Full version: Svenska Akademien
Sidor: 1, 2
forget-me-not
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2006, 22:11)
Det tycks mig som om KL har sina flesta beundrare bland kvinnorna, eller är det så att ALLA hennes beundrare finns där?

Är inte de flesta odlaiter kvinnor? unsure.gif
birgitek
Men snälla Kerstin, hur skall en person som ständigt har handbromsen åtdragen kunna sätta sprätt på nånting? rolleyes.gif laugh.gif

Det tycks mig som om KL har sina flesta beundrare bland kvinnorna, eller är det så att ALLA hennes beundrare finns där?

Nu har ju Lugn faktiskt valts av Svenska Akademins ledamoter och de måste väl anses vara den översta eliten när det gäller litteratur eller kanske Din finess, stil och snille står ännu högre.
Birgit Ek
netaave
Jag gillar också Kristina Lugn och hennes texter, den till barnbarnet är fantastisk.
Och aldrig har jag ens snuddad vid tanken på att hon varit drogad
Man ser det man vill se!
askar
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 22:22)
Men snälla Kerstin, hur skall en person som ständigt har handbromsen åtdragen kunna sätta sprätt på nånting?  :rolleyes:  :lol:

Nu har ju Lugn faktiskt valts av Svenska Akademins ledamoter och de måste väl anses vara den översta eliten när det gäller litteratur eller kanske Din finess, stil och snille står ännu högre.
Birgit Ek

Översta eliten vet jag väl inte om jag skulle vilja påstå.
Det är väl som med konstverk... är upp till betraktarens öga.

Jag har under ett par års tid haft livlig korrespondens
med en nära till Horace E och då förstått att man i vissa kretsar
helt enkelt måste tycka om en viss sorts ... rolleyes.gif
Berith
CITAT (askar @ 08-10-2006, 23:15)

Åhhhh! Då kan väl du berätta för oss vem som får årets Nobelpris i litteratur. Snällaaaaa....
askar
CITAT (Berith @ 09-10-2006, 07:46)

Åhhhh! Då kan väl du berätta för oss vem som får årets Nobelpris i litteratur. Snällaaaaa....

Nädu... sååå nära är det inte laugh.gif
och inte för att jag ens är intresserad... skulle aldrig läsa en bok
bara för att för fattaren fått nobelpris.
Gossen Ruda
CITAT (forget-me-not @ 08-10-2006, 22:20)

Är inte de flesta odlaiter kvinnor? unsure.gif

Jooooo, men det finns några av skapelsens krona här ändå. rolleyes.gif
Berith
CITAT (askar @ 09-10-2006, 07:48)

Synd. wink.gif Jag tycker det är jättespännande med det priset. Har du inte läst nåt av nån pristagare?

Lista på pristagare.
Berith
Tjohooo Ruda! Läste du Lugns dikt i inlägget ovan? Vad tyckte du? Fanns väl inte så mycket rim där kanske, men en jädra massa reson! rolleyes.gif
askar
CITAT (Berith @ 09-10-2006, 07:59)
Synd. wink.gif Jag tycker det är jättespännande med det priset. Har du inte läst nåt av nån pristagare?

Lista på pristagare.

nu läste du slarvigt tongue.gif jag skrev bara för att..

Visst har jag... till o med några st smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 09-10-2006, 08:01)
Tjohooo Ruda! Läste du Lugns dikt i inlägget ovan? Vad tyckte du? Fanns väl inte så mycket rim där kanske, men en jädra massa reson! rolleyes.gif

Jag försökte men tappade tråden ungefär på rad 10. Jag kan stava mig igenom det hela men när jag kommer till slutet har jag glömt början. Hopplöst fall eller så saknas intresset. Annars kan man hitta tänkvärda ord här. Visserligen med järnvägsanknytning men det är väl inte helt fel. Hoffa kanske också blir invald i SA så småningom.
birgitek
CITAT (askar @ 09-10-2006, 07:48)

Lista på pristagare.

Kollade igenom Din bifogade lista, jag har läst 43 st av dem, många av de tidiga pristagarna under studietiden. Bland de senare har jag hittat många favoriter bl.a Nadine Gordimer, Tony Morrison, Imre kertész och Elfriede Jelinek.
Birgit Ek
P.s Tycker precis som Du att det är spännande med Nobelpriset, eftersom det lyfter fram författare som man annars aldrig skulle läsa.D.s
Berith
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 08:31)

Kollade igenom Din bifogade lista, jag har läst 43 st av dem, många av de tidiga pristagarna under studietiden. Bland de senare har jag hittat många favoriter bl.a Nadine Gordimer, Tony Morrison, Imre kertész och Elfriede Jelinek.
Birgit Ek
P.s Tycker precis som Du att det är spännande med Nobelpriset, eftersom det lyfter fram författare som man annars aldrig skulle läsa.D.s

Eller så får man tillfälle att ropa Äntligen!! biggrin.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2006, 08:13)
CITAT (Berith @ 09-10-2006, 08:01)
Tjohooo Ruda! Läste du Lugns dikt i inlägget ovan? Vad tyckte du? Fanns väl inte så mycket rim där kanske, men en jädra massa reson!  :rolleyes:

Jag försökte men tappade tråden ungefär på rad 10. Jag kan stava mig igenom det hela men när jag kommer till slutet har jag glömt början. Hopplöst fall eller så saknas intresset. Annars kan man hitta tänkvärda ord här. Visserligen med järnvägsanknytning men det är väl inte helt fel. Hoffa kanske också blir invald i SA så småningom.

Aahhh, vilken mysig sida. wub.gif Varför bara en gång per år?

Beträffande Ruda och poesi så har nog sista tåget gått där, så att säga. sleep.gif
Berith
CITAT (askar @ 09-10-2006, 08:07)

Synd.  ;) Jag tycker det är jättespännande med det priset. Har du inte läst nåt av nån pristagare?

Lista på pristagare.

nu läste du slarvigt tongue.gif jag skrev bara för att..

Visst har jag... till o med några st smile.gif

*slarvfia* Aha, du menade sååå. rolleyes.gif
Eva 33c
CITAT

Kan bara säga att både jag och min man gillar Kristina Lugn, både som person och poet. Vi tyckte det var jättekul att hon blev invald i akademin.
Men smaken är olika och det är väl tur det. rolleyes.gif
askar
Eftersom Medicinpriset, Fysikpriset, Kemipriset
och Ekonomipriset
gått till Amerikaner så är väl
chansen stor att också Litteratur-och Freds går dit.
birgitek
CITAT (askar @ 09-10-2006, 14:04)
Eftersom Medicinpriset, Fysikpriset, Kemipriset
och Ekonomipriset
gått till Amerikaner så är väl
chansen stor att också Litteratur-och Freds går dit.

Om jag fick bestämma skulle Doris Lessing få årets litteraturpris, visserligen är hon välkänd men förtjänar verkligen priset.
Birgit Ek
Gossen Ruda
Nja, än finns det plats för fler tåg. Det är väl bara det att jag inte anser att KL skriver poesi utan prosa. Poesi skall vara bunden i versmått, prosa däremot saknar sådana bindningar och kan skrivas hur man vill. I min ungdom plöjde jag igenom Ossians sånger men kommer inte ihåg så mycket tyvärr. Jag har även tillägnat mig ett stort diktverk som består av 3 delar som alla slutar på ordet "stjärnor". Ni kan ju fundera på vilket. rolleyes.gif
Berith
Så långt tänkte ju inte jag, att det är skillnad på poesi och prosa. blink.gif

Ska fundera på det där med stjärnorna... När det gäller dina "gåtor" brukar jag gissa på brakved, men det passar nog inte här. unsure.gif
birgitek
CITAT (Berith @ 09-10-2006, 15:08)

Ska fundera på det där med stjärnorna... När det gäller dina "gåtor" brukar jag gissa på brakved, men det passar nog inte här. unsure.gif

Kanske kan man kalla Lugns dikter för prosapoesi eller vardagspoesi, väldigt bra är hon hur som helst
Birgit Ek
Gossen Ruda

Brakved är fel men det var kanske ingen överraskning. rolleyes.gif

Kan som ledning säga att diktaren brukar vanligen bara nämnas vid förnamnet men efternamnet är ----hieri.
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2006, 17:37)
Kan som ledning säga att diktaren brukar vanligen bara nämnas vid förnamnet men efternamnet är ----hieri.

Dante?
kerstin z5-6
Poesi är konsten att skriva poem; litterära verk avsedda att läsas eller reciteras. Poesi kallas också skaldekonst, lyrik, dikt och vers. En nu något föråldrad benämning på ett diktverk är "kväde".

Poesi eller vers är, till skillnad från prosa, skrift eller tal som är bundet av till exempel versmått, rim eller bara uppställningen av ord. Där prosa försöker övertyga på ett innehållsmässigt plan försöker poesi övertyga på ett formellt.

Det finns också former av poesi som är helt improviserad och spontan; till exempel surrealistisk poesi. Avsikten är då att släppa ut känslor och drömmar "direkt ur hjärtat" utan att låta intellektet filtrera innehållet.
Gossen Ruda
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 17:38)

Dante?

Si! Devina commedia eller Den gudomliga komedin på svenska. Fast jag tycker att en bättre översättning borde vara Det gudomliga skådespelet, för all commedia är inte komedi. Dantes verk är knappast något man skrattar åt när man läser den. Inte efteråt heller.
Gurkan
Svenska Akademinen

... och ...

Sture Alléns Dansorkester

Bra grejer det ... smile.gif
ninnisky
Jag står fast vid min sak: Kristina Lugn är inte vår Grej, klarar bara inte av denna långsamma dam, seendes lite dagen efter varje dag och med samma uttröttandeminspel vad det än talas om!

Ska nog ta ett snack med Sture när vi träffas i motionsslingan!
Berith
Så långt tänkte ju inte jag, att det är skillnad på poesi och prosa.  :blink:

Ska fundera på det där med stjärnorna... När det gäller dina "gåtor" brukar jag gissa på brakved, men det passar nog inte här.  :unsure:

Brakved är fel men det var kanske ingen överraskning. rolleyes.gif

Neej men det är tack vare dej som jag öht vet om att det finns nåt som heter brakved. wink.gif

Helt OT!
Berith
CITAT (ninnisky @ 10-10-2006, 00:00)
Jag står fast vid min sak: Kristina Lugn är inte vår Grej, klarar bara inte av denna långsamma dam, seendes lite dagen efter varje dag och med samma uttröttandeminspel vad det än talas om!

Ska nog ta ett snack med Sture när vi träffas i motionsslingan!

Hos Lasse Bengtsson i fyrans TV-soffa visade hon prov på olika minspel, alltifrån allvar till gapskratt. Synd att du missade det. Det syntes iaf tydligt att LB uppskattar henne vilket var kul att se, det blir så konstig stämning när nån ska intervjua en person som han/hon inte tycker om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon