|
Bjäbban
16-11-2006, 10:40
CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Håller med Anki. Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik. Det är bara drömmen om några tusenlappar extra i plånboken. Snacket om att "blandrashundar är friskare" är en myt. Det finns ingen statistik över sjukdomar/defekter på blandraser. Just korsningen vallhund/vakthund som tas upp i artikeln är sällan lysande Grattis förresten Fenja ... hett ämne  Jodå, försäkrings bolagen har statistik även på blandraser! De flesta försäkringsbolagen (alla???) delar in raserna i risk grupper dvs man tittar på hur mycket bolaget fått in i premie och hur mycket som betalas ut för rasen i fråga. Det är därför att det är lägre premie på en del raser och högre på andra. Självklart tittar de även på blandras! I "mitt" bolag så delas blandras upp i två risk grupper, beroende på vilka raser de är blandade av. Finns 8 risk grupper där 8 är högst risk och har dyrast premie och 1 är lägst och därmed lägst premie. Blandras har 8 och 4 (som sagt efter de raser de är blandade med) ingen av de två blandras grupperna har alltså någon riktigt bra risk..... Dock! 4:an är den ”normala riske” den som de flesta raser hamnar i och också den man jämför med vid bedömning om rasen är sämre eller bättre (ur försäkrings synpunkt alltså) än ”normal” gruppen.
CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 10:40) CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Håller med Anki. Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik. Det är bara drömmen om några tusenlappar extra i plånboken.
Snacket om att "blandrashundar är friskare" är en myt. Det finns ingen statistik över sjukdomar/defekter på blandraser.
Just korsningen vallhund/vakthund som tas upp i artikeln är sällan lysande :(
Grattis förresten Fenja ... hett ämne ;) :) Jodå, försäkrings bolagen har statistik även på blandraser! De flesta försäkringsbolagen (alla???) delar in raserna i risk grupper dvs man tittar på hur mycket bolaget fått in i premie och hur mycket som betalas ut för rasen i fråga. Det är därför att det är lägre premie på en del raser och högre på andra. Självklart tittar de även på blandras! I "mitt" bolag så delas blandras upp i två risk grupper, beroende på vilka raser de är blandade av. Finns 8 risk grupper där 8 är högst risk och har dyrast premie och 1 är lägst och därmed lägst premie. Blandras har 8 och 4 (som sagt efter de raser de är blandade med) ingen av de två blandras grupperna har alltså någon riktigt bra risk..... Dock! 4:an är den ”normala riske” den som de flesta raser hamnar i och också den man jämför med vid bedömning om rasen är sämre eller bättre (ur försäkrings synpunkt alltså) än ”normal” gruppen. Försäkringsbolagens statistik grundar sig på försäkrade hundar (alla hundar är tyvärr inte försäkrade) Någon ersättning för t.ex. HD/AD utgår inte, alltså redan där en brist i statistiken. Finns säkert många fler exempel om man skulle vilja lägga ner tid på att få fram sånt. Det är exempel på sånt som rasklubbarna för statistik över, följer upp, ser till att dessa individer inte används i avel o.s.v. Det är ett exempel på skillnaden. Antalet HD/AD-röntgade blandraser är sannolikt försvinnande liten.
Bjäbban
16-11-2006, 11:32
Nej, självklart är inte alla hundar försäkrade, det gäller ju de renrasiga också! Och inte heller är alla försäkrade i samma bolag (finns 4 bolag som försäkrar djur och varje bolag ser ju på sin risk) Men det är ändå en lite fingervisning om att blandras inte är så friska som folk tror....
När det gäller HD, så var jag på en föreläsning för ett par år sedan där vi bland annat fick veta att den "ras" som hade störst % HD-fel var just blandras!! Fast man måste nog där vara medveten om att de röntgas i regel inte förän de haltar....så det blir ju lite snett.
Hmm.. vet inte riktigt hur eller på vilka grunder mitt bolag lägger sina premier, men om det nu är baserad på skaderisken så är mina blandisar bra mycket friskare enligt deras satistik än vad mina renrasiga var. Blandisarna kostar under 1400kr/år Renrasiga nästan 3000kr/år. Det knepiga där var att min Dobermann kostade 2900:- Greyhounden 2800:- och blandningen av just dessa två hundar 1300:- Greyhound anses vara en hund med väldigt få genetiska fel, men dom skadar sig ofta i olyckor. Det förklarar den dyrare premien där. Dobermann har, som jag förstår, ganska många genetiska fel som hjärtfel och HD. Ögonsjukdomen har dom lyckats avla bort har jag hört. Om man ser till dessa faktorer borde väl min "lilla" Doberhound/Greyman kosta närmare 6000:- att försäkra... Jag menar han har ju förhöjd risk för olycksfall och genetiska sjukdomar...
Bjäbban
16-11-2006, 12:10
Låter som om "ditt" bolag bara har en risk grupp för blandras.
CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 12:10) Låter som om "ditt" bolag bara har en risk grupp för blandras. Det verkar konstigt. Inte för att jag nånsin har kollat. Har alltid haft samma ras, så det är bara att betala och se glad ut Trots allt så är ju inte "blandras" nån ras. En blandning mellan schäfer och GD borde ju vara en riktig högrisk för att ta ett exempel. Vilket bolag har du AnneR?
CITAT (AnitaGg @ 16-11-2006, 12:25) CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 12:10) Låter som om "ditt" bolag bara har en risk grupp för blandras. Det verkar konstigt. Inte för att jag nånsin har kollat. Har alltid haft samma ras, så det är bara att betala och se glad ut Trots allt så är ju inte "blandras" nån ras. En blandning mellan schäfer och GD borde ju vara en riktig högrisk för att ta ett exempel. Vilket bolag har du AnneR? Folksam. Funderar på att ringa och fråga hur dom räknar, blev nyfiken på riktigt ju...  Kanske ringer jag, men lovar inget... har fått en släng av telefonfobi...
Bjäbban
16-11-2006, 12:40
Är nästan helt säker på att Folksam bara har en risk gr. för blandras, men kolla gärna för säkerhets skull. "Mitt" bolag har två och ditt exempel hade hamnat i den högsta....
CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 12:40) Är nästan helt säker på att Folksam bara har en risk gr. för blandras, men kolla gärna för säkerhets skull. "Mitt" bolag har två och ditt exempel hade hamnat i den högsta.... Han (dobermann/greyhound) kostar 120:- mer än hon (Drever/Jack Russel). Finns det bara en riskgrupp borde ju båda kosta lika, eller hon vara dyrare då hon är okastrerad tik, dom har ju rabatt 10% på kastrerade tikar. Dom kanske har kilopris?
CITAT (herkules @ 16-11-2006, 09:12) nä - jag skrev herdehundar då de har blivit en egen ras. Hoppsan, där har jag inte hängt med ser jag! Mvh Fenja
CITAT (herkules @ 16-11-2006, 09:37) CITAT (pejori @ 15-11-2006, 22:07) mina "livsfarliga" blandraser skulle han nog vilja avliva, då dom är schäfer/vallhund
så vitt jag vet så är schäfern ursprungligen en vallhund (det är ljuvligt att se schäfrar valla!!) så helt fel ute var du inte. även om inte blandrasavel är att föredra. Schäferns namn på finska är "Tysklands vallhund". Mulle
CITAT (mulle @ 16-11-2006, 13:32) CITAT (herkules @ 16-11-2006, 09:37) CITAT (pejori @ 15-11-2006, 22:07) mina "livsfarliga" blandraser skulle han nog vilja avliva, då dom är schäfer/vallhund
så vitt jag vet så är schäfern ursprungligen en vallhund (det är ljuvligt att se schäfrar valla!!) så helt fel ute var du inte. även om inte blandrasavel är att föredra. Schäferns namn på finska är "Tysklands vallhund". Mulle vet det, men i artikels skriver "hundexperten" och varnar för korsningar schäfer/vallhundar... vilket proffs
För att återknyta till trådens början tycker jag att jag tog mitt ansvar som blandrasägare då jag lät kastrera Gibbe när han var 9 månader. Ville ju inte ha fler tjuvparningar i detta hem...  Dessutom rekommendeade jag dom som köpte kullsyskonen att göra desamma med sina hundar eller åtminstone inte avla vidare på dem. Har hållt lite koll på sajterna med hundannonser och än så länge har jag inte hittat några blandningar där mina valpar varit inblandade. Däremot har jag hittat två omplaceringar på mina valpar...
herkules
16-11-2006, 14:10
CITAT (Anne R @ 16-11-2006, 13:50) För att återknyta till trådens början tycker jag att jag tog mitt ansvar som blandrasägare då jag lät kastrera Gibbe när han var 9 månader. Ville ju inte ha fler tjuvparningar i detta hem...  Dessutom rekommendeade jag dom som köpte kullsyskonen att göra desamma med sina hundar eller åtminstone inte avla vidare på dem. Har hållt lite koll på sajterna med hundannonser och än så länge har jag inte hittat några blandningar där mina valpar varit inblandade. Däremot har jag hittat två omplaceringar på mina valpar...  du är klok du tycker jag! :] synd att valparna omplacerats men samtidigt så behöver det ju inte vara fel - de kan ha fått nya toppenhem, jag hoppas på det!
CITAT (Ewa L @ 16-11-2006, 09:29) Håller med dig Gaia. Har också bara haft renrasiga hundar tidigare, men de två som syns i min avatar är också spanska gatuhundar.
Och nu har alltså den lilla utav dessa två fått valpar. En medveten parning med en hanhund som var 75% Schitzu och 25% Malteser = inte helt renrasig. Och med lite för kort nos för att kunna andas obehindrat som de flesta av de raserna har.
Resultatet blev tre ljuvliga valpar utan jakt, rena sällskapshundar, som vi tog varsin utav. Det har alltid sagts mig att spanska hittehundarna är kastrerade när dom kommer till Sverige. Stämmer inte det alltså?
herkules
16-11-2006, 15:11
CITAT (AnitaGg @ 16-11-2006, 14:57) CITAT (Ewa L @ 16-11-2006, 09:29) Håller med dig Gaia. Har också bara haft renrasiga hundar tidigare, men de två som syns i min avatar är också spanska gatuhundar.
Och nu har alltså den lilla utav dessa två fått valpar. En medveten parning med en hanhund som var 75% Schitzu och 25% Malteser = inte helt renrasig. Och med lite för kort nos för att kunna andas obehindrat som de flesta av de raserna har.
Resultatet blev tre ljuvliga valpar utan jakt, rena sällskapshundar, som vi tog varsin utav. Det har alltid sagts mig att spanska hittehundarna är kastrerade när dom kommer till Sverige. Stämmer inte det alltså? alla organisationer som förmedlar hundköp utomlands ifrån kasterar ej. sen finns det tydligen hundar som kommit till sverige och ska ha varit kasterade men efter parning ej visat sig vara det. inget vanligt förkommande sån tur är men det har hänt.
svinpäls
16-11-2006, 16:05
Placeras inte valpar ut också? Då är dom väl inte kastrerade?
Whiskuchi
16-11-2006, 16:45
CITAT (mulle @ 16-11-2006, 13:32) CITAT (herkules @ 16-11-2006, 09:37) CITAT (pejori @ 15-11-2006, 22:07) mina "livsfarliga" blandraser skulle han nog vilja avliva, då dom är schäfer/vallhund
så vitt jag vet så är schäfern ursprungligen en vallhund (det är ljuvligt att se schäfrar valla!!) så helt fel ute var du inte. även om inte blandrasavel är att föredra. Schäferns namn på finska är "Tysklands vallhund". Mulle ...och på engelska "German Shepherd" - tysk fåraherde
CITAT (AnitaGg @ 16-11-2006, 14:57) CITAT (Ewa L @ 16-11-2006, 09:29) Håller med dig Gaia. Har också bara haft renrasiga hundar tidigare, men de två som syns i min avatar är också spanska gatuhundar.
Resultatet blev tre ljuvliga valpar utan jakt, rena sällskapshundar, som vi tog varsin utav. Det har alltid sagts mig att spanska hittehundarna är kastrerade när dom kommer till Sverige. Stämmer inte det alltså? Nej, det är ingen regel. Oftast är det så men det beror ofta på vilken ekonomi hundhemmet har. Ingen av mina tikar är kastrerade, men jag tänker ändå inte avla på dom. Naturligtvis är det önskvärt att hittehundarna kastreras i de länder de kommer ifrån , men när de väl är här så tycker jag att man kan betrakta dom som vilken annan hund som helst. Mina springer inte på gatan i Sverige.
CITAT (svinpäls @ 16-11-2006, 16:05) Placeras inte valpar ut också? Då är dom väl inte kastrerade? Exakt. Bägge våra kom som unghundar. 7 resp 8 månader. Hanhunden är kastrerad av oss, tiken kommer att bli det nu efter valpkullen. Samtliga valpar i kullen kommer också att kastreras.
CITAT (Ewa L @ 17-11-2006, 08:02) CITAT (svinpäls @ 16-11-2006, 16:05) Placeras inte valpar ut också? Då är dom väl inte kastrerade? Exakt. Bägge våra kom som unghundar. 7 resp 8 månader. Hanhunden är kastrerad av oss, tiken kommer att bli det nu efter valpkullen. Samtliga valpar i kullen kommer också att kastreras. Vad var skälet till att ni avlade på henne då? Personligen tillhör jag ju dom som tycker att det finns på tok för mycket hundar för att det ska finnas bra hem till dom i tillräcklig mängd. Det där med att para hundar till höger och vänster för att dom är söta det har jag aldrig förstått mig på. Hela blocket kryllar ju av hundar och hundvalpar. Man blir ju mörkrädd när man tänker på vilket liv många av dom har framför sig. Jag är definitivt förespråkare för en reglering av hundaveln. Min åsikt är att folk får pyssla med vad dom vill på sin fritid, men så länge det handlar om levande varelser, så ska man ha ett ansvar reglerat i lag för det man gör.
CITAT (AnitaGg @ 17-11-2006, 08:36) Vad var skälet till att ni avlade på henne då? Min renrasiga Cocker hade definitivt inte ett kynne som jag ville föra vidare, men det hade Pixie. Vi ville väldigt gärna ha något kvar från någon av våra tre älsklingar. Eftersom våra goda vänner dessutom hade en icke 100% renrasig hanhund, också med ett härligt kynne. (75% Schitzu + 25% Malteser). De ville också ha en hanhund efter sin älskling. I mitt huvud är det inte så svårt att förstå, faktiskt. Hundar på blocket kanske finns, men när vi letade efter någon/några som behövde ett bra hem år 2000 fanns det definitivt inte. Ringde djurhem över halva Sverige. Katter fanns, men ingen behövande hund. Tycker också att ett "omplaceringshem" ställer ännu högre krav på hundägare än en "vanlig" valp. Dessa omplaceringshundar har inte alltid haft det så lätt. De valpar vi "avlade" fram var det aldrig mening att de skulle säljas. Varken på blocket eller någon annanstans. De var bara till oss "inom familjen".
CITAT (Ewa L @ 17-11-2006, 10:50) CITAT (AnitaGg @ 17-11-2006, 08:36) Vad var skälet till att ni avlade på henne då? Min renrasiga Cocker hade definitivt inte ett kynne som jag ville föra vidare, men det hade Pixie. Vi ville väldigt gärna ha något kvar från någon av våra tre älsklingar. Eftersom våra goda vänner dessutom hade en icke 100% renrasig hanhund, också med ett härligt kynne. (75% Schitzu + 25% Malteser). De ville också ha en hanhund efter sin älskling. I mitt huvud är det inte så svårt att förstå, faktiskt. Hundar på blocket kanske finns, men när vi letade efter någon/några som behövde ett bra hem år 2000 fanns det definitivt inte. Ringde djurhem över halva Sverige. Katter fanns, men ingen behövande hund. Tycker också att ett "omplaceringshem" ställer ännu högre krav på hundägare än en "vanlig" valp. Dessa omplaceringshundar har inte alltid haft det så lätt. De valpar vi "avlade" fram var det aldrig mening att de skulle säljas. Varken på blocket eller någon annanstans. De var bara till oss "inom familjen". Frågan är väl vad ni hade gjort om ni fått en kull på 9 valpar
CITAT (AnitaGg @ 17-11-2006, 11:09) Frågan är väl vad ni hade gjort om ni fått en kull på 9 valpar  Tagit tre var. Den risken var i det närmaste minimal.
CITAT (Ewa L @ 17-11-2006, 11:44) CITAT (AnitaGg @ 17-11-2006, 11:09) Frågan är väl vad ni hade gjort om ni fått en kull på 9 valpar :rolleyes: Tagit tre var. Den risken var i det närmaste minimal. Åh nej! Jag skulle nog vilja påstå att ni hade tur Hundars mentalitet är nåt som jag tycker är väldigt intressant, och därför också nåt som jag hela tiden lär mig mer om. Man måste skilja på den mentalitet som en hund nedärver och den mentalitet du ser på ytan. Påverkan av den miljö som en hund har präglats i (i ditt fall helt okänd) är mycket stor. Det innebär att du inte egentligen kan säga vilken mentalitet som din hund nedärvt och själv nedärver, och vilken del av dess sätt är betingat av miljön. En gatuhund har en kollosalt lång rang i förhållande till dom hundar vi har som familjehundar i Sverige. Därför tycker jag att man ska avstå från den här typen av parningar. Just av det skälet att man har noll kunskap om släkleden bakåt och vad det är man får in i huvudet på nästa generation. Det är den stora skillnaden mot en uppfödare som kanske känner sina linjer många generationer bakåt. Med det inte sagt att alla uppfödare lägger tillräckligt stor vikt på det (vilket jag är den första att beklaga), men det är i alla fall kontrollerbart på ett annat sätt. När jag var inne på Blocket och läste så fanns ju massor av den typen av annonser: "Min söta, snälla tik har fått valpar med grannens gulliga hanhund" Ju mer man lär sig om genetik, mentalitet, nedärvning o.s.v. ju argare blir man när man läser sånt. Så är det bara
herkules
17-11-2006, 13:21
CITAT (pejori @ 16-11-2006, 13:47) vet det, men i artikels skriver "hundexperten" och varnar för korsningar schäfer/vallhundar. vilket proffs  nepp, han varnar för blandningen vakt och vallhund, inte specifikt schäfern. mina renrasiga puli ( en ras med anor 8000 år bakåt i tiden) som är just vakt och vallhundar ska det också varnas för. vilket jag tycker är bra då de inte är några dunungar eller hund för vem som helst. man ska veta vad man har i snöret och det är ju så mycket enklare om man håller sig till renrasiga hundar eftersom deras bakgrund finns dokumenterad. därmed inte sagt att all renrasavel är av godo, det finns de som avlar enbart för pengar bland "godkända" kretsar också.
Farliga blandningar Akta dig för korsningar med dessa hundar: Schäfer Rottweiler Dobermann Boxer Belgiska vallhundar nog tycker jag att det står schäfer i artikeln
Whiskuchi
17-11-2006, 14:46
Korsningar med dessa hundar, inte mellan dessa hundar
CITAT (Whiskuchi @ 17-11-2006, 14:46) Korsningar med dessa hundar, inte mellan dessa hundar  ja...och det är det jag har....schäfer och vallhundar
Whiskuchi
17-11-2006, 15:33
CITAT (pejori @ 17-11-2006, 15:06) CITAT (Whiskuchi @ 17-11-2006, 14:46) Korsningar med dessa hundar, inte mellan dessa hundar ;) ja...och det är det jag har....schäfer och vallhundar  Och jag har en schäfer som gärna vallar om han får chansen Både människor och får..
så vitt jag vet så är schäfern ursprungligen en vallhund (det är ljuvligt att se schäfrar valla!!) så helt fel ute var du inte. även om inte blandrasavel är att föredra. Schäferns namn på finska är "Tysklands vallhund". Mulle Javisst är det så, det är en tysk vallhund. Ordet schäfer är f.ö. tyska för herde. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|