|
Är det ingen mer än jag som har problem med TV-bilden när en moppe kör förbi utanför?
Hannele
04-05-2006, 14:50
CITAT (Ewa L @ 04-05-2006, 15:33) Är det ingen mer än jag som har problem med TV-bilden när en moppe kör förbi utanför?  En elvisp i köket kan förstöra bilden på TV:n.. Det behövs inte mycket.
Jag är nog lite knäpp, men jag GILLAR ljudet från mina grannar på landet. Ljudet av hamrande, gräsklippare, skratt etc.  Fast jag är ju en miljöförstörd stadsbo - lever dygnet runt med ljudet av bussar, bilar, en massa människor etc, så grannarnas ljud är bara hemmaljud för mej. Är det för tyst känns det ödsligt tycker jag! Fast jag gillar INTE envetet moppeljud eller musikdunk!!!! /Stina
CITAT (Farbror Blå @ 04-05-2006, 15:08) men, se det såhär! dom knarkar inte, prostituerar sej inte, slår inte in din dörr och snor allt?=)[/b] Nä du farbror Blå .. sånt tror jag inte håller dom inte på med här hos oss heller. Men däremot skulle ungdomarna göra ett försök att spränga ihjäl fisken i en närbelägen sjö förra sommaren. Tydligen inspirerade av nån häftig biofilm Det föreföll uppenbarligen mer effektivt än det gamla hederliga metspöt. Det gick ganska illa med hemmagjorda sprängmedel som dom hade kokat ihop av recept från Internet. http://archive.corren.se/archive/2005/5/31...2=1096984640-9&
Anki på Öland
04-05-2006, 19:57
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48) CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47) Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller?  Det där var nog en av dom dummaste kommentarerna jag sett ifrån dig Hannele - speciellt vid den här tidpunkten när TV och tidningar inte skriver om mycket annat än barn som mördas, misshandlas och utnyttjas av sina föräldrar! Anki
Hannele
04-05-2006, 21:13
CITAT (Anki på Öland @ 04-05-2006, 20:57) Det där var nog en av dom dummaste kommentarerna jag sett ifrån dig Hannele - speciellt vid den här tidpunkten när TV och tidningar inte skriver om mycket annat än barn som mördas, misshandlas och utnyttjas av sina föräldrar! Anki Det där var nog det dummaste jag läst idag! Var har vanlig barnuppfostran och vett med alla dessa extrema fall av misshandel och mord att göra??
*Felix matte*
04-05-2006, 21:36
Som boendes några meter från elljusspår där ungdomar testar sina moppars kraftpaket... är jag ganska van vid oljud.. om inte alla fönster är stängda. Likaså swishar skotrar förbi fönstret i rasande fart under den numera korta säsongen.. Men... skulle oljudet fortgå under säsong då vi sitter ute då skulle jag inte tveka att tipsa polisen.. Någon måtta får det väl vara på hänsynslöshet också från ungdomarnas sida. Att jämföra trimmade moppar med gräsklippare
CITAT (Johanne Hildebrandt @ 04-05-2006,12:00) Nio sexövergrepp på barn anmäls varje dag, lägg till alla fall av barnmisshandel och bilden av det lyckliga folkhemmet skrumpnar ihop. Det värsta är att ingen tar ansvar för ungarna, varken det sociala, rättssystemet, skolan, grannarna eller någon annan vuxen. Alla skyller ifrån sig, det är alltid någon annans ansvarsområde.
Ändå är det många som har sina aningar när något inte står rätt till. Det är lätt att skvallra, men svårt att våga konfrontera eller anmäla. Man vill ju inte stöta sig med någon, det är så besvärligt och föräldrarna verkade ju så trevliga. Denna motbjudande feghet drabbar dem som är svagast och borde skyddas mest. Så sluta skrika efter lynchmobbar, ta istället ansvar för de barn som finns i din närhet. Hedra Bobbys minne genom att våga lägga dig i och våga fråga hur ungarna egentligen mår. Alltför många av dem lever i ett helvete utan att ha någon att be om hjälp. Och det är faktiskt allas vårt ansvar. Hela krönikan.Det är svårt att komma en sårad och arg ungdom in på livet, och ännu svårare att få dem att prata med dig om något viktigt. I synnerhet om det är något som är fel. Det kräver att man är villig att göra en insats och faktiskt anstränga sig. Men vem har sagt att uppfostran är enkelt, och när upphörde barn och ungdomar att vara allas angelägenhet?
Inga från Närke
04-05-2006, 23:08
Vi har också problem med moppar som kör för fort utanför på vår gata. Många barn leker tyvärr på gatan och har alltid gjort det i alla år, typ bandy och fotboll. För gatan är inte mycket trafikerad av bilar så det är relativt lugnt att leka och alla vi som bor här vet om det. Men åter till mopedåkarna. De har då den högsta farten på mopeden och sedan är de 3-5 st och rätt var det är kan ett litet barn dyka upp. En av mina grannar gjorde så här. Gömde sig lite och kastade ut en stor boll mitt framför en av mopedisterna så den fick bromsa in och nästan hamnade i backen. Han som körde blev jätteförb...ad , men ändrade sig när pappan med bollen förklarade att det kunde ha varit ett barn tänk på det. Sedan dess blev det lite lugnare på vår gata, De kör saktare i alla fall. Sedan kan man ju alltid ringa polisen att de kollar upp deras mopeder. Man kanske vet ungefär vilken tid de åker varje dag förbi och det kan man tipsa polisen om. Det har vi också gjort här och de brukar köra runt i vårt område ibland.
Visst kan det hända "saker" när man tar upp ett gammalt inlägg.
CITAT (uno @ 05-05-2006, 03:00) Visst kan det hända "saker" när man tar upp ett gammalt inlägg. Gammalt inlägg, aktuellt problem. Inte mycket har hänt uppebarligen på 3 år
Bettson
05-05-2006, 06:57
CITAT (Ewa L @ 04-05-2006, 15:33) Är det ingen mer än jag som har problem med TV-bilden när en moppe kör förbi utanför?  Yes, för att inte tala om trådlös telefon. Och datan störs. FÖrra året så var grannens unge i mopedåldern. Det innebar att ständigt tjugo grabbar i mopedålderns stod utanför och gasade. Ibland till klockan två på nätterna. OCh nästan hela dagarna i ände så kör de hundra meter fram och tillbaka för att prova trimmet eller också bara nöta. Yngsta sonen missade sitt examensarbete eller vad man nu skulle kalla det i gymnasiet. Han hade fått datorproblem och vi lyckades få över än säkerhetkopia till äldre brodern i hans studenslya. Via ventrilli så skulle de försöka göra det sista. Men det gick inte för allt jädrans körande fram och tillbaka. Själv hade jag jätteproblem att kunna jobba just den perioden också. Det var i sluttampen på deklarationsperioden och man hade önskat sig nåogot bättre. Fast föräldern till ungarna som störde hela dagarna och till väldigt sent på natten hade samma inställning som Hannele, skaffa örinproppar. Jag har min bestämda u´ppfattning om det uttalandet. Det lämpar sig inte i skrift. Precis som om det gjorde det möjligt till att prata i telefonen och andvända datorn. I år har vi åtta EPA-traktorer som står och gasar i stället. Men dom stör i alla fall inte datorbilden och TV. Fast prata i telefon är nästan stört omöjligt när de håller på. Och jag har min arbetsplats hemma och telefonen är ett redskap för mig.
Bettson
05-05-2006, 07:22
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48) CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47) Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller?  Ungarna har säkert egna föräldrar. Men som synes inga föräldrar som lär dom vad som gäller. I så fall så hade väl inte ungarna uppfört sig så här. Jag vet inte riktigt vad du menar med din kommentar. Att det endast är barnens föräldrar som får yttra sig över vad ungarna får göra. Eller om det var avsett att tillrättavisa mig. Hur som helst, trots att jag riskerar att få en moped med förare in i min bilsida i ca 80 km i timmen och att man kan förmoda att mopedisten antingen inte överlever det eller får skador för livet, så anser jag att jag har rätt att påpeka det. Många skulle säkert påpeka att de inte vill ha skador på bilen också. Fast det är inte den jag tänker på i första hand. Det brukar vara samma föräldrar som blundar för ungens mopedtrimmning och fullständigt olagliga körning, som sedan skyller på bilisten när väl ungen skadar sig. Dvs ingens skall säga något till min unge, jag blundar för vad de gör och tror på allt de säger. Men händer det något så är det någon annans fel.
CITAT (Bettson @ 05-05-2006, 08:22) CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48) CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47) Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller?  Ungarna har säkert egna föräldrar. Men som synes inga föräldrar som lär dom vad som gäller. I så fall så hade väl inte ungarna uppfört sig så här. Jag vet inte riktigt vad du menar med din kommentar. Att det endast är barnens föräldrar som får yttra sig över vad ungarna får göra. Eller om det var avsett att tillrättavisa mig. Hur som helst, trots att jag riskerar att få en moped med förare in i min bilsida i ca 80 km i timmen och att man kan förmoda att mopedisten antingen inte överlever det eller får skador för livet, så anser jag att jag har rätt att påpeka det. Många skulle säkert påpeka att de inte vill ha skador på bilen också. Fast det är inte den jag tänker på i första hand. Det brukar vara samma föräldrar som blundar för ungens mopedtrimmning och fullständigt olagliga körning, som sedan skyller på bilisten när väl ungen skadar sig. Dvs ingens skall säga något till min unge, jag blundar för vad de gör och tror på allt de säger. Men händer det något så är det någon annans fel. Jag tycker du har rätt inställning Bettson. Alla barn är allas barn Så var det när vi växte upp. Man vågade inte hitta på allt för mycket skit eftersom alla vuxna var en "auktoritet". Numera så skiter ungarna i sånt och då blir det lättare att hitta på hyss. Ingen förälder kan bevaka sina barn 24/7.
CITAT (Bettson @ 05-05-2006, 08:22) Det brukar vara samma föräldrar som blundar för ungens mopedtrimmning och fullständigt olagliga körning, som sedan skyller på bilisten när väl ungen skadar sig.
Dvs ingens skall säga något till min unge, jag blundar för vad de gör och tror på allt de säger. Men händer det något så är det någon annans fel. Ja, suck vad trött man blir. Och är det inte bilistens fel så är det säkert skolans, lärarnas eller samhällets fel. Aldrig att det kan vara barnen eller föräldrarna själva som brustit nånstans i kedjan. "Andras ungar och mina barn " är ju vida känt. Nåt som jag aldrig har förstått mig på. Enligt mitt sätt att se på den saken så är alla barn allas ansvar. Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?
CITAT (Evgeni @ 05-05-2006, 08:31) Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?
CITAT (AnitaGg @ 05-05-2006, 09:32) CITAT (Evgeni @ 05-05-2006, 08:31) Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?  Ojj.............
Gossen Ruda
05-05-2006, 07:45
CITAT (AnitaGg @ 05-05-2006, 08:32) CITAT (Evgeni @ 05-05-2006, 08:31) Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?  Intressant frågeställning. Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 09:45) CITAT (AnitaGg @ 05-05-2006, 08:32) CITAT (Evgeni @ 05-05-2006, 08:31) Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?  Intressant frågeställning. Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det.  Det här börjar likna humortråden.
Hannele
05-05-2006, 08:13
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 08:45) Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det. :rolleyes: :D Jag tycker att en barnlös grinig gubbe ska låta mina barn vara utanför denna "diskussion"!
Gossen Ruda
05-05-2006, 08:16
CITAT (Hannele @ 05-05-2006, 09:13) CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 08:45) Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det.  Jag tycker att en barnlös grinig gubbe ska låta mina barn vara utanför denna diskussion!  Ojdå, lite ömma tår där tydligen. Bullerplågan i Björlanda har fått sin förklaring.
Hannele
05-05-2006, 08:18
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 09:16) Ojdå, lite ömma tår där tydligen. Ömma tår? Tala för dej själv.
CITAT (Hannele @ 05-05-2006, 09:18) CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 09:16) Ojdå, lite ömma tår där tydligen. Ömma tår? Tala för dej själv. Tänkte faktiskt samma tanke ... fast då med anledning av ordet "grinig"
Hannele
05-05-2006, 08:20
CITAT (Anki på Öland @ 04-05-2006, 20:57) speciellt vid den här tidpunkten när TV och tidningar inte skriver om mycket annat än barn som mördas, misshandlas och utnyttjas av sina föräldrar! Anki Visst, alla karlar är våldtäcksmän och barnlösa gubbar pedofiler... Är detta en "diskussion??
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 08:45) Hämnd kallas det. :rolleyes: :D Javisst handlar det om hämnd  Ljuv sådan. Sa just till maken att det är dags att börja dra på med rockmusiken igen. Grannen har satt ut den g i g a n t i s k a hoppgrunkan på sin gräsmatta så att både deras och närmsta grannskapets alla skrikiga barn skall ha lite kul. Tack och lov har vi kvar dom gamla stora hörlurarna. Det tar bort lite av ljudet. Men det ser lite demonstrativt ut. Bättre med rockmusik på hög ljudnivå. Ungarna och vi har inte samma musiksmak. Subtil hämnd? Mja....
Bettson
05-05-2006, 09:12
OJ då, måste genast gå och köpa lite klassisk musik för grannen gillar rock från 50 -talet. Annars har jag funderat på att montera en grov nål på grannens somrumsfönster och spela hartsfiol för honom när hans ungar står och gasar halvtvå på nätterna.
Annars kan man ju faktiskt bjuda in till gårdsfest och bli bättre vänner med grannarna. Det är lättare att visa hänsyn till dem man tycker om, och vänner kan man inte ha för få. Bjud in ungdomarna också och låt dem ansvara för t ex att korvarna blir grillade, eller något annat viktigt och halvfarligt (så de känner sig duktiga). Det är ett mycket trevligare sätt att försöka främja grannsämjan än att strö spik bakom bilen och gräla  Med lite tur kan det bli tradition till och med, att alla tar med sig sina grillar och saker att grilla till ett knytkalas och ungdomarna sköter matlagandet åt det vuxna
CITAT (LadyG @ 05-05-2006, 13:12) Annars kan man ju faktiskt bjuda in till gårdsfest och bli bättre vänner med grannarna. Det är lättare att visa hänsyn till dem man tycker om, och vänner kan man inte ha för få. Det där är en mycket bra idé. Det är alltid lättare att skälla/klaga på människor som man har på distans än de man träffat i trevlig samvaro. Och det är enklare att ta "problem" direkt om man har en god kontakt. Förmodligen hinner det inte ens bli problem.
Bettson
05-05-2006, 12:07
CITAT (LadyG @ 05-05-2006, 12:12) Annars kan man ju faktiskt bjuda in till gårdsfest och bli bättre vänner med grannarna. Det är lättare att visa hänsyn till dem man tycker om, och vänner kan man inte ha för få. Bjud in ungdomarna också och låt dem ansvara för t ex att korvarna blir grillade, eller något annat viktigt och halvfarligt (så de känner sig duktiga). Det är ett mycket trevligare sätt att försöka främja grannsämjan än att strö spik bakom bilen och gräla  Med lite tur kan det bli tradition till och med, att alla tar med sig sina grillar och saker att grilla till ett knytkalas och ungdomarna sköter matlagandet åt det vuxna  Tror nog inte det hjälper. han var välrdens bästa granne tills han fick en ny sambo. Första sambon var ilsk på allt och alla.Gnällde och klagade på allt. Bland annat ville hon ha ett nytt staket. Det räckte att vi överhuvutaget gick ut i trädgården så ¨störde vi. Och vår trädgårdskötsel vill hon också läga sig i. Ändå hade vi ingen ordning i vår trädgård. OCh vi är inga festprissar precis, vi gör inte så mycket väsen av oss. Men som sagt det räckte att vi fanns till Och så kom nästa sambo med lika mycket ungar som den andra hade innan. Och nu blev de nästan aggresiva för att det inte fanns någott staket mellan tomterna. Gamla gemensamt ägda häcken som fanns hade ju förra sambon mejat ner med sin motorsåg. VI byggde det jädrans staketet och det hade jag en lång tråd om förra sommaren.Läs den så kan du själv bedöma om det går att hålla fred med en sådan granne eller om man ens en gång ska anstränga sig. Nu har jag inte ens en gång tänkt söka bråk med dom för allting blir värre. Men tanken.....................känns som en lite kompensation i alla fall.
Verkar som om det bästa vore att ni fick ha inflytande över hans val av sambo nästa gång Nä, jag tycker nog lite som du. Är det värt energin att ens försöka bli god vän? Själv skulle jag nog hellre avstå. Den sortens människor fungerar oftast så att för varje steg man tar tillbaka, så får dom nytt bränsle och flyttar gränserna en bit till. Sätt stopp!
Tack gode Gud att jag bor på landet och har en bra bit till närmsta granne! (för övrigt en trevlig familj ... )
Bettson
05-05-2006, 16:03
Ja de kära ungdomarna som man skulle fresta med korvgrillning.
Di rare sötnosarna brukar trots att de bara är sexton år ha rätt rejäla spritfester hemma, utan att föräldrarna ingriper. Föräldrarna tycker bara att det är bra att dom är hemma och super, så dom inte ställer till med något.
Fast det beror ju på vad man menar med att ställa till. Vanligtvis så är bortsparkade spjälor i det nya staket samt divers ölburkar och spritflaskor inkastade på vår tomt inget som de kära grannarna räknar som ofog.
Inte heller att kompisarna går in i vår trädgård kastar fimpar som vår galna vovve gärna sätter i sig och att de urinerar i trädgården.
Fast vi skall anteckna registreringsnumret på alla EPA traktorerna nu. Och sätter dom sig och kör på fyllan, då är gränsen nådd.
Jävelskap är en sak, men att åka omkring på fyllan med bilen som ett potensiellt mordvapen är inte acceptabelt i någon ålder.
CITAT (Bettson @ 05-05-2006, 18:03) Ja de kära ungdomarna som man skulle fresta med korvgrillning.
Di rare sötnosarna brukar trots att de bara är sexton år ha rätt rejäla spritfester hemma, utan att föräldrarna ingriper. Föräldrarna tycker bara att det är bra att dom är hemma och super, så dom inte ställer till med något.
Fast det beror ju på vad man menar med att ställa till. Vanligtvis så är bortsparkade spjälor i det nya staket samt divers ölburkar och spritflaskor inkastade på vår tomt inget som de kära grannarna räknar som ofog.
Inte heller att kompisarna går in i vår trädgård kastar fimpar som vår galna vovve gärna sätter i sig och att de urinerar i trädgården.
Fast vi skall anteckna registreringsnumret på alla EPA traktorerna nu. Och sätter dom sig och kör på fyllan, då är gränsen nådd.
Jävelskap är en sak, men att åka omkring på fyllan med bilen som ett potensiellt mordvapen är inte acceptabelt i någon ålder. Om de bjuder minderåriga på sprit förstår jag inte varför du inte anmält dem till socialförvaltningen och krävt insatser enligt lagen om vård av unga: Beredande av vård2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406). 3 § /Träder i kraft I:990101/Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende. Vård skall också beslutas om den som dömts till sluten ungdomsvård enligt 31 kap. 1 a § brottsbalken vid verkställighetens slut bedöms vara i uppenbart behov av fortsatt vård för att inte löpa sådan risk som avses i första stycket. Lag (1998:616).
Bettson
05-05-2006, 17:16
CITAT (LadyG @ 05-05-2006, 17:42) CITAT (Bettson @ 05-05-2006, 18:03) Ja de kära ungdomarna som man skulle fresta med korvgrillning.
Jävelskap är en sak, men att åka omkring på fyllan med bilen som ett potensiellt mordvapen är inte acceptabelt i någon ålder. Om de bjuder minderåriga på sprit förstår jag inte varför du inte anmält dem till socialförvaltningen och krävt insatser enligt lagen om vård av unga: Beredande av vård2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406). 3 § /Träder i kraft I:990101/Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende. Vård skall också beslutas om den som dömts till sluten ungdomsvård enligt 31 kap. 1 a § brottsbalken vid verkställighetens slut bedöms vara i uppenbart behov av fortsatt vård för att inte löpa sådan risk som avses i första stycket. Lag (1998:616). Jo, det kan man försöka med på en liten ort......speciellt när du inte tillhör urinnevånarna sedan minst sju generationer. Resultatet av det blir absolut ingenting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|