CITAT (Caprice @ 19-09-2006, 14:48)
Trafiken i Sthlm minskade inte, den flyttade... och vad har man då vunnit ur miljösynpunkt...?
Det där är en sanning med modifikation.
"Länsinvånarnas bilresor över avgiftssnittet har tydligt minskat med cirka 20 procent på grund av försöket med trängselskatt. Minskningen har framförallt skett under vardagsdygn och är procentuellt sett ungefär lika stor avgiftsbelagd som avgiftsfri tid.
Den procentuellt sett största minskningen har skett för bilresor mellan länsdelarna söder och norr om zonen för trängselskatt, som mer än halverats.
Så gott som alla bilresor till eller från arbete/skola med mål eller start i innerstaden som minskat görs nu istället med kollektivtrafik.
Det mindre antal arbets-/skolresor som tidigare gick mellan den norra och södra delen av länet genom innerstaden har flyttats över till Essingeleden."
Ett utdrag ur utvärderingen "Förändrade resvanor i Stockholms län (september 2006)" av trängselskatten, den finns att hämta hem här:
rapporter om arbetsresor och resvanor i Stockholms län och MälardalenOm man frågar SL har de noterat en ungefär 6%-ig uppgång i antalet trafikanter de ska skyffla runt på. Det går inte ihop med att trafiken bara flyttat.
Skulle folk, när besinen ligger på rekordhöga nivåer, plötsligt åka längre för att komma fram till sin destination? Dyrare besin och längre faktisk restid tycker jag talar emot det. Enstaka bilister gör säkert så, det kanske de har råd med, men de flesta gör det inte.
Dessutom får man inte glömma att miljövänliga bilar är helt befriade från skatten.