Full version: Samlar du på något
Sidor: 1, 2, 3
Grå
Jag tror jag samlar omedvetet på min kollegas akvarellmålningar. Det började med en, inte bara för att de var vackra, utan för att det var roligt att ha något som hon hade gjort. Nu har jag fem och det är inte mindre roligt biggrin.gif

Sedan samlar jag lite omedvetet på olika sorters krukväxter också. Det ser inte klokt ut i mina fösnter, för där är det sorterna som räknas, inte enhetligheten eller vilka krukor de står i... eller koppar... eller grytor... blush.gif
Noak
Böcker...
Några speciella författare, men också kuriosa.
STF-s årsskrift, men den är i det närmaste komplett.
Jag säger som hemulen: Vad gör man när samlingen är komplett?
skogstroll
CITAT (Grå @ 27-10-2009, 15:06) *
Sedan samlar jag lite omedvetet på olika sorters krukväxter också. Det ser inte klokt ut i mina fösnter, för där är det sorterna som räknas, inte enhetligheten eller vilka krukor de står i... eller koppar... eller grytor... blush.gif

Låter som hos mig... lite oregelbundna former (impulsköpta blommor) och lite skumma krukor och grytor rolleyes.gif
KRT
Orkidéer får man nog säga att jag samlar på..... Hade fönstren fyllda tidigare, men så flyttade vi til hus och nu har jag dubbelt så många fönster att fylla!!! Senast jag räknade hade jag 17 st, men det tillkommer hela tiden nya eftersom jag bara inte KAN låta bli att köpa när jag hittar något roligt (phalenopsis är dock inte roliga mer - jag så trött på dem nu smile.gif)

Annars är jag inte samlartypen, sparar alltid minnen (typ biljetter, kartor, inträdeskuponger till museer och liknande) från resor, men de ligger mest i en låda och skräpar.....

Älskarböcker också, men skulle inte säg att jag samlar - jag köper helt enkelt vad jag gillar för läsandets skull, inte för att jag ska ha alla böcker av en viss författare.........
skogstroll
CITAT (KRT @ 27-10-2009, 15:10) *
Orkidéer får man nog säga att jag samlar på..... Hade fönstren fyllda tidigare, men så flyttade vi til hus och nu har jag dubbelt så många fönster att fylla!!! Senast jag räknade hade jag 17 st, men det tillkommer hela tiden nya eftersom jag bara inte KAN låta bli att köpa när jag hittar något roligt (phalenopsis är dock inte roliga mer - jag så trött på dem nu smile.gif)

Samma här, jag har bara phalaenopsis för att jag fått dem. På jobbet brukar jag få av de som slutar (så det är några haha)... jag har också många flera fönster nu så det är bara att köra på giggle.gif men ska nog fixa ett odlingsskåp till småttingarna
Kajsa i Arvika
Det närmaste jag kommer samlande för tillfället är antagligen fröpåsar (fulla och tomma) som jag har en (onaturlig?) motvilja till att slänga.. Har tom hänt att jag plockat upp dem ur soppåsen de gånger jag försökt "rensa" ninja.gif

förr samlade jag på prydnadsgrisar och det händer fortfarande att nån får följa med hem om de har "det".. problemet är just utrymmet..
diva&hero
Förut samlade jag på blåa saker: tallrikar, glas, vaser, ja allt skulle vara blått.. sick.gif
Är så less på det så jag har knappt nåt sånt kvar längre..
Servetter är också nåt jag gillar. Ett tag var jag hopplös, sprang in på en mack och ut kom jag med bla fina servetter.. Karln bara suckade..
Hjärtan i olika former har jag också svårt att låta bli att köpa.
gnon49
Heeregud, jag samlar på allt. Kan inte slänga bort något. har t.om kvar mina leksaker, barnböcker,skolböcker mm. Hela vinden är full av minnen. annars är det böcker som gäller, men nu är bokhyllorna fulla och en stor del oläst så vad gör man. Rensar ut?. Aldrig.
Alexander-VG-zon3
jag samlar fortfarande på växter.........(så kul va jag). smiley_small_hug.gif

Hej igen
Samlar på tankar och tänkvärda ord tillsammans med smarriga kakor
i änglaburken jag fick av syrrorna i våras då jag precis hade kommit igen
efter lång och svår sjukdomsperiod. wub.gif
[attachment=43732:_nglaburken.jpg]
Piccante
samlar väl mest på navelludd whistling.gif

annars samlar jag på;

böcker, gärna lite udda natur/ växtböcker lite planscher och trycksaker oxå.
sten, mineraler, fossil
eg är en stor del arvegods men jag gillar udda glas, har tagit tillvara på en del gamla och tycker det är roligare att kunna variera om man ska duka än att ha alla delar i samma serie med IKEA-glas.

sen har jag med den allmänna oviljan att slänga saker så länge det finns plats kvar att sätta in det laugh.gif
Orkidétjuven
Jag samlar på Mineraler och fossil. Snäckor och skal. Dessutom samlar jag på intressanta och udda saker från naturen. Ben, fjädrar, växtdelar djurdelar, insekter (endast självdöda ex). Sand från olika värdsdelar. Frimärken med djurmotiv.

Men främst fossiler och snäckor.
blomkronan
Jag samlar på växter och fröer rolleyes.gif Men jag är perjodare... först var det änglar... dom blev för stora giggle.gif sen blev det orgideer fönstren tog slut, sen blev det exotiska växter wub.gif , fuschior blev för många!, pelargoner är fortfarande kul smile.gif, s:t pauler är ute! jag kan inte bestämma mig för EN sort blush.gif Just nu är det fröer giggle.gif

Gossen Ruda
Jag är också en allmänsamlare och har svårt att slänga saken, särskilt sånt som kan vara bra att ha. Mer aktivt samlar jag nuförtiden på insekter, steklar vilket kanske har framgått tidigare. rolleyes.gif Fast samlandet är inte det primära utan det gäller mer inventering men grunden till all insektsinventering är insamlande. Sen bör man spara det insamlade materialet också för framtida studier.
pejori
CITAT (blomkronan @ 28-10-2009, 07:58) *
Jag samlar på växter och fröer rolleyes.gif Men jag är perjodare... först var det änglar... dom blev för stora giggle.gif sen blev det orgideer fönstren tog slut, sen blev det exotiska växter wub.gif , fuschior blev för många!, pelargoner är fortfarande kul smile.gif , s:t pauler är ute! jag kan inte bestämma mig för EN sort blush.gif Just nu är det fröer giggle.gif

Känner igen det där HA- begäret. giggle.gif
Försökte också med änglar, men fick ge upp.
Episar= för många sorter och blir rätt stora.
Orkideer samma sak.
Hoyor ska vi inte ens tala om...
Nu ligger jag lågt, för här är fönstrena verkligen slut, och taken med. giggle.gif
RitRat
Jag har samlat på små dekorativa hus och båtar av olika material, men det har svalnat, har väl sammanlagt ett 20-tal, det får räcka. Från små smycke-berlocker till prydnader på max 15 cm.

Oj, jag glömde:
jag samlar även sandprover från olika delarav världen, de finns i kryddburkar i badrummet. Gratis souvenirer. Vad många färger avsand det finns!!! Från vitaste vitt (snäckskals-"sand") till svartaste svart, rött, gult, brunt och brokigt och allt däremellan.
Hannele
CITAT (Yin o Yang @ 14-11-2006, 14:37) *
Jag samlar på udda snapsglas smile.gif . Roligt att duka med olika modeller, färger och former. Har ett 100-tal olika tongue.gif , men vet inte om det är några som är värdefulla wink.gif .

Många vänner du har, bjuder du alla på snaps. smile.gif
Motti
Jag har slutat samla igentligen ,insåg när vi skulle flytta från stort hus till mindre att samlandet inte betyde något,men om jag samlar på något är det nog ljustakar ,har lite pippi på ljustakar och ljuslycktor giggle.gif Inte konstigt att det går åt två påsar värmeljus varje vecka confused.gif Allvarligt tycker jag inte om att ha en massa prylar överallt som samlar dam och ta ytor.
ängsvädd
Jag samlar inte på något. Om man nu inte kan räkna undulaterna som samlande - jag skulle inte ha någon undulat egentligen men har nu 8. Risken är stor att jag börjar samla på orkidéer sedan gick med i orkideprat. Jag har redan beställt två orkidéer och när man ser alla bilder på alla vackra orkidéer så blir man väldigt sugen smile.gif
Gita
CITAT (Klura @ 18-10-2006, 22:59) *
Oj, jag samlar på lite allt möjligt.
Har ett drömprojekt, att inreda en husbuss tidsenligt från 60-talet.
Men då jag hellre föredrar 50-talsprylar så får det väl bli en mix.
Köper nåt lite då å då som kan tänkas vara bra att ha till detta projekt så småningom. Även någon 70-talspryl slinker med.

Jag bor i en funkisvilla från sextiotalets början och jag samlar på tidstypiska inredningsprylar och textilier, sen samlar jag också i den mån jag har råd på hypermoderna designobjekt, gillar mixen.
Jag samlar också på kattavlor, eftersom jag har väldigt stränga kriterier, inga smågulliga kattbilder, det skall vara signerad originalkonst med ett alldeles eget uttryck så har jag hittills bara tre. En från Tallin, en från London och en från Reykjavik, detta trots att jag under många år letat i varenda stad jag besökt.
Gita
P.s Klura dina skålar skulle platsa utmärkt i mina samlingar D.s
Meriona
Jag samlar på ord.
Låter lite konstigt men jag tycker det är kul med korsord där man lär sig nya ord hela tiden. Smittar av mig på sonen som använder ord i skolan som knappt ens lärarna begriper.... crazy.gif
Gita
CITAT (Markus_H @ 27-10-2009, 23:05) *
sen har jag med den allmänna oviljan att slänga saker så länge det finns plats kvar att sätta in det laugh.gif

En egenskap som jag delar med dig, min man som inte gillar alltför mycket prylar brukar säga "att för varje ny pryl som kommer in i huset skall två ut"
Gita
Huggorm
Jag samlar bara på träd nu för tiden. En ganska utrymmeskrävande hobby, men än har jag plats för nya rariteter bravo.gif
Uggi
CITAT (Huggorm @ 30-10-2009, 09:16) *
Jag samlar bara på träd nu för tiden. En ganska utrymmeskrävande hobby, men än har jag plats för nya rariteter bravo.gif

Planterar du dem i trädgården?
Huggorm
CITAT (Uggi @ 30-10-2009, 09:33) *
Planterar du dem i trädgården?

Nej, har ett gammalt torp med några hektar varierande mark där man får plats med mycket kul
gronaanna12
jag- en skrotsamlare.

Skrot att forma till något, gamla köksredskap som tex rivjärn. Min trädgård är full med udda ting Fåglar i porslin som flyger omkring på sina bambuskäppar Överallt finns dom. En text förmedlar att
Hitschpck varit här.
Bland växter faller jag jämt för clematis och nävor. Jag kan inte gå in i en plantskola utan att komma ut
med minst 4-5 clematis.Der är nästan sjukt.
gronaanna12
Betty
Ja nävor och klematis har jag med stora svårigheter att gå förbi... kan inte låta bli att köpa dem, träd är jag också svag för fast jag bara har en radhusträdgård... och så samlar jag på servisglasen Intermezzo Blå från Orrefors.
titti49zon6
Förr samlade jag på rosor,clematis, föer,hostor och alla slags perenner, men sen jag blev
svårt sjuk och inte orkar med trädgårsarbetet så har jag fått tid över för en gammal hobby.
Nu samlar jag tyger, spetsar, band och pärlor som jag syr lapptäcken, väskor, dukar
pannlappat o. annat smått o gott. Av pärlorna gör jag smycken.
Ha en trevlig Halloween
Uggi
Enligt frugan är det på tok förmycket, gillar att jobba med mina händer både i hobbyrummet och ute i trädgården. Allt kan komma till användning, då folk dyker upp och frågar om jag har det eller det, eller om jag kan göra en sak till dem då trivs jag. M.a.o. det är fullt i källaren. tummenupp.gif
Nostalgia
Jag samlar på gamla blomkrukor, gärna från 50-talet . Har även en liten samling av katter från samma årtal smile.gif

[attachment=44973:PIC_2008.JPG] [attachment=44974:PIC_2006.JPG]

[attachment=44975:PIC_2014.JPG]

Wilmer
Jag samlar på sådant jag fastnar för.. Har precis dina två första krukor Nostalgia, älskar dem!
Irene_L
Jag har samlat på kockums emaljföremål. Här är det några av mina föremål:
[attachment=44980:kockums.jpg]

Just nu är jag mest en samlare av olika blomfrön...är helt fast i fröträsket! giggle.gif
[attachment=44979:fr_insam...fefilter.jpg]
Farbror Blå
Jag samlar på Ekeby lergods, har en määngd saker ur många serier. mest gillar jag dom stora sakerna, fat, vaser mm. är så försjut i deras matta glasyr.

kolla fatet jag köpte sist:

[attachment=44992:G_ran.jpg]

diameter på 43 cm.. det du..
Uggi
Pengar, nej skämt åsido, jag samlar på olika trädslag för att sedan tillverka div. alster allt beroende av mängden virke.

Klura
Jag har också en sån där stor väggtallrik som för tillfället är förpassad till garaget.
Men den är inte på långa vägar lika läcker som din.

pejori
CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2009, 16:19) *
Jag samlar på Ekeby lergods, har en määngd saker ur många serier. mest gillar jag dom stora sakerna, fat, vaser mm. är så försjut i deras matta glasyr.

kolla fatet jag köpte sist:

[attachment=44992:G_ran.jpg]

diameter på 43 cm.. det du..

Snyggt fat.... tummenupp.gif
Shinku
Jag samlar bl.a på hibiskusar. Har inte många men dessa har jag för tillfället:

Stacey Winters (Snövit dubbel m. vinrött öga, ca 18 cm dm)

Antilles Saumon (Laxrosa enkel m. kraftigt formade kronblad, rosa öga, ca. 12 cm dm eller mindre)

Ettårig korsning, Orange Longlife X Tylene (Då denna är en korsning vet jag inte hur blomman ser ut)

En okänd (Bladen liknar lönblad, har ej sett den blomma men har för mig den ska ha röda blommor)

Ett par Blå Syriacus som såddes 21 sep. Kanske lite sent för att så, men det funkade. tongue.gif

Sen har jag ett par frön till:

Love Story
Hibiscus Tiliasceus
Red Star
Blue ???um (Ser ut som en blå-lila snurrande kjol)
Fler Syriacus

Har planer på att införskaffa dessa:

Hibiscus Schizopetalus
Silver Fox
Shamia Lily
Och mååånga fler. biggrin.gif

De flesta av de jag har finns info på denna sida:

http://www.internationalhibiscussociety.org/
LasseB
Jag tycks vara ensom om min samling
Jag samlar pengar inte antika saker utan pengar till ett stort bankkonto
Inte för att pengar intresserar mig men de ger en viss frihet om man säger så.

Utöver det så samlar jag eller rättare sagt sparar när jag kommer över Euromynt hoppas på att få ihop alla valörer från alla länder. Men det blir lite knepigt när t.ex. finland inte cirkulerar sina 1 och 2 centare och Grekland byter baksida på sina 1 och 2 EURO mynt

Anma
LasseB, jag samlar också pengar, men ser det inte som en samling utan ett sparande. smile.gif
Jag har börjat samla på muminmuggar, köpte den första på finlandsfärjan i oktober och har nu 4 stycken. Men tror inte att jag blir så fanatisk att jag skaffar mig de från 90-talet som går för över 2000:-

skogstroll
CITAT (Anma @ 05-01-2010, 09:41) *
LasseB, jag samlar också pengar, men ser det inte som en samling utan ett sparande. smile.gif
Jag har börjat samla på muminmuggar, köpte den första på finlandsfärjan i oktober och har nu 4 stycken. Men tror inte att jag blir så fanatisk att jag skaffar mig de från 90-talet som går för över 2000:-

vad avis jag blir smile.gif
Anma
CITAT (skogstroll @ 05-01-2010, 09:55) *
vad avis jag blir smile.gif

Det är inte min samling på bilden, men med tiden så kanske jag får lika många. smile.gif
skogstroll
CITAT (Anma @ 05-01-2010, 09:59) *
Det är inte min samling på bilden, men med tiden så kanske jag får lika många. smile.gif

jag har bara en blush.gif
herkules
CITAT (skogstroll @ 05-01-2010, 10:08) *
jag har bara en blush.gif

jag har också en mugg, en svart som jag fått av gunvor här på forumet wub.gif
Eva-Helene
Jag samlar på Palettblad (Solenostemon scutellarioides), stenar av olika slag och storlekar, småsmå glasdjur (naturliga färger ska dom ha - alltså är t.ex. elefanter grå, inte spräckliga eller nåt annat knasigt), tomtar - där är det viktigt att dom tilltalar mig giggle.gif , koboltblått glas, stickbeskrivningar och symönster. För tillfället så samlar jag på tyger lämpliga till bäbiskläder - ska bli farmor biggrin.gif
Planerar att återuppta samlandet på aralior och Sansevieria då jag (snart) flyttar till ett hus.
skånepåg
Jag samlar på allt typ biggrin.gif Vet inte hur mycket olika prydnas saker och annat jag har i förrådet, får inte plats med mycket i min 2a för hade en 3 rummare innan, men just nu är här mycket katter och drakar i porslin och metall och några tusen filmer och skivor på datorn och i hyllorna biggrin.gif
Och ska börja samla på hoya sen i vår oxå biggrin.gif
ninnisky
CITAT (Eva-Helene @ 05-01-2010, 15:11) *
Jag samlar på Palettblad (Solenostemon scutellarioides), stenar av olika slag och storlekar, småsmå glasdjur (naturliga färger ska dom ha - alltså är t.ex. elefanter grå, inte spräckliga eller nåt annat knasigt), tomtar - där är det viktigt att dom tilltalar mig giggle.gif , koboltblått glas, stickbeskrivningar och symönster. För tillfället så samlar jag på tyger lämpliga till bäbiskläder - ska bli farmor biggrin.gif
Planerar att återuppta samlandet på aralior och Sansevieria då jag (snart) flyttar till ett hus.

Grattiskram till en blivande farmor smiley_small_hug.gif Samlar du blå eller rosa tyger ???? g.gif
Aqvakul
Nej, jag samlar på så lite jag kan...
KRT
CITAT (Anma @ 05-01-2010, 09:41) *

Har släkt i Finland som, när vi var där i oktober 2005, hade alla från tidigare år - och jag tror inte att hon har slutat köpa nu smile.gif Fast de använde alla muggarna till vardags, precis som jag tycker man ska smile.gif Har aödrig gillat saker som bara står och ser fina ut, jag gillar grejor man kan använda eller ha till något annat än att stå på en hylla laugh.gif

Har förresten själv tre st, en grön m Lilla My (tredje fr höger nedersta raden), den grå med "Stinky grey" (längst till höger på nedersta raden) och den som är längst till höger på näst nedersta raden på bilden smile.gif. Men jag samlar itne aktivt, har fått dem vid olika tillfällen. De är bra att dricka ur.
Anma
Vad kul att fler än jag gillar muminmuggar! Och självklart används muggarna. Men om jag någon gång i framtiden har en riktigt värdefull mugg i min samling kan det hända att den används mer sällan.

Dessa har jag nu:

Det började med denna, köpte den till min man på finlandsbåten.

Sen kom pappas fru med denna till mig.

Denna fick jag i julklapp av min man, han tyckte att den passade mitt humör just nu... haha

Filifjonkan köpte jag i mellandagarna. Vi fick 4 trisslotter med vinst varje gång i julklapp, totalt 175:-. Då gick jag, med mannens goda minne och köpte en muminmugg.
Kommer nog att bli mycket lättare att välja vilken man ska köpa när man har de flesta av dem, det tog säkert en halvtimma för mig att bestämma mig för filifjonkan... hahaha

Skogstroll, du får önska muminmuggar i present! Eller köpa en i månaden, som jag tänker göra. Upptäckte dessutom att de är 10:- billigare här i Östhammar hos Rudolfssons än vad de kostar på Cervera i Uppsala. smile.gif

Kom ju på nu att jag samlat på koboltblått glas jag med, men så hade min dåvarande katt ner hälften av installationen i köksfönstret, så jag tröttnade. Har med åren gett bort det mesta vad det jag hade.
Motti
Igentligen sammlar jag inte på något särskillt alls men av någon annledning råkar det bli ljustakar och ljuslycktor confused.gif Ja och så konst kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon