Sidor: 1, 2, 3
Gillan
Egentligen är väl det här en fråga till er som tycker att det är helt ok att ha hur många nick som helst, utan att det bekommer er ett dugg?!!

Menar ni på fullaste allvar, att ni inte bildar er en uppfattning om personen bakom " nicket" ?!! Och att ni inte vill att vi andra ska tycka nåt alls om er?

Det låter i så fall i mina öron som helt " onormalt ". Observera att jag inte använder ordet dömer. Det är en vesäntlig skillnad på att döma nån, eller att bilda sig en uppfattning.

Själv bildar jag mig i alla fall en uppfattning om er på sättet ni skriver, och hur/på vilket sätt ni skriver rolleyes.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Klonade existenser är ett otyg, dvs personer som skriver under flera olika namn. Faktiskt snudd på bedrägeri. Sen kvittar det egentligen varför, man kan vilja skapa eller hålla igång en debatt eller bara vanlig personlighetsklyvning.

Givetvis försöker alla bilda sig en uppfattning om alla andra man träffar, både irl och på nätet. Det sitter i generna. Sen kan man ha olika bearbetning av det man upptäcker. En del är sjukligt misstänksamma och sätter direkt igång med att hitta fel, andra tror allt gott om dom man lär känna fast dom flesta är nog försiktigt positiva.

Själv sätter jag inte alla nya på en observationslista men efter ett tag brukar man förstå mer om personen bakom namnet. För det mesta finns det inget att klaga på men en del hamnar på observationslistan. För att hamna där brukar några av skälen vara följande: skriver nästan bara i småprat, ger sig ofta in i hårda diskussioner, skriver inget om sig själv, inget i användarprofilen mer än det nödvändigaste och lite till.

Att bjuda på sig själv tycker jag är viktigt. Man behöver givetvis inte skriva ut adress och telefonnummer men lite ospårbara privata uppgifter är trevligt. Visserligen är det inte ovanligt med knäppgökar på nätet men man skall inte överdriva faran.

Nu får ni ha det så gott, jag skall ut till sommarstugan och göra klart för vintern. wub.gif
Björken
Inte en tråd till om detta, snälla, det måste räcka nu.
Ju mer jag läser ju räddare blir jag, tyvärr känner jag det som om jag också hamnar på den där listan över personer som hamnar på observationslistan,
Jag skriver inte ofta, jag skriver mest bara i småprat och jag har ofta en åsikt som kanske inte stämmer in för alla andra.

Jag är för den skull inte någon konstig prick som man måste vända ut och in på, det gör mig verkligen besviken om det ska vara så.

Det finns en tråd här på småprat där jag känner att jag i varje fall inte blir misstrodd på och det är Träning wub.gif Tack för det.
birgitek
Jag reagerar på vad folk skriver, dvs deras åsikter och vill detsamma med mina inlägg, dvs ha en reaktion och möjlighet att debattera olika frågor.
Däremot kan jag helt enkelt inte förstå dem som känner sig personligt påhoppade och kränkta av vilt främmande människor. Som jag sa tidigare blir jag dock helt enkelt förbannad när mitt namn blandas in i debatter jag inte själv deltar i. Sen blir jag ibland förvånad över hur vansinnigt "moralistiska och präktiga" somliga skribenter är och då blir jag lite misstänksam.
Birgit Ek
Boxer
Jag känner mig inte alls "onormal", för att jag inte anser mig veta vem det är jag pratar med.
Gillan
CITAT (Björken @ 04-11-2006, 07:39)
Ju mer jag läser ju räddare blir jag, tyvärr känner jag det som om jag också hamnar på den där listan över personer som hamnar på observationslistan,
Jag skriver inte ofta, jag skriver mest bara i småprat och jag har ofta en åsikt som kanske inte stämmer in för alla andra.

Jag är för den skull inte någon konstig prick som man måste vända ut och in på, det gör mig verkligen besviken om det ska vara så.

Det finns en tråd här på småprat där jag känner att jag i varje fall inte blir misstrodd på och det är Träning wub.gif Tack för det.

Jag är hemskt ledsen om jag gav dig magsår nu! Men det var absolut inte min mening!

Jag hade inte för avsikt att provocera nån överhuvud taget. Jag blir lite ledsen över att du tolkar så mycket som så negativt Björken. Det är inte första gången du misstolkar vad jag säger, och jag tycker det är sorgligt. Speciellt eftersom vi ofta delar varandras åsikter, men du väljer att se det jag skriver som nåt negativt. Hur tror du det känns? unsure.gif
Gillan
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 07:42)
Jag reagerar på vad folk skriver, dvs deras åsikter och vill detsamma med mina inlägg, dvs ha en reaktion och möjlighet att debattera olika frågor.
Däremot kan jag helt enkelt inte förstå dem som känner sig personligt påhoppade och kränkta av vilt främmande människor. Som jag sa tidigare blir jag dock helt enkelt förbannad när mitt namn blandas in i debatter jag inte själv deltar i. Sen blir jag ibland förvånad över hur vansinnigt "moralistiska och präktiga" somliga skribenter är och då blir jag lite misstänksam.
Birgit Ek

Det här kallar jag för ett rakt och öppet svar. Du säger vad du tycker, inget mer med det. Det får i alla fall mig att respektera dig. Sen att vi inte tycker likadant, det är en helt annan femma tongue.gif
Björken
CITAT (Evgeni @ 04-11-2006, 08:55)

Jag är hemskt ledsen om jag gav dig magsår nu! Men det var absolut inte min mening!

Jag hade inte för avsikt att provocera nån överhuvud taget. Jag blir lite ledsen över att du tolkar så mycket som så negativt Björken. Det är inte första gången du misstolkar vad jag säger, och jag tycker det är sorgligt. Speciellt eftersom vi ofta delar varandras åsikter, men du väljer att se det jag skriver som nåt negativt. Hur tror du det känns? unsure.gif

Mitt fel i mitt förra inlägg var att jag inte citerade inlägget som var innan mitt egna och det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.
Det blev på så sätt ett missförstånd.
Jag accepterar fullt ut att du tar det som kritik mot dig men det var inte tänkt så och det hoppas jag du förstår när du läser det här nu.
Gillan
CITAT (Björken @ 04-11-2006, 08:26)
CITAT (Evgeni @ 04-11-2006, 08:55)

Mitt fel i mitt förra inlägg var att jag inte citerade inlägget som var innan mitt egna och det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.
Det blev på så sätt ett missförstånd.
Jag accepterar fullt ut att du tar det som kritik mot dig men det var inte tänkt så och det hoppas jag du förstår när du läser det här nu.

Självklart att jag förstår smile.gif
Ha en bra fortsättning på helgen smile.gif
AnitaO
Såklart att man skapar sig en bild av en person bakom ett nick.
Ibland visar det sig också att det kanske är en helt felaktig bild, och ibland kan den stämma ganska väl.

Det Birgit skriver är ganska likt min egen åsikt.
Tycker också att det är lite väl mycket moralkakor ibland.

Så klart man kan ha heta diskussioner ibland om viktiga ämnen, men nog får man ha lite distans.
Själv skulle jag inte trivas med att ha mer än ett nick, men det är jag det.
Om nån annan tycker det är skoj i syfte att "elda på" i heta debatter, så får det vara deras problem och inte mitt.
Ibland får man den känslan, och då igonerar jag det helt enkelt. Om ingen nappar på betet så blir det ju inte så kul kan man tycka. Inte värt att slösa energi på. Jag kan ju fortsätta diskussionen om jag vill med dom personer som jag uppfattar som seriöst intresserade av densamma.

Live and let live wub.gif
birgitek
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 09:58)
Live and let live wub.gif

"Live and let live" tycker jag är en klok regel inte bara på nätet utan i livet i stort.
Birgit Ek
Ophelia
Ja en uppfattning bildar jag mig alltid om människor (vare sig jag vill det eller ej) och den kan verkligen variera. Har svårt att se människor som "enbart onda eller enbart goda" för det anser jag inte existerar och någon person som försöker framställa sig så, skulle jag inte lita på för 5 öre.
herkules
jag bildar mig en uppfattning om folk utifrån vad de skriver men har alltid i skallen att den kanske inte alls stämmer om vi skulle mötas IRL.
faktum är att många gånger har jag fått ändra uppfattning när jag väl mött människorna "öga mot öga".

när jag träffar folk IRL så betyder forumen ingenting.
Hannele
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 08:42)

Det är väl lite så med mej också; jag försöker hålla isär sak och person. Även i verkliga livet, ibland med varierande resultat.. Själv har jag aldrig haft ens nick - och detta har ju ibland utnyttjats av nick-bytare, aldrig av dem som jag träffat i verkliga livet, IRL.

Själv har jag svårt att komma ihåg namn i verkliga livet, och jag blir alldeles förvirrad,
när några använder nick och skriver under med ett annat namn. wacko.gif
Och de får svar varannan gång till nick och varannan gång till namn...
Hur ska man då hinna bilda en uppfattning av massa olika skribenter?
Berith
CITAT (Evgeni @ 04-11-2006, 08:12)
Egentligen är väl det här en fråga till er som tycker att det är helt ok att ha hur många nick som helst, utan att det bekommer er ett dugg?!!

Menar ni på fullaste allvar, att ni inte bildar er en uppfattning om personen bakom " nicket" ?!! Och att ni inte vill att vi andra ska tycka nåt alls om er?

Det låter i så fall i mina öron som helt " onormalt ". Observera att jag inte  använder ordet dömer. Det är en vesäntlig skillnad på att döma nån, eller att bilda sig en uppfattning.

Själv bildar jag mig i alla fall en uppfattning om er på sättet ni skriver, och hur/på vilket sätt ni skriver rolleyes.gif  :P

Jag heter det jag heter för att jag heter det jag heter. Och för att jag hette det redan på gamla forumet, på den tiden man inte behövde fundera över om man avslöjade för mycket om sej själv.

Visst är det OK med nick, alla kan ju inte registrera sej med sina namn eftersom det helt enkelt kanske är upptaget. Men jag tycker det är fruktansvärt lågt att regga flera nick enbart för att ställa till bråk här. Ni tror väl inte att Afrodite var först?

Jag bildar mej också en uppfattning om vilka ni andra är genom det ni skriver. Konstigt vore det väl annars...
askar
Visst bildar jag mig också en uppfattning om olika skribenter,
men jag kan omöjligt hålla reda på vem som är vem... minnet
räcker inte till fler än dem jag haft privat mailkontakt med
och så några till.

Diskussionens vågor kan gå höga... alla har inte samma åsikt i allt...
om ens i lite. Det gäller att skilja på sak och person som någon sa.
Jag kan känna "anti" mot någon i en diskussion
för att i nästa, dela dennes åsikt... så är det också IRL smile.gif

Ang. flera nick... Det är bara fegskitar som har. mad.gif
Magdis
Det är nåt jag funderat över....hur andra personers bild av en ser ut. smile.gif Det skulle vara intressant att veta! Samtidigt som det kanske är bäst att inte veta alla gånger. wub.gif

Jag bildar mig helt klart en uppfattning om dem som skriver här. Vissa har jag en väldigt tydlig bild av. De som jag lärt känna på djupet har visat sig vara likadana som jag trott vid första ögonblicket.
pejori
det är ju så på ett forum, att man sitter med en massa namn framför sig och "pratar" med dom. smile.gif
Man bildar sig en liten uppfattning om den som döljer sig bakom nicket....man får en form av "kontakt" med dessa, på gott och ont. smile.gif
när det sedan dyker upp ett hett ämne, går diskussionerna höga och många håller med, andra inte...
det betyder inte att man är uppdelade i några läger ..."vi mot dom"...det är bara så att man tycker och tänker olika.
är man ny på ett forum, kan man ibland känna att man inte är med, och att det finns ett "innegäng"....så är det kanske till viss del också, men då är det människor som pratat i flera år med varandra. smile.gif
JAG skulle aldrig som ny användare kasssta mej in i en het diskussion det första jag gör...jag läser och avvaktar, och bildar mej en litet hum om vad som är.

det är självklart att man "känner" dessa mera, när man haft diskussioner om olika ämnen, man lär sig se vad dom står får...även om JAG inte alltid tycker samma sak, så är det inte samma sak, som att jag ogillar den personen efter det...man har bara olika uppfattning..

det är ju så IRL också, att dom man är vän med, är man mer rädd om, än okända personer...

att det sedan finns folk, som med olika nick går in och triggar igång diskussioner, är inte ovanligt...men inget att hänga upp sig på.
Dessa försvinner sedan...för att dyka upp som gubben i lådan lagom till nästa "bråk"....sånt får man strunta i att kommentera bara....
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-11-2006, 13:23)
Det är nåt jag funderat över....hur andra personers bild av en ser ut. smile.gif Det skulle vara intressant att veta! Samtidigt som det kanske är bäst att inte veta alla gånger. wub.gif

Jag bildar mig helt klart en uppfattning om dem som skriver här. Vissa har jag en väldigt tydlig bild av. De som jag lärt känna på djupet har visat sig vara likadana som jag trott vid första ögonblicket.

Det där med personers bild av en gäller ju i verkliga livet också. Det har börjat en ny tjej på mitt jobb och jag var den första hon såg när hon kom till jobbet första dan. När hon sedan berättade hur hon såg mej så blev jag väldigt förvånad - inte alls den bild jag har av mej själv! ohmy.gif

Fast i verkliga livet går ju felaktiga bilder att rätta till snabbare än på internet. Själv är jag väldigt försiktig med att vare sig döma någon eller "ta någon till mitt hjärta" på ett internetforum.
Hannele
CITAT (stina @ 04-11-2006, 12:34)
Själv är jag väldigt försiktig med att vare sig döma någon eller "ta någon till mitt hjärta" på ett internetforum.

I verkliga livet också, tror inte ett dugg på det där med första intrycket - alla har rätt till en andra chans wub.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 04-11-2006, 12:15)
CITAT (stina @ 04-11-2006, 12:34)
Själv är jag väldigt försiktig med att vare sig döma någon eller "ta någon till mitt hjärta" på ett internetforum.

I verkliga livet också, tror inte ett dugg på det där med första intrycket - alla har rätt till en andra chans wub.gif

visst är det så smile.gif smile.gif
ingen är väl sämre, än att dom kan ändra sig. smile.gif
LadyG
Redan valet av nick brukar säga något om personen bakom. Dessutom påverkas man av skribentens ordval, resonemang och detaljer man får veta om skribenten, så man blidar sig nog en uppfattning varesig man vill eller inte. Det ligger lite i vår natur att katalogisera och ettikettera allting.

Sen att vissa personer tar en plats i hjärtat som speciella är en helt annan sak, det kan man antingen tillåta eller streta emot (med mer eller mindre framgång), men en uppfattning skaffar man sig hur som helst om man alls läser något på ett Internetforum.

Jag tycker nog att man ska bemöta folk på samma sätt på ett forum som man bemöter dem i verkligheten, ska inte säga saker man inte skulle kunna säga öga-mot-öga och uppföra sig gott. Annars blir Internet ett väldigt otrevligt ställe tillsist.
faith
Jag skriver min fråga i den här tråden, jag vill inte starta en ny tråd. Jag kan inte minnas i vilka trådar det har nämnts, men de senaste dagarna har jag läst kommentarer att om man inte skriver tillräckligt mycket i andra avdelningar än småprat så anses man misstänkt eller någon undrade t o m vad man gör här. Detta har jag funderat över.

Själv har jag ingen trädgård. Jag kommer få en så småningom, "när två blir en" wub.gif, men det ligger i framtiden just nu. Men blommor i kruka tycker jag om. Jag läser om krukväxter, som jag fyller mitt hem med. Balkongen ligger i vinteride just nu så där händer inget, men till våren så blir det aktivitet där.

Men så kommer uttalanden som de jag nämnde först och jag börjar ifrågasätta om jag är välkommen här. Det skulle vara intressant att veta om detta är den allmänna uppfattningen hos er här.
LadyG
Intressant fundering faith, jag är balkong-odlare själv, och läser mer i krukodling än jag postar, så då är jag nog en suspekt typ också smile.gif

Jag tror det har med tid och tillvänjning att göra. Man måste få vänja sig vid ett nytt namn, precis som man i verkligheten behöver lite tid på sig när man bekantar sig med en ny kollega. Allt är ju inte "kramiz och puss" på en gång där heller.
Hannele
CITAT (faith @ 04-11-2006, 16:20)
Själv har jag ingen trädgård. Jag kommer få en så småningom, "när två blir en" wub.gif, men det ligger i framtiden just nu. Men blommor i kruka tycker jag om.

Min mamma har jättefin balkong och hon är jättebra på krukväxter.
Man behöver verkligen inte ha en trädgård för att Odla.
Om man inte gillar några växter alls - inte ens persilja i kylskåpet - finns det ju andra diskussionsforum?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag bildar mig alltid en uppfattning om olika människor på ett forum.

Är med i odla sen starten, träffade en del forumister IRL och min uppfattning stämmde.

Sen förstår jag inte att man behöver flera nick, jag var visserligen bara Elisabeth i början men efter att vi skulle registrera oss på nytt så var någon snabbare än jag och tog mitt namn. Därför la jag till västkustkolonisten ( skulle gärna vill byta tillbaka eftersom jag inte är kolonist längre men Elisabeth är fortfarande upptaget) .

Om man är ärligt och inte har nåt speciell syfte så behöver man inte flera nick.

Sedan pratade ju många om profilen, jag har inget i min profil - har aldrig haft heller. Varför, ju jag har lärt mig att vara försiktig. Även jag var nog lite blåögd i början, vi va rju så få då........ men att hela världen kan läsa med ja det tänkte jag inte på då.

Har varit, och är fortfarande med i många olika forum. Har där ett annat nickname än på odla, men alltid samma sedan 1995. I alla möjliga trädgårdsforum världen runt är jag känt under samma namn. Har inte behovet av att skaffa mig olika namn( och bekväm är det ju också)

Hat träffat många forumsbekannter, vissa har blivit vänner till oss. Var så sent som i augusti i Tyskland och träffade några som jag lärde känna i ett tyskt trädgårdsforum någongång 97-98
Vi har hälsat på varanda sedan dess. Men det är det man märker direkt, den människa gillar jag. Därför förstår jag Bettson när hon nu är så j....ä besviken. Jag avskyr falskhet, oärlighet osv

Jag tycker också att man skall ta bort personer som registrerar sig men aldrig postar något. Kanke efter 2 år eller så, vad vet jag.

Sedan tycker jag, som pejori att när man är alldeles ny här och direkt kastar sig in i en het disskussion???? Jag skulle inte göra det. För mig är det alltid en varningstecken.

Egentligen skulle jag ville säga så mycket mera men det kanske är bättre att hålla tyst nu. Och så är ju maten snart klar också biggrin.gif

Elisabeth
pejori
CITAT (faith @ 04-11-2006, 14:20)
Jag skriver min fråga i den här tråden, jag vill inte starta en ny tråd. Jag kan inte minnas i vilka trådar det har nämnts, men de senaste dagarna har jag läst kommentarer att om man inte skriver tillräckligt mycket i andra avdelningar än småprat så anses man misstänkt eller någon undrade t o m vad man gör här. Detta har jag funderat över.

nä faith...så är det inte, smile.gif
avd. Småprat har inte funnits så länge, så innan hände det at det dök upp offtopic-trådar i dom andra avdelningarna. smile.gif
Det var inte alltid så bra.
för att kunna diskutera andra ämnen än bara trädgård, startade Småprat.
Den har blivit den största avdelningen här, pratmässigt sett, och många är bara här inne.
Sen att det finns medlemar, som anser att man är oseriös och ute efter bråk om man inte skriver i dom andra avdelningarna, det är deras problem...dom skriver också i småprat, så det jämnar ut sig.

Småprat är just det...småprat om allt utom trädgård, så det är inget misstänkt med det. wink.gif
AnitaO

Själv har jag ingen trädgård. Jag kommer få en så småningom, "när två blir en" wub.gif, men det ligger i framtiden just nu. Men blommor i kruka tycker jag om. Jag läser om krukväxter, som jag fyller mitt hem med. Balkongen ligger i vinteride just nu så där händer inget, men till våren så blir det aktivitet där.

Men så kommer uttalanden som de jag nämnde först och jag börjar ifrågasätta om jag är välkommen här. Det skulle vara intressant att veta om detta är den allmänna uppfattningen hos er här.

Jag har också varit lite irriterad över dom där lite nervärderande kommentarerna om vilka avdelningar man skriver i.
Jag har förvisso en trädgård och tycker om växter, men däremot är jag nybörjare.
Med andra ord kan jag tyvärr inte (även om jag skulle vilja) hjälpa andra i nån större utsträckning.
Däremot har jag själv fått hjälp ofta vilket jag är jätteglad för.
Jag läser och lär, men visst ... jag kan ju börja skriva ett kryss i varje tråd jag har läst så kan skeptikerna pricka av på sin lista.

Tycker det är allmänt dålig stil att dra alla över en kam och slå sig själv på bröstet för att man är bättre än andra.

Du är jättevälkommen här, tro inget annat wub.gif
pejori
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 15:25)

Jag har också varit lite irriterad över dom där lite nervärderande kommentarerna om vilka avdelningar man skriver i.
Jag har förvisso en trädgård och tycker om växter, men däremot är jag nybörjare.
Med andra ord kan jag tyvärr inte (även om jag skulle vilja) hjälpa andra i nån större utsträckning.
Jag läser och lär, men visst ... jag kan ju börja skriva ett kryss i varje tråd jag har läst så kan skeptikerna pricka av på sin lista.

Tycker det är allmänt dålig stil att dra alla över en kam och slå sig själv på bröstet för att man är bättre än andra.

helt sant....man lär sig när man läser, även om man inte skriver wub.gif wub.gif

eller så kan man roa sig med att skriva i varje tråd..."jag kan inte svaret, men det kommer nog nån som vet snart"...i allt man läser, så syns man i dom avdelningarna också rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 04-11-2006, 16:42)
eller så kan man roa sig med att skriva i varje tråd..."jag kan inte svaret, men det kommer nog nån som vet snart"...i allt man läser, så syns man i dom avdelningarna också rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Precis ... så tillhör man överklassen sen laugh.gif
Leia
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Allt för att få upp % på trädgårdssidorna! laugh.gif

(nu är jag här och skriver fast mina armar ska vila, dumma mig.... mad.gif tongue.gif )
Fenja
.... eller också är det ett sätt att "putta upp" en obsvarad fråga.... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 16:59)
eller så kan man roa sig med att skriva i varje tråd..."jag kan inte svaret, men det kommer nog nån som vet snart"...i allt man läser, så syns man i dom avdelningarna också  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:

Precis ... så tillhör man överklassen sen laugh.gif

japp...och ingen kan gnälla över att man inte är i andra avdelningar, eller be någon söka sig till ett annat forum. rolleyes.gif
det är Ingemar och Göran som bestämmer det, inte vi medlemmar, varken gamla eller nya. rolleyes.gif
herkules
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 17:59)
Precis ... så tillhör man överklassen sen  :lol:

det finns ju inga klasser... huh.gif
AnitaO
CITAT (herkules @ 04-11-2006, 17:19)

Precis ... så tillhör man överklassen sen  laugh.gif

Jodå det finns det visst tongue.gif
På odla är inte klassamhället avskaffat smile.gif
Alba

Jag blir lite förvånad när jag läser detta. Inte visste jag att man värderas efter i vilken avdelning man skriver. Så lågt att en del tycker sig mer värda pga trädgårdskunskaper mm. Jag tror eller vill tro att det är et fåtal som tänker så.

Mitt trädgårdsintresse är nyväckt så jag kan inte så mycket. Läser väldigt mycket i trädgårdsavdelningarna men pga min okunskap har jag inte så mycket frågor - ännu.

Har tyckt att småprat är en rolig avdelning där man kan prata av sig om allt mellan himmel och jord - ungefär som på fikarasten på jobbet.

Vänta bara när jag kommer med mina dumma trädgårdsfrågor. biggrin.gif
Alba

helt sant....man lär sig när man läser, även om man inte skriver wub.gif wub.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
stina
Så här års skriver jag i princip inget i trädgårdstrådarna. Lantstället där jag har min trädgård sover för säsongen och jag är om jag ska vara lite ärlig trött på trädgårdsarbete nu. Kommer igen når vårsolen börjar spira! rolleyes.gif
Floppy
CITAT (pejori @ 04-11-2006, 17:42)
helt sant....man lär sig när man läser, även om man inte skriver wub.gif  :wub:

eller så kan man roa sig med att skriva i varje tråd..."jag kan inte svaret, men det kommer nog nån som vet snart"...i allt man läser, så syns man i dom avdelningarna också  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:

jag har märkt ibland att folk kan bli lite 'trötta' wink.gif om man ställer en fråga som har dykt upp tidigare...när det finns en utmärkt sökfunktion som en del tycker att man kan använda sig av i stället för att ställa en fråga...som finns ställd för 2-3 år sedan... och som man ska veta att den har ställts tidigare...
Jag vet med mig att jag kan vara lite lat ibland och ställa en fråga som kanske man kan hitta genom sökfunktionen... men det dyker upp så himla många trådar då som man inte orkar leta sig igenom...

Så gör som jag skriv en ny tråd...alltid svarar nån... tongue.gif
Alba
Även om frågan varit uppe tidigare vill man ofta ställa den igen pga saker förnyas och nya kunskaper tillkommer.
Det som var "rätt" för ett år sedan kanske inte stämmer i dag.
Floppy
CITAT (Alba @ 04-11-2006, 19:04)
Även om frågan varit uppe tidigare vill man ofta ställa den igen pga saker förnyas och nya kunskaper tillkommer.
Det som var "rätt" för ett år sedan kanske inte stämmer i dag.

Instämmer helt...precis så menar jag också... bra formulerat Alba... smile.gif wub.gif
kerstin z5-6
Exakt ! Skriv nya trådar -det håller forumet levande smile.gif
askar
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 17:25)
CITAT (herkules @ 04-11-2006, 17:19)

Precis ... så tillhör man överklassen sen  laugh.gif

Jodå det finns det visst tongue.gif
På odla är inte klassamhället avskaffat smile.gif

Jag vägrar tillhöra bondeklassen fastän jag har 91% i Småprat mad.gif
Präst är jag inte heller så då återstår bara adel...
får hålla tillgodo med den så länge. rolleyes.gif

laugh.gif
Alba
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-11-2006, 18:09)

Ja tänk så trist om vi alla bara satt och läste i trådarna.
LadyG
CITAT (Alba @ 04-11-2006, 18:13)

Jag känner ofta att jag kan för lite jämfört med proffsen här inne, det känns som att jag bara skulle trassla till det för folk om jag lägger mig i. Och skriva "jag vet inte men vänta på dem som kan" i alla trådar känns ganska mycket som spam... unsure.gif
kerstin z5-6
Jag menar : Skriv en ny tråd om du undrar över något, att nya medlemmar ska hitta och för den delen orka söka ett specifikt svar i långa trådar är väl också trist ...för precis som beskrivs kan ju det finnas minst 5 sätt att göra samma sak på , alla lika rätt " smile.gif Jag vill gärna ha ett/flera personliga svar direkt om jag undrar över något smile.gif
pejori
CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 18:16)
CITAT (Alba @ 04-11-2006, 18:13)

Jag känner ofta att jag kan för lite jämfört med proffsen här inne, det känns som att jag bara skulle trassla till det för folk om jag lägger mig i. Och skriva "jag vet inte men vänta på dem som kan" i alla trådar känns ganska mycket som spam... unsure.gif

just precis... smile.gif
då är de bättre att som många gör, läser och suger åt sig...och pratar i småprat enbart, utan att för den skull bli nervärderad som forummedlem, för att man inte syns i trädgårdsavdelningarna. wub.gif wub.gif

kan inte se, at det skulle ha någon som helst betydelse, om man har 100% av sina inlägg här i småprat eller i någon av trädgårdsavd. man är väl inte sämre som individ eller medlem för att man väljer att småprata här? huh.gif huh.gif

jag läser mer, än jag skriver i dom andra avdelningarna....
om andra sedan anser att jag är en "lägre rankad" medlem för det, så får det stå för dom wub.gif

Och så länge jag inte har blivit uppmanad att lämna forumet av dom ansvariga, är jag kvar, och skriver i småprat.. wub.gif
pejori
CITAT (Floppy @ 04-11-2006, 18:01)
jag har märkt ibland att folk kan bli lite 'trötta' wink.gif om man ställer en fråga som har dykt upp tidigare...när det finns en utmärkt [i]sökfunktion

om det ligger en liknande fråga två rader ner, kan det kännas lite för mycket ja smile.gif
annars är jag av den åsikten att frågor är till för att ställas och inga frågor är för dumma eller för små att besvaras wub.gif
det är frågorna och svaren som gör forumet, så jag är inte så förtjust i, att leta upp en två års gammal tråd att varken svara i eller ställa en ny fråga. rolleyes.gif

läsa dom...ja det gör jag, men undrar jag, så skriver jag en ny. smile.gif smile.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 04-11-2006, 19:31)
så jag är inte så förtjust i, att leta upp en två års gammal tråd att varken svara i eller ställa en ny fråga. rolleyes.gif

läsa dom...ja det gör jag, men undrar jag, så skriver jag en ny. smile.gif smile.gif

Slöseri.... men sökfunktionen trasslar ju. sad.gif
kerstin z5-6
Slöseri ? med vad ? Bredband biggrin.gif
fast vissa frågor återkommer ju hela tiden -då kan man ju hänvisa till en tråd med länk smile.gif smile.gif
Själv tycker jag det är kul både att fråga/ och svara om jag kan tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon