|
Aqvakul
05-01-2010, 18:24
CITAT (Aqvakul @ 05-01-2010, 15:36)  Nej, jag samlar på så lite jag kan... men Muminmuggarna var väldigt fräcka...
Myosotis
05-01-2010, 18:44
CITAT (Eva-Helene @ 05-01-2010, 15:11)  ...naturliga färger ska dom ha - alltså är t.ex. elefanter grå... Men - är inte elefanter rosa?
DragonLady
05-01-2010, 19:22
Samlar ju på drakar då..  och fyrar
Gossen Ruda
05-01-2010, 20:18
CITAT (Anma @ 05-01-2010, 18:18)  Vad kul att fler än jag gillar muminmuggar! Och självklart används muggarna. Men om jag någon gång i framtiden har en riktigt värdefull mugg i min samling kan det hända att den används mer sällan. Dessa har jag nu:  Det började med denna, köpte den till min man på finlandsbåten.  Sen kom pappas fru med denna till mig.  Denna fick jag i julklapp av min man, han tyckte att den passade mitt humör just nu... haha  Filifjonkan köpte jag i mellandagarna. Vi fick 4 trisslotter med vinst varje gång i julklapp, totalt 175:-. Då gick jag, med mannens goda minne och köpte en muminmugg. Kommer nog att bli mycket lättare att välja vilken man ska köpa när man har de flesta av dem, det tog säkert en halvtimma för mig att bestämma mig för filifjonkan... hahaha Skogstroll, du får önska muminmuggar i present! Eller köpa en i månaden, som jag tänker göra. Upptäckte dessutom att de är 10:- billigare här i Östhammar hos Rudolfssons än vad de kostar på Cervera i Uppsala.  Kom ju på nu att jag samlat på koboltblått glas jag med, men så hade min dåvarande katt ner hälften av installationen i köksfönstret, så jag tröttnade. Har med åren gett bort det mesta vad det jag hade. Blev lite brydd, det var så länge sen jag läste Muminböckerna. Är det Mymlan eller möjligen Lilla My nr 2? Och 3:an?? Hattifnattarna var mindre. Hemulen eller något annat?
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2010, 20:18)  Blev lite brydd, det var så länge sen jag läste Muminböckerna. Är det Mymlan eller möjligen Lilla My nr 2? Och 3:an?? Hattifnattarna var mindre. Hemulen eller något annat? Mymlan är det, det är Lilla mys storasyster. Första mymlan i mumindalen var Lilla mys mamma, men hon var bara med en eller två gånger, sedan återkom Mymlan som Lilla Mys storasyster, det är hon som har uppfostrat Lilla my. Nummer tre, Mårran, så här står det i vikipedia: Mårran är en fiktiv kvinnlig karaktär ifrån Tove Janssons böcker om Mumintrollen. Hon är stor, grå, kall, orörlig och skrämmande. Mårran fungerar som ett ständigt närvarande hot för invånarna i Mumindalen, men hon är också en sinnebild för ensamheten. Mårran är mycket kall, och allt hon tar på fryser till is. Men där inne längtar hon efter ljus och värme. Men hon förstår inte att ta till sig dem på rätt sätt, utan sätter sig på dem, så att de slocknar och fryser till is. Mårran fungerar som en psykologisk skildring av de mycket ensamma människor, som inte förmår ta till sig kärleken. Deras uppträdande upplevs istället som skrämmande, vilket gör att de förblir ensamma. När Mumintrollet i boken Pappan och havet äntligen tar mod till sig och vågar närma sig Mårran minskar hennes kyliga hotfullhet. Vissa menar att Mårran är en produkt av vår egen rädsla för det okända och en gestalt som skapats genom utfrysning av många av de annars så snälla figurerna i Mumindalen.
Inga från Närke
05-01-2010, 21:21
Samlar på dammtussar  . Mumintrollsmuggar säljs ofta på Tradera har jag sett men de blir oftast väldigt dyra men kolla ändå.
Gossen Ruda
05-01-2010, 21:30
Tack, Anma. Mårran var det ja. När jag köpte och läste Muminböckerna för många år sen, 60-70-talen, tyckte mina arbetskamrater att det var för barn och fattade inte hur jag kunde läsa sånt. Visst kan ett barn uppskatta främst dom tecknade serierna men böckerna är djupare, mer filosofiska och mångbottnade. En hel del finskt vemod men även glädje. Sånt som ett barn nog inte fattar helt.
Aqvakul
05-01-2010, 21:34
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2010, 21:30)  Tack, Anma. Mårran var det ja. När jag köpte och läste Muminböckerna för många år sen, 60-70-talen, tyckte mina arbetskamrater att det var för barn och fattade inte hur jag kunde läsa sånt. Visst kan ett barn uppskatta främst dom tecknade serierna men böckerna är djupare, mer filosofiska och mångbottnade. En hel del finskt vemod men även glädje. Sånt som ett barn nog inte fattar helt. Visst är det så - fick Trolltider vid nio års ålder att läsa av min gudfar, som var doktor i genetik men barnlös... fattade inte särskilt mycket...
Huggorm
05-01-2010, 21:37
Muminkopparna var snygga
CITAT (Inga från Närke @ 05-01-2010, 21:21)  Samlar på dammtussar  . Mumintrollsmuggar säljs ofta på Tradera har jag sett men de blir oftast väldigt dyra men kolla ändå. Har kollat på tradera, de som inte längre säljs brukar bli jättedyra och de som säljs även i handeln blir oftast dyrare eller samma pris. Det kan ju tyckas att man fyndat en kopp för 150 kr som kostar 180 i butiken, men sen tillkommer frakten på 31 kr på tradera.
Aqvakul
05-01-2010, 21:55
Inga från Närker !samma här har sammlat på dammtussar också  ganska trevliga husdjur faktiskt :giggle:fast inte i längden!
Eva-Helene
05-01-2010, 21:59
CITAT (ninnisky @ 05-01-2010, 15:31)  Grattiskram till en blivande farmor  Samlar du blå eller rosa tyger ????  Tack  Jag samlar på gröna, röda, gula, mörkblå...
Lady Hamilton
05-01-2010, 21:59
Vet inte om jag samlar  på dem? men jag kan inte låta bli att köpa när det kommer nya färger. Har nog alla färger utom vit,svart och silver men jag kan ha missat fler Ikea "vaser" [attachment=45969:DSCN3405.JPG]
Eva-Helene
05-01-2010, 22:00
CITAT (Myosotis @ 05-01-2010, 18:44)  Men - är inte elefanter rosa?  Tokfia
Piccante
05-01-2010, 22:06
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2010, 21:30)  Tack, Anma. Mårran var det ja. När jag köpte och läste Muminböckerna för många år sen, 60-70-talen, tyckte mina arbetskamrater att det var för barn och fattade inte hur jag kunde läsa sånt. Visst kan ett barn uppskatta främst dom tecknade serierna men böckerna är djupare, mer filosofiska och mångbottnade. En hel del finskt vemod men även glädje. Sånt som ett barn nog inte fattar helt. Ta inte illa upp nu, är inget personligt men det är ganska få som läser Mumintrollen och analyserar dom så djupt. Vet du att Mumintrollens värld har använts som studielitteratur i genus och queerteori? Många menar att Tove Jansson vävde in dolda lesbiska relationer i serien och att Snusmumrik förmodligen är en homo eller bisexuell man som inte kommit ut.
Myosotis
06-01-2010, 12:52
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2010, 21:30)  Tack, Anma. Mårran var det ja. När jag köpte och läste Muminböckerna för många år sen, 60-70-talen, tyckte mina arbetskamrater att det var för barn och fattade inte hur jag kunde läsa sånt. Visst kan ett barn uppskatta främst dom tecknade serierna men böckerna är djupare, mer filosofiska och mångbottnade. En hel del finskt vemod men även glädje. Sånt som ett barn nog inte fattar helt. Jag har inte läst dem men blir mer och mer intresserad, ska nog låna någon snart och testläsa. Så är det med många böcker tycker jag, t.ex. Maria Gripes ungdomsböcker. Det är väldigt skickligt att skriva böcker (eller göra barnfilmer) som även tilltalar vuxna för att de har ett djupare plan också.
Myosotis
06-01-2010, 12:57
CITAT (Markus_H @ 05-01-2010, 22:06)  Ta inte illa upp nu, är inget personligt men det är ganska få som läser Mumintrollen och analyserar dom så djupt. Vet du att Mumintrollens värld har använts som studielitteratur i genus och queerteori? Många menar att Tove Jansson vävde in dolda lesbiska relationer i serien och att Snusmumrik förmodligen är en homo eller bisexuell man som inte kommit ut. Man behöver väl inte "analysera" dem som typ när man dissekerade dikter i skolan  utan kan bara läsa dem och tolka dem som man vill. Om författaren menade det du säger är det kul, hoppas bara att man inte har hittat på det när man analyserat för mycket (som schimpansens bilder som tolkades av konstkritiker  ).
Aqvakul
06-01-2010, 13:08
CITAT (Myosotis @ 06-01-2010, 12:52)  Jag har inte läst dem men blir mer och mer intresserad, ska nog låna någon snart och testläsa. Så är det med många böcker tycker jag, t.ex. Maria Gripes ungdomsböcker. Det är väldigt skickligt att skriva böcker (eller göra barnfilmer) som även tilltalar vuxna för att de har ett djupare plan också. Barbro Lindgren är en annan barnboksuppfattare som har många "vuxenkvalitéer"...
Myosotis
06-01-2010, 13:24
Tack för tipset! Sorry OT!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|