Full version: Svenska Akademien
Sidor: 1, 2
askar
har valt in Kristina Lugn...
samtidigt beslutades att förlänga mötestider. rolleyes.gif laugh.gif
zaaritha
Hörde det skämtet.............
Fast; hon är nog rätt intelligent! smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (zaaritha @ 06-10-2006, 22:13)

Hur märks det? rolleyes.gif

Jag tycker hon verkar ständigt nerknarkad.
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2006, 22:17)

Jag tycker hon verkar ständigt nerknarkad.

Precis så har jag uppfattat henne...
och faktiskt så brukar jag säga som så..
att om man har drogat tillräckligt, slagit ner några st osv...
så är man STJÄRNA... eller så blir man Ambassadör i sosseregering. sad.gif mad.gif
Farbror Blå
Nu kommer akademien inte att förhasta sej iaf fall;)
zaaritha
Va´taskiga ni är!
Hon är inte drogad--det att prata så släpigt- är hennes gimmick!
Och--varför skulle hon va´dum? unsure.gif
askar
CITAT (Farbror Blå @ 06-10-2006, 22:38)
Nu kommer akademien inte att förhasta sej iaf fall;)

laugh.gif .. sleep.gif
askar
[QUOTE=zaaritha,06-10-2006, 22:42]Va´taskiga ni är!
Och--varför skulle hon va´dum? unsure.gif[
/QUOTE]

Först svalde jag tvåtusen vesparax

Först svalde jag tvåtusen vesparax
sen skar jag av halspulsådern
sen satte jag eld på håret
sen kastade jag mej huvudstupa
från mitt fönster på åttonde våningen
sen vaknade jag hemma i blommiga
sängkammaren och Kurt
satt vid min sida
och log fåraktigt
och berättade för mej
att allt kommer att kännas mycket bättre
när det blir sommar
och vi får riktigt rå om varann
i Las Palmas

Kristina Lugn
Castea
CITAT (zaaritha @ 06-10-2006, 22:42)

Ryktet säger att hon talar släpigt p g a psykofarmaka. Men inte vet jag om det är sant. Men jag minns dock väldigt tydligt att hon en period i livet talade avsevärt mycket snabbare - kanske var hon medicinfri då?

Strunt samma! Kristina Lugn är helskön och underbar!
Gillan
Så besviken man kan bli på en del -_

Inte tillhör Kristina Lugn, mina fvoriter, men, nog är hon värd lika mycket som mig och alla andra........................
forget-me-not
CITAT (Evgeni @ 07-10-2006, 01:14)

Inte tillhör Kristina Lugn, mina fvoriter, men, nog är hon värd lika mycket som mig och alla andra........................

Otäckt samhälle vi har där man måste hålla sig inom ramen, normen för det som anses normalt, annars är man nerknarkad eller ointelligent. mad.gif sad.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2006, 22:17)

Har du överhuvudtaget läst henne? unsure.gif
LadyG
CITAT (forget-me-not @ 07-10-2006, 02:18)
CITAT (Evgeni @ 07-10-2006, 01:14)

Otäckt samhälle vi har där man måste hålla sig inom ramen, normen för det som anses normalt, annars är man nerknarkad eller ointelligent. mad.gif sad.gif

Sorgligt.

Nu blev jag besviken. Kristina Lugn är inte någon favorit, men nog har hon rätt att vara som hon vill utan att hon ska behöva bli hånad för det.

Sådär höll ugnarna på i skolan också, mobbade de som stack ut och var annorlunda.
Fizzgigg
Jag tycker att det är ett härligt tecken på självdistans iaf att hon 2002 hade en talkshow i Sveriges Television som hetter Seg kväll med Lugn. Knäspark på TV4 så det räcker. smile.gif
Pirum
Kristina Lugn är cool som fan! När jag var ung och dum tonåring tyckte att jag att hon verkade väldigt tråkig, men, det var ju innan man förstod hur klipsk och rolig hon egentligen är. Baserat på vad jag sett i TV och hört på radio, har inte läst mycket av henne tyvärr.
Gillan
CITAT (LadyG @ 07-10-2006, 01:39)
Sådär höll ugnarna på i skolan också, mobbade de som stack ut och var annorlunda.

Visst gjorde de sad.gif , och jag får gåshud när jag ser liknelserna blink.gif
Berith
När jag fick höra igår att hon blivit invald var min spontana kommentar: Åh vad kul! wub.gif

Jag tror inte att hon blivit invald i Svenska Akademien om de som valde henne inte tyckte att hon platsade där. smile.gif
Berith
Ser på Kristina Lugn just nu, i soffan i TV4. Härlig person! wub.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 07-10-2006, 05:31)
CITAT (LadyG @ 07-10-2006, 01:39)

Visst gjorde de sad.gif , och jag får gåshud när jag ser liknelserna blink.gif

Men herregud... att jämföra med barns mobbning *suck*

Jag har precis sett och hört henne i fyran... en helt ny Kristina Lugn
Och faktiskt sa hon att hon själv skämdes ibland när hon såg
hur hon uppträtt, pratat släpigt och sagt konstiga saker osv.

Varför så starka reaktioner när man säger sin åsikt om KL?
Här har minsann pratats ett o annat om andra sk offentliga personer
men inte har man stämplats som mobbare.
Berith
CITAT (askar @ 07-10-2006, 09:42)
Jag har precis sett och hört henne i fyran... en helt ny Kristina Lugn
Och faktiskt sa hon att hon själv skämdes ibland när hon såg
hur hon uppträtt, pratat släpigt och sagt konstiga saker osv.

Jag tyckte hon var sej lik, med humor och en härlig självdistans. biggrin.gif
Eva i Skåne
Kristina Lugn hör inte till mina idoler,

MEN det som slår mig är att man lyckats välja in en ledamot som folk i allmänhet känner till sleep.gif
Den andre nykomlingen var för mig ett helt obekant namn, trots att han också har skånskt ursprung.

Handen på hjärtat nu unsure.gif
Hur många av de aderton är författare som har ett för er bekant namn? Och om man ska dra det ännu hårdare: Hur många har ni läst något av???

Det är lite som med Nobel-pristagaren i litteratur. Ju okändare hos allmänheten desto bättre blink.gif wink.gif

Här följer den aktuella namnlistan i ordning efter deras stolar. Om ni inte redan kan namnen förstås wink.gif

Sten Rudholm (invald 1977)
Bo Ralph (invald 1999)
Sture Allén (invald 1980)
Lars Forssell (invald 1971)
Göran Malmqvist (invald 1985)
Birgitta Trotzig (invald 1993)
Knut Ahnlund (invald 1983)
Jesper Svenbro (invald 2006)
Torgny Lindgren (invald 1991)
Peter Englund (invald 2002)
Ulf Linde (invald 1977)
Per Wästberg (invald 1997)
Gunnel Vallquist (invald 1982)
Kristina Lugn (invald 2006)
Kerstin Ekman (invald 1978)
Kjell Espmark (invald 1981)
Horace Engdahl (invald 1997)
Katarina Frostenson (invald 1992)

Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 07-10-2006, 10:51)
Handen på hjärtat nu   unsure.gif
Hur många av de aderton är författare som har ett för er bekant namn? Och om man ska dra det ännu hårdare: Hur många har ni läst något av???

Det är lite som med Nobel-pristagaren i litteratur. Ju okändare hos allmänheten desto bättre  blink.gif  wink.gif

Här följer den aktuella namnlistan i ordning efter deras stolar. Om ni inte redan kan namnen förstås wink.gif

Bo Ralph (invald 1999)
Ulf Linde (invald 1977)

wink.gif Jaa du... 10 (eller 11?) av dom känner jag igen namnet på. Men läst? Fem kanske? Och inte speciellt mycket, bara nåt smakprov.

----------
Osäker på antalet. sleep.gif
Gossen Ruda
Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Man tar en massa ord och bygger upp meningar eller satser, sen ställer man upp dom efter varandra. Ju mer verklighetsfrämmande och obegripligt dessto bättre. Givetvis utan rim och reson, satsmelodi och annat som kan göra det njutbart. När man har fått ihop tillräckligt mycket nonsens hittar man på en snitsig titel som givetvis inte har med innehållet att göra. Har man sen tur finner smörjan nåd hos nån kulturkritiker som vaknat på fel sida och vips är man berömd. Alla håller med trots att ingen fattar ett enda jota. Jag får en liten känsla av Kejsarens nya kläder. Att läsa sånt är totalt meningslöst, jag kan istället lägga mig i sängen och sparka mig trött.
Gillan
Här har minsann pratats ett o annat om andra  sk offentliga personer

Jag kan bara svara för mig själv. Och det jag tyckte att ni gjorde, var inte bara att tala om att ni inte gillar Kritina Lugn, ni gjorde er lustiga på hennes bekostnad, spekulerade i om /hur hon var påverkad av stimulantia.
Och det tycker inte jag är speciellt "sjysst".

Jag är själv en alldeles för spontan och impulsiv person ( för mitt eget bästa ), som hela tiden får buga och be om ursäkt för att jag trampar i klaveret sleep.gif , så om jag har uttryckt mig så om nån annan offentlig person i nåt inlägg utan att jag kommer ihåg det, då är det bara att buga igen sad.gif . ( eller niga som det sägs att kvinnor ska göra ).

Det fanns en tråd som handlade om Christer Sjögren, för ganska länge sedan, där vi var många som ondgjorde oss över honom. Där jag vet att jag sa att jag tyckte att han var helkass. Men så kom den där kloka kvinnan vi har här på forumet, Bettson, och ifrågasatte vad vi höll på med.
Vilket, hon, enligt mig gjorde mycket rätt i wub.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52)
Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig.

Men åsikter har du om personen - fast du inte känner till ett dugg. wacko.gif
Gossen Ruda
CITAT (Hannele @ 07-10-2006, 11:55)
Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig.

Dom åsikterna är grundade på intervjuer i TV mm och berör hennes allmänna uppträdande. Jag har inte uttalat mig om något annat. Nån påstod att hon var intelligent och jag undrade hur man kan se det. Att svänga ihop modern poesi innebär inte att personen ifråga är intelligent, ibland verkar det vara tvärtom. Skapandekraft är inte samma sak som intelligens.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 13:19)

Dom åsikterna är grundade på intervjuer i TV mm och berör hennes allmänna uppträdande. Jag har inte uttalat mig om något annat. Nån påstod att hon var intelligent och jag undrade hur man kan se det. Att svänga ihop modern poesi innebär inte att personen ifråga är intelligent, ibland verkar det vara tvärtom. Skapandekraft är inte samma sak som intelligens.

Uppträdande har inte heller med intelligens att göra, var du nu fått det ifrån. En smart person kan med förändrat uppträdande förleda åskådarna att tro något på en skenbild - sådant kallas oftast skådespeleri och har inte mycket med intelligens att göra som sagt.
birgitek
Jag gillar verkligen Kristina Lugn, förutom att hon har en cool och självironisk attityd, så är hon en fantastiskt begåvad poet och dramatiker.
Dessutom känns hon ovanligt äkta, läs henne!
Birgit Ek
Gossen Ruda
CITAT (LadyG @ 07-10-2006, 12:23)
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 13:19)

Uppträdande har inte heller med intelligens att göra, var du nu fått det ifrån. En smart person kan med förändrat uppträdande förleda åskådarna att tro något på en skenbild - sådant kallas oftast skådespeleri och har inte mycket med intelligens att göra som sagt.

Jag har inte fått det nånstans ifrån, jag har inte inte heller påstått det. Jag bara undrade hur man upptäcker intelligensen hos henne. En av världens nu levande mest intelligenta personer, har glömt namnet, är krympling, sitter i rullstol och kan knappt tala och meddela sig med omvärlden men hjärnan går på högvarv.
askar
CITAT (Evgeni @ 07-10-2006, 11:55)

Här har minsann pratats ett o annat om andra  sk offentliga personer

Jag kan bara svara för mig själv. Och det jag tyckte att ni gjorde, var inte bara att tala om att ni inte gillar Kritina Lugn, ni gjorde er lustiga på hennes bekostnad, spekulerade i om /hur hon var påverkad av stimulantia.
Och det tycker inte jag är speciellt "sjysst".

Och varför skulle det vara osjysst att spekulera
huruvida hon knarkar eller inte?

Jag har i 90% av gångerna jag sett och hört henne på TV...
uppfattat henne som drogpåverkad... och det tycker jag att jag har
rätt att säga.

Faktiskt så har jag någon gång för länge sedan nämnt samma uppfattning
ang Dogge... då (minns jag) kom inga upprörda kommentarer. wink.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 12:58)
En av världens nu levande mest intelligenta personer, har glömt namnet, är krympling, sitter i rullstol och kan knappt tala och meddela sig med omvärlden men hjärnan går på högvarv.

Vad har Stephen Hawking med inval av Kristina Lugn i Sveska Akademin att göra?? unsure.gif blink.gif
Björken
Usch usch för fördömmande av andra mäniskor när de inte "anses vara enligt en viss norm".
Vem katten sätter dessa normer, vem säger att det eller det är normalt beteende, kanske är det just det beteende som någon som många tycker är onormalt som är det normala.
Berith
Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Man tar en massa ord och bygger upp meningar eller satser, sen ställer man upp dom efter varandra. Ju mer verklighetsfrämmande och obegripligt dessto bättre. Givetvis utan rim och reson, satsmelodi och annat som kan göra det njutbart. När man har fått ihop tillräckligt mycket nonsens hittar man på en snitsig titel som givetvis inte har med innehållet att göra. Har man sen tur finner smörjan nåd hos nån kulturkritiker som vaknat på fel sida och vips är man berömd. Alla håller med trots att ingen fattar ett enda jota. Jag får en liten känsla av Kejsarens nya kläder. Att läsa sånt är totalt meningslöst, jag kan istället lägga mig i sängen och sparka mig trött.

Och där sjönk jag så lågt så jag läste Ruda, ingen rim eller reson i det inlägget vad jag kunde se. unsure.gif

Har du alltid varit så här gnällig, eller är det nåt du lagt dej till med på senaste tiden? biggrin.gif
Castea
Ingen kan väl som Kristina Lugn skildra vardagens filosoferande på ett så oväntat och kul sätt.

Minns en diktläsning hon gjorde i radio för många år sedan där hon klargjorde för lyssnaren att "hon och mannen inte blivit så intima med varandra ännu att de kunde dela fotfil".

laugh.gif

wub.gif
forget-me-not
CITAT (Castea @ 07-10-2006, 14:03)
Ingen kan väl som Kristina Lugn skildra vardagens filosoferande på ett så oväntat och kul sätt.

Minns en diktläsning hon gjorde i radio för många år sedan där hon klargjorde för lyssnaren att "hon och mannen inte blivit så intima med varandra ännu att de kunde dela fotfil".

laugh.gif

wub.gif

laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif

Castea, tack för den, jag sitter och skrattar högt framför skärmen. Helt underbart!
Alba
Jag har hört Kristina Lugn i en intervju där hon tar upp detta om sitt långsamma prat.
Det är ingen gimmick. Hon har pratat så sedan barnsben, men har tränat på att prata fortare. Om man jämför gamla intervjuer märker man skillnaden.

För övrigt tycker jag att hon är en verkligen skärpt tjej med mycket humor och självdistans.
birgitek

Nej, jag har förstått att Du inte är särskilt intellektuell, men Lugns språk är inte ett dugg svårt att förstå och dessutom besitter hon en stor portion svart humor.
Birgit Ek
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 07-10-2006, 13:46)

Och där sjönk jag så lågt så jag läste Ruda, ingen rim eller reson i det inlägget vad jag kunde se. unsure.gif

Har du alltid varit så här gnällig, eller är det nåt du lagt dej till med på senaste tiden? biggrin.gif

Vi gör alla våra misstag Berith laugh.gif

En del slösar bort sin ungdom på att läsa KL, andra på att läsa ÅK. rolleyes.gif

Om du tycker detta var gnälligt då skulle du vara med när jag verkligen gnäller.

Hawking kom med för att jag ropade på honom. Intelligens och inte intelligens diskuterades, SH befinner sig definitivt i tätplatsen på intelligenssidan, KL kanske är en motpol? rolleyes.gif biggrin.gif

Meningslöst pladder kan nog ha sin plats i samhället, men då som motvikt mot fakta och intelligent prat. Kanske kan man ersätta sömntabletter med KL-inspelningar? tongue.gif
Gillan
CITAT (Eva i Skåne @ 07-10-2006, 10:51)
Kristina Lugn hör inte till mina idoler,

MEN det som slår mig är att man lyckats välja in en ledamot som folk i allmänhet känner till  -_-
Den andre nykomlingen var för mig ett helt obekant namn, trots att han också har skånskt ursprung.

Handen på hjärtat nu   unsure.gif

Det är lite som med Nobel-pristagaren i litteratur. Ju okändare hos allmänheten desto bättre  :blink:  ;)

Bo Ralph (invald 1999)
Ulf Linde (invald 1977)

Jag kände igen åtta av dem, men har nog inte läst mer än tre av dem..... tror jag wink.gif sleep.gif
Alba
Jag känner igen 11 namn men har läst bara 1 av dem.
Fy så obildad jag är.
forget-me-not
CITAT (askar @ 07-10-2006, 13:01)
Faktiskt så har jag någon gång för länge sedan nämnt samma uppfattning ang Dogge... då (minns jag) kom inga upprörda kommentarer. wink.gif

Du skrev i en annan tråd för en vecka sedan
CITAT (askar @ 30-09-2006, 13:41)
Eller hade kanske reaktionerna varit fler om det handlat om en "ursvensk" krögarfamilj wink.gif

Hmmm, försöker du insinuera något?

blink.gif
askar
CITAT (forget-me-not @ 07-10-2006, 17:09)
CITAT (askar @ 07-10-2006, 13:01)
Faktiskt så har jag någon gång för länge sedan nämnt samma uppfattning ang Dogge... då (minns jag) kom inga upprörda kommentarer. wink.gif

Du skrev i en annan tråd för en vecka sedan
CITAT (askar @ 30-09-2006, 13:41)
Eller hade kanske reaktionerna varit fler om det handlat om en "ursvensk" krögarfamilj wink.gif

Hmmm, försöker du insinuera något?

blink.gif

Jag förstår inte vart du vill komma... jag skrev ang "knarkande"
men nu lämnar jag den här tråden

Nej jag försöker inte insinuera något.
Snöflinga
Jag tycker Kristina Lugn är en härlig person, hennes långsamma tal och självironi roar mig i högsta grad tongue.gif Hon har ju även skrivit teaterstycken ... senaste var väl med Lena Nyman tror jag ...
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 16:52)
CITAT (Berith @ 07-10-2006, 13:46)

Vi gör alla våra misstag Berith laugh.gif

En del slösar bort sin ungdom på att läsa KL, andra på att läsa ÅK. rolleyes.gif

Om du tycker detta var gnälligt då skulle du vara med när jag verkligen gnäller.

Hawking kom med för att jag ropade på honom. Intelligens och inte intelligens diskuterades, SH befinner sig definitivt i tätplatsen på intelligenssidan, KL kanske är en motpol? rolleyes.gif biggrin.gif

Meningslöst pladder kan nog ha sin plats i samhället, men då som motvikt mot fakta och intelligent prat. Kanske kan man ersätta sömntabletter med KL-inspelningar? tongue.gif

biggrin.gif

Gnällig eller inte, kul att din humor lyser igenom ändå. tongue.gif
gammelnalle
inte har jag läst speciellt många och inte tillhör Kl mina favoriter..''

men EN av de aderton som FAKTISKT gör det (hör till mina favvissar) är Astrids namne (till efternamnet alltså) och tillika har bott och flytt Vimmerby ...

(såg honom förresten för ca 3 veckor sedan i Rimforsa där han bor numera)

MEN helst skall man höra honom läsa sina egna alster... hans Västerbottenaccent är obetalbar...

och pölsa inte als så dumt...

b
kerstin z5-6
Kristina Lugn är en favorit -hennes senaste dikt till sitt barn /barnbarn -Panoramafönster är ljuvlig.
-Hon kommer att sätta sprätt på Akademien -det är en intelligent kvinna !

Du ska få ett panoramafönster i barnbidrag.
Stjärnhimlen ska vara din vardagsrumstapet
och Mozart ska skriva musiken.
Du ska få ett hem som älskar dig.
Du ska få sinne för humor.
Och Strindbergs samlade verk.
Och alla mina barnbarn.
Min present till dig är att du ska tala många språk
och tåla all slags väderlek.
Du ska få god markkontakt och svindlande takhöjd med stuckaturer.
Du ska få ett liv som förlåter dig allt.
Klar i tanken ska du vara. Och stark i känslan.
Du ska få ha roligt.
Allt detta står i hemförsäkringen.
Du ska få vara i fred.
Mitt underhållsbidrag till dig är att du aldrig någonsin
kommer att sluta hoppas.
Du ska få ett modigt hjärta.
Och ett dristigt intellekt.
Och ett gott omdöme.
Den du litar på släpper inte din hand.
Min julklapp till dig är att om du faller
ska medmänniskorna glädjas åt att få ta emot dig.
Ett vänligt leende ska gå genom hela din resa.
En frisedel ska jag sända från min ensamhet.
Du ska inte få ärva någonting alls av mig.
Men du ska få alla pengarna.
Alba
Fantastiskt

CITAT: Den du litar på släpper inte din hand.
Min julklapp till dig är att om du faller
ska medmänniskorna glädjas åt att få ta emot dig.

Kan det sägas mer ömsint.
birgitek
CITAT (gammelnalle @ 07-10-2006, 20:44)
inte har jag läst speciellt många och inte tillhör Kl mina favoriter..''

men EN av de aderton som FAKTISKT gör det (hör till mina favvissar) är Astrids namne (till efternamnet alltså) och tillika har bott och flytt Vimmerby ...

(såg honom förresten för ca 3 veckor sedan i Rimforsa där han bor numera)

MEN helst skall man höra honom läsa sina egna alster... hans Västerbottenaccent är obetalbar...

och pölsa inte als så dumt...

b

Ja, lyckliga Ni som ännu inte hört Torgny Lindgrens uppläsning av sin roman Pölsan. Ni har verkligen något att se fram emot. Missa det inte.
Birgit Ek
Snöflinga
Jag har inte hört uppläsningen av T.L. men väl läst boken "Pölsan", vilken var svår att lägga från sig förns den var slut sleep.gif K.L. dikt till sitt barn/barnbarn är helt underbar wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2006, 20:17)
Kristina Lugn är en favorit -hennes senaste dikt till sitt barn /barnbarn -Panoramafönster är ljuvlig.
-Hon kommer att sätta sprätt på Akademien -det är en intelligent kvinna !

Men snälla Kerstin, hur skall en person som ständigt har handbromsen åtdragen kunna sätta sprätt på nånting? rolleyes.gif laugh.gif

Det tycks mig som om KL har sina flesta beundrare bland kvinnorna, eller är det så att ALLA hennes beundrare finns där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon