det innan man ställer sin fråga.

Det är väl ganska självklart att den som varit med från start på Odla känner igen en massa frågor sen förr och vet att det svarats på dom men det är inte lika självklart att gamla svar är relevanta för en ny frågeställare.

Så kunde vi bara slippa dessa tråkiga hänvisningar och påpekanden så har jag inte heller något emot FAQ på vissa områden även om jag tror att det skulle vara näst intill omöjligt att hålla det uppdaterat på ett sånt här forum där forumansvariga ändå har fullt upp.
arno
Om någon tar sig för att skapa ett FAQ-inlägg som klistras och som sedan hjälper oss andra att snabbt få inblick i ett ämne har vi väl bara att tacka och ta emot.
Det är ju bara att förenkla tillvaron för oss alla och värt att berömma!
Vill man sedan fråga, söka,kommunicera osv. finns ju den möjligheten kvar.....
FAQ finns på många fora här på nätet och jag och många med mig har nytta av dem.
Självklart skall vi bejaka att någon vill göra livet lättare för oss alla - det är väl ändå det som är meningen med forumet.
Snöflinga
Det tar en så himla lång tid att söka och oftast finns ev. svar i en helt annan rubrik wink.gif Har jag en fråga så ställer jag den ... och får jag svar med hänvisning till en tråd, är jag bara tacksam sleep.gif fast det är klart att det är trevligare om hänvisningen hålls i en vänlig ton smile.gif

Däremot är det roligt om någon tar opp en gammal tråd som handlar om hur någon startat ett projekt och man får veta hur det går just nu eller gick ... som t.ex. Gurkans torgförsäljning wub.gif Det blir liksom en följetong ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon