Sidor: 1, 2
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (cosmos @ 25-08-2006, 18:44)
Och det här att hur man uppför sej i skolan skulle vara nån indikation på hur man är på arbetsmarknaden är för mej ren bullshit!

Det är inte bullshit för mig jag jobbar på en praktisk gymnasieutbildning där det ingår mycket praktik, de elever jag vet skötte sig exemplariskt på skolan + på praktikplatserna som tog studenten i våras har det gått bra för, en av dem fick t.o.m fast tjänst med högre lön än de flesta av lärarna på skolan, för de som strulade i skolan och ofta även strulade på praktikplatsen verkar det dock inte ha gått lika bra för. Trädgårdsbranschen är liten och företagen känner varann så har man strulat på ett ställe är det inte säkert att man får chans på ett annat, företagarna känner varann och varnar varann för olika personer + rekommenderar olika personer emellan varann. = Man kan förstöra alla chanser man har inom en yrkesinriktning redan när man går på gymnasiet ifall man inte sköter sig. Gymnasiet ska förbereda eleverna för vuxenlivet och yrkesvärlden och samma regler som gäller i yrkesvärlden ska gälla i gymnasiet själv är jag ingen curlinglärare eleverna får lära sig av sina misstag jag slätar inte över något eller fixar åt dem när de strulat till det, det finns ingen som gör det sedan då de slutat gymnasiet då ska de kunna klara sig själva utan hjälp från någon.
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-08-2006, 22:21)
CITAT (cosmos @ 25-08-2006, 18:44)

Och det här att hur man uppför sej i skolan skulle vara nån indikation på hur man är på arbetsmarknaden är för mej ren bullshit!

Det är inte bullshit för mig jag jobbar på en praktisk gymnasieutbildning där det ingår mycket praktik, de elever jag vet skötte sig exemplariskt på skolan + på praktikplatserna som tog studenten i våras har det gått bra för, en av dem fick t.o.m fast tjänst med högre lön än de flesta av lärarna på skolan, för de som strulade i skolan och ofta även strulade på praktikplatsen verkar det dock inte ha gått lika bra för. Trädgårdsbranschen är liten och företagen känner varann så har man strulat på ett ställe är det inte säkert att man får chans på ett annat, företagarna känner varann och varnar varann för olika personer + rekommenderar olika personer emellan varann. = Man kan förstöra alla chanser man har inom en yrkesinriktning redan när man går på gymnasiet ifall man inte sköter sig. Gymnasiet ska förbereda eleverna för vuxenlivet och yrkesvärlden och samma regler som gäller i yrkesvärlden ska gälla i gymnasiet själv är jag ingen curlinglärare eleverna får lära sig av sina misstag jag slätar inte över något eller fixar åt dem när de strulat till det, det finns ingen som gör det sedan då de slutat gymnasiet då ska de kunna klara sig själva utan hjälp från någon.

Kloka och sanna ord Åsa smile.gif
Pirum
Tja, jag (hade närapå inga frånvarotimmar) tycker företag ska ge tusan i att fråga efter frånvarotimmar osv. Finns miljarder skäl (nåja) till frånvaro eller sjukdom i skolan. På mina två senaste jobb har jag fått begära papper från polisen på att jag inte är kriminell, det är illa nog, men skulle nån begära papper på hur mycket jag varit sjuk, om jag skolkat (kanske pga mobbning) eller liknande...nä, det är för kränkande.

För övrigt förändras folk. Jag känner många som var helrubbade som barn/tonåringar som det ändå gått ekonomiskt bra för (och det är ju ekonomi som mäter hur lyckad man är, eller hur?)
birgitek
CITAT (Pirum @ 26-08-2006, 01:31)
Tja, jag tycker företag ska ge tusan i att fråga efter frånvarotimmar osv.

Som föredetta företagare kan jag absolut inte hålla med dej. Självklart vill jag att den jag anställer skall ha låg frånvaro, med de nya reglerna om medfinansiering av sjukersättning blir detta extra viktigt. Enda anledningen att anställa någon är faktiskt att denna någon skall utföra ett arbete.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (birgitek @ 28-08-2006, 11:18)
CITAT (Pirum @ 26-08-2006, 01:31)
Tja, jag  tycker företag ska ge tusan i att fråga efter frånvarotimmar osv.

Som föredetta företagare kan jag absolut inte hålla med dej. Självklart vill jag att den jag anställer skall ha låg frånvaro, med de nya reglerna om medfinansiering av sjukersättning blir detta extra viktigt. Enda anledningen att anställa någon är faktiskt att denna någon skall utföra ett arbete.
Birgit Ek

Håller med dig, Birgit, helt och hållet.
Pirum
Ok, jag inser att många tycker så, och jag inser att det är viktigt för speciellt småföretagare eller amatörföretagare, men var ska gränsen gå? Ska socialstyrelsen, precis som rikspolisen, kunna skicka utdrag om hur den där Pelle Pettersson egentligen är beskaffad? Han har minsann gått på socialbidrag ett tag, sen var han sjukskriven för depression, och så har hans släkt anlag för reumatism. Föreningssparbanken meddelar dessutom att herr Pettersson handlat saker på apoteket för 1247kr förra året, och Systembolaget kompletterar med att informera om herr Petterssons ovana att köpa lådvin.
LadyG
Socialstyrelsen? De har väl fullt upp att rekommendera folk att äta bröd? tongue.gif

Nej, ska man skaffa sig uppgifterna får man allt ringa runt och fråga, och de som innehar uppgifterna behöver bara lämna ut det som är offentlig handling. Dvs precis så som det fungerar idag.

Det betyder att bankens uppgifter (sekretessbelagda) inte får lämnas ut, dina köpvanor på Systembolaget är inte offentliga (eftersom kunderegister inte är offentlig handling) och eventuellt trassel med Socialförvaltningen är hemligt (skyddas av sekretesslagen och delvis av journallagen) osv.

För att skingra eventuell begreppsförvirring:

Allmänna handlingars offentlighet
Innebär att i princip alla, både svenska och utländska medborgare, har rätt att läsa de handlingar som finns hos myndigheterna. Rätten begränsas på två sätt. Allmänhenten har bara rätt att läsa sådana handlingar som är allmänna, dvs som inte är hemliga eller räknas som arbetsmaterial.

Journallagen innebär att uppgifter om patienters hälsotillstånd och andra personliga uppgifter skyddas genom sekretess och tystnadsplikt.

Jag vet däremot inte riktigt hur det förhåller sig men företag och sekretess, men jag misstänker att inte mycket hos dem är offentlig handling (utom möjligen kvartalsrapporter och reklam) smile.gif

Jag är så nöjd med offentlighetsprincipen, den är väldigt trevlig och mycket obekväm för politiker och andra som försöker dölja mygel och annat otrevligt.

Visst kan den också missbrukas, men det kan demokrati, frihet och kärlek också. wub.gif
Pirum
Ja, offentlighetsprincipen är oftast bra, synd bara att mycket offentlig verksamhets numera utförs via bulvaner (tjae...) och företag som inte behöver vara lika öppna som när kommunerna själva drev verksamheten.

Jag tycker att saker som rör den egna hälsan, exempelvis just frånvaro på gymnasiet pga varierande orsaker, är en privatsak. Jag tycker det är underligt att exempelvis äldrevården kan vara så stenhård att knappt ens de närmsta anhöriga får veta den medicinska statusen på gamlingen som vårdas, medan vi är totalt helöppna med mycken annan privat information. Men vi kommer väl inte längre i den diskussionen.
Rapchic
jag var nära på att förlora bidragen för att jag var borta mkt
(sjuk pga stress) och det är lite svårt att förklaraför doktorer
(tex ibland har man huvud värk, ibland mår man illa, ibland har man ingen ork)
och att veta att man riskerar att förlora bidragen minskar ju inte liksom stressen
Rapchic
CITAT (Felix matte @ 23-08-2006, 11:21)
Innan bidrag dras in så görs ordentliga undersökningar och familjen
får chans att agera och rätta till situationen.
Inget händer så där "bara över en natt"

nej.. inte för mig tex.....
helt plötslig (på en måndag)
kom rektorn till mig och sa innan fredag ska vi ha ett intyg från läkare varför du är borta så mkt
och utan telefon kan man inte få läkartid.......
*Felix matte*
CITAT (Rapchic @ 29-08-2006, 10:52)

kom rektorn till mig och sa innan fredag ska vi ha ett intyg från läkare varför du är borta så mkt

Men inte kan du väl påstå att ingen hade brytt sig om och aldrig
ifrågasatt din frånvaro.

Är/var du mýndig då du fick beskedet? och vad menar du "utan telefon"...
om inte du har telefon hemma så hade du säkert fått låna skolans och
beställa läkartid.
Rapchic
CITAT (Felix matte @ 29-08-2006, 11:55)
CITAT (Rapchic @ 29-08-2006, 10:52)

Men inte kan du väl påstå att ingen hade brytt sig om och aldrig
ifrågasatt din frånvaro.

Är/var du mýndig då du fick beskedet? och vad menar du "utan telefon"...
om inte du har telefon hemma så hade du säkert fått låna skolans och
beställa läkartid.

jo, och mina lärare och mina handledare visste om varför jag var borta så mkt
utan telefon menar jag inga pengar på mobilen (jag prioriterar mat)
men som tur är fick jag en tid ändå (tårar hjälper)
skolan har ingen telefon att låna ut utom till saker som rör skolan
*Felix matte*
Ok, men då hade det uppmärksammats iaf och du visste förhoppningsvis om reglerna. Om inte annat så bör din handledare uppmärksammat dig om detta.

Bra att det löste sig wub.gif
Rapchic
CITAT (Felix matte @ 29-08-2006, 12:12)
Ok, men då hade det uppmärksammats iaf och du visste förhoppningsvis om reglerna. Om inte annat så bör din handledare uppmärksammat dig om detta.

Bra att det löste sig wub.gif

ungefär ..... men mer info hade inte skadat nån
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon