|
malin72
11-10-2006, 16:23
fin fin bild  hoppas att det går bra nu då
Vi inväntar vidare besked. Om inte det går - vore inte Brandförsvaret en utväg. De brukar ju ta ner katter.
Mia, zon 3
13-10-2006, 07:00
Ja, nu blir vi nyfikna!  Berätta hur det går! Med den nya bilden ser jag ju att det inte är en alexander, utan en halsbandsparakit precis som du skrivit (alexandern är kraftigare, och har röda områden på vingarna). Fördelen är att halsbandsparakiten inte är fullt så näbbstark, men näbben är lika vass och elak ändå... Hoppas ni lyckas fånga den snart!
anna_rispan
13-10-2006, 15:48
hjälp vad läskigt det lät det där med spricka i benen i fingret!!!!
men de behöver väl det för att klara sig i naturen.
Hur har det gått med vildingen i äppelträdet då??
Bjäbban
18-10-2006, 09:26
Hur har det gått????
Piggeplopp
23-10-2006, 12:11
Hejsan! En expert har nu varit hemma hos oss. Han har hjälpt oss med en fångst-fälla. Det är gallerburen från vår undulatbur som vi har satt upp med en pinne och ett snöre. Han har också bekräftat att det är en Indisk Halsbandsparakit. Vi har lagt mat i fällan och småfåglarna springer in men gojan tittar misstänktsamt på buren. Vi har bestämt oss för att låta den vänja sig och matar den utanför buren också. En dag när vi kom hem satt gojan på buren och skrek. Fällan hade ramlat ner och han lät som om han skrattade åt oss. Det är smarta djur det där. Men vi ger inte upp. Ska testa det igen till helgen och denna gång ska han in!
Experten berättade att denna fågelart utan problem kan klara vintern. De är tydligen vilda i London. Bara den hittar lä och får mat. Detta gör att vi inte känt någon direkt panik med att fånga honom ännu. Det är till råga på allt varmt i Malmö fortfarande!
Vi måste också fixa med zoo-affären så att den kan ta emot honom när vi väl får in honom i fällan. Tydligen måste han sitta i karantän i fall han fått någon smitta när han nu varit fri i 2 månader.
Så, det ser ljust ut, känns jättebra med en så enkel fälla och jag tror den kommer att fungera!
Skriver så fort något händer, det lovar jag!
/Pia
Vi hade en blåpannad Amazon-papegoja för många år sedan. Han var alltid vingklippt och satt därmed ovanpå sin bur på en stor gren. Ofta fick han sitta i körsbärstrådet utomhus också. En dag upptäckte vi att hans vingpennor uppenbarligen vuxit ut mer än vi sett. Han flög sin väg! Vi satte upp lappar överallt. Efter en vecka fick vi svar. Det var imponerande långt ifrån. Tack och lov hade han tydligen tröttnat på friheten, för när vi ställde hans bur på marken flög han nästan direkt ner och satte sig på sin pinne på buren. Mest förvånande i det hela tyckte jag det var att han sk-t blåbär i flera dagar efteråt. Jag trodde knappt att de vågade sig ner på marken.
Mia, zon 3
24-10-2006, 10:05
Det visar hur bra syn de har också, eller hur? Att en tam goja kan se att det är något mumsigt ända nere på backen (trots att det mumsiga är nästan svart) säger en del om synskärpan.... Men det kan ju ha varit andra bär - aronia, hägg och björnbär bland annat ger "blåbärsfärgad utkomst". Tack och lov smet aldrig våra större gojor, men undulater har vi sprungit efter flera gånger....
Inga från Närke
02-11-2006, 17:04
Undrar hur det har gått för gojan i detta oväder som har varit. Hoppas vi får en uppdatering snart.
Piggeplopp hallåååå
Kan vi få dagsläget. Vi är många som tänker på dig och gojan.
Bjäbban
06-11-2006, 17:43
Jag väntar också på att få veta...
CITAT (Bjäbban @ 06-11-2006, 17:43) Jag väntar också på att få veta... Nämen, hej Bjäbban....!
Bjäbban
07-11-2006, 21:09
CITAT (Scrollan @ 07-11-2006, 20:43) CITAT (Bjäbban @ 06-11-2006, 17:43) Jag väntar också på att få veta... Nämen, hej Bjäbban....!  Hej där! Måste ju få veta hur det går för gojan....
anna_rispan
17-11-2006, 13:50
Tror ni att gojan lever??
Mia, zon 3
21-11-2006, 13:22
Jaaaaa, det tror jag!!! Om man bara ska se till väderleken i alla fall, det har ju varit mer än milt nästan hela tiden. Men rovfåglar och annat finns ju i alla fall.... Hmmm... känner mig inte lika tvärsäker längre...? Väntar med spänning på fortsättning!
Maggan H
24-11-2006, 19:09
Snälla berätta hur läget ser ut, jag följer oxå detta med spänning!
malin72
25-11-2006, 00:06
ja tyvärr så får man lite dåliga vibbar nu, det känns som att det gått fel
Jag är mer optimistisk, jag tror att den flaxar omkring i träden som vanligt och passar sig noga för att bli infångad. Det har väl inte varit någon nämnvärd kyla nere i Malmö ännu denna vinter, så jag tror inte att den fryser.
Piggeplopp, snäääällla! Rapport! Mulle
Alexander-VG-zon3
28-11-2006, 17:20
CITAT (mulle @ 28-11-2006, 15:53) Piggeplopp, snäääällla! Rapport! Mulle säger samma jag vill veta hur dte går
Achatina
30-11-2006, 14:04
Who knows uppfödaren kanske fångade in den igen x)
fruberglund
30-11-2006, 14:23
Det här har jag ju missat helt! Nu blir jag också nyfiken på hur det gått med den fina gojan Än så länge är det ju milt här söderöver och i Malmö borde det vara ännu bättre så än är det nog ingen fara vädermässigt men ju längre den är fri desto vildare blir den väl (om den nu varit tam innan)?
Airamya
11-12-2006, 08:18
Är det ingen som fått något besked om gojjan? Jag undrar så hur det gått.
Yin o Yang
20-12-2006, 08:14
Läste just hela tråden  och man vill ju väldigt gärna få veta hur det går med gojan
Undra också, så jag PMade och frågade. Får se om vi får något svar.
Det finns en liten uppdatering längre ner på den här sidan " Pappegoja i Äppleträdet - uppdatering"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|