|
Varning för blandrashundarNu menar jag inte att alla blandraser är fel, det finns många som är kanonhundar, men denna information är intressant! Mvh Fenja
Anki på Öland
14-11-2006, 14:01
Hmmm, skönt att någon vågar säga det .... blir ofta mörkrädd när jag ser vilka blandningar som görs och sen saluförs som "rara sällskapshundar". Anki
Håller med Anki. Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik. Det är bara drömmen om några tusenlappar extra i plånboken. Snacket om att "blandrashundar är friskare" är en myt. Det finns ingen statistik över sjukdomar/defekter på blandraser. Just korsningen vallhund/vakthund som tas upp i artikeln är sällan lysande Grattis förresten Fenja ... hett ämne
Jag håller med... fast jag själv råkar vara ägare till en dobermann/greyhoundblandning. Han råkar vara en jättesnäll individ med lite vakt (från dobermann) och massa mesighet (från greyhound). Problemet med honom är att han skäller på alla hundar han ser ute... Är det en tik och han får hälsa vill han bara leka och är det en osäker hane blir det samma sak. Dominanta hanar kan han bli lite småsur på, men har aldrig på allvar velat angripa eller starta bråk, går hellre undan. Vad det gäller människor älskar han allt och alla... Sen råkar jag också äga en jackrussel/dreverblandning... En söt liten rackare...
Whiskuchi
14-11-2006, 15:14
Bra artikel, det är bra att problematiken tas upp.. och som skrivits ovan, det är rena nyset att blandrashundar är friskare än rashundar. Fast jag måste erkänna att jag är nyfiken på Labradoodle (gammal känd korsning Labrador+pudel), den har avlats fram länge och jag har bara hört gott om den. Söta är de också. Bildgoogling efter labradoodle
CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik. Ja, det händer ju att hundar parar sig helt utan planering av "uppfödarna"... Jag har råkat ut för att bli ofrivillig uppfödare, då klarade iallafall inte jag ta bort valparna... Men som sagt är jag emot planerad blandrasavel.
CITAT (Anne R @ 14-11-2006, 15:14) CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik.
Ja, det händer ju att hundar parar sig helt utan planering av "uppfödarna"... Jag har råkat ut för att bli ofrivillig uppfödare, då klarade iallafall inte jag ta bort valparna... Men som sagt är jag emot planerad blandrasavel. Ja, visst händer det. Men dom flesta "tjuvparningar" är nog ändå inte oplanerade. Men det ser ju bra ut på ytan om man säger så
CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 15:16) CITAT (Anne R @ 14-11-2006, 15:14) CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik.
Ja, det händer ju att hundar parar sig helt utan planering av "uppfödarna"... Jag har råkat ut för att bli ofrivillig uppfödare, då klarade iallafall inte jag ta bort valparna... Men som sagt är jag emot planerad blandrasavel. Ja, visst händer det. Men dom flesta "tjuvparningar" är nog ändå inte oplanerade. Men det ser ju bra ut på ytan om man säger så  Kanske det, men min var iallafall det.... Oplanerad, alltså...
CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 15:16) CITAT (Anne R @ 14-11-2006, 15:14) CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik.
Ja, det händer ju att hundar parar sig helt utan planering av "uppfödarna"... Jag har råkat ut för att bli ofrivillig uppfödare, då klarade iallafall inte jag ta bort valparna... Men som sagt är jag emot planerad blandrasavel. Ja, visst händer det. Men dom flesta "tjuvparningar" är nog ändå inte oplanerade. Men det ser ju bra ut på ytan om man säger så  visst är det så Anita det är precis samma sak, som att medvetet föda upp blandraskatter...bara pengar ingen större skillnad
CITAT (Anne R @ 14-11-2006, 16:57) Ja, det händer ju att hundar parar sig helt utan planering av "uppfödarna"... Jag har råkat ut för att bli ofrivillig uppfödare, då klarade iallafall inte jag ta bort valparna...
Kanske det, men min var iallafall det.... Oplanerad, alltså... olyckor kan alltid hända.... och jag skulle heller inte ta bort dom
Det jag tycker är tilltalande med artikeln är att man inte talar om ett förbud utan om att slå ut marknanden genom information! Det är klarsynt! Jag tror också att fler än jag lärde sig en del av den, som jag inte tänkt på innan, eftersom jag inte kan genetik. Det där med att inte para till exempel vall- och vakthundar är ju kristallklart efter den här förklaringen!! Det stod samma dag i expressen om en större blandrashund som bitit ihjäl en papillon tror jag det var... Mvh Fenja
Anki på Öland
14-11-2006, 20:22
CITAT (Whiskuchi @ 14-11-2006, 15:14) Fast jag måste erkänna att jag är nyfiken på Labradoodle ...................... Söta är de också.  Är du ute efter ett visst utseende som du tycker är sött är det ju lite vanskligt. En del ser ju ut som labbbar, en del som golden, en del som pudlar och dom flesta som ganska olika mittemellan....... Anki
Whiskuchi
14-11-2006, 20:32
CITAT (Anki på Öland @ 14-11-2006, 20:22) CITAT (Whiskuchi @ 14-11-2006, 15:14) Fast jag måste erkänna att jag är nyfiken på Labradoodle ...................... Söta är de också. :wub: Är du ute efter ett visst utseende som du tycker är sött är det ju lite vanskligt. En del ser ju ut som labbbar, en del som golden, en del som pudlar och dom flesta som ganska olika mittemellan....... Anki Nej, det är inte utseendet jag prioriterar, men att de är söta är onekligen en bonus. "Rasen" verkar stabiliseras utseendemässigt och är på väg att godkännas i USA (har för mig det var USA iaf)
Anki på Öland
14-11-2006, 21:23
CITAT (Whiskuchi @ 14-11-2006, 20:32) CITAT (Anki på Öland @ 14-11-2006, 20:22) CITAT (Whiskuchi @ 14-11-2006, 15:14) Fast jag måste erkänna att jag är nyfiken på Labradoodle ...................... Söta är de också.  Är du ute efter ett visst utseende som du tycker är sött är det ju lite vanskligt. En del ser ju ut som labbbar, en del som golden, en del som pudlar och dom flesta som ganska olika mittemellan....... Anki Nej, det är inte utseendet jag prioriterar, men att de är söta är onekligen en bonus. "Rasen" verkar stabiliseras utseendemässigt och är på väg att godkännas i USA (har för mig det var USA iaf) Tycker inte dom var speciellt lika på bilderna på länken. Fanns ju alla variationer. Vad jag har hört så är det bara dom som föder upp dom som påstår att dom snart kommer att registreras, inte AKC eller SKK eller någon annan kennelklubb. Hur man sen kan få fram fläckiga hundar från labbar och pudlar fodrar nog lite mera förklaringar........ Men visst är dom söta endel, dom liknar ju min ras.... Anki
CITAT (Whiskuchi @ 14-11-2006, 20:32) "Rasen" verkar stabiliseras utseendemässigt och är på väg att godkännas i USA (har för mig det var USA iaf) Vet ju inte vad USA har för regler, men att få en ras godkänd är ju en ganska komplicerad historia. Då måste man ju föra stamböcker o.s.v. vilket jag tvivlar på att det är nåt som gjorts i detta fall. En ras framavlas ju för ett syfte, vilket sällan är att dom är "söt". Vilka egenskaper i övrigt vill man få fram med en labradoodle? En apporterande hund? Knappast. Pudelns apporteringsegenskaper är väl inte särskilt väl bevarade.
CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 06:23) CITAT (Whiskuchi @ 14-11-2006, 20:32) "Rasen" verkar stabiliseras utseendemässigt och är på väg att godkännas i USA (har för mig det var USA iaf) Vet ju inte vad USA har för regler, men att få en ras godkänd är ju en ganska komplicerad historia. Då måste man ju föra stamböcker o.s.v. vilket jag tvivlar på att det är nåt som gjorts i detta fall. En ras framavlas ju för ett syfte, vilket sällan är att dom är "söt". Vilka egenskaper i övrigt vill man få fram med en labradoodle? En apporterande hund? Knappast. Pudelns apporteringsegenskaper är väl inte särskilt väl bevarade. hållermed där det är stor skillnad på avelsarbete förattfå fram en stabil och trevlig nu ras, och att låta grannens hane av okännt ursprung, para sig med din egen fyrvägskorsning, för att det blir söta valpar eller katter
Blomstertanten
15-11-2006, 13:30
Är väl viss skillnad på hundar o katter ! Aldrig hört talas om nån katt som anfallit o svårt skadat eller dödat nån människa
CITAT (Blomstertanten @ 15-11-2006, 13:30) Aldrig hört talas om nån katt som anfallit o svårt skadat eller dödat nån människa  Men det har jag. Min syster har fått uppsöka vårdcentralen efter en "katt-attack". Det var det värsta dom sett på länge enligt läkaren
CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 13:32) CITAT (Blomstertanten @ 15-11-2006, 13:30) Aldrig hört talas om nån katt som anfallit o svårt skadat eller dödat nån människa :unsure: Men det har jag. Min syster har fått uppsöka vårdcentralen efter en "katt-attack". Det var det värsta dom sett på länge enligt läkaren  har jag med.. en vännina riskerade amputation efter kattbett av lösspringande katter
..... arga katter får rivet skinn.... (Kunde inte låta bli...!) Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 15-11-2006, 13:43) ..... arga katter får rivet skinn.... (Kunde inte låta bli...!) Mvh Fenja nä...du är dej precis lik
Whiskuchi
15-11-2006, 15:28
CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 06:23) Vilka egenskaper i övrigt vill man få fram med en labradoodle? En apporterande hund? Knappast. Pudelns apporteringsegenskaper är väl inte särskilt väl bevarade. En allergivänlig ledarhund, ursprungligen. Vet inte om det fortfarande är det man strävar mest efter. Så, ja, labradoodlen har åtminstone ursprungligen haft ett klart satt mål. Nånstans börjar varje ras, och väääldigt få raser (om någon?) är "fri" från inblandningar av andra raser
CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 15:28) CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 06:23) Vilka egenskaper i övrigt vill man få fram med en labradoodle? En apporterande hund? Knappast. Pudelns apporteringsegenskaper är väl inte särskilt väl bevarade. En allergivänlig ledarhund, ursprungligen. Vet inte om det fortfarande är det man strävar mest efter. Så, ja, labradoodlen har åtminstone ursprungligen haft ett klart satt mål. Nånstans börjar varje ras, och väääldigt få raser (om någon?) är "fri" från inblandningar av andra raser  Citat Svenska Pudelkubben: "Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden" Rasen har sitt ursprung sen 1500-talet, och det fanns nog inga ledarhundar då
CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 16:20) CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 15:28) CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 06:23) Vilka egenskaper i övrigt vill man få fram med en labradoodle? En apporterande hund? Knappast. Pudelns apporteringsegenskaper är väl inte särskilt väl bevarade. En allergivänlig ledarhund, ursprungligen. Vet inte om det fortfarande är det man strävar mest efter. Så, ja, labradoodlen har åtminstone ursprungligen haft ett klart satt mål. Nånstans börjar varje ras, och väääldigt få raser (om någon?) är "fri" från inblandningar av andra raser  Citat Svenska Pudelkubben: "Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden" Rasen har sitt ursprung sen 1500-talet, och det fanns nog inga ledarhundar då  Frågan var väl syftet med att avla på labradoodle, inte pudel?  Så om det fanns ledarhundar på 1500-talet eller ej är väl oväsentligt...
CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 15:28) Nånstans börjar varje ras, och väääldigt få raser (om någon?) är "fri" från inblandningar av andra raser  Det vore väl vargen i så fall.
Whiskuchi
15-11-2006, 16:29
CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 16:20) CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 15:28) CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 06:23) Vilka egenskaper i övrigt vill man få fram med en labradoodle? En apporterande hund? Knappast. Pudelns apporteringsegenskaper är väl inte särskilt väl bevarade. En allergivänlig ledarhund, ursprungligen. Vet inte om det fortfarande är det man strävar mest efter. Så, ja, labradoodlen har åtminstone ursprungligen haft ett klart satt mål. Nånstans börjar varje ras, och väääldigt få raser (om någon?) är "fri" från inblandningar av andra raser  Citat Svenska Pudelkubben: "Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden" Rasen har sitt ursprung sen 1500-talet, och det fanns nog inga ledarhundar då  Det är därför de blandar in labben, som ju är en alldeles utmärkt ledarhund
CITAT (Anne R @ 15-11-2006, 16:28) CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 15:28) Nånstans börjar varje ras, och väääldigt få raser (om någon?) är "fri" från inblandningar av andra raser ;)
Det vore väl vargen i så fall.  håller med...alla raser är någon form av blandning...men vitsen med den aveln, är nog att man vet vad man avlar på och vad man vill få fram...inte korsar hej vilt ...utan medvetet planerar sitt avelsarbete där är INTE grannens oreggade djur, utan något ursprung, att rekomendera
CITAT (pejori @ 15-11-2006, 16:31) Inte till avel nej, men till sällskap (när dom nu ändå finns...) Sen finns det ju alldeles renrasiga hundar som är totalt sönderavlade för att rasen ska se ut på ett visst sätt, minsta lilla skönhetsfel ska bara bort. Är det då en liten ras blir det mer eller mindre inavel, viss procents släktskap är ju godkänt. Hur hälsosamt är det?! Hundar som endast avlas på utseende där mentaliteten inte har någon som helst betydelse. Hur bra är det?! Hundar som knappt kan andas på grund av för kort nosparti. Hundar som måste alltid förlösas med kejsarsnitt på grund av för bred framparti och för smal höftparti. Med mera konstigheter. Hur hälsosamt och friskt är det?!?!! Men det är ju ok, dom är ju renrasiga!!!  Men det är ju en helt annan diskussion...
CITAT (Anne R @ 15-11-2006, 16:26) Frågan var väl syftet med att avla på labradoodle, inte pudel?  Så om det fanns ledarhundar på 1500-talet eller ej är väl oväsentligt... Ja, det var det som var frågan. Både pudeln och labradoren är ursprungligen apporterande fågelhundar. CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 06:23) Vilka egenskaper i övrigt vill man få fram med en labradoodle? En apporterande hund? Knappast. Pudelns apporteringsegenskaper är väl inte särskilt väl bevarade. CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 15:28) En allergivänlig ledarhund, ursprungligen. Pudeln har inget ursprung som ledarhund.  på dig själv
Whiskuchi
15-11-2006, 17:53
CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 17:46) Pudeln har inget ursprung som ledarhund.  på dig själv  Nej - som jag skrev ovan - DET VAR DÄRFÖR MAN BLANDADE IN LABRADOREN. Läs alla inlägg innan du skriver
CITAT (Anne R @ 15-11-2006, 17:40) CITAT (pejori @ 15-11-2006, 16:31) håller med...alla raser är någon form av blandning...men vitsen med den aveln, är nog att man vet vad man avlar på och vad man vill få fram...inte korsar hej vilt ...utan medvetet planerar sitt avelsarbete  :) :) där är INTE grannens oreggade djur, utan något ursprung, att rekomendera  :wub: :wub: Inte till avel nej, men till sällskap (när dom nu ändå finns...) Sen finns det ju alldeles renrasiga hundar som är totalt sönderavlade för att rasen ska se ut på ett visst sätt, minsta lilla skönhetsfel ska bara bort. Är det då en liten ras blir det mer eller mindre inavel, viss procents släktskap är ju godkänt. Hur hälsosamt är det?! Hundar som endast avlas på utseende där mentaliteten inte har någon som helst betydelse. Hur bra är det?! Hundar som knappt kan andas på grund av för kort nosparti. Hundar som måste alltid förlösas med kejsarsnitt på grund av för bred framparti och för smal höftparti. Med mera konstigheter. Hur hälsosamt och friskt är det?!?!! Men det är ju ok, dom är ju renrasiga!!!  Men det är ju en helt annan diskussion... håller med dej till hundra procent alla uträknad avel är inte av bara godo.... och alla blandraser behöver inte vara livsfarliga
Min Coffee-blandning är världens go'aste. Så det så! Mulle
CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 17:53) CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 17:46) Pudeln har inget ursprung som ledarhund.  på dig själv :) Nej - som jag skrev ovan - DET VAR DÄRFÖR MAN BLANDADE IN LABRADOREN. Läs alla inlägg innan du skriver  Men labradoren är ju också en apporterande fågelhund Att man använder hundar i andra ändamål än vad dom ursprungligen är framavlade till är inget konstigt. Det gör man i alla möjliga sammanhang. Min fråga kvarstår. I vilket syfte vill man avla fram labradoodle? Vill man blanda två apporterande fågelhundar för att få fram en ledarhund? I så fall har jag ruskigt mycket att lära mig om avel.
Whiskuchi
15-11-2006, 20:43
Jag vet att både labradoren och pudeln ursprunglingen är (vatten-)apporterande hundar. Men du kan väl inte ha missat att labradoren används till väldigt mycket mer än just jakt numera? Däribland ledarhund. Labradoren har ju visat sig vara väldigt bra på dylika uppgifter. Problemet är att synskadade med allergi inte kan ha vilka raser som helst - och där kommer pudeln in. Mer allergivänlig än labben men inte med just de egenskaper som gör labben så väl lämpad till ledarhund. Alltså korsar man pudeln (för pälsen) och labradoren (för lynnet) för att få fram en ledarhund som även en del allergiker kan ha. Ska jag verkligen behöva förklara ännu tydligare?
CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 20:39) CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 17:53) CITAT (AnitaGg @ 15-11-2006, 17:46) Pudeln har inget ursprung som ledarhund.  på dig själv  Nej - som jag skrev ovan - DET VAR DÄRFÖR MAN BLANDADE IN LABRADOREN. Läs alla inlägg innan du skriver  Men labradoren är ju också en apporterande fågelhund Att man använder hundar i andra ändamål än vad dom ursprungligen är framavlade till är inget konstigt. Det gör man i alla möjliga sammanhang. Min fråga kvarstår. I vilket syfte vill man avla fram labradoodle? Vill man blanda två apporterande fågelhundar för att få fram en ledarhund? I så fall har jag ruskigt mycket att lära mig om avel. Whiskuchi svarade så bra, tar bort mitt...
Susanna
15-11-2006, 20:50
Apropå ledarhundar på 1500-talet: ett grekiskt mynt från 400-talet före kristus visar vad man idag tror är en hund och en blind man. Jag tror själv att det är mycket möjligt att hundar i antik tid kan ha använts på fler sätt än till jakt och vakt.
CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 20:43) Jag vet att både labradoren och pudeln ursprunglingen är (vatten-)apporterande hundar. Men du kan väl inte ha missat att labradoren används till väldigt mycket mer än just jakt numera? :blink: Däribland ledarhund. Labradoren har ju visat sig vara väldigt bra på dylika uppgifter. Problemet är att synskadade med allergi inte kan ha vilka raser som helst - och där kommer pudeln in. Mer allergivänlig än labben men inte med just de egenskaper som gör labben så väl lämpad till ledarhund. Alltså korsar man pudeln (för pälsen) och labradoren (för lynnet) för att få fram en ledarhund som även en del allergiker kan ha. Ska jag verkligen behöva förklara ännu tydligare? ;) Jo, det där med att hundar används till annat än ursprunget vet jag. Det skrev jag i mitt förra inlägg. Så du försöker få oss att tro att man i USA massproducerar blandraser mellan labbe och pudel för att tillfredställa en marknad av allergiska synskadade personer? Möjligtvis kan det bli en bieffekt. Men syftet är förmodligen att sälja "söta" hundar. Kan vi i alla fall inte vara överens om det? Man skapar ett mode (jfr Paris Hilton) som i slutänden går ut över dom stackars hundarna som många köper av helt fel anledningar. Det är precis samma som vissa här i Sverige säljer "schabradorer". Man sätter en fin etikett, men innehåller är detsamma.
Anki på Öland
15-11-2006, 21:31
CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 20:43) Alltså korsar man pudeln (för pälsen) och labradoren (för lynnet) för att få fram en ledarhund som även en del allergiker kan ha. Och så är möjligheten lika stor att man står där med en labbepäls och ett pudelkynne i alla fall.... Anki
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2006, 21:31) CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 20:43) Alltså korsar man pudeln (för pälsen) och labradoren (för lynnet) för att få fram en ledarhund som även en del allergiker kan ha. Och så är möjligheten lika stor att man står där med en labbepäls och ett pudelkynne i alla fall.... Anki eller en labbe med väääldigt korta ben
Dom flesta moderna raser är ett hopkok av människan. Det är få raser som har en historia som sträcker sig mer än 200 år bakåt. Jag har sett så många rassjukdomar hos hundar, så den här diskussionen fattar jag inte. Det finns många oseriösa uppfödare av dyra rashundar som bara ser till pengarna, så det är inget som särskilt betecknar blandrasaveln. Själv har jag haft rashundar förut, men nu har jag två spanska hittehundar. Har sällan varit med om friskare hundar! 4 år och inga veterinärbesök förutom de för vaccinationer. Jämför med t ex engelsk bulldog som måste få kejsarsnitt för att föda fram sina valpar...listan kan göras lång. Många raser är behäftade med rassjukdomar. Alla dessa sällskapsavlade hundar med konstiga utseenden....suck. Inte bara det att de ser konstiga ut, utan de mår inte bra. Ta cockrarnas öron t ex. Hur många ggr har man inte hört om öroninflammationer pga att öronen inte får luft. Öronen är för långa, och för lockiga/pälsiga. Att två vita bullterriers inte får para sig med varandra....etc etc Vad vill jag säga med det här? Jo, kanske att jag inte förstår hierarkin inom hundvärlden. Det borde vara som med allt annat - alla varelser har lika mycket värde, ras- som blanrashund!.
CITAT (Gaia @ 15-11-2006, 21:57) Dom flesta moderna raser är ett hopkok av människan. Det är få raser som har en historia som sträcker sig mer än 200 år bakåt. Jag har sett så många rassjukdomar hos hundar, så den här diskussionen fattar jag inte. Det finns många oseriösa uppfödare av dyra rashundar som bara ser till pengarna, så det är inget som särskilt betecknar blandrasaveln. Själv har jag haft rashundar förut, men nu har jag två spanska hittehundar. Har sällan varit med om friskare hundar! 4 år och inga veterinärbesök förutom de för vaccinationer. Jämför med t ex engelsk bulldog som måste få kejsarsnitt för att föda fram sina valpar...listan kan göras lång. Många raser är behäftade med rassjukdomar. Alla dessa sällskapsavlade hundar med konstiga utseenden....suck. Inte bara det att de ser konstiga ut, utan de mår inte bra. Ta cockrarnas öron t ex. Hur många ggr har man inte hört om öroninflammationer pga att öronen inte får luft. Öronen är för långa, och för lockiga/pälsiga. Att två vita bullterriers inte får para sig med varandra....etc etc Vad vill jag säga med det här? Jo, kanske att jag inte förstår hierarkin inom hundvärlden. Det borde vara som med allt annat - alla varelser har lika mycket värde, ras- som blanrashund!. håller med dej...men diskusionen uppstog i den saxade länken... den experten håller inte med dej mina "livsfarliga" blandraser skulle han nog vilja avliva, då dom är schäfer/vallhund.....och mildare än den mildaste barntvål
Synd att somliga ska känna sig så påhoppade... jag tycker bara att det är bra information att man ska undvika vissa korsningar som har tendens, kanske till och med potential, att bli "farliga hundar". Jag håller med om en hel del rasavel som sker på uppenbara exteriöra eller mentala defekter lämnar en del övrigt att önska... själv är jag gammal "schäfermänniska" och jag har inte skaffat en ny efter att jag avlivade min gamla 14-åriga underbara tik för ett par år sedan. Men blir det en ny hund så visst är det en schäfer och jag kommer att lusläsa stamtavlor och andra meriter 20 år bakåt! Såg att det bildats en klubb för "bruksschäfrar" och en för vita (ryyyyser), men med en massa information så kan man kanske.......... hoppas på något bättre. Mvh Fenja
herkules
16-11-2006, 00:32
mentalt instabila individer finns ju både bland renras och blandras. att blanda två raser där ursprunget inte passar ihop är ju dumt så klart men jag kan faktiskt ändå förstå att det händer då folk som håller på med blandrasavel oftast inte kan ett skit om hundar. det är nästan värre när de renrasiga kenneldamerna använder sina mentalt instabila hundar i avel för att de är så snygga, de ska ju kunna det här med avel men skiter fullständigt i vad hunden har i skallen.
sen tycker jag inte du ska rysa över de vita herdehundarna fenja - bland det friskaste i schäferväg i dag..
CITAT (Fenja @ 16-11-2006, 00:14) Synd att somliga ska känna sig så påhoppade... jag tycker bara att det är bra information att man ska undvika vissa korsningar som har tendens, kanske till och med potential, att bli "farliga hundar". Jag håller med om en hel del rasavel som sker på uppenbara exteriöra eller mentala defekter lämnar en del övrigt att önska... själv är jag gammal "schäfermänniska" och jag har inte skaffat en ny efter att jag avlivade min gamla 14-åriga underbara tik för ett par år sedan. Men blir det en ny hund så visst är det en schäfer och jag kommer att lusläsa stamtavlor och andra meriter 20 år bakåt! Såg att det bildats en klubb för "bruksschäfrar" och en för vita (ryyyyser), men med en massa information så kan man kanske.......... hoppas på något bättre. Mvh Fenja Påhoppade... nja det vet jag inte om någon har uttryckt i tråden att dom känt sig påhoppade. Jag för min del önskar bara att det även med bra information skulle sättas stopp för denna galenskap inom renraser också. Som schäfer tex i extrema fall avlas med så låg has (har för mig det heter så, utställningsschäfern ska ju luta ner med ryggen så mycket som möjligt) att hundstackarn har problem med att röra sig naturligt... men men, det är ju så rasstandarden säger att det ska vara... Djurplågeri tycker då jag...
Rapchic
16-11-2006, 01:27
CITAT (Blomstertanten @ 15-11-2006, 14:30) Är väl viss skillnad på hundar o katter ! Aldrig hört talas om nån katt som anfallit o svårt skadat eller dödat nån människa  min mamma har fortfarande ärr efter en av våra katter och ang hela tråden det finns konstiga (i brist på annat ord) både bland renrasiga och icket renrasiga och hur ett djurs mentala bit är beror ju också på ägaren hundar är smarta och behöver mkt stimulans och vissa hundar får inte det
Jag håller med dig Anne R! Just för att det ÄR så, så får man leta bakåt efter vissa linjer så att man får en fysiskt duglig hund. Min gamla tik hade höfter som var hd excellenta och det är det max 1 av tusen schäfrar som får. Rasstandaren säger inte att det ska vara så extrema korsryggar som det är idag, men vissa utställningsuppfödare avlar tyvärr på sådana linjer. Innan var det där mest en fråga om att handlern kunde ställa hunden ordentligt, för även en 100% bra schäfer kan ställas upp så att den får den flackande korsryggen... Sedan är jag ingen vän av överdrivna "bruksschäferaveln" heller, där man avlar på ungefär vad som helst som har bruksmmeriter... Och vita schäfrar Herkules, det finns inte...  , hur friska de än må vara. Mvh Fenja
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2006, 21:31) CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 20:43) Alltså korsar man pudeln (för pälsen) och labradoren (för lynnet) för att få fram en ledarhund som även en del allergiker kan ha. Och så är möjligheten lika stor att man står där med en labbepäls och ett pudelkynne i alla fall.... Anki Eller att tro att om Marilyn Monroe och Ernest Hemmingway fått barn, så skulle det bli en vacker och intelligent blondin. Det kan lika gärna bli en ful och korkad brunett
herkules
16-11-2006, 09:12
CITAT (Fenja @ 16-11-2006, 01:51) Och vita schäfrar Herkules, det finns inte nä - jag skrev herdehundar då de har blivit en egen ras.
CITAT (Gaia @ 15-11-2006, 21:57) Dom flesta moderna raser är ett hopkok av människan. Det är få raser som har en historia som sträcker sig mer än 200 år bakåt. Jag har sett så många rassjukdomar hos hundar, så den här diskussionen fattar jag inte. Det finns många oseriösa uppfödare av dyra rashundar som bara ser till pengarna, så det är inget som särskilt betecknar blandrasaveln. Själv har jag haft rashundar förut, men nu har jag två spanska hittehundar. Har sällan varit med om friskare hundar! 4 år och inga veterinärbesök förutom de för vaccinationer. Jämför med t ex engelsk bulldog som måste få kejsarsnitt för att föda fram sina valpar...listan kan göras lång. Många raser är behäftade med rassjukdomar. Alla dessa sällskapsavlade hundar med konstiga utseenden....suck. Inte bara det att de ser konstiga ut, utan de mår inte bra. Ta cockrarnas öron t ex. Hur många ggr har man inte hört om öroninflammationer pga att öronen inte får luft. Öronen är för långa, och för lockiga/pälsiga. Att två vita bullterriers inte får para sig med varandra....etc etc Vad vill jag säga med det här? Jo, kanske att jag inte förstår hierarkin inom hundvärlden. Det borde vara som med allt annat - alla varelser har lika mycket värde, ras- som blanrashund!. Håller med dig Gaia. Har också bara haft renrasiga hundar tidigare, men de två som syns i min avatar är också spanska gatuhundar. Och nu har alltså den lilla utav dessa två fått valpar. En medveten parning med en hanhund som var 75% Schitzu och 25% Malteser = inte helt renrasig. Och med lite för kort nos för att kunna andas obehindrat som de flesta av de raserna har. Resultatet blev tre ljuvliga valpar utan jakt, rena sällskapshundar, som vi tog varsin utav. Så ser bastarden ut:  Men visst, Fenja, jag håller med dig också. En hel del eftertanke krävs, men det gäller precis lika mycket när det gäller de renrasiga anser jag.
herkules
16-11-2006, 09:37
CITAT (pejori @ 15-11-2006, 22:07) mina "livsfarliga" blandraser skulle han nog vilja avliva, då dom är schäfer/vallhund så vitt jag vet så är schäfern ursprungligen en vallhund (det är ljuvligt att se schäfrar valla!!) så helt fel ute var du inte. även om inte blandrasavel är att föredra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|