Sidor: 1, 2
Brandklipparen
nå är det nån som skaffar sig en egen liten plantskola hemma? rolleyes.gif
pejori
är för feg för det... wub.gif wub.gif
så jag köper det jag vill ha smile.gif
Betty
Det är olagligt att stjäla skott på affärer...
Rossi
Jag skulle aldrig få för mig att snatta vare sig växter, godis, kläder eller någonting alls överhuvudtaget.
askar
Trodde inte att någon människa gjorde det...
lika fel som att snatta i andra butiker.
inglan
Nej, aldrig , det är ju stöld! huh.gif Men om jag är hemma hos någon så kan det komma med något litet skott, men jag frågar först! rolleyes.gif

Hälsningar Inglan smile.gif

Kul förresten med omröstningar!
Lemonne
Nä, jag är nog också för feg för det, fast tanken har slagit mig många gånger.. rolleyes.gif

Däremot känner jag en som norpade pelargonsticklingar på Gripsholm wub.gif så jag har massor av fina släktingar därifrån...
Alba
Jag har aldrig tagit en stickling från en affär. Det är stöld.

Ibland när jag går förbi tex kommunens planteringar på hösten då allt är utblommat brukar jag tänka - skulle man kunna ta frö. Men jag har aldrig gjort det - känns som stöld för mig.

Vad anser ni om att ta frö från utblommade växter hos andra ??
Med andra menar jag inte vänner och bekanta utan allmänna inrättningar tex kommunens plantor.
Betty
CITAT (Alba @ 13-10-2006, 12:09)
Jag har aldrig tagit en stickling från en affär. Det är stöld.

Ibland när jag går förbi tex kommunens planteringar på hösten då allt är utblommat brukar jag tänka - skulle man kunna ta frö. Men jag har aldrig gjort det - känns som stöld för mig.

Vad anser ni om att ta frö från utblommade växter hos andra ??

Skulle inte kunna ta frön utan lov hemma hos andra - de kanske har tänkt samla in dem själv ju.
Skulle verkligen inte tycka om att nån tog frön i min trädgård utan mitt tillstånd.
Kommunens parker o planteringar brukar det vara OK att ta frön från - i alla fall i vår stad, har ringt och frågat.
pejori
ja...jag tar inte hos vänner eller kompisar heller smile.gif smile.gif
skulle inte bli glad, om någon nöp ett skott av någon av mina besvärligare hoyor....dom sätter jag ju som backuper här wub.gif wub.gif

komunens plantor brukar det inte vara problem att ta frön av...dom kastas ju bara när dom rensar bort dom wub.gif
kristerh
CITAT (Betty @ 13-10-2006, 00:10)

jag brukar stjäla skott på blommor wink.gif laugh.gif laugh.gif affärer får inte plats hemma hos mig ohmy.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 13-10-2006, 14:15)

jag brukar stjäla skott på blommor wink.gif laugh.gif laugh.gif affärer får inte plats hemma hos mig ohmy.gif

Hördududu! Nu ska du inte va sån! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
pejori
CITAT (kristerh @ 13-10-2006, 14:15)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Betty @ 13-10-2006, 14:18)
Hördududu! Nu ska du inte va sån! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

flåt kunde inte låta bli laugh.gif laugh.gif
Whiskuchi
CITAT (Rossi @ 13-10-2006, 07:21)
Jag skulle aldrig få för mig att snatta vare sig växter, godis, kläder eller någonting alls överhuvudtaget.

Instämmer
Alba
laugh.gif laugh.gif laugh.gif :lol
titti49zon6
Skulle aldrig våga eller vilja stjäla varken i affär eller hos andra vare sig
det är en offentlig eller privat trädgård
Vet hur det känns när besökare stjäl fröer från växter, hade besök i somras och det var några som norpade fröer från mina växter varav från en Allium cataviense som var så vacker innan besöket men skövlad efteråt mad.gif mad.gif mad.gif
Merlin
Fler än 20 procent av de som har röstat gör det faktiskt...vågar ni träda fram *fniss rolleyes.gif
olgak
Nej, nej.
Margith
Att norpa en stickling i en växtaffär skulle faktiskt aldrig falla mig in, det är antingen stöld eller snatteri (beroende på värdet på växten).

Men jag blir riktigt ledsen och bekymrad varje gång jag hör talas om att det finns folk som stjäl fröer och sticklingar i privata trädgårdar mad.gif
Hur är man funtad om man stjäl från någon som är snäll och visar sin privata trädgård, till inspiration för andra trädgårdstokar?? mad.gif
Fortsätter det på det viset kommer det ju att sluta med att ingen vågar visa sin egen trädgård för andra sad.gif

Dessutom är det faktiskt så (enligt min erfarenhet) att givmildare människor är de som har fina trädgårdar, det finns inte. Men ha kurage att fråga! Kan de plocka fröer, eller dela plantor, eller kanske sälja en liten frösådd stickling, så gör de det och de gör det med glädje smile.gif Och håll med mig om att den plantan kommer att kännas mycket bättre att ha i din egen trädgård, än en som du har stulit unsure.gif
Evin
Det enda jag har haft lust att norpa är av de fula (hoyor i sig är inte fula), ofta dåligt skötta hoyorna som kostar multum (men som inte är av speciell sort och inte långsamväxande). Eftersom de är så pass dyra säljs de inte utan de blir ofta slacka i bladen och dammiga så ingen vill ha dem för det - lite av en ond cirkel.
Men jag har aldrig gjort det.

I privata trädgårdsammanhang är det bara till att fråga. Jag hade gladeligen delat med mig av de jag hade kunnat erbjuda.

Däremot kan jag känna sorg när jag vet att de fina perennerna som pryder staden om sommaren förmodligen bara kastas. Tänk om man hade kunnat få ett inside tips om när de skulle byta blommor i urnorna så man hade kunnat rädda ett par.
Hannifer
Att norpa sticklingar hemma hos andra är en gammal tradition som grundas på antagandet att sticklingen i fråga växer bättre om man inte frågar innan man tar den. biggrin.gif Om det är sant eller inte kan man ju spekulera i. rolleyes.gif

Personligen skulle jag bara bli arg under två villkor om någon stal en stickling hos mig:

1. Om personen inte hade kunnighet hur man tar en stickling på rätt sätt och därmed gjorde plantan ful, eller skadade den på något vis.

2. Om jag hade "sparat ut" en ranka för att sedan sälja den som stickling, eller göra den till en ny planta.

Det är väl lite det som är problemet; man vet ju inte vad en person har för planer för sina sticklingar... Kanske är det bäst att fråga i alla fall...

Att någon enstaka gång ta en stickling i en butik är inte hela världen enligt mig. Som Evin påpekade, missköts ofta växter i butikerna. Som den växtälskare jag är, tycker jag inte alls att det är OK att behandla levande varelser så. Inte heller är det respektfullt mot kunderna som ska betala dyra pengar för "ledsna" plantor. Om någon och skär /nyper av en stickling lite snyggt i en butik (utan att göra det hela till en vana) skulle jag kunna blunda för det, även om det var min egen växtbutik. biggrin.gif
Whiskuchi
CITAT (Evin @ 13-10-2006, 23:35)
Tänk om man hade kunnat få ett inside tips om när de skulle byta blommor i urnorna så man hade kunnat rädda ett par.

Ring gatukontoret (tror det är de som har hand om planteringarna) i din kommun och fråga. Här börjar sommarurnorna göras om till höst/vinter-dito nu.
niklaswik
Nu kanske jag är lite dum här men hur kan det räknas som stöld/snatteri när affären fortfarande har kvar originalvaran och kan sälja den till fullt pris? Det är ju absolut inte samma sak som om man t.ex. skulle gå på Ica och öppna ett kakpaket och ta en kaka...
På ett sätt är det samma sak eftersom man tar en liten del av nåt stort men kakpaketet är ju förstört och går inte att sälja, det går däremot en t.ex. hoya som man tagit en liten bit av.

Har dock aldrig gjort det eftersom jag inte har vågat. Och skulle jag göra det så skulle jag fråga först och svarar dom snällt nej så skulle jag låta bli.
Christer i Falköping
Eftersom jag har en handelsträdgård kan jag ju svara vad jag tycker om skott-tagande i min butik. Visst är det stöld/snatteri, inte tal om annat. Växten blir faktiskt stympad. Risken finns ju att de i hastigheten skadar växten, för det måste ju gå fort så att personen inte skall bli upptäckt. Dessutom kan ju formen på växten förstöras. Det kanske man inte tänker på när man bryter av skottet, men jag får ju svårare att sälja växten om den har en konstig form.
Christer.
LadyG
Nej, inte tar jag skott från en blomma som ska säljas, men jag tar gärna från plantor om jag får. Jag frågar först, hellre än att råka i blåsväder för en stickling.
ewa zon 3
Fel att göra de, blev mitt svar.
Varför skulle snatta i en växtaffär vara mer ok än i en anna affär? huh.gif

/Ewa
Morbid
Nja.. Jag snor inte skott i butiker.. Men, om jag hittar något fint i offentliga byggnader, t. ex sjukhuskorridorer/foajéer, hotell och liknande. Då tar jag skott, men bara på ett sätt som gör att det inte syns..
arno
CITAT (niklaswik @ 14-10-2006, 13:07)
Nu kanske jag är lite dum här men hur kan det räknas som stöld/snatteri när affären fortfarande har kvar originalvaran och kan sälja den till fullt pris? Det är ju absolut inte samma sak som om man t.ex. skulle gå på Ica och öppna ett kakpaket och ta en kaka...
På ett sätt är det samma sak eftersom man tar en liten del av nåt stort men kakpaketet är ju förstört och går inte att sälja, det går däremot en t.ex. hoya som man tagit en liten bit av.

Har dock aldrig gjort det eftersom jag inte har vågat. Och skulle jag göra det så skulle jag fråga först och svarar dom snällt nej så skulle jag låta bli.

Jag skulle inte köpa en stympad/skadad planta i en affär så därför har jag inte ens tänkt tanken att "norpa/stjäla" själv.
Det blir ju någon annan som får mindre planta för pengarna om de får betala fullt pris.
Alba
CITAT (Christer i Falköping @ 15-10-2006, 09:53)
Eftersom jag har en handelsträdgård kan jag ju svara vad jag tycker om skott-tagande i min butik. Visst är det stöld/snatteri, inte tal om annat. Växten blir faktiskt stympad. Risken finns ju att de i hastigheten skadar växten, för det måste ju gå fort så att personen inte skall bli upptäckt. Dessutom kan ju formen på växten förstöras. Det kanske man inte tänker på när man bryter av skottet, men jag får ju svårare att sälja växten om den har en konstig form.
Christer.

Nu halkade jag in på ett annat ämne :
Har läst lite om dig i bloggen och nu tänds ett Liljeholmen. Det var alltså du som slutade på Volvo och blev trädgårdsmästare. Fantastiskt. Såg dig i något TV-program.
Hur går det - är du fortfarande lika entusiastisk ??
CurlySue
Min mans ex.fru även kallad Häxan, tog sticklingar våra paradisträd när hon en sommar fick låna sommarhuset gratis.

De såg inte kloka ut...vissa träd hade hon kapat till hälften.

När min man frågade henne varför hon gjort så, och varför hon inte frågade innan mad.gif så svarade hon , att stulna skott tar sig bättre. mad.gif mad.gif
Hannifer
CITAT (sarah68 @ 16-10-2006, 18:02)
Min mans ex.fru även kallad Häxan, tog sticklingar våra paradisträd när hon en sommar fick låna sommarhuset gratis.

De såg inte kloka ut...vissa träd hade hon kapat till hälften.

När min man frågade henne varför hon gjort så, och varför hon inte frågade innan  :angry: så svarade hon , att stulna skott tar sig bättre. mad.gif  :angry:

Den männskan har alltid svar på tal ! Hon lider troligen av en narscisstisk personlighetsstörning, pga tragisk händelse då hon var 4 år.
Hon tror på fullt allvar att alla i sverige vet vem hon är( hon är skönhetsjournalist på en tidning, och gör tester på läppglans o.dyl)

och att världen snurrar runt henne.

En gammal "hederlig" tradition det där med att norpa sticklingar, som sagt. Men det var oerhört fräckt av henne att KAPA dina plantor...

Personligen tycker jag dock att det är lika fräckt att sätta hobbypsykologiska diagnoser på folk. "Narcissistisk personlighet"... Men jag antar att du sade det med glimten i ögat(?)

Förresten har jag svårt att tänka mig att någon är värre än Nalle Knutsson... rolleyes.gif
maimiti
Har aldrig norpat en stickling vare sig i affären eller hemma hos någon och kommer aldrig att göra det hellerÄr man hemma hos någon är det ju inte så svårt att fråga och det värsta som kan hända är ju att man får ett nej och då finns det ju oftast en bra anledning. Däremot plockade jag upp några frön från golvet på Botan en gång... om det nu räknas till norpandet...
CurlySue
hihi....Nalle Knutsson
Han brukar handla i min ICA...med cape och allt....glider han runt..... biggrin.gif biggrin.gif
Alba
CITAT (sarah68 @ 19-10-2006, 17:51)
hihi....Nalle Knutsson
Han brukar handla i min ICA...med cape och allt....glider han runt..... biggrin.gif biggrin.gif

Och fångar dig med sin charm ....

laugh.gif
Hannifer
hihi....Nalle Knutsson

Hahaha... jag skulle vilja att Nalle handlade på Ica hos mig med. Det skulle pigga upp med lite "kungligheter" i vardagen. har du snokat vad han har köpt? kanske någon särskild växt? tongue.gif Undrar om Nalle norpar sticklingar och gömmer under sin cape...
Alba
CITAT (Hannifer @ 19-10-2006, 19:21)
hihi....Nalle Knutsson
Han brukar handla i min ICA...med cape och allt....glider han runt..... biggrin.gif  biggrin.gif

Hahaha... jag skulle vilja att Nalle handlade på Ica hos mig med. Det skulle pigga upp med lite "kungligheter" i vardagen. har du snokat vad han har köpt? kanske någon särskild växt? tongue.gif Undrar om Nalle norpar sticklingar och gömmer under sin cape...

Lyft aldrig på en skottes kjol - men cape nja ......
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
GoSatta
ja stulet skott är bäst / roligast men självklart får man göra det men lite finnes / stil. tex, rotskott, grenar som har gått av, saker som inte syns, stympar man en planta kommer nog karman tillbaks och dödar skottet.

i butik har jag bara snott sånna där som får små bebisar på bladen som bara rammlar av, alla dog så det kanske var meningen. nej nu ljög jag, jag har en kaktus som var en minimal utväxt som nu är nästan 30cm hög och lever å frodas

men både från vänner och bergianska och universitetet har jag jätte fina plantor som är från skott, men ett skott är som sagt inte att stympa man får ta sånt som kanske klipps ändå eller inte syns.

snor man av mig utan att jag märker är det fritt fram (dock svårt för jag har bra koll på mina plantor) förstör man ja då skulle jag bli galen . . dubbel moral ja men vem har inte det tongue.gif
CurlySue
jag har ingenting emot att dela med mig av sticklingar o.dyl.
Varje gång jag beskär de paradisträd jag har hemma, så lägger jag ut säkert ett 100 tal sticklingar i porten, bara för folk att ta...även mannens ex.fru som bor 2 trappor upp...
Men att stjäla sticklingar av en person...det skulle jag aldrig göra...däremot så frågar jag gärna om jag får ta några...
Christer i Falköping
CITAT (Alba @ 16-10-2006, 14:55)
Det var alltså du som slutade på Volvo och blev trädgårdsmästare. Fantastiskt. Såg dig i något TV-program.
Hur går det - är du fortfarande lika entusiastisk ??

Ledsen att jag inte svarat tidigare, men någon stal mitt bilbatteri natten till måndagen borta i Tråvad, så jag har inte kunnat komma hem förrän idag mad.gif Jag vill gärna skriva att jag fortfarande är lika entusiastisk, men det kanske skulle vara en liten osanning. Alltså, jag har fortfarande lika kul och ångrar mig inte en sekund att jag startade upp handelsträdgården, men ekonomin kan vara klart dämpande. Man har ju aldrig några pengar över och skulle man mot förmodan ha det, vågar man inte röra dem eftersom det alltid kommer nya räkningar som skall betalas. Mitt stora intresse ligger ju hos träd/buskar och perenner, men det är något som jag är nästanb ensam om i de trakterna. Så jag får ju rikta in mig åt andra håll. Som binderier t.ex. Det var något jag aldrig trodde jag skulle hålla på med, men gissa om jag blev förvånad när jag upptäckte att det var kul biggrin.gif Men rackarns vad svårt det kan vara. Jag hyser stor beundran för de som kan det ordentligt. Dessutom har jag sått en del krukväxter, framförallt streptocarpusar och hibiskusar. En del som samlar just streppar är klart intresserade av mina fröplantor. För tillfället håller jag på att binda kransar inför Alla Helgonhelgen. Det gäller att ha många färdiga kransar i kylrummet. Då kan man ta fram efter behov och dekorera dem när det behövs. Men jag gör ju även andra prydnader inför den helgen så det gäller att ligga i nu.
Så visst kan det vara jobbigt när man inte vet om ekonomin kommer att hålla, men jag ångrar mig inte!
Christer.
kerstin z5-6
Roligt att se dej Christer ! -håller alla tummar för att du ska få en invasion nu i nov dec hos dej smile.gif
Nyponmognaden här är usel -återkommer om jag har nåt anständigt att skicka
Är örtelius intressant ?

Tänker ofta på hur det går o kollar bloggen
Hälsar k

Som aldrig skulle ta sticklingar olovandes nånstans -inte gräver jag upp plantor hos andra heller - laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christer i Falköping
Örtelius? Inte en aning vad det är, men det går nog bra laugh.gif
Christer.
catlady
Sarah68: Kunde inte låta bli att reagera: Bor din mans ex-fru i SAMMA HUS två trappor upp??? Vadan detta?
Och så skulle jag vilja säga att jag inte ens funderat på detta med att stjäla sticklingar i affärer innan jag såg denna omröstning. Tänk om jag nu gick ut och stal för att odla.nu gav mig idén... wink.gif laugh.gif Tycker att det är helt ok att ta sticklingar från stora buskar som växer över plank, och i parker och liknande. Men att sno sticklingar från små växter hemma hos folk är inte alls ok! Tänk själva så länge man väntar på ett nytt skott, en ny gren, eller bara en till blomma eller blad - och så kommer någon och norpar av den på en sekund! Helmysko att göra det mot en vän... sad.gif
Carex
hm, svår fråga. Om det är en stor planta i en offentlig plantering, ja. Hemma hos någon, njae. Kan erkänna att jag snodde en stickling från botaniska förra sommaren, men det kändes inte så bra, dessutom dog den under vintern...det var en sådan där vit miniänglatrumpet, alltså brugmansia, inte den andra som bara kallas miniänglatrumpet. Någon som vet var man kan få tag i en?
Hannifer
CITAT (Carex @ 22-10-2006, 23:52)
hm, svår fråga. Om det är en stor planta i en offentlig plantering, ja. Hemma hos någon, njae. Kan erkänna att jag snodde en stickling från botaniska förra sommaren, men det kändes inte så bra, dessutom dog den under vintern...det var en sådan där vit miniänglatrumpet, alltså brugmansia, inte den andra som bara kallas miniänglatrumpet. Någon som vet var man kan få tag i en?

Skulle också vilja ha en så'n. Man kunde skicka efter frö till liten änglatrumpet från tidningen "Allt om trädgård" (i vintras, tror jag det var). Inget av mina frön grodde ens... wacko.gif Det verkar som om den är lite ovanlig...
Natrix
CITAT (maimiti @ 19-10-2006, 17:24)
Har aldrig norpat en stickling vare sig i affären eller hemma hos någon och kommer aldrig att göra det hellerÄr man hemma hos någon är det ju inte så svårt att fråga och det värsta som kan hända är ju att man får ett nej och då finns det ju oftast en bra anledning. Däremot plockade jag upp några frön från golvet på Botan en gång... om det nu räknas till norpandet...

Men tänk om det är sant att de tar sig sämre om man frågar! wink.gif
CurlySue
det är en ren slump att hon bor i samma hus som oss.
Jag lyckades byta min lägenhet 3 mil utanför stan mot en lika stor lägenhet inne i stan...och sådana byten är jättesvåra att få till...så det var inte läge att tacka nej. Hon störs säkert mer av det än jag
pejori
CITAT (sarah68 @ 23-10-2006, 15:38)
det är en ren slump att hon bor i samma hus som oss.
Jag lyckades byta min lägenhet 3 mil utanför stan mot en lika stor lägenhet inne i stan...och sådana byten är jättesvåra att få till...så det var inte läge att tacka nej. Hon störs säkert mer av det än jag

men att ge henne tillträde och vattna dina blommor ohmy.gif ohmy.gif wink.gif
tror inte jag hade velat ha det så wub.gif wub.gif
bo...ja...passa huset ...nej wub.gif wub.gif
*Miss Cocker*
rolleyes.gif Nu kommer det in en råtta bland hermelinerna, jag har tagit skott i handelsträdgårdar, jag har tagit i parker och jag har skottat lite bland kommunens planteringar, Å ena sidan kan jag väl hålla med om att "helt rätt är det väl inte" men inte helt fel heller. Beroende på hur, varför och varifrån man stjäler det lilla skottet.

Inte har jag gått in med berått mod och slitet av nåt på en växt, däremot har jag snabbt kunnat checka in var en del växter ställts undan i väntan på att gå ett helt annat öde till mötes. Skulle inte heller får för mej att gå in och sabotera bland mina vänners växter. Har fått upp det vackraste av det fulaste som ens en gång inte skulle blivit annat än kompost. Kan visa en dag i mitt fotoalbum. Har inga som helst skuldkänslor i detta, mitt kriminella förfarande.
rolleyes.gif
Tjoppa
Nej, det har jag aldrig tänkt på. rolleyes.gif

Tror inte att jag skulle våga i affären, men jag skulle aldrig ha några problem att ta skott från exempelvis en park om jag hade sett en blomma jag ville ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon