|
Jag har samlat på speldosor men nu står de mest och samlar damm. De är så fina så jag kan inte göra mig av med dem.
Vad samlar du på ?
Jag samlar på reseminnen, teater/musical/konsert-upplevelser och Barbiedockor.
Alexander-VG-zon3
18-10-2006, 20:42
jag samlar på växter kan man göra det jag köpe ffast jag inte har plas
Björken
18-10-2006, 21:20
Och jag samlar på änglar, både levande och prydnadsänglar.
Vackra minnen.
Hoyor samlar jag på
Flamingon - växtgalning
18-10-2006, 22:29
Samlar på flera olika områden vilka jag sedan växlar mellan beroende på humör och om jag hittar något jag gillar. Har inga stora samlingar direkt.  Några exempel: 50-tals pinupor.  (tecknade). Fire King-karotter i nyansen Peach Lustre. Flamingos  Kan kanske räkna in mitt allt ökande intresse och kärlek för ormar. Helt underbara, fascinerande och vackra djur.
Rapchic
18-10-2006, 22:33
samlar på fantomen tidningar... har ca 400 tror jag... främst samlar jag på dom innan 91 (91 började man göra fantomen i färg)
Rapchic
18-10-2006, 22:35
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 19-10-2006, 00:29) 50-tals pinupor.  (tecknade). min kompis älskar pinuppor typ före 50... hon har en bok med olika exempel.. kanske nått för dig
Oj, jag samlar på lite allt möjligt. Har ett drömprojekt, att inreda en husbuss tidsenligt från 60-talet. Men då jag hellre föredrar 50-talsprylar så får det väl bli en mix. Köper nåt lite då å då som kan tänkas vara bra att ha till detta projekt så småningom. Även någon 70-talspryl slinker med. Annars så samlar jag på: 1. Scaniaprylar i form av pennor, nyckelringar, pins och annat småkrafs som inte tar plats och som man lätt kan sälja om man tröttnar. Även askfat med Scanialogan 2. Karamellskålar på fot + andra skålar i turkos pressglas.. 3. Stig Lindbergs spetsfat Kommande samling som ska påbörjas är Wilhelm Kåges matservis Grå ränder.
Flamingon - växtgalning
18-10-2006, 23:11
Mmmm, kan tolkas fel det jag skrev om mina ormar. Jag "samlar" inte på ormar som objekt utan bryr mig om mina djur och alla ormar jag har köpt har jag fastnat extra för. Mina planer är att jag ska ha dem alla kvar så länge de lever och de kan alla bli uppåt 20 år gamla.  Rapchic, jag är lite av en växlare så jag har inte så mycket av varje. Men tack för tipset, finns en mängd grejer som har med pinupor att göra.
Har nog alltid samlat på nåt, pennor, tändsticksaskar, ölringar - i tonåren, senare väskor, bälten, svarta smycken - ja allt möjligt. Samlar just nu, förutom växter, på bl.a. prydnadsjultomtar (helst ska de se lite udda/galna ut), blåa glasföremål, glasserien Intermezzo från Orrefors, trädgårdstidningar och dito böcker.
Art deco och jugend-prylar och möbler (1920-1930-talet). Men mest samlar jag på livserfarenheter.
anna_rispan
19-10-2006, 10:39
ungdomsböcker (Kitty, Lotta, Fem) och annat trevligt har samlat på både grisar och kor men nuförtiden så köper jag inte så ofta.
jag har överhuvudtaget lätt för att samla. är en samlartyp helt enkelt.
Marktäckare, ormbunkar, olika typer av fläder...
Och allt som någon gång kanske kan vara till nytta...
Ekorren Mulle
Hups, jag glömde STENAR - jag älskar vackra stenar och kommer jag till en stenstrand är jag förlorad för omvärlden!
Limeblossom
19-10-2006, 16:42
Jag är också en samlare.....tex gamla porslinskaffekannor, porslinsdockor, linne, häxor osv. Sen så är jag en samlare på så sätt att jag har hemskt svårt att slänga saker....tyvärr
ninnisky
19-10-2006, 16:48
Har samlat hotelltvättpåsar tidigare - ett jättebra sätt att komma ihåg var man varit Numera samlas inget - här är det rensning som gäller istället!
Jag samlar numera på saintpaulior. Bristen på plats gör att jag inte kan skaffa alla jag skulle vilja ha, men vartefter det kommit nya har jag hittat lösningar. Har 70 olika nu ....... undrar om det blir fler???? Jag samlar också på mycket små fåglar som köps in på resor jag gör. Det samlandet känns lite fånigt numera. Ibland undrar jag vad i herrans namn det ska bli av dom när jag är borta. Inte ett arv barnen hoppar jämfota över precis.
Summersun
20-10-2006, 10:54
Samlar på änglar och blåa glasföremål, främst vaser (men börjar vara lite trött på det).
Jag samlar på allt och inget. Det beror på vad jag är i för period. Det kan vara tyger, garner, torkade blommor, roliga träbitar.....ja listan skulle kunna göras oändlig. Det konstiga är att jag vet vart precis allting ligger. Jag är faktiskt lite impad av mig själv där Och självklart samlar jag på växter. Problemet där, är att jag vill ha allt . Och nästa år får jag ca 40 kvm mer plats till fler rabatter. Det ni Och livserfarenhet, det samlar man ju på hela tiden, vare sig man vill eller inte
CITAT (Evgeni @ 20-10-2006, 12:08) Och livserfarenhet, det samlar man ju på hela tiden, vare sig man vill eller inte  :lol: Javisst, men ger man sig tid att reflektera över allt man är med om så blir "samlarvärdet" desto högre.
CITAT (Castea @ 20-10-2006, 12:20) CITAT (Evgeni @ 20-10-2006, 12:08) Och livserfarenhet, det samlar man ju på hela tiden, vare sig man vill eller inte  Javisst, men ger man sig tid att reflektera över allt man är med om så blir "samlarvärdet" desto högre.  Absolut  . Och den är ju dessutom till för att plockas fram och användas vid behov.  Och behov, det finns det alltid
ingelagrebo
20-10-2006, 14:09
Jag samlar på grodor lite sporadiskt.De senate grodinköpen har varit fräna grodpennor. När jag var liten sparade jag på prydnadssaker mest djur! Växter samlar jag oxå på bla palettblad och pelargoner och begonior och dahlia. ****Ingela****
Kajsa i Arvika
20-10-2006, 16:55
 Grisar!! Önskar man kunde ha minigris men den skulle jag mata tills han vore stor som en elefant!! svårt att svälta såna små snuttisar!!
Jag samlar på pingviner...har ca 250 st...har även en pingvin tatuering...sen samlar jag även på allt som har med min hundras att göra...cairn terrier...
zaaritha
20-10-2006, 19:36
Små prydnadsfotogenlampor!
vickeva
20-10-2006, 19:46
Nej, inte ett dugg, försökte samla på än det ena än det andra när jag var liten, men jag var aldrig riktigt bra på det. Och nu älskar jag att göra mig av med saker... Klart att jag köper mycket nytt också men inte så att jag samlar...
lilla mamma
20-10-2006, 19:49
dammråttor och glada skratt
CITAT (lilla mamma @ 20-10-2006, 20:49) dammråttor och glada skratt  Du delar tydligen med dig ur samlingen också! Mulle
lilla mamma
21-10-2006, 19:03
nej, kom det med en råtta fram med dammsugaren
birgitek
21-10-2006, 19:35
CITAT (Klura @ 18-10-2006, 23:59) Har ett drömprojekt, att inreda en husbuss tidsenligt från 60-talet. Men då jag hellre föredrar 50-talsprylar så får det väl bli en mix. Köper nåt lite då å då som kan tänkas vara bra att ha till detta projekt så småningom. Även någon 70-talspryl slinker med. Jaq bor i ett underbart funkishus,byggt 1960 och jag samlar på tidstypiska inredningsdetaljer. Möbler,lampor, glas, keramik, textilier, m.m.Sen samlar jag på extremt moderna konst- och designobjekt, men 50- och 60-talsdesign är det som jag tycker bäst om. Ja just det, jag samlar på tidiga plastföremål också Birgit Ek
Rapchic
13-11-2006, 17:21
har nu gått igenom, sorterat, nedtecknat och organiserat min fantomen samling och har kommit fram till antal tidningar (- dubletter och utlänska) = 333 antal utlänska = 3 st (amrikanska allihop) antal dubletter  =14 st antal krönikor = 35 st pocket m.m = 8 st älst = nr 8 66 (dock har den ej omslag den älsta med omslag nr 8 67) Nyast = nr 23 06 antal historier smman lagt (- söndagsklassiker och dyl) = 530 st börjar ha ganska många men vill ha fler hela tiden
Jag samlar på bostäder med den skillnaden att jag bara har en åt gången, fast just nu har jag två om man räknar med stugan... Har flyttat 23 gånger,med reservation på att jag glömt någon flytt, i mitt 36 åriga liv. Land har jag bytt en gång, kommun sex gånger.
Är ingen samlare,gillar inte fullproppade skåp eller rum.Gör mig av med prylar isället.Katter är jag svag för men inte i mängder.Rosor om man kan kalla det samla.
Man behöver inte ha fullproppade skåp eller rum för att man samlar något. Det finns små saker att samla på och man behöver ej heller ha 3000 prylar för att det ska vara en samling. Inte behöver man ej heller ha allt synligt utan kan byta ut det man har framme så det blir lite variation.
netaave
14-11-2006, 09:45
Samlar på grisar, har flera hundra men inte alla framme. Sen i somras har jag också börjat köpa en viss sorts troll med "levande ögon" En annan samlarmani jag har är fuchsior och pelargoner, ju ovanligare ju roligare att ha.
CITAT (netaave @ 14-11-2006, 09:45) Samlar på grisar, har flera hundra men inte alla framme. Jag såg några riktigt fula grisar med tomtedräkter på Fullerö handel. Men jag gissar att du sållar bland grisar och inte bara köper grisar för att det är just grisar?
Jag samlar på: Rosbuskar och om man till samlande kan räkna in saker jag har väldigt svårt att låta bli att köpa så tillkommer: Väldoftande cremer Träningskläder Underkläder
fruberglund
14-11-2006, 11:19
Jag samlar på kossor. De flesta är dock nerpackade p.g.a. renovering av köket och vet faktiskt inte om de åker upp igen. Det ser så plottrigt ut med en massa små kossor överallt. Får nog bli en del utvalda bara tror jag som får stå framme. Har flera hundra stycken så nu har jag sagt ifrån att jag inte har plats för fler, är ju en bra present tycker folk annars
morellen
14-11-2006, 11:38
Jag samlar på hoyor och på änglar. Fast större delen av änglasamlingen är nerpackad nu. Dels har jag inte plats och dels skulle jag bli oerhört trött på dem ocm allt stod framme. Däremot står nytillskotten framme, hittat en underbar serie änglar som jag håller på att köpa in mig på  "willow tree" http://www.catholicsupply.com/christmas/wi...willowtree.html
Yin o Yang
14-11-2006, 14:37
Jag samlar på udda snapsglas  . Roligt att duka med olika modeller, färger och former. Har ett 100-tal olika  , men vet inte om det är några som är värdefulla  .
Samsara
14-11-2006, 14:38
Jag samlar på pelargoner men annars samlar jag nog inget annat förutom landsköldpaddor (små statyer, nyckelring med mera). Har en levande landsköldpadda som har fångat ens djurhjärta
netaave
14-11-2006, 15:39
CITAT (Scrollan @ 14-11-2006, 09:54) CITAT (netaave @ 14-11-2006, 09:45) Samlar på grisar, har flera hundra men inte alla framme. Jag såg några riktigt fula grisar med tomtedräkter på Fullerö handel. Men jag gissar att du sållar bland grisar och inte bara köper grisar för att det är just grisar? Precis, dessutom är det ju så att det vänner och bekanta köper åt mig vid födelsedagar m.m. är just grisar, och dom tycks tro att är det bara en gris så..... Själv har jag blivit ganska kräsen på vad för grisar jag lägger pengar på med åren. Har inte varit till Fullerö på länge annat än en snabbis för 50-årspresent för någon vecka sedan, då visste jag vad jag skulle ha och gick direkt och hämtade det, såg dock julsakerna i ögonvrån. http://www.fullero.nu/pdf/7.pdf
Rapchic
14-11-2006, 18:07
CITAT (Yin o Yang @ 14-11-2006, 15:37) Jag samlar på udda snapsglas  . Roligt att duka med olika modeller, färger och former. Har ett 100-tal olika  , men vet inte om det är några som är värdefulla  . de e ju för dig dom ska va värdefulla
Yin o Yang
15-11-2006, 14:39
CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 18:07) de e ju för dig dom ska va värdefulla  Precis
skogstroll
27-10-2009, 14:39
Jag puttar upp den här gamla men roliga tråden. Själv har jag återupptagit mitt samlande av fiskargubbar. När jag separarade från exet fick jag även separera från fiskargubbarna så jag börjar en ny samling. Ska ha ett hörn i trappen där de ska få bo  Det är tavlor mm med motiv fiskargubbe Sen har jag börjat "samla" orkidéer igen också. Men vad samlar ni på?
Christina i Taxinge~
27-10-2009, 14:57
Ja, det var en kul tråd!
Det enda jag samlar aktivt på numera är små prydnadselefanter som ska vara inköpta i olika länder. Jag har väl ca 20-25st. De får endast vara inköpta av mig själv eller någon i familjen!
Avslutade samlarmanier..... - rossorter, har väl mellan 200-300st - karaffer, tror det blev ca 50st - vinetiketter, blev många....med påskrift om smak, pris, tillfälle - hibiskussorter, blev ca 20st - fönstren tog slut!
Jag är nog en "samlartyp" och det är jätteroligt att samla! Glädjen när man hittar ett nytt tillskott till samlingen är underbar!
skogstroll
27-10-2009, 15:01
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-10-2009, 14:57)  Ja, det var en kul tråd!
Det enda jag samlar aktivt på numera är små prydnadselefanter som ska vara inköpta i olika länder. Jag har väl ca 20-25st. De får endast vara inköpta av mig själv eller någon i familjen!
Avslutade samlarmanier..... - rossorter, har väl mellan 200-300st - karaffer, tror det blev ca 50st - vinetiketter, blev många....med påskrift om smak, pris, tillfälle - hibiskussorter, blev ca 20st - fönstren tog slut!
Jag är nog en "samlartyp" och det är jätteroligt att samla! Glädjen när man hittar ett nytt tillskott till samlingen är underbar! oj det var värst! En gammal släkting till mig samlade på såna där papper som apelsinerna är inpackade i. Finns jättekula gamla från 50- 60-talen. Borde nog göra något åt det med tanke på hur hon ansträngt sig. En tavla eller nåt... I alla fall är det bra att ha nån samlarmani om nån vill köpa födelsedagspresent eller nåt  och så kan man hålla ögonen öppna åt andra som samlar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|