|
Är ni beredda allihop? Håll i hatten, för nu kommer den stora höststormen! Det blr värre än "Gudrun"...
Usch vad läskigt! Ser ut som att jag slipper översvämning iallafall. Citat ur artikeln: Blåsten gör att vattenståndet blir en meter högre vid kusterna, förutom mellan Piteå och Gävle. Jag tycker det är så himla läskigt när det blåser så att det knakar i taket.
Burr .. glad att jag har braskamin
Nej fy vad otäckt Anita! Nej nåt sånt vill man ju inte ska hända. Fick nästan ångest bara av att se bilderna
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 14:11
det ska inte bli som gurdrun den stomen lå på 35m/s denna som kommer under30på smhi säger dom över skåne ska det vara 24-28m/s
kristerh
26-10-2006, 14:14
usch, jag har en stor död ek utanför huset, hoppas den klarar sig eller åtminstonde missar huset
Gossen Ruda
26-10-2006, 14:14
Det som kanske kan ställa till med extra problem är att många lövträd fortfarande har löven kvar vilket betyder större vindfång. Aftonbladet förnekar sig inte, rubriken och artikeln säger olika om jämförelsen med Gudrun.
CITAT (pejori @ 26-10-2006, 15:49) CITAT (Evgeni @ 26-10-2006, 14:40) Hmm, undrar om det ryker några granar den här gången? I så fall hoppas jag på de som jag vill ha ner, men maken inte vill kapa  :lol: Brasan är redan tänd, så här är varmt och skönt i alla fall  :) du får hjälpa dom på traven lite Gillan såga lite i stammarna på granarna så välter dom lättare  Tanken har slagit mig
CITAT (Evgeni @ 26-10-2006, 16:00) Såga på rätt sida bara!
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 15:56
känns som lugnet före stormen inte ett löv rör sig å det är fint väder ute +11c
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-10-2006, 16:07
Jag är rädd för stormen. Jag bor nuförtiden i femte våningen och hela huset skakar. Inglasnigen på balkongen skakar ännu värre.
Men jag skall sätta in batterier i min radio så att jag kan lyssna på den.
Men jag klarar inte mera förstörelse nu, har tillräckligt att göra med att gå genom mitt källarförråd p.g.a. brand här förra veckan.
Ingen storm, please, jag orkar just nu inte med mera
Elisabeth
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 16:44
här har det börjat att renga å små bllåsa mrn inte så mycket än .
har gått en runda i trädgården å tat in lösa krukor å annat löst
Whiskuchi
26-10-2006, 16:48
De träd som fortfarande hänger fast i andra lär falla i denna stormen i alla fall.. och rotvältor som aldrig riktigt välte för Gudrun (varför kommer aldrig stormarna när det är ordentlig tjäle?)
CITAT (kristerh @ 26-10-2006, 15:14) usch, jag har en stor död ek utanför huset, hoppas den klarar sig eller åtminstonde missar huset  Hoppas på att en jätte Lönn ska braka ned i stormen, viktigt dock att den rasar mot söder och absolut inte mot öster (blir på vårat hus då....  ) Dessvärre kommer det nog blåsa åt "fel" håll med tanke på var stormen kommer ifrån....
Björken
26-10-2006, 17:09
Hoppas innerligt att det inte blir samma kraft och det har ju i och för sig SMHI också sagt att det inte ska bli som när Gudrun drog fram. Bor mitt i den stormens framfart och lite ångest har jag allt för hur det kommer att se ut efter detta väntande dygn.
Det är få platser som är sig lika efter Gudruns framfart, stigarna i skogen är borta och de flesta riktmärken man haft när man vandrat där.
Ska ut och köra tidningar i natt så det blir att ladda upp med ficklampa och varma kläder och naturligtvis en såg om i fall att.
Rapchic
26-10-2006, 17:11
hur länge skulle den hålla i västerbotten?
Här har varit konstigt väder idag, störtskurar och växlande vindar, lite åska men ingen storm i sikte än. Jag gillar ruskväder men hoppas såklart inte på att folk ska råka illa ut bara för att jag vill njuta av vädrets makter. Har varit ute med häftpistol och skruvdragare och förstärkt plasten lite på mitt stora växthus, det lilla står mer skyddat ... vi får väl se hur det går, om det håller. Har kört undan hinkar, trädgårdsmöbler, skottkärra och annat löst som kan tänkas försvinna i byarna. Laddat upp med mat, ved, ljus, batterier och tillförsikt. Här finns iaf. inga träd som blåser ner över vägar och ledningar men inte heller några träd som stoppar blåsten.
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 18:34
härär dte ingen blåst men det skulle ju bli storm i natt å som värst på freda morron å freda da .
jag gillar med sånt här väder
ingrid fuxwall
26-10-2006, 19:30
Vi får hoppas blåsten enbart ger materiella skador och att inga människor skadas.
ingrid
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 19:37
blåser det hos nån nu hos mig är dte vindstilla typ men mycket regn men blåsten har väl inte kommit än
Verkar som om vi här i mitten kommer att klara oss ganska lindrigt undan. Hoppas ni som drabbas runt kusterna inte får allt för stora problem.
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 19:46
väntar med späning tills dte kommer kankse börjar vid 23tiden eller vid 00om man tittar på smhi så bler dte gult här vid den tiden http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,917555,00.htmlhttp://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,917792,00.html
Jag bor ju på taket i lägenhet. Det värsta som kan hända här är nog att det blir strömavbrott och kanske översvämning i källaren. Men så kom jag att tänka på vi har ruggit sora träd på en hög kulle på tomten, och om dom blåser ikull åt huset till så är risken nog hög att jag får väldigt mycket grönska i mitt kök. Hm! Kom på att jag ska skjutsa syrran o svågern till båten i morrn eftermiddag. Dom ska på en 36 timmars kryss till Helsingfors Synd att jag glömde köpa blockljus nu när jag var på Ikea. Får pipa förbi i morrn igen.
Gossen Ruda
26-10-2006, 21:24
Vinden har ökat och svängt över mer mot sydväst från att kommit från sydost men än är det ingen storm. Vi får se hur det ser ut i morgon på Bästkusten.
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 21:27
haha utan värmeljus å andra ljus å bor på en vindsvåning i ett gammalt hus från 40talet elller nåt plus är rummet på väst/nord/öst . går strömmen så bler det mörkt på mitt läskiga rum plus så ser jag inte om det komemr träd imot en . hoppas dte hinenr bli ljust när dte är som värst
Ähh, jag tror det är ordentligt överdrivet allting. Visst, det blir säkert storm, kanske lite kraftigare än en vanlig höststorm, men så mycket "värre" blir det inte  Alla har ju Gudrun i färskt minne och därför spär tidningarna på lite extra.
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 21:38
hos mig är dte ään vindstilla men dte kan någ blåsa ordetnligt men inte alls som gudrun i trädfällnign eller ström tror jag men kraftig blås kan någ komma när det väl gäller tror jag
men man vet alldrig
ingrid fuxwall
26-10-2006, 21:46
Jag bor på bästkusten och hoppas att altantaket ligger kvar i morgon. Om det skulle ge sig iväg hoppas jag det inte skadar någon.
ingrid
Mesig 'storm' än så länge i Göteborg åtminstone. Fast det får jag väl äta upp imorgon när man ska kämpa sig ut i regn, motvind och nedfallna träd
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 22:08
vänta bara den komemr snart med full kraft den smlar karft nu säkert nån stans  sapå nyheterna att den är på väg nu hör jag att dte börjar fladdar i löven ståd i fönstert å känner att det böjar nu sakta men säkert
CITAT (Pirum @ 26-10-2006, 23:02) Mesig 'storm' än så länge i Göteborg åtminstone. Instämmer. Jättemesig. Mina vimplar ute fladdrar ju knappt.
Hannele
26-10-2006, 22:21
CITAT (Betty @ 26-10-2006, 14:15) Är ni beredda allihop? Håll i hatten Ja, vi är berädda och jag har en ny varm vintertfodrad sydväst.   Syns i hamnen..
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 22:21
CITAT (Tezzla @ 26-10-2006, 23:19) CITAT (Pirum @ 26-10-2006, 23:02) Mesig 'storm' än så länge i Göteborg åtminstone. Instämmer. Jättemesig. Mina vimplar ute fladdrar ju knappt. jag var ute å vist kommer där nåt nu löven fladdrar å rör sig men dom sa att dne skulle komma i natt OCH i morrn på morronen å på dan alltså stormen sklla igentligen inte komma nu utan själva stormen är här i mororn på morornen
CITAT (flaxss @ 26-10-2006, 23:21) CITAT (Tezzla @ 26-10-2006, 23:19) CITAT (Pirum @ 26-10-2006, 23:02) Mesig 'storm' än så länge i Göteborg åtminstone. Instämmer. Jättemesig. Mina vimplar ute fladdrar ju knappt. jag var ute å vist kommer där nåt nu löven fladdrar å rör sig men dom sa att dne skulle komma i natt OCH i morrn på morronen å på dan alltså stormen sklla igentligen inte komma nu utan själva stormen är här i mororn på morornen Fast här i Gbg skulle "stormen" komma nu ikväll och ebba bort i morgon under dagen... Stormen kanske har fastnat nånstans ute till havs
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 22:30
CITAT (Tezzla @ 26-10-2006, 23:28) CITAT (flaxss @ 26-10-2006, 23:21) CITAT (Tezzla @ 26-10-2006, 23:19) CITAT (Pirum @ 26-10-2006, 23:02) Mesig 'storm' än så länge i Göteborg åtminstone. Instämmer. Jättemesig. Mina vimplar ute fladdrar ju knappt. jag var ute å vist kommer där nåt nu löven fladdrar å rör sig men dom sa att dne skulle komma i natt OCH i morrn på morronen å på dan alltså stormen sklla igentligen inte komma nu utan själva stormen är här i mororn på morornen Fast här i Gbg skulle "stormen" komma nu ikväll och ebba bort i morgon under dagen... Stormen kanske har fastnat nånstans ute till havs  men göteborg skulle väl få dte i natt  har jag för mig eller at dne skulle börja komma nu hos er snart hos mig börjjar det rassla i löven lite så jag är säker på att dne kommer snart här med om en elelr två timme . haha hoppas dne inte bler strajare när dne tar en fikapuas ute i havet på smhi står där på väst kusten å där att det ska komma in på morronen samma som för skåne när jag ändå håller på så nu började dte att öss regna hos mig nu
Jag vill inte ha storm! Jag MÅSTE ta mig bort från den här kobben på lördag och vet alltför väl hur det är att vara isolerad. Men än så länge är det bara Tallink som har meddelat att de drar in turer... Om alla ni på västkusten blåser allt vad ni orkar mot vinden så kanske vi slipper fanstyget... Mulle
CITAT (mulle @ 26-10-2006, 23:32) Om alla ni på västkusten blåser allt vad ni orkar mot vinden så kanske vi slipper fanstyget... Mulle *Blåser tills jag svimmar av syrebrist*
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 22:38
CITAT (Tezzla @ 26-10-2006, 23:37) CITAT (mulle @ 26-10-2006, 23:32) Om alla ni på västkusten blåser allt vad ni orkar mot vinden så kanske vi slipper fanstyget... Mulle *Blåser tills jag svimmar av syrebrist*  blås det påmitt håll jag vill ha lite spänning i tillvaron
Just nu är det +16,2 grader och helt stilla ... lite obehagligt nästan, lugnet före stormen ???
Margaretha
26-10-2006, 22:53
CITAT (Gurkan @ 26-10-2006, 23:49) Just nu är det +16,2 grader och helt stilla ... lite obehagligt nästan, lugnet före stormen ???  Precis vad vi nyss sa till varandra. Också zon 1! Får se hur det blir med sömnen!
wolkenkrabber
26-10-2006, 22:55
här faller det rejält me snö som lite smått i sidled ifrån sydväst typ
CITAT (Margaretha @ 26-10-2006, 23:53) CITAT (Gurkan @ 26-10-2006, 23:49) Just nu är det +16,2 grader och helt stilla ... lite obehagligt nästan, lugnet före stormen ??? :unsure: Precis vad vi nyss sa till varandra. Också zon 1! Får se hur det blir med sömnen!  Åh, så spännande! Och kusligt! Lite skräckfilm över det hela
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 22:58
hos mig är dte vindstilla igen blev inte så mycket med dom löven mer än att löven fladdarde å små grenar å så men regnet öser ner .
men dne är på väg
Här har regnet öst ner precis hela dagen och det har fladdrat lite i träden. Nu verkar det börja blåsa lite mer, men än så länge inga ordentliga vindar. Spännande det här
Alexander-VG-zon3
26-10-2006, 23:16
CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 00:11) Här har regnet öst ner precis hela dagen och det har fladdrat lite i träden. Nu verkar det börja blåsa lite mer, men än så länge inga ordentliga vindar. Spännande det här :lol: i morse hadde vi vindar men nu ösereegnet ner som bara den men jag *tror dte är vindstilla* har inte kkollat läget än men i moroorn kankse är värsta stormen  själv ska jag sova nu å sen får jags e om dte går sovva i natt å sen se hur fredan bler
God natt Flaxss! Själv stannar jag uppe en stund till för att välkomna "the storm"
Anders zon 1
26-10-2006, 23:32
Här i malmötrakten småregnar det och vinden har börjat friska i ordentligt från sydväst sedan någon timme men det är långt ifrån storm ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|