Full version: vad blommar hos er?
Sidor: 1, 2
Sollan
Hos mig:
Violer(!)
Klematis
Jätteverbena
Fjärilsbuddleja
Alunrot
Jättebalsamin
Narcisstobak
Änglatrumpeter
Höstanemon
Tremastarblomma
Vädd
Kaprifol
Azalea
Rododendron
Cimicifuga
Rosenflockel
Flox
Pelargoner
Rosenspirea
Ylva A
Hos mej blommar bl a Astrid Lindgren rosen, den har redan blommat en gång och borde inte blomma nu men hösten har ju varit mild.
Se bilden jag fotade 060928 i mitt fotoalbum. biggrin.gif

De är såå vacker.
Kat
CITAT (Ung_trädgårdsfantast @ 27-09-2006, 14:21)
höstflox blommar nu biggrin.gif

Jag har aldrig förstått det där med HÖSTflox. Min höstflox blommar för tusan i juli!
zine
Höstastrar i olika färger blommar nu och många andra växter också förresten... rolleyes.gif
Aries
Hos oss blommar:

rosor
stäppsalvia
pelargoner
rosenskära
luktärtor
höstglim
kärleksört
violer (de har blommat sen våren)
tagetes
blomsterlin
kristerh
Hos mig blommar:
höstrudbeckia,
heliotrop,
fuchsia,
pelargon,
rosor,
klematis,
buddleja,
höstanemon,
Lemonne
Här blommar det för fullt!
Lemonne
Jag fick mig ju en överraskning när jag kom till vårt sommarhus för höströjningen i trädgården... Krassen, som jag försökt utrota, hade tagit över rabatten och klättrat upp i rosorna och kärleksörten fick slåss om utrymme. Pupurvindan hade klättrat upp och hängt sig över staketet vid uteplatsen. Dessutom fick jag se de första blommorna på min nya Clematis. wub.gif

Alexander-VG-zon3
hos mig
blommar hibiskusen om
sen min frösåda timvisare har knoppar helt otroligt
pensé blommar än självsådder då
min lavendel blommar hela tiden
lammöra har knoppar inte många men
kanna har en blomma kvar
salvia blommar
en ros har en blomma
sedum blommar olika arter
bokharbindan är fulll med blommmor
oxalis blommar
fuchsia blommar
viol sort blommar
ölandstok blommar med ja
kruk hibiskus blommar för fult
mina bägarrankor blommar
gul och röd och snacks paprikorna blommarr för fult
mina äggplantor blommar
det var någ allt min hjäna höll ppå attgå itu så jag tänkte ska ner å kolla sen
Lady Hamilton
Här blommar en del också smile.gif (Trots ihärdigt regnande)

Alexander-VG-zon3
[QUOTE=Hamilton,07-10-2006, 16:27]Här blommar en del också smile.gif (Trots ihärdigt regnande)

vad vacckra dom va Hamilton
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 07-10-2006, 17:34)
CITAT (Hamilton @ 07-10-2006, 16:27)
Här blommar en del också smile.gif (Trots ihärdigt regnande)

vad vacckra dom va Hamilton

ähhsch blev nåt tokit med citerigen wink.gif sad.gif

var inte menigen å ta dina bilder förlåt

hoppas ni ser ändå wub.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Du (m.fl.) får GÄTTE gärna "ta" eller använda mina bilder det är bara kul att någon gillar dem wub.gif
Gillan
Den Clematisen, Hamilton, som växer in i "Gullclematisen", vilken sort är det? ( om det nu är en clematis, vilket jag nog tror att det är ). Vackert wub.gif

Ricinen, om det nu är det ( vilket jag också tror ), kommer den att hinna bilda frö tror du? I så fall har du en spekulant här wub.gif. Jag letade som en galning i våras, men hittade inga rolleyes.gif
AndreasBlomquist
Gillan då, det är bara att åka in i Kil, precis där bron rasade då finns det kommunala planteringar i stora urnor med Ricin i sig..
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-10-2006, 06:52)
Gillan då, det är bara att åka in i Kil, precis där bron rasade då finns det kommunala planteringar i stora urnor med Ricin i sig..

laugh.gif laugh.gif , Nog har jag sett dem, men de är ju låååång ifrån mogna, och kommer inte att hinna bilda några frön. Annars hade jag stått på första parkett tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Evgeni @ 08-10-2006, 06:42)
Den Clematisen......., vilken sort är det?.....
.....Ricinen, kommer den att hinna bilda frö tror du?......

Ingen aning om sort namn på Clematisen, köpte den på Älvsjömässan 2005 o den blommade först i år
Blir det Ricin frön (vilket jag tror att det blir) så kommer några att skickas med i den övriga frö leveransen till dig wub.gif
Gillan
CITAT (Hamilton @ 08-10-2006, 08:21)
CITAT (Evgeni @ 08-10-2006, 06:42)
Den Clematisen......., vilken sort är det?.....
.....Ricinen,  kommer den att hinna bilda frö tror du?......

Ingen aning om sort namn på Clematisen, köpte den på Älvsjömässan 2005 o den blommade först i år
Blir det Ricin frön (vilket jag tror att det blir) så kommer några att skickas med i den övriga frö leveransen till dig wub.gif

wub.gif Tack!
askar
På fredag såg jag blommande Ölandstok...
stod mot södervägg.
Pjater
Mina Physalis blommar äntligen, första gången jag odlar dem biggrin.gif
Ophelia
Mina Ipomoea blommar för fullt likaså lejongap. Skördar paprika och tomater.
Lady Hamilton

Evgeni
CITAT
Den Clematisen, Hamilton, som växer in i "Gullclematisen", vilken sort är det?

Den har ett namn! Jag kom på att det var någon som var vänlig och leta reda på det åt mig wub.gif Den heter 'Purpurea Plena Elegans'
AndreasBlomquist
Gillan, du har så rätt så. Jag åkte förbi där idag på morgonen och var tvungen att stanna. De flesta är som du sa långt ifrån mogna och många är dessutom på väg att börja ruttna bort i det härliga vädret som Värmland bjuder oss på..
Gillan
CITAT (Hamilton @ 08-10-2006, 17:38)

Evgeni
CITAT
Den Clematisen, Hamilton, som växer in i "Gullclematisen", vilken sort är det?

Den har ett namn! Jag kom på att det var någon som var vänlig och leta reda på det åt mig wub.gif Den heter 'Purpurea Plena Elegans'

Hmmm, den är numer uppskriven på önskelistan till nästa år wub.gif
Jag tyckte det såg väldigt vackert ut ihop med den gula smile.gif

Ps!
Andreas! Blir det dessutom frost på nätterna nu, då har de inte en
schans sad.gif ( Ricinen alltså )
Mia, zon 3
'Heritage'.....Nyplanterad i år, nu blommar den...... wub.gif wub.gif wub.gif

(Ja, det är Odla i bakgrunden! laugh.gif )
Som rabattsällskap har den bl.a. blodtopp, pepparmynta och rödbladig kärlesört. Ickeblommande sällskap är purpursalvia, romersk malört, rödbladig alunrot etc
Helen i Piteå Zon 5
Förutom det som fortfarande blommar och det är en hel del, så tycker jag att alla dessa bär, blad och färger är sååå vackert rolleyes.gif
Jag gjorde ett litet album igår på vad jag tycker är fint just nu rolleyes.gif
Varsågoda för den som har lust.....
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...id=13771&page=1
kerstin z5-6
Helen !Jag har fått frukter,2st på din frösådda solanum quitoense biggrin.gif
Hur vet jag när de är klara ? och har du nåt bra drinkrecept ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
den skulle visst vara god i sådana ? smile.gif blink.gif
Fina höstväxter förresten -åsså har du döpt om William ...Baffin tror jag var namnet tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2006, 14:05)
Helen !Jag har fått frukter,2st på din frösådda solanum quitoense biggrin.gif
Hur vet jag när de är klara ? och har du nåt bra drinkrecept ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
den skulle visst vara god i sådana ? smile.gif blink.gif
Fina höstväxter förresten -åsså har du döpt om William ...Baffin tror jag var namnet tongue.gif

Ska rätta stavfelet på rosen tongue.gif rätt ska vara rätt..
Owe i Piteå var den enda av oss som fick massor av frukter på sitt ex förra sommaren.... han har haft plantan i garaget hela vintern och nu i sommras var dom mogna nog för att plockas rolleyes.gif dom hade mjuknat och släppte lätt från grenen.
Jag har inte smakat något och jag har glömt att fråga Owe ifall han har smaksatt någon dryck, han plockar och torkar frön i alla fall.
Vad jag förstår så var det skalet man skulle kunna sätta i spritflaskan som smaktillsats, här hittade jag lite tips
http://www.juicexpress.se/lulo.shtml
men man kan också sätta fruktskivor direkt i drinken...
kerstin z5-6
aha -då får jag fortsätta vårda dem och ta en vårdrink i stället -passar bra det .:=)
Alexander-VG-zon3
herre jesus fcik en chock i trädgården min frilands passions blomma har två knoppar är inte det lite väl kallt för den
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2006, 14:35)
aha -då får jag fortsätta vårda dem och ta en vårdrink i stället -passar bra det .:=)

Jo, extra vitaminer behövs på våren så att man orkar rolleyes.gif
Äntligen har Owe lagt in sina bilder på växten och frukten... så här ser dom ut ..
'busken'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...26_PICT0031.jpg
frukten
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...13_PICT0038.jpg
kerstin z5-6
Mina är ännu ljusgröna smile.gif Tack för bilden !
Alexander-VG-zon3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 09-10-2006, 22:40)
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2006, 14:35)

Jo, extra vitaminer behövs på våren så att man orkar rolleyes.gif
Äntligen har Owe lagt in sina bilder på växten och frukten... så här ser dom ut ..
'busken'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...26_PICT0031.jpg
frukten
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...13_PICT0038.jpg

är dte smultonträd ????

om så är dte hur fiikc ni upp dom från frön ?? elelr köpte ni dom som plantor

har provatt emd frön i omgångar men inget komemr har bådde provat på friland å inne å allt ja nästan .
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (flaxss @ 10-10-2006, 00:04)
är dte smultonträd ????

om så är dte hur fiikc ni upp dom från frön ?? elelr köpte ni dom som plantor

har provatt emd frön i omgångar men inget komemr har bådde provat på friland å inne å allt ja nästan .

Växten heter Solanum quitoense, man förvarar plantan under växtbelysning och svalt under vintern, enligt uppgift kan man ha den 5-6år. Det är bara Owe och Kerstin som har fått frukter på sina (vad jag vet), trots att plantorna blommar i stort sett oavbrutet. Jag har blåst, gnuggat och petat med pensel men inget har hänt rolleyes.gif Men den har läckra blad och en del är väl gott nog. /Helen
polecat
Hos mig blommar en ros för andra gången i "sommar".

Jag fick rosen som krukväxt när min dotter föddes 1999.
Jag har sedan haft den ute i kruka på sommaren och inne i en jordkällare på vintern.
I går morse var det dax att skrapa bilrutorna för första gången så det är nog snart tid att bära ner rosen i källaren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 10-10-2006, 06:45)
CITAT (flaxss @ 10-10-2006, 00:04)
är dte smultonträd ????

om  så är dte hur fiikc ni upp  dom från frön  ?? elelr köpte ni dom   som plantor

har provatt emd frön i omgångar  men inget komemr har bådde provat på friland å inne å allt ja nästan .

Växten heter Solanum quitoense, man förvarar plantan under växtbelysning och svalt under vintern, enligt uppgift kan man ha den 5-6år. Det är bara Owe och Kerstin som har fått frukter på sina (vad jag vet), trots att plantorna blommar i stort sett oavbrutet. Jag har blåst, gnuggat och petat med pensel men inget har hänt rolleyes.gif Men den har läckra blad och en del är väl gott nog. /Helen

jag har hört att dne är härdig i zon 1-2därför sådde jag mina på friland först
malin72
lite av det jag fotade i dag som blommar nu wub.gif wub.gif
känguruäpple mot himlen

skuggliljorna

klätter ros

gul krasse

annan krasse

lite vår blommor tongue.gif tongue.gif

höst anemonen

sen det som är köpt och sitter i krukor men det är ju en annan femma rolleyes.gif
Rossi
Hos oss blommar ringblomma, aster, tovsippor, rosor, lavendel, kattmynta, blomstertobak, näva, höstanemon, silverax, kaprifol. Ingen överdådig blomning precis men lite här och lite där. Helt OK för att vara i mitten av oktober!
Alexander-VG-zon3
update från mig
ros,frilands hibiskus,kattmynta,stenkyndel,lavendel,krukväxt hibiskus blommar ute än,bokharbindan blommar som bara den,paprika,chili,aburgine,ölandstok,
Irene i Enskede
Hos mig (Enskede , söderförort till Stockholm) blommar Dahlior, höstastrar, nävor, stormhatt, ringblommor, stjärnflockan blommar om, klockjulrosen blommar om, fuchsior, pelargoner, änglatrumpeten (tills jag klippte ner den i söndags), rosenplister vit och rosa blommar om, för att inte tala om alla ogräsen!
Betty
Hos mig uppe i Luleå blommar fortfarande vit/rosa höstflox, skuggnäva, ett par olika klematisar, pärlvädd, rosorna Stanwell Perpetual, Westerland, Morden Sunrise, Nostalgie, John Davis, och Louise Bugnet. Sköldpaddsörten har massor av blommor liksom rosenflockeln, blommar gör även grekisk vädd och höstanemon, bergnäva, ett par vårvivor blommar igen liksom en schersminbuske. Hornviolen har några enstaka blommor och silveraxet är full av knoppar men kommer troligen inte att hinna blomma i år heller... smile.gif
Kajsa i Arvika
Blev så lycklig idag! Upptäckte att min silverax Brunetta blommade! vilken doft! Här finns också solbrud, Echinacea, Anisisop, penstemon, nepeta, drakmynta, sedum, bergklint, mynta, alunrot, grekvädd, flox, temynta, klockvippa och sköldpaddsört.. wub.gif
smajlizz
CITAT (cic @ 06-09-2006, 23:09)
Blommar fortfarande en del här bla..

Fina blad din krasse har! Är det nån särskild sort eller hur har dom blivit såna?
Inga från Närke
Denna blommar fortfarande hos mig. Kaphyasinten. Kortet tog jag idag.

Sedan blommar även höstastrarna så klart och en miniros har knoppar som jag planterade i juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon