|
CITAT (stina @ 13-09-2006, 15:34) Jag har bara ätit kroppkakor på kokt potatis. Ni som smakat både på rå och kokt potatis, vilket är godast? Rå potatis absolut!!!! Om man kramat ur allt vatten ordentligt så dom blir så där riktigt fluffiga!!! Snålvattnet rinner!!!! Fast det finns ju dom där små på kokt potatis...fullproppade med knaperstekt bacon och lök...som serverades stekta på smörgåsbordet när jag var barn..dom var inte heller fel!!!
Håller med cosmos till 100% ... det ska enbart vara rå potatis och inget mjöl i smeten. Dom blir gråa i fägen, dom på kokt potatis+mjöl blir mycket vitare ... och degigare på nåt sätt. Fast dom är goda dom också.
Traditionella fyllningar i kroppkakor i Blekinge skärgård är ål eller fiskmås ... har inte provat varken eller ... däremot gör jag fyllning av svamp, lök och kryddpeppar eftersom jag inte äter fläsk.
Det pågår en sekelslång strid om vilka som är de rätta tillbehören, lingonsylt, skirat smör, grädde, vitsås, tärnat knaperstekt sidfläsk osv osv .... en ibland mycket bitter kamp om man får tro böcker om mathistoria och egna diskussioner med folk från t.ex. Småland.
Blir det mot förmodan några över efter middagen så steker man dem i tunna skivor i smör till kvällsmat.
Hannele
13-09-2006, 17:57
CITAT (Margith @ 13-09-2006, 16:16) Ja ädelost på pepparkakor och glögg till, det är mumsigt!
CITAT (Gurkan @ 13-09-2006, 18:42) Blir det mot förmodan några över efter middagen så steker man dem i tunna skivor i smör till kvällsmat. Uppstekta kroppkakor till kvällsmat..hade glömt hur gott det var!!
CITAT (Margith @ 13-09-2006, 17:16) Ja ädelost på pepparkakor och glögg till, det är mumsigt! Ja, det är ju inte konstigt, imho. de olika smakerna passar ju ihop jättebra, de "harmoniserar" som Carl-Jan skulle sagt
Fick syn på en jättegammal tråd och har nu läst igenom den. Jag kan nog tänka mig att äta det mesta men jag tror att jag är glad om jag slipper en del av all denna "konstiga mat" som tipsas om här ovan, eller kombinationerna iaf som t.ex. kanelbulle med majonnäs Känner en som gillar bulle med kaviar på, vet inte vilket som kan vara bäst Något som jag måste köpa snart är svintunga som jag åt i julas och gillade skarpt. Säkert jättekonstig mat enligt många, men jag ska prova med potatismos och kokt tunga till middag en dag framöver. Som tur är har jag en gubbe som är glad i det mesta....... i matväg kanske är bäst att tillägga
Sniglar i vitlöksmör grattinerade !Moul Marine (blåmusslor i vitt vin) ja jag är nog inte rädd för det som är främmande,har ätit grodlår grässhoppor också !Grisfötter inkokta) är supergott men det är väl ingen som äter det nu för tiden ?
Huggorm
21-01-2010, 00:27
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 00:24)  Grisfötter inkokta) är supergott men det är väl ingen som äter det nu för tiden ? En bekant som jobbar som slaktare brukar äta grisfötter till jul. Jag har fått för mig att det mest är brosk och senor? Min egendomliga favorit är en enkel brödskiva med smör och ett tunt lager aromat som enda pålägg. Inget som man tar med till lunchen på jobbet om man säger så, då skulle man nog anses ännu konstigare än man redan gör
Stina du är topp !jag hade aldeÄlskar snigklars glömt bort "Torskrom på burk"det är ju skitgott !nu måste jag hitta det och nostalgera  Älskae sniglar grattinerade med vitlöksmör och Moul Mari´ne !blåmusslor i vittvinsås med vitlök
*Stintan*
21-01-2010, 00:33
CITAT (zissi @ 21-01-2010, 00:09)  Fick syn på en jättegammal tråd och har nu läst igenom den. Jag kan nog tänka mig att äta det mesta men jag tror att jag är glad om jag slipper en del av all denna "konstiga mat" som tipsas om här ovan, eller kombinationerna iaf som t.ex. kanelbulle med majonnäs Känner en som gillar bulle med kaviar på, vet inte vilket som kan vara bäst Något som jag måste köpa snart är svintunga som jag åt i julas och gillade skarpt. Säkert jättekonstig mat enligt många, men jag ska prova med potatismos och kokt tunga till middag en dag framöver. Som tur är har jag en gubbe som är glad i det mesta....... i matväg kanske är bäst att tillägga  Åh svintunga är jättegott vill jag minnas med potatismos och så ska det vara Findus små fina ärtor och senap till  Det brukade vi få hemma hos mormor på annadag jul varje år när jag var barn som kontrast till all julmat. Kanelbulle med kaviar tror jag jag överlåter till någon annan
Biggan_
21-01-2010, 00:37
CITAT (zissi @ 21-01-2010, 00:09)  Något som jag måste köpa snart är svintunga som jag åt i julas och gillade skarpt. Usch, hur kan ni äta sådant som andra haft i munnen! Fast å andra sidan så äter ju jag ägg!  CITAT (Motti @ 21-01-2010, 00:27)  Stina du är topp !jag hade aldeÄlskar snigklars glömt bort "Torskrom på burk"det är ju skitgott !nu måste jag hitta det och nostalgera  Älskae sniglar grattinerade med vitlöksmör och Moul Mari´ne !blåmusslor i vittvinsås med vitlök Torskrom på burk tror jag inte finns längre!
Är jag mobbad  jag har skrivit två inlägg inget har gått fram  eller är det det här nya systemet som spökar Ingen vanlig jobbmacka Huggorm  men alla får ha sin favo tycker jag.
Motti: torksrom panerade och stekte min mamma ofta förr. Tyckte det var jättegott minns jag. Vet ej om det finns längre.
Ica borde vara välsorterade !där ska jag kolla i alla fall !hu va sugen jag blev nu
Biggan_
21-01-2010, 00:44
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 00:40)  Är jag mobbad  jag har skrivit två inlägg inget har gått fram  eller är det det här nya systemet som spökar Ingen vanlig jobbmacka Huggorm  men alla får ha sin favo tycker jag. Men två inlägg har ju gått fram!
*Stintan*
21-01-2010, 00:45
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 00:40)  Är jag mobbad  jag har skrivit två inlägg inget har gått fram  eller är det det här nya systemet som spökar Ingen vanlig jobbmacka Huggorm  men alla får ha sin favo tycker jag. Jodå Motti dina inlägg syns allt  Vadå nytt system? Här verkar allt som förr.
Inte är det som förut hos mig i alla fall !här kommer det upp någon slags lista Vad du själv konstigt är det !och jag har undray hela kvällen varför ingen nämt att det är andra bullar nu
Biggan_
21-01-2010, 01:01
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 00:58)  Inte är det som förut hos mig i alla fall !här kommer det upp någon slags lista Vad du själv konstigt är det !och jag har undray hela kvällen varför ingen nämt att det är andra bullar nu  Gå upp till den gröna listen överst och tryck på alternativ och välj standard!
Jädra i min låda  nu blev allt fullständigt normalt !Tack Biggan nu kännere jag mig trygg igen
Biggan_
21-01-2010, 01:09
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 01:06)  Jädra i min låda  nu blev allt fullständigt normalt !Tack Biggan nu kännere jag mig trygg igen   Du har kanske googlat och kommit in på odlaforumet, då brukar det bli så, och det får man själv ändra!
Vet i sjuton vad jag gjort ?vet nog inte alltid det själv  är ingen superdatanörd mest självlärd faktiskt !tur du var här och ledsagade mig  annatrs hade jag väl fått ett bryt  Nu kom Jhon Blund tydligen för nu kan jag inte stava heller
Biggan_
21-01-2010, 01:16
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 01:15)  Vet i sjuton vad jag gjort ?vet nog inte alltid det själv  är ingen superdatanörd mest självlärd faktiskt !tur du var här och ledsagade mig  annatrs hade jag väl fått ett bryt Nu kom Jhon Blund tydligen för nu kan jag inte stava heller 
Nu skulle det varit sommar och man skulle suttit i sin uppblåsbara fåtölj och guppat Biggan  och kolat ner sig som sakt "det är mycket nu  Föresten !har någon ätit grodlår ?
Biggan_
21-01-2010, 01:29
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 01:21)  Nu skulle det varit sommar och man skulle suttit i sin uppblåsbara fåtölj och guppat Biggan  och kolat ner sig som sakt "det är mycket nu Föresten !har någon ätit grodlår ? Nej ,inga grodlår för min del! Det verkar segt! Nu skall jag guppa mej i säng och drömma om våren! Natti Motti, vi ses i morrn!
Natti Biggan !Jhon Blund står och väntar här också  fattar inte vart tiden tog vägen och att jag är vaken än.Tack för hjälpen Mvh Motti
Myosotis
21-01-2010, 10:41
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 01:21)  Föresten !har någon ätit grodlår ? Hoppas jag verkligen inte!  Det är väl förbjudet i Sverige förhoppningsvis. På andra håll finns det ju galningar också som äter lärktungor. Jag äter inte mycket överhuvudtaget, tycker att sånt som andra tycker är normalt är konstigt eller äckligt. Det konstigaste jag kan komma på är att jag äter bullar bakade av pizzadeg med senap när andra äter dem med jordgubbsmarmelad, då brukar jag få undrande blickar.
aanderss
21-01-2010, 10:43
gillar haggis. de är fårmage
Jag har ätit grodlår två gånger (i Holland för många år sen). De såg ut som smala kycklingben och smakade ungefär samma. Man får mer mat på kycklingben  Det äckligaste jag stoppat i mig var nog bläckfisk i sitt eget bläck  Fast skall jag vara ärlig så var det nog mest utseendet som var äckligt. Blundade jag så var smaken ok Min favvis är en smörgås med vitt bröd, philadelphiaost och jordgubbssylt. Mums! Det går att byta ut brödet mot Kornmokex som kvällsgodis.
Aqvakul
21-01-2010, 11:15
Jag älskar blodpudding/blodkorv och så vill jag ha lingonsylt till makaronipudding.
skogstroll
21-01-2010, 13:57
limpamacka med ett rejält lager stinkande havarti på
Jag älskar att pröva nya grejer och kan nog säga att jag äter det mesta !bläckfisk är en favorit ,när vi är i Grekland brukar vi testa alla sorter på burk plus att vi äter färsk grillad eller friterad,i dag har jag ätit Pölsa med kokt potatis och lingonsylt det är inte att leka med,blodpudding är gott också grisfötter äter jag gärna lika så sniglar musslor.När jag var barn stekte min mormor havregynsgröt det var jättegott med lite socker och kanel på.Suschi äter jag gärna :)brukar göra själv.Kokt rimmad tunga har vi alltid till jul gärna älgtunga.Rökt Renhjärta är supergott på tunbröd.Det enda jag inte är så sugen på att testa är Fårteckstiklar
Christina i Taxinge~
21-01-2010, 15:40
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2010, 11:15)  ..........och så vill jag ha lingonsylt till makaronipudding. Men det är ju en självklarhet! Det går inte att äta makaronipudding utan lingonsylt! Det konstigaste jag har ätit är rostade gräshoppor......det blev jag bjuden på min möhippa för mer än fyrtio år sedan. Vill aldrig ha det igen
Aqvakul
21-01-2010, 15:41
trippa = komage har jag ätit i Italien - helt OK...
CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 11:41)  Hoppas jag verkligen inte!  Det är väl förbjudet i Sverige förhoppningsvis. På andra håll finns det ju galningar också som äter lärktungor. Jag äter inte mycket överhuvudtaget, tycker att sånt som andra tycker är normalt är konstigt eller äckligt. Det konstigaste jag kan komma på är att jag äter bullar bakade av pizzadeg med senap när andra äter dem med jordgubbsmarmelad, då brukar jag få undrande blickar. Grodlåren man äter kommer från grodfarmer i asien . Grodor borde vara mera energieffektivt att föda upp än t ex lax.
Gräshoppor käkade jag på 60-talet de var rostade men smakade bara olja och var krispiga inget hit !Komage skulle jag gärna pröva likaså Haggisch,när man är utomlands tycker jag man ska kosta på sig och äta deras inhemska rätter det är spännande!Vet att när jag ver i Italien fick jag ett köttspet och till min förfäran sat de grillade småfåglar på det, dom vägrade jag äta.
skogstroll
21-01-2010, 16:06
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 15:47)  Gräshoppor käkade jag på 60-talet de var rostade men smakade bara olja och var krispiga inget hit !Komage skulle jag gärna pröva likaså Haggisch,när man är utomlands tycker jag man ska kosta på sig och äta deras inhemska rätter det är spännande!Vet att när jag ver i Italien fick jag ett köttspet och till min förfäran sat de grillade småfåglar på det, dom vägrade jag äta. Haggis e jättegott inget äckligt alls! Smakar gott och kryddigt och med en skvätt whisky ovanpå blir det ännu godare  plus rotmos!
Myosotis
22-01-2010, 15:04
CITAT (KURT @ 21-01-2010, 15:42)  Grodlåren man äter kommer från grodfarmer i asien . Grodor borde vara mera energieffektivt att föda upp än t ex lax. Jaha, det visste jag inte! Men det var ju sådan uppståndelse för många år sen över att man fortsatte att äta grodlår i Frankrike. När började de med grodfarmer? Vad händer med resten av grodorna?
Hej igen
22-01-2010, 20:36
Mannagrynsgröt med solöga och mycket socker
CITAT (skogstroll @ 21-01-2010, 13:57)  limpamacka med ett rejält lager stinkande havarti på  Mackan kan jag vara utan, men osten! Mmmmm, den är ju bara för god! Okej, den stinker lite, men vad gör det
Aqvakul
22-01-2010, 22:15
CITAT (Gillan @ 22-01-2010, 22:11)  Mackan kan jag vara utan, men osten! Mmmmm, den är ju bara för god! Okej, den stinker lite, men vad gör det  mmm...
Stor bläckfisk fylld med köttfärsröra....mmmmm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|