Full version: tänkte på en sak
Sidor: 1, 2, 3
Kat
CITAT (Tezzla @ 30-10-2006, 14:05)
Men att han BÅDE tror på vetenskapen och GUD är väl inget att orda om eller?

Alltså:
Vetenskap ÄR.
Tro är tro.
Visst kan man välja att inte tro på vetenskap, men då blir man lika intressant som den som hävdar att jorden är platt.

Det finns enormt mycket utrymme för att tro utanför de områden som är vetenskapligt BELAGDA. Att tro andra saker än det som det finns bevis för, är däremot bara dumt.
Tezzla
CITAT (Kat @ 30-10-2006, 19:26)
Att tro andra saker än det som det finns bevis för, är däremot bara dumt.

Tack för den dumförklaringen.
Kat
CITAT (Tezzla @ 30-10-2006, 19:44)
Att tro andra saker än det som det finns bevis för, är däremot bara dumt.

Tack för den dumförklaringen.

Jag hoppas du missuppfattat mig nu.

Jag menar att det är dumt att tro andra saker om sådant som man med vetenskap bevisat.
Piccante
Visst kan man välja att inte tro på vetenskap, men då blir man lika intressant som den som hävdar att jorden är platt.

Fast de är faktiskt riktigt intressanta! Åtminstone tycker jag att de som hävdar att jorden är platt är oerhört fascinerande laugh.gif
Kolla denna länk! OBS även om sajten inte ser så jätte seriös och proffsig ut så ÄR den på riktigt. Alltså inget aprilskämt. Det är väl fascinerande om något.
olgak
CITAT (Tezzla @ 30-10-2006, 14:27)
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 14:27)
hönan kommer från ägget ju

Nej, den första hönan kom ursprungligen från rymden... biggrin.gif

laugh.gif wub.gif
Jejja
Alltså:
Vetenskap ÄR.
Tro är tro.

Vill bara göra ett litet inlägg här...

Vetenskap ÄR vetenskap idag, men imorgon kan vetenskap vara historia.
En gång i tiden VAR det vetenskap att jorden var platt. Men idag vet vi bättre... Imorgon eller om 100 år kanske vi vet ännu bättre.

Egentligen kan man alltså säga att vetenskap är tro, den sanning vi känner idag kan mycket väl vara falsk imorgon.
Gossen Ruda
Att jorden en gång troddes vara platt var ingen vetenskap utan en föreställning. Att jorden är rund är däremot vetenskapligt bevisat.

Lite tillägg. Jorden är egentligen inte helt rund om man menar som ett perfekt klot utan lite tillplattad vid polerna. Detta beror på rotationen. Också detta är vetenskapligt bevisat.

Det är fel att säga att vetenskap är tro, för då VET man inte.
Kat
CITAT (Jejja @ 30-10-2006, 21:41)
Vetenskap ÄR vetenskap idag, men imorgon kan vetenskap vara historia.
En gång i tiden VAR det vetenskap att jorden var platt. Men idag vet vi bättre... Imorgon eller om 100 år kanske vi vet ännu bättre.

Egentligen kan man alltså säga att vetenskap är tro, den sanning vi känner idag kan mycket väl vara falsk imorgon.

Nej.

Det finns kriterier för att någonting ska få kallas vetenskapligt belagt.
Sådana sanningar består.

Allt som kallas "vetenskap" idag och som går att läsa i Illustrerad vetenskap och andra populärvetenskapliga tidskrifter är inte vetenskapligt belagda sanningar.

Att jorden är rund, är något som går att bevisa idag. Det kunde man inte på den tiden man hävdade att den var platt.
Det är alltså skillnad på vetenskap och "vetenskap".

Man kan alltså INTE säga att vetenskap är tro.
Piccante
CITAT (Jejja @ 30-10-2006, 12:44)
Jag håller på att skriva en tenta i vetenskapsteori och hittade en bok på bibblan idag. Den här låter som en bok ni allihop skulle kunna få ut något av att läsa!

Krister Renard: Vetenskap och tro - två vägar till en världsbild

Från baksidan av boken:
"Varje människa har en världsbild, vare sig hon är medveten om det eller ej. Varje tanke vi tänker och varje handling vi utför är påverkad av denna världsbild, vars grund utgörs av en blandning av icke-vetenskapliga och vetenskapliga antaganden.

I denna bok diskuteras världsbildens grunder. Författaren tar i anknytning till detta upp frågor som: vad är vetenskap? Finns det några motsättningar mellan modern naturvetenskap och religion eller går dessa två att förena? Kan en vetenskapsman acceptera förekomsten av underverk? Finns det kanske vktiga frågor, som vetenskapen överhuvudtaget inte kan besvara? Om så är fallet, var skall vi söka dessa svar?

Författaren hävdar att vetenskapen aldrig kan uttala sig i moral-, etik- eller jämlikhetsfrågor. För att få en fullständig verklighetsbeskrivning krävs därför både tro och vetande, vilka tillsammans ger oss alla aspekter av verkligheten.

Boken ger en populär men ändå korrekt översikt av viktiga vetenskapsteoretiska begrepp och idéer samt en introduktion till den moderna fysikens viktigaste teorier. Universums uppkomst, livets och arternas ursprung och medvetandet behandlas ingående, och i ett antal bilagor kan den speciellt intresserade tränga djupare in i ämnen som t.ex. relativitetsteori, kvantfysik, elementarpartiklar och kaos.

Krister Renard, som är verksam på Tekniska Högskolan i Stockholm har under många år hållit föredrag i ämnen som 'Den moderna fysiken' och 'Förhållandet mellan tro och vetande'. "

Lycka till med tentan förresten! Väldigt intressant ämne vetenskapsteori. Jag ska kanske damma av min gamla bok och läsa om den.
Jag kan rekomendera Big Bang eller varde ljus? som bra komplement till Renárds bok. Läser man båda så får man lite mer balanserad syn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon