Sidor: 1, 2
askar
CITAT (arno @ 14-10-2006, 19:10)
Jag har varit nära att köra på en cyklist som kom farande i full fart runt en husknut och sedan ut på övergångsstället framför mig. När jag fick tag på honom visade det sig att han levde i tron att jag var skyldig att släppa fram honom eftersom " bilisterna bromsar ju in och släpper fram oss numera".

Precis som polisen sagt... Ju fler som uppmuntrar det felaktiga beteendet
desto fler kommer att mista livet.
Eftersom många då tror att bilisterna har skyldighet att stanna
och släppa över dem.

Minns inte när... men det har skrivits om just detta i tidningar.
anna_rispan
mm, oavsett om jag sitter i en bil eller är ute o går eller cyklar vill jag få ögonkontakt med medtrafikanter.. det räcker med en blick för att se att den andra har uppmärksammat mig. det ska ju inte vara långa sugande blickar inte!
askar
CITAT (anna_rispan @ 14-10-2006, 19:28)
mm, oavsett om jag sitter i en bil eller är ute o går eller cyklar vill jag få ögonkontakt med medtrafikanter.. det räcker med en blick för att se att den andra har uppmärksammat mig. det ska ju inte vara långa sugande blickar inte!

Absolut. Ögonkontakt är ett måste.
Hannele
CITAT (arno @ 14-10-2006, 19:10)
Jag har varit nära att köra på en cyklist som kom farande i full fart runt en husknut och sedan ut på övergångsstället framför mig. När jag fick tag på honom visade det sig att han levde i tron att jag var skyldig att släppa fram honom eftersom " bilisterna bromsar ju in och släpper fram oss numera".

Ja, och lika många fotgängare tror blint på att bilisten stannar, utan att ens titta! sad.gif
Olyckorna har ökat efter lagen, fotgängare har också ett liet ansvar,
se och skapa ögonkontakt. Det var ju diskussion om att ta bort denna lag.
Pirum
Jag (som cyklar oftare än jag kör bil) tycker att det vid cykelöverfarter (dvs, sådana som liknar övergångsställen) bör vara rejäla farthinder på både bil- och cykelväg. Ser alltför många idioter som cyklar i 30-40km/t utan belysning och tror bilister kan se en sådan galning komma susande snett bakifrån, exempelvis.
askar
Vägverket

Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II
för att korsa en väg eller en cykelbana.
Det finns både bevakade och obevakade cykelöverfarter.

Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana
har väjningsplikt när de korsar en väg
även om det finns en obevakad cykelöverfart.

Bilister ska anpassa hastigheten vid en obevakad cykelöverfart
så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelöverfarten.
anna_rispan
mm, det är väl därför de kastar sig ut så att de ska räknas som de som är på väg över liksom
Rapchic
jag hör nog iallafall inte till den gruppen
är rädd för bilar sad.gif (cyklar alltså)
däremot brukar jag cyckla över för att inte vara till besvär...
dock inte om det kommer nån bil
(om inte dom stannat)
fruberglund
CITAT (askar @ 14-10-2006, 20:36)
Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg även om det finns en obevakad cykelöverfart.

Visste jag inte, tack för upplysningen!

Trodde det var samma lag som för gående på gångväg när det var cyklist på cykelöverfart, ja där ser man.
Klura
CITAT (askar @ 14-10-2006, 20:36)
Vägverket

Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana
har väjningsplikt när de korsar en väg
även om det finns en obevakad cykelöverfart.

Och så gäller det självklart tvärtom då om det är en bil som korsar en obevakad cykelöverfart. Så glöm inte det när ni kör ur en cirkulationsplats eller svänger i en korsning, då ska bilen lämna företräde åt cykeln. Inte konstigt alls.
Gillan
Har aldrig funderat på det ur den synvinkeln. Man kör ju så sakta ändå vid/ i närheten av, ( eller över huvud taget i stadstrafik eller i tättbebyggt område ), övergångsställen att man automatiskt stannar vem som än ska över wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon