Sidor: 1, 2
Pirum
Verkar som att det trots allt kan bli ett 'Ja' i riksdagen; minst 11 borgerliga riksdagsledamöter tänker följa folkviljan i Stockholm och rösta för trängselskattens kvarvarande. Senare kommer den väl inte att vara statlig skatt, det är den väl bara för att inga andra lagliga alternativ fanns.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13697614.asp
LadyG
laugh.gif

Vilken rysare!

Det här kan ju bli mer spännande än riksdagsvalet smile.gif
KURT
CITAT (Pirum @ 19-09-2006, 12:38)
Verkar som att det trots allt kan bli ett 'Ja' i riksdagen; minst 11 borgerliga riksdagsledamöter tänker följa folkviljan i Stockholm och rösta för trängselskattens kvarvarande. Senare kommer den väl inte att vara statlig skatt, det är den väl bara för att inga andra lagliga alternativ fanns.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13697614.asp

Även om det till sist blir nej till trängselskatter så verkar det kunna bli vägtullar på nya kringfartsleder. I Norge där man haft vägtullar länge, behåller man dem i princip tills vägen är finansierad.
LadyG
Tullarna skulle beslutas om av Stockholm stad väl, det är väl bara skatter som regeringen beslutar om?
Caprice
Jag röstade "nej" i valet...

Ser inga fördelar med avgiften...
Trafiken i Sthlm minskade inte, den flyttade... och vad har man då vunnit ur miljösynpunkt...?
Och med största sannolikhet kommer inte skatten att ge pengar till kollektivtrafiken heller... det är ett för dyrt system.

Jag är själv uppvuxen i innerstan, jag tycker att om man bor i innerstan så får man ta att det är trafik.. det hör till en storstad. Gillar man inte bilar så bor man nog snarare på fel plats....

Däremot kan man givetvis diskutera hur vi ska få ned utsläppen av diverse miljögifter, men jag är övertygad om att biltullar är ingen lösning på det.
LadyG
CITAT (Caprice @ 19-09-2006, 14:48)
Trafiken i Sthlm minskade inte, den flyttade... och vad har man då vunnit ur miljösynpunkt...?

Det där är en sanning med modifikation.

"Länsinvånarnas bilresor över avgiftssnittet har tydligt minskat med cirka 20 procent på grund av försöket med trängselskatt. Minskningen har framförallt skett under vardagsdygn och är procentuellt sett ungefär lika stor avgiftsbelagd som avgiftsfri tid.

Den procentuellt sett största minskningen har skett för bilresor mellan länsdelarna söder och norr om zonen för trängselskatt, som mer än halverats.

Så gott som alla bilresor till eller från arbete/skola med mål eller start i innerstaden som minskat görs nu istället med kollektivtrafik.
Det mindre antal arbets-/skolresor som tidigare gick mellan den norra och södra delen av länet genom innerstaden har flyttats över till Essingeleden."

Ett utdrag ur utvärderingen "Förändrade resvanor i Stockholms län (september 2006)" av trängselskatten, den finns att hämta hem här: rapporter om arbetsresor och resvanor i Stockholms län och Mälardalen

Om man frågar SL har de noterat en ungefär 6%-ig uppgång i antalet trafikanter de ska skyffla runt på. Det går inte ihop med att trafiken bara flyttat.

Skulle folk, när besinen ligger på rekordhöga nivåer, plötsligt åka längre för att komma fram till sin destination? Dyrare besin och längre faktisk restid tycker jag talar emot det. Enstaka bilister gör säkert så, det kanske de har råd med, men de flesta gör det inte.

Dessutom får man inte glömma att miljövänliga bilar är helt befriade från skatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon