Full version: Idrottsrörelsen
Sidor: 1, 2
Fizzgigg
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2006, 21:49)
Du har tydligen ändå inte fattat att jag BARA tar upp boxningens negativa hälsoeffekter. Resten av kampsporterna har jag inte nämnt något om.

En fråga av ren nyfikenhet: varför inte ta upp boxningens positiva sidor också?
Gossen Ruda
CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 22:40)
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2006, 21:49)
Du har tydligen ändå inte fattat att jag BARA tar upp boxningens negativa hälsoeffekter. Resten av kampsporterna har jag inte nämnt något om.

En fråga av ren nyfikenhet: varför inte ta upp boxningens positiva sidor också?

För att jag inte ser några som är speciellt knutna till boxningen. Fånga upp ungdomar kan andra sporter göra.

Beträffande din statistik så var den intressant men man får nog komma ihåg att dom allra flesta av dom är inte knutna till yttre skador, man överbelastar pumpen helt enkelt. Möjligen tillsammans med dopningsmedel.
LadyG
Spelar det någon roll hur folk dör också? Är de inte lika döda för det?

laugh.gif
Rapchic
laugh.gif

men bara en fråga... är inte tacklingarna i ishockey
gjorda för att "skada" /stoppa motståndaren

(vad jag vet för man använda det i manlig
ishockey men inte i kvinnlig
men det är inte så vanligt i svergie)
jag frågar för att jag helst alldrig står på skridskor = jag vet inte så mkt
Rapchic
inget svar än??
Gossen Ruda
Otroligt korkad fråga. Självstudier.
Rapchic
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2006, 15:46)
Otroligt korkad fråga. Självstudier.

otroligt korkad fråga???
jag visste inte att regler i ishockey var obligatoriskt i skolan
jag frågade för att jag ville veta
det jag vet om ishockey är att det är ca
5 gånger farligare än kampsort
jag tror du behöver läsa på lite
Fizzgigg
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2006, 07:47)
För att jag inte ser några som är speciellt knutna till boxningen. Fånga upp ungdomar kan andra sporter göra.

Beträffande din statistik så var den intressant men man får nog komma ihåg att dom allra flesta av dom är inte knutna till yttre skador, man överbelastar pumpen helt enkelt. Möjligen tillsammans med dopningsmedel.

Med det resonemanget kan man såga de flesta sporter eftersom "kan andra sporter göra". Däremot tror jag, och det är helt och hållet min egen spekulation, är att boxning och kampsporter kan ha lättare att "fånga upp och tämja" vilda och röjiga ungdomar som aldrig skulle börja med andra sporter. Nu är det ju tvärr inte så att man kan ta ett illitterat rötägg, låta honom/henne träna boxning i tre veckor och sedan är det en snäll och väluppfostrad person som kommer ut från träningslokalen. Det tar lång tid och kräver mycket arbete både från ungdomen och ledarna inom träningen och det är ändå inte säkert att det kommer att fungera. Jag har svårt att tänka mig ex-värstingen Paulo Roberto gått från att ha röjt i Kungsan till att spela innebandy eller pingis.

När det gäller boule kan jag hålla med om att det säkert inte handlade om en "idrottsdöd" eftersom det ju är en lugn sport i praktiskt taget alla avseenden.

Det jag inte begriper i resonemaget är "men man får nog komma ihåg att dom allra flesta av dom är inte knutna till yttre skador, man överbelastar pumpen helt enkelt." För det första tycker jag att oavsett anledning är det en stor sorg och tragedi att någon ska behöva dö under idrottsutövande oavsett hur det går till. Däremot skulle jag vilja påstå att det med all säkerhet i de flesta fall handlar om yttre skador. De som dör inom motorsport brukar göra det i smaband med olyckor och det skulle i varje fall jag kalla för en yttre skada. De flesta som har dött inom hockey (vilket iofs turligt nog är väldigt få) har fått halsen avskuren av skridskor, puckar har träffat olyckligt och det tycker jag också är yttre skador. Om man håller sig till personer i aktiv ålder, dvs vi hoppar över pensionärer och andra i den idrottsligt sett övre delen av åldersstapeln, då skulle jag tro att de absolut flesta dör (och skadas med för den delen, man behöver ju faktiskt inte dö hela tiden) av yttre påverkan.

Doping är en pest och pina inom alla drabbade sporter och det förstör både sporten, den som dopar sig och för dem som tycker om sporten. Doping leder till dödfall men då är det ofta i kombination med intensivt idrottsutövande eller att kroppen helt enkelt bara klappar ihop även om det inte handlar om träning.
Fizzgigg
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 10:46)
(vad jag vet för man använda det i manlig ishockey men inte i kvinnlig men det är inte så vanligt i svergie)

Det stämmer, man får tacklas inom herrhockey men inte inom damhockey. Inte för att någon har lyckats komma med en rimlig förklaring till varför det är på det sättet. Någon lagstiftare/regelmakare kanske har fått för sig att väna kvinnor inte står pall för kroppskontakt. I så fall borde man ställa den personen på en hockeyplan tillsammans med några hockeytjejer för att testa. smile.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 10-10-2006, 16:50)
(vad jag vet för man använda det i manlig ishockey men inte i kvinnlig men det är inte så vanligt i svergie)

Det stämmer, man får tacklas inom herrhockey men inte inom damhockey. Inte för att någon har lyckats komma med en rimlig förklaring till varför det är på det sättet. Någon lagstiftare/regelmakare kanske har fått för sig att väna kvinnor inte står pall för kroppskontakt. I så fall borde man ställa den personen på en hockeyplan tillsammans med några hockeytjejer för att testa. smile.gif

Den personen har aldrig träffar kulturredaktör Åsa Sandell biggrin.gif

"Väna kvinnor", pyttsan. Vi tjejer kan både ta och ge mer stryk än regelmakarna tycks tro!
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 10-10-2006, 15:53)
CITAT (Fizzgigg @ 10-10-2006, 16:50)

Den personen har aldrig träffar kulturredaktör Åsa Sandell biggrin.gif

"Väna kvinnor", pyttsan. Vi tjejer kan både ta och ge mer stryk än regelmakarna tycks tro!

Bara för att slippa otroligt korkade frågor:

Åsa Sandell, född 24 januari 1967 i Sverige, proffsboxare och kulturjournalist. Sandell är för närvarande (december 2005) rankad sjua i världen. Sandell har gått sex matcher som proffs, varav två stycken slutat med vinst på teknisk knockout, en med poängseger, en med oavgjort resultat, en med poängförlust och en med förlust på teknisk knockout. Den 17 december 2005 gick Sandell en mycket uppmärksammad match mot Laila Ali, en match som hon förlorade på teknisk knockout efter fem ronder.

Åsa Sandell har studerat journalistik och litteraturvetenskap och arbetar till vardags på Helsingborgs Dagblads kulturavdelning.

Åsa Sandell
Pirum
CITAT (Fizzgigg @ 10-10-2006, 15:50)
Det stämmer, man får tacklas inom herrhockey men inte inom damhockey. Inte för att någon har lyckats komma med en rimlig förklaring till varför det är på det sättet. Någon lagstiftare/regelmakare kanske har fått för sig att väna kvinnor inte står pall för kroppskontakt. I så fall borde man ställa den personen på en hockeyplan tillsammans med några hockeytjejer för att testa.  :)

Ishockey med herr-regler spelades även i dam-VM tidigare, men, resultatet blev att biffiga nordamerikanskor faktiskt gjorde slarvsylta av de klenare amatörerna från Europa.

Vill minnas att nån match i VM 1991 (ungefär) slutade med att halva Italienska laget fick uppsöka sjukhus pga hjärnskakningar etc efter att ha manglats av Kanada. Detta var givetvis dålig PR, samt farligt såklart, och man beslöt att tills vidare förbjuda fullkontaktstacklingar. Dvs, förbunden i de olika länderna kom gemensamt överens om detta, det är inget som män har kommit på för att kvinnor skulle vara klena eller så. Det var helt enkelt bara så att nivåskillnaderna lagen emellan var för stor.
LadyG
Aha, så det var för att kanadensiskorna var bättre som regeln kom till?

Hade jag ingen aning om, men det låter ju vettigt.

Man låter inte en tungviktare möta en lättviktare heller smile.gif
Fizzgigg
CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 16:00)
Det stämmer, man får tacklas inom herrhockey men inte inom damhockey. Inte för att någon har lyckats komma med en rimlig förklaring till varför det är på det sättet. Någon lagstiftare/regelmakare kanske har fått för sig att väna kvinnor inte står pall för kroppskontakt. I så fall borde man ställa den personen på en hockeyplan tillsammans med några hockeytjejer för att testa.  smile.gif

Ishockey med herr-regler spelades även i dam-VM tidigare, men, resultatet blev att biffiga nordamerikanskor faktiskt gjorde slarvsylta av de klenare amatörerna från Europa.

Vill minnas att nån match i VM 1991 (ungefär) slutade med att halva Italienska laget fick uppsöka sjukhus pga hjärnskakningar etc efter att ha manglats av Kanada. Detta var givetvis dålig PR, samt farligt såklart, och man beslöt att tills vidare förbjuda fullkontaktstacklingar. Dvs, förbunden i de olika länderna kom gemensamt överens om detta, det är inget som män har kommit på för att kvinnor skulle vara klena eller så. Det var helt enkelt bara så att nivåskillnaderna lagen emellan var för stor.

Det hade jag inte en aning om. Tänk att till och med damhockey kunde vara så våldsamt. smile.gif Och andra sidan brukar ju italienska hockeyherrrarna fortfarande bli manglade så de följer traditionen kan man väl säga.
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 10-10-2006, 17:09)
CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 16:00)
Det stämmer, man får tacklas inom herrhockey men inte inom damhockey. Inte för att någon har lyckats komma med en rimlig förklaring till varför det är på det sättet. Någon lagstiftare/regelmakare kanske har fått för sig att väna kvinnor inte står pall för kroppskontakt. I så fall borde man ställa den personen på en hockeyplan tillsammans med några hockeytjejer för att testa.  smile.gif

Det hade jag inte en aning om. Tänk att till och med damhockey kunde vara så våldsamt. smile.gif Och andra sidan brukar ju italienska hockeyherrrarna fortfarande bli manglade så de följer traditionen kan man väl säga.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Traditioner väger tungt smile.gif
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 10-10-2006, 16:08)

Oavsett om man pratar dam- eller herrhockey, den som påstår att hockey inte går ut på att sänka motståndarna har aldrig sett Kanada spela hockey. smile.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 10-10-2006, 17:11)
CITAT (LadyG @ 10-10-2006, 16:08)

Oavsett om man pratar dam- eller herrhockey, den som påstår att hockey inte går ut på att sänka motståndarna har aldrig sett Kanada spela hockey. smile.gif

Jo iofs titta bara på Lindros, han har fått så många hjärnskakningar att läkarna är oroliga för hans hälsa. Som tur är kan svenska hockeyspelare spela hockey, det tycker inte jag att kanada kan för det mesta. Inte utan att spela fult och gruffas.

...fast jag är så kinkig, jag vill att alla ska följa reglerna laugh.gif
Pirum
Ja, det var visst VM 1990 ser jag nu, och nivåskillnaderna var ännu större då. I praktiken mötte ett kanadensiskt proffslag, som spelat mot (och i) herr-juniorlag europeiska amatörlag där många av tjejerna var tonåringar.Skillnaderna är mindre idag, men fortfarande är det många tonåringar som fyller upp lagen i ligorna både i Europa och nordamerika faktiskt, det anses 'tvinga' bort många lovande juniorer om man inför fullkontakt. Jag tror att de nordamerikanska lagen nu börjar efterlysa tacklingar igen, men, jag tror det tar ett tag innan det blir tillåtet.

Och, med tanke på hur fantastiskt OS var, är det självklart att reglerna nu är fel? Varför måste herr- och damidrott alltid vara helt likadant.

I friidrotten skiljer man ju genom vikt på redskap etc, varför kan inte hockey och fotboll anpassa sig också? Inte för att kvinnor är klenare (de spelar ju mot andra kvinnor) eller inte är tuffa och tål smärta (kvinnor tål ju mer smärta), utan för att det helt enkelt finns skillnader. Varför ska en dammålvakt på 170cm behöva vakta ett mål lika stort som en herrmålvakt på 200cm? Kanske en lättare puck eller boll vore något för damlagen i hockey och fotboll? (spekulerar lite bara)
LadyG
Intressant vinkel, du har rätt i att OS var fantastiskt och det blev det ju för att den tekniska hockeyn fick gå före den våldsamma (tror jag).

Tål att funderas på tycker jag, tjejfotboll blev ju också poppis för att det var mer tekniskt och mindre spark på smalbenen om jag förstod saken rätt.

Jag tycker bara det är oerhört kul att Sverige går långt i turneringar, dam eller herr spelar mig mindre roll biggrin.gif
Fizzgigg
CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 16:20)
Och, med tanke på hur fantastiskt OS var, är det självklart att reglerna nu är fel? Varför måste herr- och damidrott alltid vara helt likadant.

I friidrotten skiljer man ju genom vikt på redskap etc, varför kan inte hockey och fotboll anpassa sig också? Inte för att kvinnor är klenare (de spelar ju mot andra kvinnor) eller inte är tuffa och tål smärta (kvinnor tål ju mer smärta), utan för att det helt enkelt finns skillnader. Varför ska en dammålvakt på 170cm behöva vakta ett mål lika stort som en herrmålvakt på 200cm? Kanske en lättare puck eller boll vore något för damlagen i hockey och fotboll? (spekulerar lite bara)

Det får gärna skilja mellan dam och herr, det blir ju inte orättvist förrän de börjar möta varandra (och inte ens då i sporter som olika skyttegrenar osv).

Det har tydligen funnits funderingar om att fotbollsmålen ska bli lite mindre och en del såna saker men jag vet inte om det har lagts ner eller bara var funderingar.
Rapchic
nån som har hört om nått ska "ändras" (eller vad man nu ska säga)
med idrotten
LadyG
Inte en susning sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon