|
Jag var just ute, t-shirt och långkallingar är precis lagom just nu ute, +17 och en mjuk sydlig bris. 17 grader så här dags och så här års signalerar väl ändå att det är nåt ovanligt på gång ... ???
Jösses! Håll i hatten.
Tja, nog blåser det väl en del och det kommer en hel del kraftiga vindbyar, men såååå attans "stormigt" är det väl för sjuttsingen inte...
Jag är lite knäpp jag så jag tycker att det är lite mysigt med oväder. (själklart med förutsättning att ingen/inget kommer till skada) Så nu när det visserligen blåser lite men annars är soligt och varm, blir jag nästan lite besviken.
Jag älskar storm... helst vintertid när snön yr och det viner i knutarna... då sitter jag vid fönstret och bara myser (och ryser ibland) Men ... jag tycker så klart det är hemskt med stormarna ni har längre ner i landet Med all förödelse den ställer till. Hoppas, hoppas att ingen människa kommer till skada och att ni får behålla strömmen.
CITAT (askar @ 27-10-2006, 08:05) Jag älskar storm... helst vintertid när snön yr och det viner i knutarna... då sitter jag vid fönstret och bara myser (och ryser ibland) Men ... jag tycker så klart det är hemskt med stormarna ni har längre ner i landet Med all förödelse den ställer till. Hoppas, hoppas att ingen människa kommer till skada och att ni får behålla strömmen.  tycker det är mysigt, om jag slipper gå ut, och kan sitta med varmt kaffe och småkika på bilarna som envisas med att vara ute i ovädret om en liten stund, blir det jag som blir dåren som ska ge sig ut.....dottrens katt, ska till vet. för ålderskontroll.....(en vårta på huvet) och ta bort tandsten samtidigt
CITAT (pejori @ 27-10-2006, 08:13) om en liten stund, blir det jag som blir dåren som ska ge sig ut.....dottrens katt, ska till vet. för ålderskontroll.....(en vårta på huvet) och ta bort tandsten samtidigt  Kör försiktigt! Om man tänker på alla dråpligheter du råkat ut för så kanske det hade varit klokare att dottern for med katten
Vi har heller ingen storm, men när jag kom ut i morse var det snö upp till knäna, oplogat nästan överallt och noll grader. Det var tunggått värre än så här var det/Åsa
ninnisky
27-10-2006, 07:55
Här är det +12 med lite blå himmel och en sol som är på väg upp. Blåser inte speciellt mycket heller. Skulle tillta vid lunchdags. Jag gillar också storm och busväder så länge ingen/inget blir skadad!
Gossen Ruda
27-10-2006, 07:57
"Stormen" tycks ha varit överreklamerad. Visst har det blåst men inga större skador tycks ha inträffat. SMHI har visserligen varnat men samtidigt har dom sagt att det är en normal höststorm, det är media som har skrämt upp folk med Gudrun i minnet.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2006, 08:57) "Stormen" tycks ha varit överreklamerad. Visst har det blåst men inga större skador tycks ha inträffat. SMHI har visserligen varnat men samtidigt har dom sagt att det är en normal höststorm, det är media som har skrämt upp folk med Gudrun i minnet. Dom tycks ha skrämt upp elbolagen ordentligt i alla fall Tusentals personer har haft beredskap i natt. Det verkar som Västerbotten och Ångermanland kommer att bli hårdast drabbade i samband med kraftigt snöfall. Där kan det säkert bli riktigt besvärligt SMHI har utfärdat klass 3 varning för det området.
Lite grann av antiklimax blir det allt när absolut ingentin händer. Här är solen på väg fram, det är 7,5+ och inte ett löv rör på sig. Jag tillhör också de som tycker det är jättemysigt med oväder ( dock inte åska längre ), så länge som inget/ingen kommer till skada. Så här säger SVD idag: Väderkaos?Ja, vad Pejjan skulle ge sig ut och göra, kan man ju fråga sig? Hon borde veta bättre
CITAT (Evgeni @ 27-10-2006, 09:22) Men så är hon kvinna också och lyssnar inte på goda råd......hoppas hon lyssnar lite ändå så hon tar det mycket lugnt och försiktigt ut på vägen.....hon drar juh till sig oturen i vanliga fall, törs inte tänka på va´som skulle kunna hända i ovanliga fall då
Inte mycket till storm i norra Norrland heller ännu. Det yr omkring lite snö i luften och blåser ganska friska vindar, men inte är det någon stormstyrka på långa vägar. Termometern visar -1,7°. Höstens första riktiga storm verkar vara kraftigt överreklamerad - vilken tur va!
Hannele
27-10-2006, 09:20
CITAT (Betty @ 27-10-2006, 09:49) Inte mycket till storm i norra Norrland heller ännu. Nej, ni skulle inget få heller..
Gossen Ruda
27-10-2006, 09:21
Egentligen skall man väl inte klaga på om man tar i för mycket än för lite. Gudrun tycks ha väckt beslutsfattarna. Även inom Telia har vi fått förfrågan om att ställa upp men vi tycks ha klarat oss ganska väl. Lite strömavbrott har dock stoppat några småstationer.
Alexander-VG-zon3
27-10-2006, 09:26
efter en hlav timme när jag la mig så började det blåsa runt vid 2tiden började blåsa kraftigt och vid från6 på morornen å framm till 9-10har dte blåst rättså kraftigt hos mig . i huest kankade det som bara den och dom höga träden utanför mitt fönster svingade mycket så hos mig har dte varit en storm nu blåser det men inte alls lika kraftigt hela tiden har typ 15nerblåsta krukor
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:20) CITAT (Betty @ 27-10-2006, 09:49) Inte mycket till storm i norra Norrland heller ännu. Nej, ni skulle inget få heller.. Då undrar jag va Norrbotten ligger i din karta  Hela gårdagen och morronen har dom varnat för orkan och stormbyar som ska komma in över just Norrbotten och Jämtland
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:20) CITAT (Betty @ 27-10-2006, 09:49) Inte mycket till storm i norra Norrland heller ännu. Nej, ni skulle inget få heller.. Några klipp ur Aftonbladetsartikel igår: CITAT - Det kommer bli jobbigt över hela landet. Ingen klarar sig. Det är verkligen rejält det här, säger Eva Brokhöj på SMHI.
CITAT - Det kommer vindbyar med stormstyrka över hela Sverige men framför allt längst kusterna och i Götaland och östra Svealand. Gotland och Öland kommer få det väldigt, väldigt blåsigt, säger Eva Brokhöj. CITAT - Hela Sverige kommer att drabbas av ovädret. Vi kan räkna med ganska stora materiella skador, vädret kommer påverka det dagliga livet med översvämningar, strömavbrott och träd som går av. Men jag är glad att vi har klarat oss - än så länge...
Absolut vindstilla hos oss, termometern visar -10,6 Träden är julkortsvackra, frostiga. La in en färsk i Dagens bild.
Hannele
27-10-2006, 09:44
CITAT (Reserv @ 27-10-2006, 10:28) Då undrar jag va Norrbotten ligger i din karta  :unsure: Tja, jag klarar mej utmärkt med en karta.
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:44) CITAT (Reserv @ 27-10-2006, 10:28) Då undrar jag va Norrbotten ligger i din karta  Tja, jag klarar mej utmärkt med en karta.  Joo....jag förstod nästan det
Björken
27-10-2006, 10:09
Lyckliga ni som fortfarande kan tycka att oväder är lite mysigt och spännande. Den inställningen slutade jag själv med efter att Gudrun dragit fram, träd kors och tvärs överallt, ett dygn innan det gick att nå omvärlden överhuvud taget via vägarna, strömlöst i 14 dygn, vi var ändå bra gynnade, det fanns andra som hade strömlöst mycket längre, ingen teleförbindelse över huvud taget på över 4 dygn och då var det ändå bara mobilen som gällde, fasta telefoni var borta i 26 dygn. Har man sedan ett jobb som innebär att man ska upp mitt i natten för att förse andra med morgontidningen då ser man ingen charm i oväder.
Den som inte sett hur stor förödelsen kan bli har säkert svårt att förstå oron som finns.
En sak lärde i varje fall stormen Gudrun folk åtminstone här nere och det är att ta SMHI:s stormvarningar på allvar nu och se till att man har ett förråd av viktiga saker hemma. Var inom affären igår eftermiddag och de sa att de sålt slut på alla sina termoljus och nästan alla batterier, trots att de hade lagt upp ett rejält lager.
Inatt regnade och blåste det rejält, imorse var det lugnt. Efter ett ärende i Uppsala kl. 09,00 så kom det ett rejält skyfall men inte så mycket vind.
CITAT (Björken @ 27-10-2006, 11:09) Lyckliga ni som fortfarande kan tycka att oväder är lite mysigt och spännande. Den inställningen slutade jag själv med efter att Gudrun dragit fram, träd kors och tvärs överallt, ett dygn innan det gick att nå omvärlden överhuvud taget via vägarna, strömlöst i 14 dygn, vi var ändå bra gynnade, det fanns andra som hade strömlöst mycket längre, ingen teleförbindelse över huvud taget på över 4 dygn och då var det ändå bara mobilen som gällde, fasta telefoni var borta i 26 dygn. Har man sedan ett jobb som innebär att man ska upp mitt i natten för att förse andra med morgontidningen då ser man ingen charm i oväder.
Den som inte sett hur stor förödelsen kan bli har säkert svårt att förstå oron som finns.
En sak lärde i varje fall stormen Gudrun folk åtminstone här nere och det är att ta SMHI:s stormvarningar på allvar nu och se till att man har ett förråd av viktiga saker hemma. Var inom affären igår eftermiddag och de sa att de sålt slut på alla sina termoljus och nästan alla batterier, trots att de hade lagt upp ett rejält lager. Jag förstår verkligen vad du menar. Det var därför jag la in " så länge inget/ingen blir förstört eller skadat". Vi blev inte så hårt drabbade som många andra även om en hel del träd blåste ner. Men jag har däremot blivit fruktansvärt åskrädd sen vi blivit ganska otäckt drabbade ett par gånger sen vi flyttade in -98. Jag får näst intill ångest så fort jag hör bara så lite mullrande på avstånd. Inte alls roligt. Sen vi tog ner en väldigt stor ek vars rötter letade sig in under huset, och grenarna hängde över taket har inget hänt. Men rädslan, den hänger kvar.
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:20) CITAT (Betty @ 27-10-2006, 09:49) Inte mycket till storm i norra Norrland heller ännu. Nej, ni skulle inget få heller.. På SMHI:s hemsida kan man hitta detta just nu: "Norrbottens län kustland. Varning Klass 2 stora snömängder/drivbildning Snöfall som kan ge 20-40 cm, mest i de södra delarna. Vinden blir frisk och byig vilket kan medföra drivbildning." Fast västerbotten verkar få det värre: "Västerbottens län kustland. Varning Klass 3 mycket stora snömängder/drivbildning Kraftigt snöfall som kan ge 30-50 cm, tillsammans med byig frisk eller hård vind vilket kan ge svår drivbildning. Närmast kusten till en början regn." " Vad betyder varningen? Klass 3: Mycket extremt väder väntas som kan innebära stor fara för allmänheten och mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.. Klass 2: Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.."
Rapchic
27-10-2006, 11:04
hur äre hos er nu? här (lycksele blåser det knappt däremot snöar det lite) (och termometern är just under noll)
Här blåser det så det knakar i väggarna och snön vräker ner, - 1,5°.
CITAT (Betty @ 27-10-2006, 12:25) Här blåser det så det knakar i väggarna och snön vräker ner, - 1,5°. Tittar på flaggan och ser att den rörs litegrann... nu börjar hoppet stiga men fortfarande -9,8 Du kan gärna fösa på litegrann.
Nu har det börjat här på skånska västkusten. Växthuset lutar betänkligt ...
Piccante
27-10-2006, 11:53
Har precis kommit hem efter att ha trotsat "den kraftiga stormen" och gått till affären. Visst blåste det och duggregnade men inte mer än vanligt. Men det kom några kraftiga byar under natten men det enda synliga spåret var en nedblåst gren På TV4´s lokala nyheter stod en reporter i Göteborgs hamn och tittade på vågskvalpet och konstaterade att det inte blåste så mkt och inget alvarligt hade inträffat. Så det verkar inte komma in mer blåst västerifrån heller. Ovädret har någ tagit en helt annan väg, så jag kan nog lugnt plocka bort värmeljusen som jag satte fram i går kväll. Enligt tv är det bara ca 600 utan ström i sjuhäradsbygden, så det är inte värre än under vilken normal storm som helst.
Rapchic
27-10-2006, 11:56
hoppas den inte kommer sent iallafall imårrn ska jag å mamma fara och shoppa och då blir det en lång biltur och enligt tidningen så skulle det kunna bli problematiskt att köra i västerbotten (men dom överdrev nog)
Här blåser det en hel del... solen den skiner och det är 11 grader.
CITAT (askar @ 27-10-2006, 12:31) Du kan gärna fösa på litegrann.  Javisst, här får du! *knuff, knuff*
titti49zon6
27-10-2006, 12:07
Nu börjar det braka loss -2 grader och halv snöstorm som ser ut att tillta mero mer och jag som måste ut med bilen för att hämta sonen på jobbet i eftermiddag tur att jag har nya dubbdäck
CITAT (Betty @ 27-10-2006, 13:05) CITAT (askar @ 27-10-2006, 12:31) Du kan gärna fösa på litegrann.  Javisst, här får du! *knuff, knuff*  Nu när jag lästye Tittis inlägg ser jag att du puttat lite fel. Ta lite mot nordnordväst så hittar det hit.
CITAT (askar @ 27-10-2006, 13:17) CITAT (Betty @ 27-10-2006, 13:05) CITAT (askar @ 27-10-2006, 12:31) Du kan gärna fösa på litegrann.  Javisst, här får du! *knuff, knuff*  Nu när jag lästye Tittis inlägg ser jag att du puttat lite fel. Ta lite mot nordnordväst så hittar det hit.  OK, försöker väl igen då! *knuff, knuff* Det är inte så lätt att pricka in riktningen, jag har ju aldrig varit så där långt norrut som till där du är...
CITAT (Betty @ 27-10-2006, 13:27) CITAT (askar @ 27-10-2006, 13:17) CITAT (Betty @ 27-10-2006, 13:05) CITAT (askar @ 27-10-2006, 12:31) Du kan gärna fösa på litegrann.  Javisst, här får du! *knuff, knuff*  Nu när jag lästye Tittis inlägg ser jag att du puttat lite fel. Ta lite mot nordnordväst så hittar det hit.  OK, försöker väl igen då! *knuff, knuff* Det är inte så lätt att pricka in riktningen, jag har ju aldrig varit så där långt norrut som till där du är...  Här får du lite hjälp Sverigekarta
CITAT (askar @ 27-10-2006, 13:33) CITAT (Betty @ 27-10-2006, 13:27) CITAT (askar @ 27-10-2006, 13:17) CITAT (Betty @ 27-10-2006, 13:05) CITAT (askar @ 27-10-2006, 12:31) Du kan gärna fösa på litegrann.  Javisst, här får du! *knuff, knuff*  Nu när jag lästye Tittis inlägg ser jag att du puttat lite fel. Ta lite mot nordnordväst så hittar det hit.  OK, försöker väl igen då! *knuff, knuff* Det är inte så lätt att pricka in riktningen, jag har ju aldrig varit så där långt norrut som till där du är...  Här får du lite hjälp Sverigekarta  Tack ska du ha!!!
Rapchic
27-10-2006, 12:35
är det nån som det faktiskt är storm hos (som har kvar elen annars är det lite svårt att svara)
Björken
27-10-2006, 12:38
För de som drabbats av strömavbrott är det inte lika roligt.
Hämtat citat direkt från ABs webbsida.
Över 6 000 strömlösa Vid halvsju-tiden på fredagsmorgonen var över 3 500 av kraftbolaget Eons kunder utan ström, enligt företagets webbplats. Hårdast drabbat var södra Sverige. Värst var läget i Kronobergs län där över 1 000 kunder saknade el. Men även delar av Norrland saknade ström - i Västernorrlands län var över 200 hushåll drabbade. - Stormen har knipt träd. Eftersom det är löv kvar på träden har vinden fått ännu bättre tag i träden som har fallit över linan, säger Eons presschef Johan Aspegren till TT. Under natten var upp till 2 500 av Eons kunder var utan ström. - Många av dem fick tillbaka elen efter reparationer. Men efter fem-tiden började det blåsa mer och då blev fler utan ström igen. Eon har över 1 000 personer i beredskap inför stormen. Vattenfall hade vid halvsju-tiden nästan 900 abonnenter utan ström. Fortum hade enligt ett pressmeddelande över 1 700 kunder i Halland drabbade.
CITAT (Rapchic @ 27-10-2006, 13:35) är det nån som det faktiskt är storm hos (som har kvar elen annars är det lite svårt att svara) Här snöar det en hel del och blåser, men jag tror inte att det räknas som riktig storm ännu... Kollade just SMHI, 19 m/s blåser det här, det räknas bara som hård vind. Inte förrän vid 24 m/s blir det storm.
Har regnade det nyss. Nu är det strålande sol och 12 plusgrader och en aning blåsigt.
+6 grader och träden rör sig, inte mer, tror vi kommer klara oss helt ja
Björken
27-10-2006, 12:42
CITAT (Evgeni @ 27-10-2006, 11:26) CITAT (Björken @ 27-10-2006, 11:09) Lyckliga ni som fortfarande kan tycka att oväder är lite mysigt och spännande. Den inställningen slutade jag själv med efter att Gudrun dragit fram, träd kors och tvärs överallt, ett dygn innan det gick att nå omvärlden överhuvud taget via vägarna, strömlöst i 14 dygn, vi var ändå bra gynnade, det fanns andra som hade strömlöst mycket längre, ingen teleförbindelse över huvud taget på över 4 dygn och då var det ändå bara mobilen som gällde, fasta telefoni var borta i 26 dygn. Har man sedan ett jobb som innebär att man ska upp mitt i natten för att förse andra med morgontidningen då ser man ingen charm i oväder.
En sak lärde i varje fall stormen Gudrun folk åtminstone här nere och det är att ta SMHI:s stormvarningar på allvar nu och se till att man har ett förråd av viktiga saker hemma. Var inom affären igår eftermiddag och de sa att de sålt slut på alla sina termoljus och nästan alla batterier, trots att de hade lagt upp ett rejält lager. Jag förstår verkligen vad du menar. Det var därför jag la in " så länge inget/ingen blir förstört eller skadat". Vi blev inte så hårt drabbade som många andra även om en hel del träd blåste ner. Men jag har däremot blivit fruktansvärt åskrädd sen vi blivit ganska otäckt drabbade ett par gånger sen vi flyttade in -98. Jag får näst intill ångest så fort jag hör bara så lite mullrande på avstånd. Inte alls roligt. Sen vi tog ner en väldigt stor ek vars rötter letade sig in under huset, och grenarna hängde över taket har inget hänt. Men rädslan, den hänger kv Jodå jag såg att du skrev att om inget/ingen blev skadad. Tilläggas kan att när Gudrun drog fram så slets stora delar av taket på det hyreshus min son bodde i bort. Att det sedan tog lång tid att få det åtgärdat är en annan sak,
Alexander-VG-zon3
27-10-2006, 13:31
jag kna lungt säga att det stormar hos mig . var ute å så 7nerfällda träd plus så när jag satt i bilen så flö en gren på som gjorde en bula ppå taket . huset kankar å ja krukor överallt å bord lligger här med somm har blåst omkull .
var hemma hhos mamma å där slungades elefantgräset i marrken.
det tar i ordentligt hos mig nu
ska visa filmer sen har filmat en del i da
Huvva.. det där lät inte bra flaxss Hoppas att ni slipper större skador.
kristerh
27-10-2006, 13:53
Här i norra stockholm blåser det ordentligt nu, men storm vet jag inte om jag vill kalla det (ännu)
Här i södra norrlands kustland blåser det friska vindar från nord ,mulet, men inget regn ännu. Tidigare idag hade vi solsken.
Alexander-VG-zon3
27-10-2006, 14:09
hosmig är dte full stor nu eller fulla stormvindar kna man kalla det . var ute i skogen å det kanarre i träden plus så hoppas jag att tallarna håller sig där dom ska då dom viker sig rätt så hårt med vinden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|