Full version: vad blommar hos er?
Sidor: 1, 2
sparre
Berätta vad är det som blommar hos er i slutet juli-- augusti ( z0n 2-3)
Hos mig nästan inget, vill ha höstblommande växter både perenner och buskar. Hjälp snälla ni är så duktiga här!!! Gärna bilder!
malin72
ja nu ska vi se höst aster.höst anemone, klätterstormhatt, rosor,skuggliljan är på gång,en massa sommar blommor mm
Magdis
Tagetes, surfinia, Petunia, doftlilja, riddarsporre, Aster, Pionvallmo bl.a.
Anki V
Pelargonior, petunior, lobelia, dahlior, akleja, riddarsporrar, tremastare, stockrosor, ringblommor, ulleternell, hortensia, marguriter, luktärt, 22 olika sorters rosor + några perenner jag inte vet vad de heter och kärleksörten är på gång wub.gif wub.gif wub.gif

Här blommar det som aldrig förr.
/Anki
Alexander-VG-zon3
lavendel,mynta,lammöra,frilands hibiskus,oxalis,sedum,kanna,jung
undra om jag har kommit ihåg allt wink.gif wink.gif
titti49zon6
Massor av rosor,riddarsporrar New Milennium i olika färger,liljor, dagliljor,
nävor,stockrosor,prästkragar,tremastarblomma,stor vaxblomma,fuchsior,pelargonior, dahlior,clematis ,stormhattar och slingerstormhatt samt lite till biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Leia
Kärleksört! wub.gif
Lady Hamilton
lupin, margurit, clematis, dahlior, "prästkragar" (Crazy Daisy) Fuchsior, rudbeckia, chokladblomma,pelargoner, citrus m.m.
Magdis
glömde ju Fackelblomster och några enstaka smultron och karpaterklockor som dröjt sig kvar. smile.gif
misSophie
Hmmm, floxen är väldigt på G, kärleksörten kommer så sakteliga, några knoppar på rosorna.... smile.gif
Eva 33c
Min maackia amurensis blommar nu! Förra året var första gången och då blommade den så sent att frosten tog det mesta av blommorna. I år får den nog blomma klart.
Att den blommar så sent måste väl bero på att den inte är riktigt "synkad" med klimatet här eller..? När blommar den i södra Sverige, någon av er andra som kan svara på det?
unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Min maackia amurensis har blommat för länge sedan, den har hunnit börja bilda fröskidor, hoppas på att dom ska hinna mogna också. Jag köpte mitt träd förra våren rolleyes.gif /Helen
Eva 33c
Det låter hoppfullt, då kanske den kan blomma tidigare med tiden. Jag har haft den några år men den var ganska liten när jag köpte den och i "buskform". Kan åldern spela in, eller är mitt exemplar extremt senfärdigt?? Den är inte sen att grönska på våren och växer bra annars. unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Eva 33c @ 30-08-2006, 22:44)
Det låter hoppfullt, då kanske den kan blomma tidigare med tiden. Jag har haft den några år men den var ganska liten när jag köpte den och i "buskform". Kan åldern spela in, eller är mitt exemplar extremt senfärdigt?? Den är inte sen att grönska på våren och växer bra annars. unsure.gif

Tyvärr så kan jag inte svara dig, jag vet för lite. Så här ser fröskidorna ut, man ser att det är frön i men, dom är väldigt små rolleyes.gif Det kanske inte blir något..
http://www.odla.nu/album/data/helen/1894_p55821.jpg
olgak
Röd Solhatt, Echinacea purpurea.

Strålrudbeckia - gul, den blommar superfint, jag är väldigt nöjd med den.

Kantnepeta.

Stormhatten blommar fortfarande, och malvorna litegrann. Sen går jag och väntar på att det brunbladiga silveraxet ska blomma, men det sker tydligen sent.

Pelargoner i urnor.

Blomstertobak och kantlobelia.

Rabattrosorna.

Några digitalis (fingerborgsblomma) som blommar om.
Betty
Alla ettåringar + pellisar och fuchsia blommar förståss ännu. Bland perennerna blommar bl.a. tremastarblommorna, en del liljor och dagliljor, stjärnflocka, rosenflockel, astilbe, nepeta, solhatt, gråmalvan är på sluttampen, drakmynta, axveronika och strandveronika, vitpytta, kungsljus, rosenstavar, höstflox, violer, de flesta klematisarna blommar nu som aldrig förr, olika rutor, hosta, stäppsalvia, många nävor, några heucheror och en hel del andra blommor.
En hel del rosor blommar också fortfarande. Än är sommaren inte slut! smile.gif
En ljusgul viva som blommade i maj/juni har börjat blomma igen sen en vecka tillbaka, den kanske tror att det är vår igen... rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
jag kom på mer
fuschian,vanlig hibiskus,bägarranka är översållade med blommor,nerium,fredskalla,kamilla,paprika,äggplanta,

här är blanat trädgårdsväxtetr å krukodling
MB1965
Rosor: Peer gynt, Ilse Krohne Superior, Pink the Faery, FLora Danica, Troika, flammentanz, Rose de recht, Candy Cover... och så filmstjärnan ingrid.

Echinacea: Purpur, Magnus, vanlig och glansrudbeckia.

Några blommor kvar på de svarta stockrosorna och på höstkragar. samt npgra till.

2 blommor på Magnolia "susan"
Pernillaheterjag
Mina rhodendendon...... så konstigt det kan bli...
renate
Det blommar en hel del ännu hos mig Några rosor,alla rudbeckiona,Gentianor ,mina tvåfärgade solrosor och inte glömma daliorna.
Madeleine1
* Nepeta faassenii
* Ett par av mina nävor
* Rosorna 'White cover', 'Superstar', 'Adelaide Hoodeless' och 'Elmshorn'
* Echinaceae purpurea 'Magnus'
* Solidago
* Clematis 'Summer snow'
* Gurkört
* Anisisop
och lite annat smått och gott!
renate
Nu blommar mina höstanemoner,det måste vara sena sorter.

Sköldpaddsört börjar blommar nu,både rosa och vit.
Det är en hel del som blommar här.
Bilderna här tog jag i dag.Det var nästan full storm här och täta regnskurar.Riktigt höstrusk.
krellus
Just nu(början av september) blommar de remonterande rosorna fortfarande.

Vår Astrid Lindgren blommor rätt mycket just nu pga att vi klippte av utblommande knoppar tidigare. De är jättefina. Fresian blommar fortfarande.
Scheekoppe(tror jag att den heter) blommar och frodas.

Olika Hortentior blommar jättemycket. Ölandstoken likaså samt höstanemonerna.

(Zon IV)
Tezzla
Här blommar fortfarande en hel del. Hortensia, Sköldpaddsört, Buddleja, Rudbeckia, Kokardblomster, Dagliljor, Kantnepeta, Höstfunkia, Skuggliljan har precis börjat likaså Kärleksört...
cic
Blommar fortfarande en del här bla..

Lady Hamilton
Har slagit ut idag wub.gif

Betty
Min brokbladiga kornell blommar nu - igen! rolleyes.gif
detsamma gäller några jordgubbsplantor och ett par plantor Praktbrunört som jag sådde i våras.
askar
Rabarbern har gjort nya blad och alla ettåringar jag satt
blommar så fint än idag.. plus aklejan Golden Queen. wub.gif
Ludvig Johansson
Julrosen blommar fortfarande (sedan snön smälte i april). Och min frilandsbegonia började blomma i veckan. En gardenia jag satte ut i våras blommar också sedan någon vecka.
soulfire
hej
i södra skåne men på ett högt och ganska kallt ställe har vi blommande:
solrosor
jättenattljus
rosenskäror
höstanemoner
anisisop-(jättestora och fina!)
luktärtor
gula höga prästkragar- vet ej namnet
röd solhatt
vit röd solhatt
riddarsporrar
jungfrun i det gröna - blå och vita
heliotrop (2ra omgången)
hortensia
revsuga (2ra omgången)
nävor (2ra omgången)
japanska lyktor
blomstertobak
valllmo
solbrud
lavendel (2ra omgången)
themynta
krasse
sommarrudbeckia
stockrosor-nästan slut

några solrosor och gullskärna har inte ens slagit ut ännu... de bara växer .. och växer

just nu är mest nöjd med sommarrudbeckiorna, anisisopen, krassen och de frilandsådda riddarsprrarna som iofs skär sig mot allt annat men som är så söta wub.gif

tyvärr är bilderna tagna med mobilkamera i skymning...
soulfire
oj! bilderna blev jättestora!
nu ser man extra bra att de är rätt suddiga..

rolleyes.gif
hälsningar
soulfire
Katti med torpet
Finns den hel del som blommar men jag väljer att visa bilder på de i mina ögon väldigt läckra suculenterna!
Kanske någon kan tala om för mig vad de heter?
De är inne på andra sommaren och har tillbringat livet utan omplantering i samma kruka hela tiden. Vatten får de någon gång ibland när jag kommer ihåg, dvs rätt sällan...
Hela krukan:

och en närbild
malin72
nu blommar skuggliljan se bild,,, höstanemonen, jättenattljus, vindor, luktärt, känguruäpple,ballongblomma,kärleksört mm
wolkenkrabber
tremastarblomma, smultron, rosa blommande jordgubbe.. jordärtskockan slår ut villken dag som helst... någon näva blommar med....
kerstin z5-6
jordärtskockan blommar redan här -rosor, och alla andra höstperenner , men silveraxet är inte riktigt redo ännu
Alexander-VG-zon3
nu har här kommit mer hos mig som blommar
penseé blommar frösådder från i våras *eller hur pense stavas'
bärggarranka blommar änn
lavendel blommar än
lammöra bllommar än
sen lilja blommar
bokharbindan har bröjat att blomma
olika kärleksörtar har börjat att blomma plus sedum blommar
mynta blommar än
oxalis blommar med å sen var det någ slut för denna tiden
Alexander-VG-zon3
nu har här kommit mer hos mig som blommar
penseé blommar frösådder från i våras *eller hur pense stavas'
bärggarranka blommar änn
lavendel blommar än
lammöra bllommar än
sen lilja blommar
bokharbindan har bröjat att blomma
olika kärleksörtar har börjat att blomma plus sedum blommar
mynta blommar än
oxalis blommar med å sen var det någ slut för denna tiden
fruberglund
Hos mig blommar saker jag inte tycker borde blomma.

Kerria, nejlikrot och rododendron blommar nu. Inte lika mycket som på sommaren men ändå. Är nog det varma vädret som lurar igång dem igen.

Annars är det det gamla vanliga höstblommande växterna kärleksört, höstaster/oktoberaster, höstanemon "Whirlwind" (åh vad jag älskar den, hoppas den klarar vintern den här gången) smile.gif

Några rosor vägrar ge upp också och envisast av dem alla är White Cover som blommar makalöst mycket wub.gif
Lars-Olof Arvids
Katti, jag tror att suckulenten med orangeröda blommor heter Echeveria.
I min äng blommar bl a kungsmynta, rölleka, käringtand och gulsporre.

Olle
Katarina H
Hos mig blommar också några saker som inte hänger med årstiden; Äppelträdet, tomater och änglatrumpeten.
Lena
här i Sundsvall blommar många Clematis, Vidjehortensia, Höstanemon,Gentiana,treblad,Silverax,Kärleksört,Dahlior,Röd Rudbeckia och Vit,Stockros,Stjärnflocka,Temynta, flera Rosor, Vit Riddarspore blommar om, Axnepeta,Rosenflockel, Flox, Ingrid Bergman blommar och har många knoppar, sist men inte minst Ängeln blommar med jättemånga blommor, och Krasse förståss, sedan blommar ju alla pelargoner och Fuchsior alldeles fantastiskt, och Guldumlen har fått kottar, den är urläcker

Lena zon 4
stina
Louise Odier blommar för fullt! rolleyes.gif
Blomsterkisen
Kärleksört, höstaster och rosor fungerade jättebra för mig då jag bodde i zon 2, även Rhododenron, kunde påbörja en andra omgång vid varm låååång sommar.
renate
Jag kan inte räkna upp allt som blommar nu,det är en hel del i den varma septembersolen.Av mina rosor blomma de här.
Rosor i september
Min Cimicifuga'Brunette' blommar för första gången.jag är för lat att räknar upp alla ni får titta i mitt album om ni orkar.
Septemberbilder
ingmet
Hos min mor och far här vid Stockholmskusten har praktmagnolian blommat sen några veckor tillbaka.. denna gång inte på bar kvist utan fullt lövad. Den blommade enormt mycket för första gången på 3-4 år i våras, jättevacker och nu har den blommat igen. Undrar om de blir snuvade på 2007 års vårblomning?? unsure.gif
Ung_trädgårdsfantast
höstflox blommar nu biggrin.gif
mulle
Massor!!!! Jag tycker att det är exceptionellt mycket blomstring just nu!

Rosorna är helt vilda, alpklematisen har tagit sig en ny omgång medan de storblommiga också fortfarande blommar för fullt.
Höstanemon, höstflox, höstsilverax, vaxklocka, nävor, malvor, salvia...

Och maskrosorna.... mad.gif laugh.gif

Ljuvligt är det!

Mulle
krellus
Astrid Lindgren är inne i en andra blomning... rejält dessutom.

Samma gäller Fresia och ett stort antal andra rosor.

Hm, vad har vi mer?
Vita anemoner...
Lars-Olof Arvids
Ännu håller en del av mina ängsblommor ut: rödklöver, prästkrage, käringtand, höstfibbla... och höstastrarna ute vid vägen är väldigt fina nu!

Olle
ninnisky
Hos mig blommar:
myskmadran
riddarsporren
stormhatten
salvian
pelargonen
stjärnflockan
tobaken
klängrosen (New Dawn)
rhododendron (Cunnighams White)

och på praktmagnolian finns några knoppar som snart slår ut.... om vädret håller sig!

Allt detta utomhus den 4 oktober - visst är tiden ur led! Men det känns ganska skönt ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon