Sidor: 1, 2
Hannifer
CITAT (Miss Cocker @ 23-10-2006, 23:35)
rolleyes.gif Nu kommer det in en råtta bland hermelinerna, jag har tagit skott i handelsträdgårdar, jag har tagit i parker och jag har skottat lite bland kommunens planteringar, Å ena sidan kan jag väl hålla med om att "helt rätt är det väl inte" men inte helt fel heller. Beroende på hur, varför och varifrån man stjäler det lilla skottet.

Inte har jag gått in med berått mod och slitet av nåt på en växt, däremot har jag snabbt kunnat checka in var en del växter ställts undan i väntan på att gå ett helt annat öde till mötes. Skulle inte heller får för mej att gå in och sabotera bland mina vänners växter. Har fått upp det vackraste av det fulaste som ens en gång inte skulle blivit annat än kompost. Kan visa en dag i mitt fotoalbum. Har inga som helst skuldkänslor i detta, mitt kriminella förfarande.
rolleyes.gif

Go girl! biggrin.gif

Jag tror det är fler här som gärna vill ta en stickling eller två ibland, utan att våga erkänna det. tongue.gif

Om "pallad frukt smakar bäst", kanske pallade sticklingar rotar sig bäst med. Ja, varför inte se sticklingsstöld som en "pallning", såvida man inte skadar växten? De flesta har väl "stulit" äpplen från en tomt någon gång?
maimiti
CITAT (Natrix @ 23-10-2006, 15:31)
CITAT (maimiti @ 19-10-2006, 17:24)
Har aldrig norpat en stickling vare sig i affären eller hemma hos någon och kommer aldrig att göra det hellerÄr man hemma hos någon är det ju inte så svårt att fråga och det värsta som kan hända är ju att man får ett nej och då finns det ju oftast en bra anledning. Däremot plockade jag upp några frön från golvet på Botan en gång... om det nu räknas till norpandet...

Men tänk om det är sant att de tar sig sämre om man frågar! wink.gif

Tja, jag lär ju aldrig få veta om det är någon skillnad men jag brukar inte ha några problem med att få skott att leva och växa ändå biggrin.gif

Fröna från Botans golv tog sig inte fö, så jag vete katten om det stämmer... men de kanske var för gamla och hade förlorat sin grobrhet unsure.gif
Powerowic
fröer på kommunens planteringar spelar väl ingen roll de tar inte reda på fröna iallafall
lolo
Jag frågar alltid om jag får ta skott hos min närmsta handelsträdgård. Det brukar alltid gå bra, även om jag givetvis handlar plantor m.m. också. Ägaren till handelsträdgården menar t o m att det är bra, för då finns en person i närheten som har kvar en växtraritet som dött för ägaren. Dessutom får jag alltid rabatt och ibland "bonusväxter" - inte illa! tongue.gif
Penstemon
Tänk om alla skulle ta skott, vad skulle finnas kvar. Jag skulle då alldrig göra det. Jag vill då ha en snygg blomma när jag köper den.
Christa
Har aldrig tänkt tanken ens att man skulle kunna göra något sådant. Jag skulle själv inte vilja köpa en krukväxt som någon brutit av en gren på så i princip är det ju lika illa att ta en stickling som att stjäla hela växten.

Inte skulle jag ta varken sticklingar eller frön hos någon privatperson heller utan att fråga om lov.

Krukväxter är ju f öv så billiga så man undrar hur i all världen det kan löna sig att odla fram dem. De allra flesta borde ha råd att köpa de krukväxter de vill ha.
Ramoth
Brukar är väl väldigt mycket sagt ...
Har dock nallat en liten stickling från en stor pelargon en gång . . . innocent.gif
Den hängde med i flera år, å efter den lämnat in så hade jag blivit så förtjust i sorten att jag köpte en planta så fort jag fick chansen - från samma butik biggrin.gif

Att ta något utan utan uttrycklig tillåtelse från en privat trädgård skulle dock aldrig falla mej in!
tror att det är som andra redan skrivit: den som frågar får sällan nej yahoo.gif

Frön från kommunala planteringar skulle jag inte tveka att förse mej med. Det är ju ändå sådant som rensas bort å slängs. Sedan får man naturligtvis inte skada växten! Oavsett var den står någonstans!
Ges tillfälle kan man alltid fråga någon anställd från parkförvaltningen som är där och sköter om växterna om det är något man verkligen vill ha skott från.
Bettis
Har aldrig ens tänkt på detta nono.gif jag skulle aldrig ens komma på tanken!
Ciczi
Ramoth har helt rätt i det där att fråga någon på parkförvaltningen. tror att de flesta säger ja, bara man själv står för transport och sånt. När jag jobbade på parkförvaltningen Trelleborg var jag med och grävde upp plantor som bara slängdes sedan, det sved i själen när de som var fleråriga gick till komposten... sad.gif

Men att stjäla sticklingar och skott skulle aldrig falla mig in...

Blev förälskad i skolans hibiskus och ville gärna ha någon stickling av den. Frågade mig fram och det var inga problems så länge jag klippte med förstånd i den. Nu har jag tre skott som står på rotning... hoppas hoppas biggrin.gif

Ciczi
Piccante
Nä inte norpar jag i affären det är inte snällt nono.gif i en och annan botanisk trädgård har det kanske hänt däremot whistling.gif
Merlin
Jag har inte läst hela tråden och perhaps har ni andra pratat om det redan, men jag undrar en sak efter att ha pratat med min man ikväll om just det här med att norpa sticklingar efter att ha sett tråden. Jag var ganska förvånad (och imponerad)över så många "rättskaffens" dlaiter som aldrig skulle drömma om att ta minsta fröet eller sticklingen utan att fråga. Själv faller jag för frestelsen att ta fröer från offentliga planteringar crazy.gif
Min man sa dock att jag var naiv om jag trodde att folk verkligen var så rättskaffens och ärliga och att frågan borde ha ställts på ett annat vis nämligen "Hur många skulle norpa sticklingar i växtaffären om ni var 100%-igt säkra att ingen såg?" innocent.gif
Jag tyckter att hans tankegång var ganska smart coh själv påstår han att nästan alla då skulle falla för frestelsen crazy.gif
Vad tror ni?
stina
CITAT (Natrix @ 23-10-2006, 16:31) *
Men tänk om det är sant att de tar sig sämre om man frågar! wink.gif

Jag har hört att det är OK att fråga, men att man absolut inte får tacka...
Netha
CITAT (Merlin @ 01-03-2007, 22:43) *
Jag har inte läst hela tråden och perhaps har ni andra pratat om det redan, men jag undrar en sak efter att ha pratat med min man ikväll om just det här med att norpa sticklingar efter att ha sett tråden. Jag var ganska förvånad (och imponerad)över så många "rättskaffens" dlaiter som aldrig skulle drömma om att ta minsta fröet eller sticklingen utan att fråga. Själv faller jag för frestelsen att ta fröer från offentliga planteringar crazy.gif
Min man sa dock att jag var naiv om jag trodde att folk verkligen var så rättskaffens och ärliga och att frågan borde ha ställts på ett annat vis nämligen "Hur många skulle norpa sticklingar i växtaffären om ni var 100%-igt säkra att ingen såg?" innocent.gif
Jag tyckter att hans tankegång var ganska smart coh själv påstår han att nästan alla då skulle falla för frestelsen crazy.gif
Vad tror ni?

Öht har jag aldrig ens tänkt tanken att man skulle norpa sticklingar i blomaffärer el handelsträdgårdar... det känns som lika mycket stöld
som att knycka ett pkt mjölk på ICA. Stöld som stöld. thumbdown.gif

Ang att be om stickling och tacka... det är gammal myt att de skulle ta sig sämre om man tackade.
Sticklingarna vet väl inte om du sa tack el inte. laugh.gif
sudden
jag har aldrig norpat sticklingar från vänner eller affärer.
däremot har jag i slutet av utförssäljningar spanat in olika saker då vi brukar få med dem hem om de ska slängas happy.gif

senast när jag arbetade med bukettbinderi på alla hjärtans dag såg jag såna däringa stooora vackra rosor med rödaktiga skott på som jag snabbt la undan åt mig själv då de börjat bli lite ledsna och det var ok för mig att ta med mig några av de rosor som inte blev sålda eftersom de beställt in alldeles för många biggrin.gif

bara det att jag hållt liv i skottet genom att ställa det i vattenglas vilket jag nu fick veta att så ska man inte göra rolleyes.gif
kan man kanske trycka ner skottet i en kruka med annan planta i?? tänkte om det kanske kunde dela krukplats med fikusen som har en del extra utrymme runt stjälken??
Gillan
Svarade Nej! Skulle aldrig komma på tanken att norpa nåt i en affär! Hemma hos nån skulle jag defenitivt komma på tanken, men, där frågar jag och låter bli att tacka whistling.gif laugh.gif ( så skrockfull är jag giggle.gif ).

Vad det gäller offentliga planteringar har det nog hänt både en och fler ggr attt det ramlat ner nåt frö i min ficka whistling.gif cool.gif
Eva 33c
Eftersom frågan gällde sticklingar och affärer kan jag definitivt säga att inte ens tanken har slagit mig.
Frön i en offentlig rabatt av sommarblommor eller liknande tycker jag är en annan sak. Jag tror inte komunen ägnar sig åt fröskörd i någon större utsträckning. Fast jag tar inte frön i en botanisk trädgård eller i vänners trädgårdar utan lov. De kanske vill ta hand om fröerna själva.
Och jag tackar alltid för det jag får och har inte haft några problem med tillväxten pga det giggle.gif
Mimosa
Uteslutet i privata trädgårdar!
Men i offentlig miljö är saken annorlunda. Då jag praktiserade på kommunen existerade ingen fröinsamling eller sticklingsförökning, allt kördes i sopen innan frosten kom. Friska blommande plantor. Jag tror det är så på de flesta ställen i offentlig miljö, vad gäller sommarblomsplanteringar. Jag har inga problem med att ta pelargonskott eller lisa-sticklingar från dessa. I parker med perenner har det också hänt att jag tagit frö eller skott, försiktigt förstås, och aldrig så att växten tar skada.
I mitt vardagsrumsfönster trivs en suckulent jag nöp från strandpromenaden i Palma, ingen skada skedd där men glädjespridare hemma hos mig idag!
Men självklart gäller sunt förnuft i den här frågan, som alltid annars.
kerstin z5-6
Nej aldrig , utom när jag frågat och frö "på gatan " har väl hänt på syliga breddgrader
Däremot blivit av med frökapslar vid trädgårdsvisningar thumbdown.gif
ps yes.gif
Rossticklingen mår bäst i krukkanten i en egen kruka med såjord
noora
Jag norpar inte friska grenar eller frökapslar, men om jag hittar en bit som har gått av kan jag ta hand om den (dock inte i butiker, bara i allmänna planteringar eller hemma hos folk). Jag har bl.a. ett paradisträd som från början var ett skrumpet litet skott som hade fallit av hos mormor (jag hade säkert kunnat få ett riktigt skott om jag hade frågat, men det var roligare att "sno", och jag hjälpte ju till att snygga upp i krukan) och en saintpaulia som kommer från ett blad som hade gått av hemma hos en bekant.
Fågelvägen
Jag blev himla arg över Mark Lewengood som i SvD (i lördags, tror jag) helt nöjd berättade hur han plockar fickorna fulla med sticklingar. Nu kanske ännu fler människor tycker att det är helt OK att bryta av kvistar och skott i växtaffären? Hans motivering: den fåniga vidskepelsen att de tar sig bättre om man stjäl dem. Varför sprider man såna irrläror? mad.gif

Så undrar jag om dom som knycker sticklingar faktiskt har sin bästa sekatör med sig, så snittet blir snyggt? Eller sliter dom av en liten bit av plantan? Plantan som sedan ska säljas, om det går. Eller slängas, för att ingen vill köpa en skadad planta. no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon