|
Piggeplopp
04-09-2006, 14:26
Hejsan! Jag har alltså en grön papegoja (eller annan typ av fågel, kan inte detta) i vårat äppleträd. Vi har ringt polisen flera gånger men den är inte anmäld saknad och polisen kan inget göra. Vi har provat sätta ut en undulatbur men den hoppar inte in i den. Vi matar den med solrosfrön, bröd och ja, hela äppleträdet har den också att tillgå, vilket den gör!
Har ni tips på var man vänder sig för att få hjälp att fånga in den. Vi har försökt få hjälp av Malmö´s burfågelförening och "viltvårdarna" men de kan inget göra.
Hur kan man fånga en papegoja? Med håv? Vi har två katter så vi kan inte behålla den själv.
Vi bor i Malmö!
Tacksam för hjälp, den klarar sig nog inte så länge till. Det blir snart kallt!
Whiskuchi
04-09-2006, 14:55
Mata den i en bur, sen när den blir van vid att äta i buren kan ni rigga ett snöre så ni kan dra igen dörren när den är därinne.
kristerh
04-09-2006, 15:53
Om det är en papegoja borde ju någon sakna den  de är ju inte billiga direkt, har du tittat efter annonser i lokaltidningen eller lappar i livsmedelsaffärerna?
kolla om den är tam...du kanske kan fånga den själv... skatorna brukar göra processen kort med främande fåglar, så försök fånga den
I kalifornien har många exotiiska fåglar etablerat sig. Papegojor kan ju också bli ganka gamla.
Whiskuchi
05-09-2006, 14:24
CITAT (KURT @ 05-09-2006, 07:03) I kalifornien har många exotiiska fåglar etablerat sig. Papegojor kan ju också bli ganka gamla. Det är aningens varmare i Kalifornien än här.
Piggeplopp
05-09-2006, 18:58
Här kommer lite update i ärendet:
1. Det är troligtvis en indisk halsbandsparakit, och inget annat (http://www.pofs.se/giv/art082.htm). 2. Det är en hona och hon är helt grön med gulaktiga stjärtfjädrar. 3. Vi har fått låna en håv av en djuraffär och ska försöka fånga in den. 4. Vi har försökt få den att flytta till någon lämplig gren i trädet mha lockande apelsinklyftor. Men än så länge tycks våra äpple vara mycket godare. Så länge den sitter mitt i trädet är det helt omöjligt att fånga den med en håv. 5. Med hjälp av er på forumet har vi fått tag i en som kanske kan ta hand om den bara vi fångar in den. Om den personen ej kan ta hand om fågeln som vi nu döpt till "Beatrice", så kan djuraffären tänka sig ta hand om den.
Tack för all hjälp och vi lovar att berätta hur det går för er som är intresserade.
Än så länge sover vi dåligt men kanske kan vi rädda den imorgon!
/Pia
Whiskuchi
05-09-2006, 20:31
*håller tummarna*
Airamya
07-09-2006, 08:11
Hur har det gått med papegojan?
Piggeplopp
07-09-2006, 08:27
Hejsan! Lite mer info om Beatrice, den indiska halsbandsparakiten.
Den verkar ha ett sjätte sinne. Den känner vad vi tänker. Så fort vi försöker fånga den med en håv, innan vi ens har börjat lyfta håven, sticker den längre upp i trädet. Sedan sitter den där och tittar på oss clowner till husägare.
Jag tror den är ung för den verkar inte helt tam ännu.
Vi har nu övergett håv-filosofin. Mha en här på odla.nu ska vi försöka hänga upp fågelburen i trädet och lägga in Hirs och parakitmat och hoppas på att den går in där och äter. Sedan när den börjar bli van vid buren stänger vi dörren.
Så läget är oförändrat, vad gäller fågeln, men vad gäller äppleträdet och dess äpple.....hmm
Man får tänka positivt, hur gott är egentligen äpplekaka med vaniljsås...
Suck!
CITAT (Piggeplopp @ 07-09-2006, 09:27) Hejsan! Lite mer info om Beatrice, den indiska halsbandsparakiten.
Den verkar ha ett sjätte sinne. Den känner vad vi tänker. Så fort vi försöker fånga den med en håv, innan vi ens har börjat lyfta håven, sticker den längre upp i trädet. Sedan sitter den där och tittar på oss clowner till husägare.
Jag tror den är ung för den verkar inte helt tam ännu.
Vi har nu övergett håv-filosofin. Mha en här på odla.nu ska vi försöka hänga upp fågelburen i trädet och lägga in Hirs och parakitmat och hoppas på att den går in där och äter. Sedan när den börjar bli van vid buren stänger vi dörren.
Så läget är oförändrat, vad gäller fågeln, men vad gäller äppleträdet och dess äpple.....hmm
Man får tänka positivt, hur gott är egentligen äpplekaka med vaniljsås...
Suck! kämpa på.....det finns jättegoda äpplen att köpa i affären
Iofs så är det väl positivt att den sitter kvar i erat äppelträd. Den kunde ju lika gärna blivit tagen av nån katt, eller flugit till nån granne som absolut inte ville ha den där. Kul med rapporter, och nästa gång så... Då! kanske den är räddad.
Mia, zon 3
07-09-2006, 12:11
Har själv mångårig erfarenhet av Alexanderparakiter, som är en större variant av er äppeltjuv.... Det är inte alls ovanligt att de smiter från uppfödare. I synnerhet årets ungfåglar har en tendens att smita när de får komma ut i voljärer på vårkanten. Det kan förklara varför ingen anmält den saknad. De klarar sig förvånansvärt länge utomhus, om ni stödmatar den kanske den blir kvar så pass långt in på hösten att den blir mer villig att fångas in när kylan sätter in. Har de bara möjlighet att slippa undan värsta vätan klarar de flera minusgrader, men de mår såklart bättre av att få bo frostfritt.... Det är inte säkert att Beatrice är en hona - hanarna utvecklar inte sitt halsband förrän de är könsmogna, efter ett års ålder. Lycka till!
Piggeplopp
08-09-2006, 18:31
Hej igen Efter två dygns frånvaro är nu Beatrice (eller om det nu är en hane, Bengt, som Mia zon 3 säger) tillbaka. Vår nya strategi är nu att mata den med hirskolv och parakitmat som vi fått av Csilla. Vår förhoppning är att Beatrice/Bengt ska tycka om detta så mkt att hon/han frivilligt hoppar in i buren efter att vi lagt maten där. To be continued........
vi håller tummarna här... Ciczi
zaaritha
08-09-2006, 22:25
Djurskyddsföreningen--kan de inte hjälpa?
Ophelia
10-09-2006, 09:29
Envis fjäderboll den där Det är ju ännu inte tillräckligt kallt för Beatrice/Bengt. Kanske kommer han/hon på bättre tankar när tassarna blit kalla.
Piggeplopp
15-09-2006, 10:22
Hejsan! Här följer lite uppdatering i ärendet.
Beatrice/Bengt gick inte att fånga in med håv så den är tillbakalämnad till djuraffären. Men igår kunde jag närma mig den rekordmycket och lägga solrosfrön och parakitmat i vår fågelautomat. När jag gick ifrån kom den som ett skott och åt upp allt. Jag ska fortsätta med detta varje dag så han vänjer sig vid mig och maten. Äntligen har han upptäckt att fröer är godare än äpple. Men det är inte hela sanningen för efter han ätit fröna gick han direkt till ett äpple och började mumsa...
Jag tycker han är så söt, och han börjar bli som en del av trädgården nu. Synd att vi har katter annars hade jag behållit Gojan själv.
/Pia
Inga från Närke
15-09-2006, 19:37
Du får nog försöka att skynda på detta med infångandet för nu börjar nätterna att bli kallare och det är inte bra för papegojorna. Hoppas det går bra lycka till.
anna_rispan
16-09-2006, 18:08
jag följer det här dramat. så glöm inte att berätta hur det går!!! *stackars papegoja*
malin72
16-09-2006, 18:10
kan du inte få med henne honom på bild  man e ju sååååååååå nyfiken
Piggeplopp
19-09-2006, 11:07
Ny BILD i mitt album.
På begäran har jag lagt upp en bild på Beatric/Bengt i mitt fotoalbum!
Han/Hon är kvar fortfarande och äter av äpple (som sinat kraftigt) och fröerna vi lägger ut. Den har inte blivit tamare. Den nya ideén är att sätta in en annons i Sydsvenskan under bortglömt/Hittat-sektionen. Förhoppningsvis kan någon kännas vid den och hjälper oss att fånga in den!
/Pia
prova att fånga den när det är mörkt med håv gojor sover och är lättare att ta på natten
malin72
19-09-2006, 12:53
CITAT (Piggeplopp @ 19-09-2006, 12:07) Ny BILD i mitt album.
På begäran har jag lagt upp en bild på Beatric/Bengt i mitt fotoalbum! på begäran  var ju bara nyfiken på gojjan ju
Mia, zon 3
19-09-2006, 13:54
Det är nog en ung Alexanderparakit, det där. Gå in på Riksförbundet svensk fågelhobbyså får du säkert kontakt med någon där!
Kakaduan
20-09-2006, 12:58
Hej, har själv papegoja sedan över 20 år. Ett som är säkert är att den inte kommer att klara vintern, så det vore nog bra att fånga in den. Till gojjans natur hör att söka sig uppåt vid fara, och ni är säkert en fara i pippins ögon.
Här kommer ett tips som låter brutalt, men som jag förstår att bla brandkåren använder sig av: vattenslang. Rikta en hård stråle mot fågeln när den sitter lite lägre (om det går) - fjäderdräkten blir tung och fågeln ramlar ner utan att skadas av vattnet. Man kan säkert försöka lägga något mjukt på marken utifall att. Om trycket i en vanlig trädgårdsslang räcker för att fågeln skall ramla ner vet jag inte, men den kommer säkert försöka flyga därifrån och med blöta fjädrar inbillar jag mig att den landar på backen.
Kakaduan
Piggeplopp
20-09-2006, 14:13
Hejsan! Mitt stora problem i livet är att jag är otroligt blödig. Jag skulle aldrig klara av vattenslangen även om jag vet att det är för att rädda livet på den. Jag klarar ju inte ens av att döda en mördarsnigel fastän den precis ätit upp alla mina nyplanterade grönsaker. Jag får försöka hitta någon stadig typ som kan hålla i slangen...opps det lät lite väl snuskigt...men min förhoppning är att någon ska svara på annonsen i Sydsvenskan. Tack för tipset att gå in på Riksförbundets hemsida. Det har jag gjort och satt in en annons samt mailat sekreteraren på sidan.
Hoppsa vi får napp!
/Pia
Kakaduan
20-09-2006, 14:50
Ta också en titt på www.papegoja.nu - har för mig att där finns en sida med efterlysningar!
Kakaduan
PS Om du är blödig - tänk vad som händer om du inte gör det. Lite vatten är nog "snällare" än att låta bli. Hoppas att du lyckas!
Be en granne eller kompis om hjälp med vattenslangen. Det är aldrig fel att erkänna att man är blödig - du räddar ju en levande varelse.
Ophelia
20-09-2006, 16:42
Vilken söt liten fågel. Ser riktigt fullif..n på bilden
Mia, zon 3
21-09-2006, 07:19
Ojoj... tycker vattentipset lät väl tufft....? Dessutom tror jag det kan vara svårt att få det att funka på en Alexanderparakit. En kakadua (jag misstänker att det är en sådan du har, Kakaduan?) har en mycket "fluffigare" fjäderdräkt, och en "klumpigare" kroppskonstruktur, så där kan det kanske funka. Men en Alexanderparakit är en j-vel på att flyga, blöt eller inte! Särskilt om den levt fritt så länge att den tränat upp både flygmuskulatur och teknik. Min gissning är att det blir riktigt svårt att fånga den genom någon form av jakt. Skulle hellre föreslå att ni riggar en bur med "släpp-bar" lucka uppe i trädet, som ni betar med mumsiga saker. De är nyfikna som bara den, lägger ni in godsaker som apelsiner, tomater, jordnötter osv, så tror jag att ni kan få den att gå in. Men kolla med Fågelhobby - de kan tipsa om vilka erfarna personer det finns i närheten, och säkert om någon som vill ta hand om den efteråt. De är värda omkring 1500:- (i butik), så det är ingen jättedyr goja. Men för en uppfödare kan det vara kul med lite nytt blod gratis, kanske.
Kakaduan
21-09-2006, 15:51
Nej, det där med vattnet gäller inte bara kakaduor... Det fungerar på alla. Även om kakaduorna är fluffiga så har de väldigt få fjädrar och lite dun och det är inte tyngden så mycket som trycket som skall få ner fågeln. Den ska tappa greppet och få en liten "knuff" av vattnet - tappa fotfästet lite och komma ner. Skulle tro att brandkåren kanske kan ge tips om hur man bäst gör?!
Att fånga den med bur blir nog svårt, speciellt om den suttit i bur tidigare och vet vad det är för något. Själv tror jag att de som kommer att skutta först in i buren (eftersom de är smartast, nyfiknast och kaxigast) är skatorna. Kan tillägga att jag också har haft en alexanderparakit för länge sedan.
Kakaduan
vickeva
22-09-2006, 07:25
Vore det inte ganska smart att höra av sig till någon lokaltidning eller till lokalradion, så är det kanske lättare att få reda på vems det är?
Mia, zon 3
22-09-2006, 08:39
CITAT (vickeva @ 22-09-2006, 08:25) Vore det inte ganska smart att höra av sig till någon lokaltidning eller till lokalradion, så är det kanske lättare att få reda på vems det är? Jag är ganska säker på att det är en ungfågel som smitit från en uppfödare, och då är nog chanserna rätt små att den är saknad. Alexanderparakiter är som sagt inte särskilt dyra, och de är lätta att föda upp. Och dessutom svårfångade om de kommit ut. Så det är nog inte många uppfödare som lägger krut på att leta efter en utflugen sådan.
Hur går det med pippin - väntar med spänning på upplösningen.
Sadetta
02-10-2006, 23:24
Hur gick det med gojan????
CITAT (Mia @ zon 3,21-09-2006, 08:19) De är värda omkring 1500:- (i butik), så det är ingen jättedyr goja. Men för en uppfödare kan det vara kul med lite nytt blod gratis, kanske. Skulle aldrig köpa en fågel för 1500:- Men hoppas såklart att det här äventyret slutar lyckligt.
Piggeplopp
09-10-2006, 12:31
Hejsan! Beatrice är kvar och får mat daligen i form av Hirs-stång och solrosfrön. Den har inte blivit tamare. Den verkar flyga runt i ett större område nu. Flera grannar från andra gator har sett den. Men den är fortfarande ofta i vår trädgård ändå. Nu har den börjat med ett konstigt beteende. Den flyger ner på gräsmattan och river upp stora hål med klorna, ca. 20 cm i diameter. Så förutom att vi inte har äpple kvar så har vi snart ingen gräsmatta heller.... Med det går ju att ordna. Det stora problemet är nog ändå alla solrosor som börjar växa i gräsmattan, hmmm
Jag har pratat med en granne som jobbar på en lokaltidning. Han ska hjälpa till med en annons. Nu hoppas vi att någon blir intresserad och kan hjälpa till med "infångningen".
Vi förökte fånga den med en håv igen i lördags, mina föräldrar hjälpte till. Men det gick inte. Så fort man kommer för nära sticker den högre upp i trädet.
/Pia
Detta börjar ju bli komiskt. Jag blöder för gojan som inte fårkomma hem till sitt. Men jag ser scener framför mig hur ni fäktar med håven och gojan bara seglar vidare. Håll oss underrättade. Vi är många som vill veta hur det går.
Eva i Skåne
09-10-2006, 17:22
Ja, detta har ju blivit en följetong Går det inte att komma så nära när den sitter på gräset, att ni kan kasta ett nät över den?
Ophelia
09-10-2006, 17:53
Stackars goja, snart blir det ju kallt och den kanske fryser om näbben
som sagt...försök att fånga den när det är mörkt
Ett nät - typ fisknät att kasta när den är på marken kanske
Mia, zon 3
10-10-2006, 07:23
CITAT (Berith @ 03-10-2006, 15:35) Skulle aldrig köpa en fågel för 1500:-  Och då är de ändå ganska billiga för en goja i den storleken....  Vill man ha en kakadua, jako eller ara får man hosta upp en rejäl slant. Allra dyrast blir det om man vill ha ett bevisat produktivt par av en sällsynt sort (t.ex. hyacint-ara). Förutom att man måste se till att allt går rätt till enligt Cites osv.... Jaja, utvikning från ämnet.... Men ska ni försöka fånga gojan "manuellt", alltså så att ni behöver ta i den med händerna, vill jag absolut rekommendera handskar av den grövsta sorten. Kanske svetshandskar eller liknande - vanliga snickarhandskar är alldeles för klena. En tam alexander kan bitas något enormt om den får tag, och då kan jag tänka mig att en vild är ännu värre. Vi brukade fånga våra med badlakan när vi skulle klippa klorna på dem, och då fick man passa fingrarna... När honan var nyköpt (och alltså inte fullvuxen=fullstark) bet hon mig i fingret så det blev en spricka i benet...
CITAT (Mia @ zon 3,10-10-2006, 08:23) CITAT (Berith @ 03-10-2006, 15:35) Skulle aldrig köpa en fågel för 1500:- ;)
Och då är de ändå ganska billiga för en goja i den storleken....  Vill man ha en kakadua, jako eller ara får man hosta upp en rejäl slant. Allra dyrast blir det om man vill ha ett bevisat produktivt par av en sällsynt sort (t.ex. hyacint-ara). Förutom att man måste se till att allt går rätt till enligt Cites osv.... Jaja, utvikning från ämnet.... Hade ingen aning om att fåglar var så dyra, oavsett sort.  Skulle jag "tappa bort" 1500:- skulle jag iaf inte bara strunta i det.
Piggeplopp
10-10-2006, 10:34
Hejsan igen! Ja, jag förstår att många är bekymrade och undrar hur det går. Men min värsta hispa har lagt sig. Nu är det mest bara irritation som gäller.
Den skriker ju så. Ett gällt, högt, klagande ljud. Jag tror det är när den känner sig hotad av andra fåglar eller bara ensam eller nåt!? Det gör verkligen ont i magen när man hör den.
Småfåglarna, som säkert tror på jultomten vid det här laget, försöker äta det som går av solrosfröna. Men gojan verkar inte bry sig om dom utan tar plats. Jag har inte sett den i konflikt med de stora fåglarna och den verkar helt intakt. Kråkorna flyger över tomten men ger sig inte ner i trädet. Värre är det med skatorna, men de sitter bara där, i samma träd. Min mamma tog ett par bra foto som jag lägger in så fort jag fått dem per mail.
Fiskenät, var får man tag på ett sådant?
Hade tänkt att om det inte går att fånga in den måste vi göra vad vi kan för att den ska överleva vintern. Ska man bygga ett hus och fästa i trädet? Isolera det och så? Tror ni, som vet om fåglar, att detta skulle fungera?
/Pia
CITAT (Piggeplopp @ 10-10-2006, 11:34) Fiskenät, var får man tag på ett sådant? Här till exempel, eller HärTycka till med pippifisket!
Mia, zon 3
10-10-2006, 14:50
CITAT (Piggeplopp @ 10-10-2006, 11:34) Den skriker ju så. Ett gällt, högt, klagande ljud. Jag tror det är när den känner sig hotad av andra fåglar eller bara ensam eller nåt!?
Hade tänkt att om det inte går att fånga in den måste vi göra vad vi kan för att den ska överleva vintern. Ska man bygga ett hus och fästa i trädet? Isolera det och så? Tror ni, som vet om fåglar, att detta skulle fungera? Jo, de är röststarka..... Det var ganska skönt att slippa ha sådana inomhus, när vi väl skänkte bort dem.... Jag upplevde inte att de skrek när de blev skrämda, då "stelnar" de först, och blir väldigt långsmala. Blir det värre försöker de fly, och då kan det komma ett enstaka flyktskrik. Sitter den och tokvrålar för sig själv är den nog mest ensam. Jag har ingen aning om ifall den skulle "flyta in" i en holk... Tror inte det... Förmodligen skulle den bara gnaga sönder den (ni har säkert märkt att de har ett rejält gnagbehov?). Rekommenderar fortfarande kontakt med Fågelhobby, där finns erfarna människor. Kanske kan du få låna en annan alexander i bur, och locka din vilding med den?
Inga från Närke
10-10-2006, 18:49
Kan du inte försöka med ett sådant där bärnät man köper och sätter över bären på våren det finns nog i någon affär. Jag tycker nog att bör försöka att fort nu och få tag i den för det börjar bli kallt och det är ingen fågel som kan övervintra trots att du matar den. Be någon med lång stege att klättra upp och kasta ner bärnätet över det stället där den sitter och sedan försöka från alla håll och fånga den, nog har du 3-4 kompisar som kunde hjälpa till och låna ihop stegar eller kolla med någon affär om du får låna stegar. Går nog om du berättar vad du skall ha det till.
Lycka till.
Piggeplopp
11-10-2006, 14:55
OK! Äntligen en ljusning och tack för alla tips. Nu visar det sig att min mamma har en kollega som har massor av fåglar. Hon blev eld och lågor och verkar vara med på en räddningsaktion. Hon ska komma hem och reka läget och så jag ska berätta om era tips. Nu ska den in helt enkelt. Har lagt upp en ny bild i mitt fotoalbum.
/Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|