|
Jag har ett lite konstigt favoritrecept: Panera och stek torskrom. Töm en plastcitron i en djup tallrik och lägg ner torskromsskivorna i citronsaften. Ät med sked.  Har aldrig träffat någon som skulle tänka sig att äta det... Någon mer med någon konstig "matböjelse"?
birgitek
10-09-2006, 18:13
Ischhhh, det låter verkligen riktigt äckligt!!! Just nu kommer jag inte på´något riktigt konstigt, men jag återkommer Birgit Ek
wolkenkrabber
10-09-2006, 18:15
jag tycker att stekt falukort är äckligt... men om jag däremot kokar makaroner lägger jag ner falukorstärningar som får koka med halva tiden  finns säkert mer men det får jag lov att fundera på
Räknas stora mängder keso med diverse nedhackade grönsaker som kommit i min väg som konstig matböjelse, för det kan jag mumsa på när jag är godissugen?
birgitek
10-09-2006, 18:18
CITAT (LadyG @ 10-09-2006, 19:16) Räknas stora mängder keso med diverse nedhackade grönsaker som kommit i min väg som konstig matböjelse, för det kan jag mumsa på när jag är godissugen? Nej, det är inte ett dugg konsigt. Det är gott! Birgit Ek
Ingen som är galen i grisfötter, hjärta, svartsoppa eller kalvbräss?
CITAT (birgitek @ 10-09-2006, 20:18) CITAT (LadyG @ 10-09-2006, 19:16) Räknas stora mängder keso med diverse nedhackade grönsaker som kommit i min väg som konstig matböjelse, för det kan jag mumsa på när jag är godissugen? Nej, det är inte ett dugg konsigt. Det är gott! Birgit Ek I så fall är jag nog dess värre böjelsebefriad... på den fronten iaf
CITAT (stina @ 10-09-2006, 19:18) Ingen som är galen i grisfötter, hjärta, svartsoppa eller kalvbräss? Jag gillar grisfötter helskarpt. Gillar också stekta fläsksvålar (dock utan hår på) . Stekta strömmingsfenor. Är jag konstig, eller???
Ja, Ingis!!!  Välkommen i klubben!
Hannele
10-09-2006, 18:28
CITAT (stina @ 10-09-2006, 19:01) Någon mer med någon konstig "matböjelse"?  Tja, jag gillar och äter allt, menar det också... blodkorv, leverpastej, kalvbräss, sniglar, myror, surströmming, bläckfisk, falukorv.
Leverpastej och falukorv är ju vardagsmat? Hm... sushi är inte konstigt heller. Jag fortsätter att fundera
netaave
10-09-2006, 18:29
Paltbröd, stekt rimmat bogfläsk och tjock vit sås.
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 20:28) CITAT (stina @ 10-09-2006, 19:01) Någon mer med någon konstig "matböjelse"? :P Tja, jag gillar och äter allt, menar det också... blodkorv, leverpastej, kalvbräss, sniglar, myror, surströmming, bläckfisk, falukorv.  Sniglar, myror och kalvbräss! Urk - du får bli hedersmedlem Hannele!
Monarda
10-09-2006, 18:31
Paltbröd är ruskigt gott!
netaave
10-09-2006, 18:39
CITAT (Monarda @ 10-09-2006, 19:31) Paltbröd är ruskigt gott!  Ja och innehåller väldigt mycket järn, alla unga tjejer borde äta det en gång under mens.
Snöflinga
10-09-2006, 18:40
CITAT (stina @ 10-09-2006, 19:01) Jag har ett lite konstigt favoritrecept: Panera och stek torskrom. Töm en plastcitron i en djup tallrik och lägg ner torskromsskivorna i citronsaften. Ät med sked.  Har aldrig träffat någon som skulle tänka sig att äta det... Någon mer med någon konstig "matböjelse"?  Tja, varför inte ... men måste du ha så mycket citronsaft i  Däremot stekta strömmingsfenor Gillar "blöta"... Koka fläskben med kryddor till en kraftig buljong ... lägg i tunnbröd tills de mjuknar .. ät tillsammans med fläskbensköttet och en klick äkta smör ... Dryck: kall mjölk Mums ! Surströmming är så himla gott också, men det är ingen i min krets som äter så jag får avstå Suck
grycken
10-09-2006, 18:46
Äppelskivor med majonnäs. Vitkålsblad med majonnäs. Sniglar i vitlökssmör. Rå fisk (sashimi). Grillad valbiff (får man nog inte tag i numera).
Monarda
10-09-2006, 18:46
Stekt rågmjölsgröt är också gott, det brukade min farmor laga. Det kanske man skulle bjuda familjen på någon dag, bara för att få se reaktionen.
Ophelia
10-09-2006, 18:58
Är inte helt främmande för en del maträtter som tagits upp här. Bläckfisk är finemang, sashimi en riktig läckerhet likaså marinerad oxfilé. Jag tycker keso med nyponsoppa är jättegott. Äter gärna grisfötter. Fläskben är självklart men föredrar det med rotmos. Paltbröd åt jag för första gången som barn i Finland och det är så gott, tycker det blir lite extra med stekt fläsk till. Däremot äter jag mycket lite och sällan köpt pizza, som mest kanske 4 ggr/år likaså köpt hamburgare, totalt kanske max 6 ggr/år
Lejonmatte
10-09-2006, 19:17
Åh, jag älskar torskrom, men har inte lyckats hitta det på flera år! Stina, var köper du torskrom????
Jag äter allt konstigt. Bara jag tänker på surströmming så vattnas det i munnen!
Tittade nyss på en dokumentär på TV4 Fakta, det handlade om konstig mat, såsom lätt grillade (halvråa) fladdermöss... Det visades även ett inslag från Sydkorea, där finns det restauranger som serverar levande bläckfisk Själv föredrar jag mer normala matvanor, minns barndomens paltbröd med fläsk, mmmmums, har dock inte ätit det som vuxen. Minns också att jag tyckte om klimpsoppa... Tycker som Snöflinga att blöta är gott, gillar även "smola"/ "bryta", eller som det egentligen heter: Smolanedi (smulat tunnbröd i mjölk med en klick lingonsylt på och en rå några cm tjock falukorvsskiva till).
Inga från Närke
10-09-2006, 19:39
CITAT (stina @ 10-09-2006, 19:18) Ingen som är galen i grisfötter, hjärta, svartsoppa eller kalvbräss? Hjärta tycker jag om även tunga har alltid det på julbordet. Kokar det samtidigt tillsammans med julskinkan.
Inga från Närke
10-09-2006, 19:43
CITAT (Lejonmatte @ 10-09-2006, 20:17) Åh, jag älskar torskrom, men har inte lyckats hitta det på flera år! Stina, var köper du torskrom????
Jag äter allt konstigt. Bara jag tänker på surströmming så vattnas det i munnen! Älskar och älskar men jag tycker torskrom är gott att lägga på smörgåsen som pålägg men jag har heller inte hittat det. Fanns ju tidigare på burk.
birgitek
10-09-2006, 20:30
Napoleonbakelse med öl att dricka till! Det är inte jag som gillar det utan en kompis, men jag tycker att det är riktigt konstigt. Birgit Ek
myskmadra
10-09-2006, 20:37
CITAT (Inga från Närke @ 10-09-2006, 20:43) CITAT (Lejonmatte @ 10-09-2006, 20:17) Åh, jag älskar torskrom, men har inte lyckats hitta det på flera år! Stina, var köper du torskrom????
Jag äter allt konstigt. Bara jag tänker på surströmming så vattnas det i munnen! Älskar och älskar men jag tycker torskrom är gott att lägga på smörgåsen som pålägg men jag har heller inte hittat det. Fanns ju tidigare på burk. Finns tydligen på "Nettobutikerna" enligt min danske kompis. Iallafall i Stockholm!
myskmadra
10-09-2006, 20:39
Själv gillar jag till exempel potatisgröt med stekt fläsk och lingonsylt. Och att lägga allt möjligt på mina mackor. Allt från potatismos till överbliven sallad. Jag får ofta kommentarer om det av mer "konservativa"!
Hannele
10-09-2006, 20:41
CITAT (birgitek @ 10-09-2006, 21:30) Napoleonbakelse med öl att dricka till! Det är inte jag som gillar det utan en kompis, men jag tycker att det är riktigt konstigt. Kladdkaka med Carnegie porter är ju en riktig svensk klassiker.  Porter och mämmi också fint ihop.
CITAT (myskmadra @ 10-09-2006, 21:39) Själv gillar jag till exempel potatisgröt med stekt fläsk och lingonsylt. Om du med potatisgröt menar typ potatismos så är vi minst två om den s(m)aken!
Hannele
10-09-2006, 20:50
CITAT (stina @ 10-09-2006, 19:18) Ingen som är galen i grisfötter, hjärta, svartsoppa eller kalvbräss? Hjärta är faktiskt gott, dottern gjorde fin gryta med rotsaker nyss, svartsoppa smakar lite pepparkaka, helt ok, kalvbräss är en riktig delikatess med färska kantareller, mums!
Min kompis ex gillade blodpudding. Vad är det för konstigt med det tänker ni nu, det gör väl många. MEN han skulle ha den KOKT!!!!
Kiiseli = bryt knäckebröd i varm mjölk, sockra... mumsigt gott. Klimpvälling.. 3dl vetemjöl, 1 ägg, 2 krm salt, mjölk till lagom konsistens... klickas ner i sjudande mjölk och får sjuda i ca 10 min.
CITAT (askar @ 10-09-2006, 21:51) Klimpvälling.. 3dl vetemjöl, 1 ägg, 2 krm salt, mjölk till lagom konsistens... klickas ner i sjudande mjölk och får sjuda i ca 10 min.  Det där kallade vi för Klimpsoppa hemma hos oss när jag var liten - smarrigt gott tyckte jag då! (Trodde inte att det fanns nån som äter sån "gammal bondmat" än idag...)
CITAT (Betty @ 10-09-2006, 21:59) CITAT (askar @ 10-09-2006, 21:51) Klimpvälling.. 3dl vetemjöl, 1 ägg, 2 krm salt, mjölk till lagom konsistens... klickas ner i sjudande mjölk och får sjuda i ca 10 min. :wub: Det där kallade vi för Klimpsoppa hemma hos oss när jag var liten - smarrigt gott tyckte jag då! (Trodde inte att det fanns nån som äter sån "gammal bondmat" än idag...)  Jag gör det ibland...några veckor sen sist, men imorron blir det till att koka en sats igen Kan känna hur varm jag blir när jag avnjutit rätten och sportbröd med 2 skivor ost på ... det hör till Maken ... han bara skakar på huvet och fattar inte hur jag kan sleva i mig sådant. Inte heller barnen gillade rätten
CITAT (askar @ 10-09-2006, 22:04) CITAT (Betty @ 10-09-2006, 21:59) CITAT (askar @ 10-09-2006, 21:51) Klimpvälling.. 3dl vetemjöl, 1 ägg, 2 krm salt, mjölk till lagom konsistens... klickas ner i sjudande mjölk och får sjuda i ca 10 min.  Det där kallade vi för Klimpsoppa hemma hos oss när jag var liten - smarrigt gott tyckte jag då! (Trodde inte att det fanns nån som äter sån "gammal bondmat" än idag...)  Jag gör det ibland...några veckor sen sist, men imorron blir det till att koka en sats igen Kan känna hur varm jag blir när jag avnjutit rätten och sportbröd med 2 skivor ost på ... det hör till Maken ... han bara skakar på huvet och fattar inte hur jag kan sleva i mig sådant. Inte heller barnen gillade rätten  Om jag hade bott på närmare håll så hade du fått oväntat besök lagom till maten i morron...
CITAT (Betty @ 10-09-2006, 22:05) CITAT (askar @ 10-09-2006, 22:04) CITAT (Betty @ 10-09-2006, 21:59) CITAT (askar @ 10-09-2006, 21:51) Klimpvälling.. 3dl vetemjöl, 1 ägg, 2 krm salt, mjölk till lagom konsistens... klickas ner i sjudande mjölk och får sjuda i ca 10 min.  Det där kallade vi för Klimpsoppa hemma hos oss när jag var liten - smarrigt gott tyckte jag då! (Trodde inte att det fanns nån som äter sån "gammal bondmat" än idag...)  Jag gör det ibland...några veckor sen sist, men imorron blir det till att koka en sats igen Kan känna hur varm jag blir när jag avnjutit rätten och sportbröd med 2 skivor ost på ... det hör till Maken ... han bara skakar på huvet och fattar inte hur jag kan sleva i mig sådant. Inte heller barnen gillade rätten  Om jag hade bott på närmare håll så hade du fått oväntat besök lagom till maten i morron...  Ta bussen vetja Du är så välkommen
CITAT (askar @ 10-09-2006, 22:25) CITAT (Betty @ 10-09-2006, 22:05) CITAT (askar @ 10-09-2006, 22:04) CITAT (Betty @ 10-09-2006, 21:59) CITAT (askar @ 10-09-2006, 21:51) Klimpvälling.. 3dl vetemjöl, 1 ägg, 2 krm salt, mjölk till lagom konsistens... klickas ner i sjudande mjölk och får sjuda i ca 10 min.  Det där kallade vi för Klimpsoppa hemma hos oss när jag var liten - smarrigt gott tyckte jag då! (Trodde inte att det fanns nån som äter sån "gammal bondmat" än idag...)  Jag gör det ibland...några veckor sen sist, men imorron blir det till att koka en sats igen Kan känna hur varm jag blir när jag avnjutit rätten och sportbröd med 2 skivor ost på ... det hör till Maken ... han bara skakar på huvet och fattar inte hur jag kan sleva i mig sådant. Inte heller barnen gillade rätten  Om jag hade bott på närmare håll så hade du fått oväntat besök lagom till maten i morron...  Ta bussen vetja Du är så välkommen 
Mosad kanelbulle i ett glas mjölk!
CITAT (CarMa @ 10-09-2006, 23:04) Mosad kanelbulle i ett glas mjölk!  Påminner om nåt som jag och mina syskon gillade som barn, vi mosad en skiva av vetelängd i ett glas mjölk och åt det med tesked. Av nån outgrundlig anledning så kallade vi det för "kåkelimojj"
Köttgryta med chokladsås. Dock är såsen gjord på mörkaste chokladen så att den inte blir så söt. Har ätit detta några gånger och tycker det är okej.
Knäckebröd med med rödbetor, salt och peppar. Mums. Tyckte jag i alla fall för en evighet sedan Det här med panerad stekt torskrom är ju kanon, citronen låter inte helt fel till, men inte en hel flaska Men priset tar nog en kompis som älskade vispad grädde med med ketchup på För övrigt så smakar jag på allt nytt (trodde jag tills jag läste om levande bläckfisk). Det är spännande och intressant med mat man aldrig smakat förr. Fast vid levande djur gå nog gränsen
CITAT (Lejonmatte @ 10-09-2006, 21:17) Åh, jag älskar torskrom, men har inte lyckats hitta det på flera år! Stina, var köper du torskrom????
Jag äter allt konstigt. Bara jag tänker på surströmming så vattnas det i munnen! Det var ett tag sedan jag åt det, ska försöka komma ihåg i vilken butik jag köpte det - återkommer!
CITAT (Evgeni @ 11-09-2006, 07:53) Men priset tar nog en kompis som älskade vispad grädde med med ketchup på  Fast..så konstigt är det nog inte. Vispad grädde med chilisås är grundstommen i Flygande Jakob.
Mjölk & apelsinjuice. Fifty-fifty. Bryr mig inte att det grynar sig.
kristerh
11-09-2006, 11:43
klappgröt är smaskens, tror det heter så iaf
CITAT (Castea @ 11-09-2006, 13:12) Mjölk & apelsinjuice. Fifty-fifty. Bryr mig inte att det grynar sig. Ischanemej - grynar sig!
Hannele
11-09-2006, 12:42
CITAT (Evgeni @ 11-09-2006, 07:53) Knäckebröd med med rödbetor, salt och peppar. Mums. Vad är det för konstigt med det?
CITAT (stina @ 11-09-2006, 13:18) CITAT (Castea @ 11-09-2006, 13:12) Mjölk & apelsinjuice. Fifty-fifty. Bryr mig inte att det grynar sig. Ischanemej - grynar sig!  Om man tar apelsinjuice med mycket fruktkött i så märks det inte så mycket.
CITAT (Castea @ 11-09-2006, 14:47) CITAT (stina @ 11-09-2006, 13:18) CITAT (Castea @ 11-09-2006, 13:12) Mjölk & apelsinjuice. Fifty-fifty. Bryr mig inte att det grynar sig. Ischanemej - grynar sig!  Om man tar apelsinjuice med mycket fruktkött i så märks det inte så mycket.  Ett grynflock i munnen och jag skulle.... Ja, ska inte gå in på vad som skulle hända!
netaave
11-09-2006, 13:32
Vet någon vad "Blöta" är? Min kompis pratade om det, nåt med tunnbröd som hon bryter i en kopp med smör och nåt mer. Rödlök hade hon också tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|