Sidor: 1, 2
Hannele
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 16:21)
Struntprat, mitt BMI är 29,7 -på gränsen till fet alltså- enligt den här kalylatorn och jag har 110 genom 80 i blodtryck, 54 i vilopuls och bra till utmärkta värden (hB, kolesterol etc) så BMI säger absolut ingenting om man inte sätter det i relation till något.

Grattis, så bra har inte alla det - utan ofta högt blodtryck och annat.
Det går att sänka med hjälp av motion och lite viktnedgång - istället för tabletter.
Bettson
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 20:07)
Struntprat, mitt BMI är 29,7 -på gränsen till fet alltså- enligt den här kalylatorn och jag har 110 genom 80 i blodtryck, 54 i vilopuls och bra till utmärkta värden (hB, kolesterol etc) så BMI säger absolut ingenting om man inte sätter det i relation till något.

Det går att sänka med hjälp av motion och lite viktnedgång - istället för tabletter.

Det kan konstateras att det finns en massa saker och värden som är skadliga för hälsan.

Fast alla gäller inte alltid, och alla saker som sägs hänga ihop gör inte det.

Jag har BMI över 30. Högt blodtryck osv. Men kolesterolvärderna och alla andra värden är hur fina som helst.

Jag medecinerar idag för högt blodtryck, men ett av mina mål är att jag skall gå ner i vikt så mycket att jag inte behöver blodtrycksmedecinen mer.
För i längden så skadar de njurarna.

Bara längtar till att få slippa ta den där lilla vita tabletten varje morgon. wub.gif
LadyG
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 21:07)

Det finns gott om smala personer som har högt blodtryck, höga blodfetter och så vidare, det har fortfarande inte med BMI att göra. En smal person kan ha hög andel fett på kroppen (och därmed ligga risigt till för hjärtat osv) och fortfarande ha lågt BMI.

BMI säger ingenting utom just att du väger mycket för din längd men inte vad som väger och det säger absolut ingenting om hälsotillståndet.
Hannele
CITAT (Bettson @ 08-09-2006, 20:18)
Jag har BMI över 30. Högt blodtryck osv. Men kolesterolvärderna och alla andra värden är hur fina som helst.

Ja, och blodtrycket kan du sänka med viktnedgång och motion.
Högt blodtryck är inget att leka med, belastar kroppen rejält.
Gossen Ruda
Blev nyfiken och kollade mina egna värden. 24,9 i BMI och 25 % kroppsfett, på gränsen. laugh.gif

Men det är svårt att göra nånting åt saken eftersom min mag/tarm-åkomma kräver att jag äter med högst 4 timmars mellanrum och ett högerknä som protesterar efter 3 minuters cykling eller 10 minuters gång. Men jag jobbar på det, det har varit lite värre.
marskattan
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 20:07)

Mina testresultat är oxå kanon (gick igenom dom idag på sjukhuset), är 30 år, blodtryck 120/75, Hb utmärkt, alla fettvärdena kanon, kolesterol (både ont och gott) var utmärkt samt alla andra tester läkaren pratade om.
Men om man kollar BMI så ligger jag risigt till, har nämligen 49...

Men ni behöver inte säga till mig att jag ska gå ner i vikt, det vet jag själv. Om inte annat så fick jag det så fint förklarat av docenten på överviktsenheten där jag går:
"du bör nog röra dig mer och äta mindre"
Visst är dom kloka dom där docenterna, det där var ju inget jag inte kunde listat ut själv wub.gif
LadyG
CITAT (marskattan @ 08-09-2006, 23:20)
Visst är dom kloka dom där docenterna, det där var ju inget jag inte kunde listat ut själv wub.gif

laugh.gif

Man måste m a o vara docent för att begripa somliga saker, det hade jag ingen aning om smile.gif

Var det inte Hjalmar Branting som sa att somliga saker måste man vara expert för att inte begripa? smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 21:21)

Det finns gott om smala personer som har högt blodtryck, höga blodfetter och så vidare, det har fortfarande inte med BMI att göra. En smal person kan ha hög andel fett på kroppen (och därmed ligga risigt till för hjärtat osv) och fortfarande ha lågt BMI.

BMI säger ingenting utom just att du väger mycket för din längd men inte vad som väger och det säger absolut ingenting om hälsotillståndet.

Men LadyG, du är ju ett muskelberg, och berg väger! rolleyes.gif Muskler är tyngre än fett, och där spricker BMI-teorin. Dom flesta muskelbyggare har katastrofala BMI trots bristen på fett på kroppen!

Hälsar Stina som om 2 timmar går till attack mot luredrejarna! tongue.gif
Farbror Blå
CITAT
Var det inte Hjalmar Branting som sa att somliga saker måste man vara expert för att inte begripa?

fyndigt rolleyes.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (stina @ 09-09-2006, 10:20)
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 21:21)

Men LadyG, du är ju ett muskelberg, och berg väger! rolleyes.gif Muskler är tyngre än fett, och där spricker BMI-teorin. Dom flesta muskelbyggare har katastrofala BMI trots bristen på fett på kroppen!

Hälsar Stina som om 2 timmar går till attack mot luredrejarna! tongue.gif

De flesta som tränar hamnar utanför BMI-kalkylerna, mer eller mindre, och att använda BMI som måttstock för hur hjärtat mår är fånigt. I så fall skulle jag och flera jag känner som har låg andel kroppsfett ligga pyrt till kan jag säga tongue.gif

Buss på dem nu bara, ge dem vad de tål! smile.gif
stina
Hmmm, himla elände. Jag fick ingen att ge mig på! Jag hade 23%, dvs fullständigt normalt kroppsfett, och han som mätte sa att troligen har du lägre ändå om jag ser på din kropp. Om du drack lite igår så slår det slint i maskineriet och det gjorde jag. Kan inte komma på att jag drack någonting annat än 1 glas vin på kvällen faktiskt. ohmy.gif

Och jag som hade laddat.....
askar
Lägger in länken till BMI här också.

Kanske lite mer rättvis än många andra. smile.gif
ester
OJ vad många svar! smile.gif
Jag fortsätter att försöka äta riktigt. När man jobbar mycket så ÄR det svårt. Man vill ju heller inte sitta alldeles ensam med sin medtagna lilla låda medan alla andra är ute och äter.
Vad jag ska göra för att träna upp mig bättre vet jag ännu inte. Jag har bara inte tid och lust med gym. Då måste jag stressa så och träna sent för att få "avlösning" med barnpassningen och så missar jag tid med familjen.
Ska kolla hemmaträningsgrejer. Gummiband känns lite...jag vet inte. Att sitta där i vardagsrummet och tänja och dra i gummiband. Jag gillar att vara utomhus. Jag saknar mina promenader och min hästträning. Nuförtiden går jag 200 meter med barn och valp och det tar en timme!!! Det är ju inte så raskt i allafall blink.gif

Även om jag vägde nästan 70 kg förut så var de flesta kilona musklar och inte fett. Jag behöver dels "äta bort" ett par kilon för att få fart på det hela och dels komma på ett bra sätt att kunna röra på mig regelbundet. Även trädgårdsarbetet blir ju ofta avbrutet med matning, middagssömn, blöjbyte, uttråkad bebis........
Och mamma-barn-gymnastik finns bara för bebisar som ännu inte kan krypa.

Men nåt borde jag väl kunna träna hemma? I vardagsrummet när Lillan sover middag? Vad finns det för utbud förutom gummibanden? Och förutom cykel, för sån kan jag inte använda om jag inte vill gå på kryckor i ett par dagar efteråt. sad.gif
Nåt som ger lite muskler och/eller bränner fett.
Jag behöver bli av med 5 kg till! Jag har tröttnat på min simring!!!
stina
Kan du inte köpa en tränings-dvd och köra ett eget pass hemma framför tv´n. Finns ju för alla former av träning...

/Stina
Hannele
CITAT (ester @ 09-09-2006, 21:19)
Men nåt borde jag väl kunna träna hemma? I vardagsrummet när Lillan sover middag?

Låt lillan sova i barnvagnen och ta långa promenader med henne.
ester
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 09:56)
CITAT (ester @ 09-09-2006, 21:19)
Men nåt borde jag väl kunna träna hemma? I vardagsrummet när Lillan sover middag?

Låt lillan sova i barnvagnen och ta långa promenader med henne.

Lillan är snart två år. Det är bara med våld som man får ner henne i sulkyn och sova där skulle hon aldrig göra. Det är ju bara bebisar som åker vagn. Stora barn går själva och hon tycker att hon är stor!

Fast jag har hört att barn efter ett tag blir lite lata så har jag tur kanske hon snart vill åka igen. wink.gif När hon var liten så fick hon åka vagn långt och flera gånger om dagen - med hundarna på släp efter vagnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon