|
 , Förlåt, men jag kan bara klia mig i huvudet. För det är väl inte direkt hur jag tycker att det borde gå till. Men, man hör nåt nytt varje dag Först chefen till sin anställde...............den anställde för det vidare till sina barn........som i sin tur för det vidare till sina barn.........Sen, kan vi lura varandra av hjärtans lust Vem kan man lita, lita, lita på.........lita, lita, lita på............... Ja, jösses vilken värld vi lever i?! Sorry, galghumorn tog överhand. Kunde, trots allvaret, inte låta bli att skämta till det lite edit; det var meniingen som citat på Evas inlägg
CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 19:49)  , Förlåt, men jag kan bara klia mig i huvudet. För det är väl inte direkt hur jag tycker att det borde gå till. Men, man hör nåt nytt varje dag Först chefen till sin anställde...............den anställde för det vidare till sina barn........som i sin tur för det vidare till sina barn.........Sen, kan vi lura varandra av hjärtans lust Vem kan man lita, lita, lita på.........lita, lita, lita på............... Ja, jösses vilken värld vi lever i?! Sorry, galghumorn tog överhand. Kunde, trots allvaret, inte låta bli att skämta till det lite edit; det var meniingen som citat på Evas inlägg Får mig att tänka på Stefan Demerts "Luring"
CITAT (Eva i Skåne @ 09-10-2006, 18:18) Måste bara berätta att jag flera gånger hört arbetskamrater resonera "nu har vi bokat resa och får jag inte semester den veckan så sjukar jag mig". Det är nog inte så ovanligt :unsure:
När vi gör vår semesterplanering i början av året händer det att vissa veckor är angivna med att inga semestrar beviljas den och den veckan p g a speciella evenemang. Detta kan ju ställa till problem för tidigt bokade resor, men jag har t o m hört lägre chefer svara oroliga med "jag ska göra mitt bästa, men kan jag inte ordna ett undantag får du väl sjukanmäla sig eller ditt barn" :unsure: Det är ju inte klokt! Kanske inte så konstigt då att de som är sjuka på riktigt jagas med blåslampa. Pengarna är ju inte dimensionerade för att också täcka semesterledigheter och andra påhittade "sjukdomar" FYYY! säger då jag för såna människor. På den tiden vi bara hade ett barn och det inte fanns samma möjligheter som nu att ha vård av barn... sparade maken alltid semesterdagar att ha då jag skulle på läkarbesök hos kvinnodoktor (tog en dag) och när jag låg inlagd på sjukhus. Aldrig någonsin att vi ens kom på tanken att bluffa Försäkringskassan. Eg är det inte heller att bluffa FK... man bluffar sig själv eftersom det ju är skattepengar som bekostar det hela.
Också Ofelia
09-10-2006, 22:08
CITAT (Margaretha @ 09-10-2006, 14:46) CITAT (Också Ofelia @ 08-10-2006, 21:52) I det här fallet vet han om att han inte presterat tillräckligt och vill han inte göra något åt det själv kan inte skolans påtvingade skolvecka förändra den saken anser jag. Däremot kan skolans påtvingade skolvecka förstöra en hel vecka för en hel familj varför jag förmodligen skulle gjort likadant som familjen i exemplet ovan. O, ljuva enfald! För det första så kan de flesta föräldrar inte förmå sina barn att läsa ikapp. Det spelar ingen roll vad föräldern vill om den unge själv inte vill. De måste ha en inre motivation. Ingenting blir lättare för gymnasisten för att han/hon halkar ännu längre efter under en resa. För det andra är det helt omöjligt att försöka bedriva någon vettig verksamhet i en klass, där Pelle är på semester nu och Kalle nästa vecka. Alltid är det någon som inte förstår och stoppar de övriga. Det går faktiskt i de flesta fall ut över hela klassen. Sjukdom - riktig eller påhittad - sätter väldigt många käppar i de hjul som vi sliter som djur för att hålla igång. Det är ju faktiskt ofta så att kunskap bygger på tidigare kunskap - om det ska bli något av den - och de som missat steg 1 tenderar att sabotera steg 2 på olika sätt för de övriga. Det har blivit ganska vanligt att eleverna jobbar hela sommaren och sedan åker på semester när terminen börjar. Sedan kommer man efter en eller ett par veckor och förväntar sig all tänkbar service. Åker man bort under terminen, så förväntar man sig att få göra prov i efterhand, och blir sur om detta prov inte kan räknas på samma sätt som om man varit med vid första tillfället. Lärare, som på gymnasiet kan ha upp emot 200 elever, kan inte göra i ordning personlig små högar med uppgifter till alla som eventuellt vill åka på semester under terminstid. Eleverna har så många veckors lov per år. Kan inte det räcka? Bussigt att kalla mig enfaldig men får det dig att känna dig mindre enfaldig är det väl toppen.´ Själv har jag då haft förmånen att uppfostra fyra barn och när de väl har kommit till gymnasiet har de kommit så långt i sin utveckling att de faktiskt fått ta ansvar själva för sin utbildning då den faktiskt ÄR frivillig. Läxläsning fick de givetvis hjälp med men tjat om att de måst läsa hoppade jag faktiskt över. Tyvärr är dagens skola inriktad på teori helt och hållet och det kan omöjligt passa alla människor. Den av barnen som ansåg gymnasiet "onödigt" och som var mer praktiskt lagd skaffade sig raskt ett arbete istället och eftersom han var myndig var det faktiskt bara att gilla läget. (Med facit i hand har han idag ett "finare" arbete än de andra som var duktiga i skolan). Jag måste säga att jag pushade inte särskilt hårt för skolan för jag såg att begåvningen låg nån annstans. Nu skulle jag inte sjukanmält en unge för att han ska åka på semester med sin flickvän men väl ifall han skulle åkt med oss , sin familj. Däremot vidhåller jag i min enfald då, att gymnasiet är högst frivilligt och att jag inte tror att en veckas semester på något vis förändrar den här unge mannens studieresultat på minsta vis. Har han spårat ur redan skulle en veckas semester med familjen kunnat få honom mer på bättre tankar , kanske. Framgår det någonstans vilken klass i gymnasiet han går, hur gammal är grabben? Går han i tvåan och är 18 år är det dessutom helt upp till honom hur han väljer att göra, mammans ringande förstår jag ens inte. Min dotter idag just 18 år tar helt ansvar för sin närvaro i skolan, och den är hög för övrigt(inte för att det hör hit). I de flesta klasser är det ett faktum idag, precis som du skriver, att föräldrar tar ledigt för sina barn på annan tid än skollov. Det beror oftast på föräldrarnas arbeten får man förmoda och mig veterligt bedrivs undervisning i alla skolor idag så omöjligt kan det ju inte vara? Återigen, att använda en nedlåtande ton mot dina medforumister säger rätt mycket om dig själv....
Också Ofelia
09-10-2006, 22:20
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 08:46) CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 00:54)
Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.
Fast vi såg det nog inte som att åka bort för att "slöa" när vi reste med våra barn utan som ett tillfälle för nära relationer och tid för långa samtal och gemensamma upplevelser, något som kan vara svårt att få tid till i vardagen, åtminstone om båda föräldrarna har krävande yrken. Min bestämda uppfattning är att om familjen fungerar bra är chansen att skolan också fungera bra mycket större. men som jag tidigare nämnt så behövde vi aldrig ta till skolk eller sjukanmälan eftersom vårt samarbete med skolan fungerade utmärkt. Birgit Ek P.s Mina barn presterade hyfsat bra i skolan, men jag tycker att våra resor hade varit ännu viktigare om det varit så att de hade haft problem D.s Håller med dig i det att ju bättre familjen fungerar tillsammans ju större chans att skolarbetet fungerar bra. Nu skulle den här grabben inte åka med sin familj och vi vet faktiskt inget alls om hur den fungerar. Det kan vara illa, att det är en disfunktionell familj och då är det inte förvånande att han får åka med flickvän på semester trots dåliga resultat i skolan. Det kan också vara så att killen är en arbetsam kille men utan läshuvud, och familjen har alternativa vägar att hjälpa honom till ett arbete? Det kan vara en grabb som "tagit över" hemma, många barn gör ju dessvärre det idag, man blir lite förskräckt över hur mycket en del familjer låter sig styras av halvvuxna barn....det kan vara mycket som ligger bakom och som vi inte känner till. Han kan dessutom vara myndig och därmed bestämmer han själv, han beslutar att åka och mamman försöker rädda situationen ? Som sagt vi vet inte särskilt mycket egentligen för att bedömma situationen alls.
Också Ofelia
09-10-2006, 22:25
CITAT (Anki på Öland @ 09-10-2006, 16:54) CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35) Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.
Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning. Precis så tänkte jag också. Var ute och reste en hel del med mina barn när dom var barn/tonåringar, men det föll mig aldrig in att planera en resa när dom gick i skolan. Skulle vi åka så fick jag väl spara ett par extra månader för att få ihop det extra det kostade under skollov. Anki Nu har inte vår familj rest så mycket utomlands men jag och maken har bägge sommarintensiva arbeten och det hände sällan att vi kunde ta ledigt samtidigt när barnen var lediga. Oftast var det under barnens terminer detta var möjligt.
Bettson
10-10-2006, 09:17
CITAT (Också Ofelia @ 09-10-2006, 23:25) CITAT (Anki på Öland @ 09-10-2006, 16:54) CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35) Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.
Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning. Precis så tänkte jag också. Var ute och reste en hel del med mina barn när dom var barn/tonåringar, men det föll mig aldrig in att planera en resa när dom gick i skolan. Skulle vi åka så fick jag väl spara ett par extra månader för att få ihop det extra det kostade under skollov. Anki Nu har inte vår familj rest så mycket utomlands men jag och maken har bägge sommarintensiva arbeten och det hände sällan att vi kunde ta ledigt samtidigt när barnen var lediga. Oftast var det under barnens terminer detta var möjligt. Vi har nog också haft sommarintensiva arbeten. Fast jag skulle nog inte kommit på tanken i alla fall att resa bort under skoltermin. För mig är det helt enkelt så att när barnen börjar skolan så får man rätta sig efter det. Skolan får gå först helt enkelt. Och under skolåren som är så viktiga så bestämde vi att vi inte skulle flytta "whatever" så att ungarna inte skulle behöva byta miljö, klasskamrater osv utan de skulle ha bästa möjliga chans. Likaså hade vi inte så gott ställt att vi kunde resa bort. Men förekom det så fick det bli långweekends och sådana grejor. SKolan har jag ansett som så ansträngd så att begära något extra för att vi ville resa bort var inte på tapeten. SOm förälder så måste man ju själv hjälpa till med ungarnas skolarbete en hel del. Man kan också diskutera detta med semestrar för att föräldrarna ska orka. VI ansåg att den dagen vi skaffade barn så var det ungarnas behov som kom först. Naturligtvis i avtagande grad. Och så har det varit i ungefär tjugo år nu. Det är inget man kan ångra halvvägs. Barnen har inte bett att få bli till utan det är vårt beslut och vårt ansvar. OCh de semestrar vi gjorde var mest till skara sommarland och dylika ställen för att roa barnen. Vi har av många ansetts som tämligen imbecilla som inte gjorde något för oss själva. Fast jag minns så många gångner när vi satt och tittade på ungarna och var glad ända in i hjärterötterna för att just dom var glada. Det var semester det. Och nu känner vi att vi gjort vårt..... så äntligen börjar frihetens klocka klämta även för oss. Kunna resa bort en helg känns som en verklig lyx även om det blir ganska spartanskt. Men kommen till mogen ålder så ksulle det inte falla mig in att boka en stuga under sportlovsveckorna, det tycker jag kan vara förbehållet de familjer som har barn och som tar tillvara den tid de kan med barnen. IFall det inte kommer barnbarn i skolåldern förstås......
netaave
10-10-2006, 09:46
I det här läget ska han ju helt klart ha avdrag på studiebidraget, om han inte kan styrka sjukdom med läkarintyg, och det lär väl bli svårt för honom.
Björken
10-10-2006, 10:52
CITAT (Bettson @ 10-10-2006, 10:17) CITAT (Också Ofelia @ 09-10-2006, 23:25) CITAT (Anki på Öland @ 09-10-2006, 16:54) CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35) Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.
Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning. Precis så tänkte jag också. Var ute och reste en hel del med mina barn när dom var barn/tonåringar, men det föll mig aldrig in att planera en resa när dom gick i skolan. Skulle vi åka så fick jag väl spara ett par extra månader för att få ihop det extra det kostade under skollov. Anki Nu har inte vår familj rest så mycket utomlands men jag och maken har bägge sommarintensiva arbeten och det hände sällan att vi kunde ta ledigt samtidigt när barnen var lediga. Oftast var det under barnens terminer detta var möjligt. Vi har nog också haft sommarintensiva arbeten. Fast jag skulle nog inte kommit på tanken i alla fall att resa bort under skoltermin. För mig är det helt enkelt så att när barnen börjar skolan så får man rätta sig efter det. Skolan får gå först helt enkelt. Och under skolåren som är så viktiga så bestämde vi att vi inte skulle flytta "whatever" så att ungarna inte skulle behöva byta miljö, klasskamrater osv utan de skulle ha bästa möjliga chans. Likaså hade vi inte så gott ställt att vi kunde resa bort. Men förekom det så fick det bli långweekends och sådana grejor. SKolan har jag ansett som så ansträngd så att begära något extra för att vi ville resa bort var inte på tapeten. SOm förälder så måste man ju själv hjälpa till med ungarnas skolarbete en hel del. Man kan också diskutera detta med semestrar för att föräldrarna ska orka. VI ansåg att den dagen vi skaffade barn så var det ungarnas behov som kom först. Naturligtvis i avtagande grad. Och så har det varit i ungefär tjugo år nu. Det är inget man kan ångra halvvägs. Barnen har inte bett att få bli till utan det är vårt beslut och vårt ansvar. OCh de semestrar vi gjorde var mest till skara sommarland och dylika ställen för att roa barnen. Vi har av många ansetts som tämligen imbecilla som inte gjorde något för oss själva. Fast jag minns så många gångner när vi satt och tittade på ungarna och var glad ända in i hjärterötterna för att just dom var glada. Det var semester det. Och nu känner vi att vi gjort vårt..... så äntligen börjar frihetens klocka klämta även för oss. Kunna resa bort en helg känns som en verklig lyx även om det blir ganska spartanskt. Men kommen till mogen ålder så ksulle det inte falla mig in att boka en stuga under sportlovsveckorna, det tycker jag kan vara förbehållet de familjer som har barn och som tar tillvara den tid de kan med barnen. IFall det inte kommer barnbarn i skolåldern förstås......  Jag håller med dig fullständigt i det där med att man som förälder har tagit på sig ett ansvar när barnen kommer till världen och de få åren man har dem hemma är de bara till låns, de åren sveper så fort förbi.
Blomstertanten
10-10-2006, 11:56
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att ta ledigt under terminen för att åka på semester. Varför inte använda loven till sånt ? Verkar ju inte så värst rättvisst att en del först har t.e.x sportlov en vecka och sedan tar ledigt veckan efter för att åka till fjällen  Eller tar ledigt två veckor i början på höstterminen för att åka på solsemester när det precis har varit ett långt sommarlov Visserligen är det ju ingen som har påstått att livet ska vara rättvist
birgitek
10-10-2006, 12:10
CITAT (Blomstertanten @ 10-10-2006, 12:56) Jag har aldrig riktigt förstått det där med att ta ledigt under terminen för att åka på semester. Varför inte använda loven till sånt ? Verkar ju inte så värst rättvisst att en del först har t.e.x sportlov en vecka och sedan tar ledigt veckan efter för att åka till fjällen  Eller tar ledigt två veckor i början på höstterminen för att åka på solsemester när det precis har varit ett långt sommarlov Visserligen är det ju ingen som har påstått att livet ska vara rättvist  Nu är det ju så att alla föräldrar inte ha möjlighet att ta ledigt under t.ex sportlov och det är ju inte heller rättvist, eller hur? Nu känner jag mej absolut inte som en en dålig förälder för att vi rest en hel del när barnen varit tvugna att ta ledigt från skolan (i gott samarbete med skolan) tvärtom är vi väl ganska nöjda med att vi har haft möjligheten att ge våra barn kunskaper utöver det skolan har att erbjuda. Birgit Ek
Margaretha
10-10-2006, 19:03
CITAT (Också Ofelia @ 09-10-2006, 23:08) Bussigt att kalla mig enfaldig men får det dig att känna dig mindre enfaldig är det väl toppen.´ Bästa Också Ofelia! Ber om ursäkt om jag sårat dig! Det var inte dig personligen jag reagerade mot - även om jag förstår att det kunde verka så - utan den inställning som kommit fram i många inlägg här - och som också bemötts av många andra - nämligen att det inte är så viktigt med närvaro i gymnasiet. Själv har jag jätteglad kunnat återvända till skolan efter en lång sjukskrivning p.g.a. en svår sjukdom. Jag älskar att undervisa, jag tycker mycket om mina elever. MEN väldigt snart kommer frustrationen. Så mycket slås sönder p.g.a. frånvaron. Och då inte bara för resor utan för allt mellan himmel och jord. Ofta lättja, lust att sova ut efter en sen TV-kväll - eller vad det nu kan vara. Det är frivilligt att gå i gymnasiet, men har man börjat så är det inte frivilligt längre. Vi är ålagda att utreda frånvaro och rapportera till CSN. Det är också väldigt demoraliserande för en klass om vissa är mycket borta. Jag tycker inte att det har med rättvisa att göra. Är det rättvist att alla ska slippa gå i skolan så mycket som möjligt, vad ska vi då ha den till? Jag håller helt med dig om att skolan som den är utformad nu inte passar alla. Där hoppas jag på att den nya regeringen kan göra något. En tydligare yrkesutbildning med vägen öppen för att de som går där kan välja att skaffa sig högskolebehörighet - frivilligt! - och inte som nu med tvång. Tyvärr har jag många dåliga erfarenheter av uppgifter som eleverna haft med sig. Att man har gjort sidorna 26-42 betyder inte att man kan något av vad som står där dessvärre. Blir också förvånad att läsa vad någon skrev om att beställa resor utan att ha tagit ledigt från jobbet först. Att chefen föreslagit vederbörande att sjukskriva sig! Häpnadsväckande! Är det så sjukskrivningspengarna används, så förstår man ju att tumskruvarna måste dras åt. Och vilka drabbar det? Känner till ett fall där ett par för ett par månader sedan sjukskrev sig och åkte på en förbokad och i efterhand inte beviljad semester. De fick sparken båda två med omedelbar verkan - efter 25 år på arbetsplatsen! Försäkringsbedrägeri, sas det. Låt oss lära våra barn och ungdomar att ha respekt för de regler som finns i samhället. Kan man inte åka på sommarlovet så finns det påsklov, sportlov, höstlov, lov kring kristihimmelfärds, jullov m.m. Med god vilja så måste det gå att lösa. Än en gång Också Ofelia, jag beklagar att det råkade bli just ditt inlägg som jag kopierade, men det var representativt i vissa avseenden för det jag ville bemöta. Du är säkert en klok mor, men just i detta fall har vi olika åsikter.
birgitek
10-10-2006, 19:25
Men Margareta, är inte mängden kunskap en elev tar till sig viktigare än absolut närvaro. Mina barn hade tydligen turen att gå i en skola där det var resultatet som räknades. Visst gav det lite merjobb för lärarna att planera för uppgifter under en frånvarovecka, men vill man sina elevers bästa så tar man nog det. Birgit Ek
Bettson
10-10-2006, 19:32
CITAT (birgitek @ 10-10-2006, 20:25) Men Margareta, är inte mängden kunskap en elev tar till sig viktigare än absolut närvaro. Mina barn hade tydligen turen att gå i en skola där det var resultatet som räknades. Visst gav det lite merjobb för lärarna att planera för uppgifter under en frånvarovecka, men vill man sina elevers bästa så tar man nog det. Birgit Ek Fast jag tror nog att det är lite skillnad på för tio till femton år sedan och nu. Dels var lärartätheten större, klasserna var lugnare, betygssystemet var ett annat och framför allt mängden elever som tog ledigt på annan tid än skol-loven. Då kanske den var en elelv per termin, nu är det åtskilliga flera som villha ledigt.
birgitek
10-10-2006, 19:38
CITAT (Bettson @ 10-10-2006, 20:32) CITAT (birgitek @ 10-10-2006, 20:25) Men Margareta, är inte mängden kunskap en elev tar till sig viktigare än absolut närvaro. Mina barn hade tydligen turen att gå i en skola där det var resultatet som räknades. Visst gav det lite merjobb för lärarna att planera för uppgifter under en frånvarovecka, men vill man sina elevers bästa så tar man nog det. Birgit Ek Fast jag tror nog att det är lite skillnad på för tio till femton år sedan och nu. Dels var lärartätheten större, klasserna var lugnare, betygssystemet var ett annat och framför allt mängden elever som tog ledigt på annan tid än skol-loven. Då kanske den var en elelv per termin, nu är det åtskilliga flera som villha ledigt. Jo, så var det nog.Mina erfarenheter ligger ju 10-15 år tillbaka i tiden. Om dagens skola vet jag egentligen ingenting, mer än att det skrivs i tidningarna att var femte elev går ut grundskolan utan att kunna läsa och skriva. Birgit Ek
Margaretha
10-10-2006, 21:51
CITAT (birgitek @ 10-10-2006, 20:25) Men Margareta, är inte mängden kunskap en elev tar till sig viktigare än absolut närvaro. Mina barn hade tydligen turen att gå i en skola där det var resultatet som räknades. Visst gav det lite merjobb för lärarna att planera för uppgifter under en frånvarovecka, men vill man sina elevers bästa så tar man nog det. Birgit Ek Visst är det kunskaperna som betygsätts - inte närvaron - men det är i de flesta fall inte svårt att se ett samband. Självklart finns det elever som har utmärkta kunskaper utan att delta i en kurs alls. Då bör de göra en särskild prövning och få sitt betyg på det sättet. Man kan skaffa sig kunskaper på så många sätt, och det är inget fel med det. Det handlar bara om att man, för allas skull, får följa spelreglerna - om man väl börjat på gymnasiet och på en viss kurs. Det är idag oerhört svårt att räcka till för att varje elev ska få det lilla extra varje lektion av läraren. Om du har fler än 30 elever i en klass, och du har 6,7,8 klasser, som du ska undervisa i och betygsätta, kan du räkna ut, hur många minuter du har till förfogande för var och en. Dessutom har dagens ungdomar ett enormt behov av vuxenkontakt, kanske beroende på att vi föräldrar stressar runt hela tiden, och rasterna går ofta åt till kontakter av olika slag. Det har hänt otroligt mycket i skolan de sista 15 åren, och det faktum att många kommer från högstadiet med så bristfälliga kunskaper att de måste ha specialundervisning på gymnasiet gör ju inte gymnasielärarnas arbetssituation lättare precis. Men det är en stor tragedi för de här ungdomarna att de inte fått mer stöd redan på låg- och mellanstadiet. Hur kul är det att lära sig läsa när du är 16 år? Många tackar nej. Det är för "skämmigt".
gammelnalle
11-10-2006, 06:34
Hej igen!! Tydligen så var det en "het potatis"... men det är väl bra att vi kan diskutera??? Agneta frågade vad jag tycker/tyckte och eftersom jag fått frågan så: Tycker kanske att frågan var retorisk, dvs redan besvarad med min fråga och säkert är det många av er som förstått att det är jag som är den elake mentorn som inte gett eleven ledigt. Om vi levde i den bästa av världar skulle givetvis inte såna här situationer överhuvudtaget uppkomma...men de uppkommer. Precis som vad några av er lärare har beskrivit. Jag vill dock inflika att DE ALLRA FLESTA eleverna (och föräldrar) sköter sig bra.; Kommer i tid till lektionerna, lyssnar (om inte alltid så oftast)  till vad man har att säga, har med sig rätt böcker och penna!! (JO, jag har 17åriga elever som INTE har med sig penna och sudd....) gör sina hemläxor, kommunicerar vid ledighet, etc, etc. Jag tänker INTE jaga eleven eller försöka "anmäla" honom... DET får föräldern ta på sig... Dock TROR jag att jag har haft smolk i hans bägare... han kan ju inte "skryta" för sina kompisar om sin resa... Tack för alla svar. Det känns bra att ha er som bollplank ibland. (Att diskutera bland kollegorna känns knappast som "rättvist"... ) björn
Bettson
11-10-2006, 07:21
Har du bytt yrke Gagmmelnalle?
gammelnalle
11-10-2006, 09:59
CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 08:21) Har du bytt yrke Gagmmelnalle? Nog kan jag vara gaggig!! men Gag-mmelnalle!!! Nja... är "still in buisness" som mitt gamla yrke (HUR kommer ni ihåg sån't????) men är nu obehörig yrkeslärare. (Och trivs rätt hyfsat totalt) ... och som sagt...att fråga inom "kåren" blir lite enkelspårigt...därav min fråga till er som "vanliga"... b
Visst var den väl redan besvarad... ville mest ha bekräftat att det var du som var "den elake" Fast... nallar är väl alltid snälla.
CITAT (gammelnalle @ 11-10-2006, 07:34) Jag tänker INTE jaga eleven eller försöka "anmäla" honom... DET får föräldern ta på sig... Dock TROR jag att jag har haft smolk i hans bägare... han kan ju inte "skryta" för sina kompisar om sin resa... Och hur ska han förklara solbrännan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|