Sidor: 1, 2
Rossi
Jag kollade just på inomhustermometern och den stod på 19,7 grader. Vi har valt att ligga på ca. 20 grader inomhus på vintern. Jag tycker att det känns rätt lagom. Jag går ju inte precis omkring och fryser. Ibland eldar vi i den öppna spisen och tänder ljus för att mysa lite och då blir det såklart varmare.

Är man gammal och/eller orörlig så behöver man kanske ha varmare.
pimpim
Vår inomhustermometer visar nu 23,4 grader. Är alltid lite frusen av mig och vill ha varmt och skönt.
askar
Minimum 22° men oftast ca 24-26°
blir det svalare så kör jag extra element.
Betty
Kring 21° känns lagom tycker jag, blir det över 24° får jag huvudvärk.
Om vädret är ruggigt som idag, blåsigt och regn - så tänder jag gärna en brasa. smile.gif
Monica i Nässjö
18 grader, 16-17 i sovrummet. Hela familjen är är varmblodiga smile.gif och vi tar hellre på oss en extra tröja + tofflor.
Jag skulle somna på stört i ett rum med 24 grader laugh.gif
(var hittar man tecknet för grader på tangentbordet?)
Rossi
Jag blir också sömnig och får lätt huvudvärk om det är för varmt inomhus.
Betty
CITAT (monka @ 17-11-2006, 10:22)
(var hittar man tecknet för grader på tangentbordet?)

Alt0176
smile.gif
Gillan
Det är lite konstigt det där med hur människokroppen vänjer sig. Som jag nämnt förut, så värmer vi upp huset genom och elda med ved. Första vintern vi bodde här höll vi på och elda ihjäl oss. vi tyckte att vi frös hela tiden, även när det var ca 22-24 grader. Nu eldar vi inte ens hälften så mycket. Och blir det över 22 grader blir det nästan panik. Hua vad varmt!
Nej, runt 20 grader är alldeles lagomt.

Och kommer man hem till folk som bor i lägenhet, slår det nästan aldrig fel utan att man får lite grann av kvävningskänsla. Mycket av det beror nog på att det blir helt olika sorts värme och luftfuktighet. Men lite konstigt är det allt, eftersom jag är i stort behov av värme, och får absolut inte frysa.
Alba
19° - 21° ingefär. I sovrummet har vi ca 18°.
Jag gillar inte när det blir för varmt. En gråkall dag eldar jag i gärna i kaminen både för värmen och mysfaktorn.
Jag tar hellre på en tröja extra än hög värme på elementen.
mekare
18 grader i de rum vi är mest i och 15 i de vi nästan inte använder.

dels av miljöhänsyn och dels för att ta hänsyn till plånboken (vi har eluppvärmning än så länge).
men jag fryser inte alls på vintern, men på hösten och våren av någon konstig anledning. kan kanske vara fukten som kommer in utifrån då.
Klura
23-24 grader har vi fryslortar här hemma, ibland mer.
Men som nu när yttertemperaturen ligger på +5-10 så är det kallt i luften inne i lägenheten. Det har varit så sen vi fixade våra fyra hål i berget.
Spelar ingen roll om termometern inne visar 25 grader, det är kallt i luften ändå.
Sen när det blir en massa minusgrader ute då först blir det varmt här inne.
Lite knäppigt.
Just nu har jag ståpäls på armarna så jag ska sätta på mig en kofta sad.gif
olgak
FÖR KALLT!

Någon i bostadsrättsföreningen håller på och mixtrar med detta och när det blir varmare ute så blir det kallare inne blink.gif . Tror det är 19-20 grader när jag tycker det är för kallt... Och på kvällen stängs det ner tidigt...
Kakaduan
Vi ligger på 20/21 ungefär men vill gärna ha lite svalare i sovrummet. Maken älskar dock att elda och matar på ved som om han bodde i Sibirien. När det är 24/25 har jag allvarliga samtal med honom (som han lyssnar till med sedan ignorerar) om att jag håller på att dö. Hans försvarsargument är att veden är gratis och att vi sparar el vilket jag förklarar för honom att han har helt fel i, eftersom jag vädrar och vädrar för att stå ut - då tappar man ju hela vinsten.

Har läst att människors kropp mår bäst vid 20 grader och 18 grader om natten. Tycker i och för sig att det borde vara individuellt men att man vänjer sig vid allt och att alla borde försöka dra ner lite för miljöns skull.

Kakaduan
Biggan_
Vi har runt 20° och det tycker jag för min del är lagom. Inte för varmt när man rör sig och inte för kallt om man sitter still. Många äldre som bara sitter för att dom har svårt för att röra sig behöver säkert ha lite varmare.
Alexander-VG-zon3
20 och svalre hos mig har ingen värme alls ,sätter växterna före än mig . det är lite fruset på morronen å natten men det går . det finns ju kläder å filtar
ester
Förr stod el-elementen på 16 grader och resten av värmen fick vi när vi eldade i kakelugn och vedspis. När lillan föddes skruvade vi upp elementen till 17-18 grader och eldade ännu mer. Ville inte ha för kallt med en prematur bebis i huset.

Nu i år har vi elementen avstängda!!! Har skaffat en luftvärmepump och den är underbar wub.gif Vi har sänkt den till 18 grader för annars blir det helt enkelt för varmt inne. Med elementen var det varmt just där de satt och kyligt i resten av rummet. Nu cirkulerar den varma luften i alla rum och värmer underbart.
Självklart eldar vi fortfarande både av ekonomiska skäl, för mysfaktor och för att få det ÄNNU varmare.

Hoppas att vår nya investering ger utslag på elräkningen också!
spektakelrakel
Av hänsyn till miljön tycker jag inte man behöver ha mer än 20° hemma. Här finns det faktiskt utrymme att göra något ordentligt för miljön (och ganska enkelt) men det lockar tydligen inte så mycket som t.ex. att välja ekologisk mjölk i matbutiken eftersom det kanske "kostar" att man får ta på sig en tröja och inneskor.

Sänk temperaturen!
netaave
Dagtid 21-22 natten 18-19.
Hannele
Just nu hur tokigt som helst; småkyligt i nedre våningen, medans vi kokar uppe, när ugnen är på. wacko.gif
Men runt 20° är lagom. Ingen hit att ha kallt i sovrummen, där ungarna sitter still hela dagen.
Farbror Blå
Kom och känn efter? biggrin.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 17-11-2006, 14:52)
Kom och känn efter? biggrin.gif

Så du har så kallt så du behöver lite sällskap för att värma dig, eller?! tongue.gif
Farbror Blå
låt oss bara säja att ju fler besökare, desto bättre.. laugh.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 17-11-2006, 14:57)

Suck! Och jag som är lite av en ensamvarg! (Eller i alla fall trivs jag bäst på tu man hand!)

Attans! laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (olgak @ 17-11-2006, 11:39)
FÖR KALLT!

Någon i bostadsrättsföreningen håller på och mixtrar med detta och när det blir varmare ute så blir det kallare inne blink.gif . Tror det är 19-20 grader när jag tycker det är för kallt... Och på kvällen stängs det ner tidigt...

Samma här. Så därför fryser vi varje vår och höst
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (spektakelrakel @ 17-11-2006, 13:12)
Av hänsyn till miljön tycker jag inte man behöver ha mer än 20° hemma. Här finns det faktiskt utrymme att göra något ordentligt för miljön (och ganska enkelt) men det lockar tydligen inte så mycket som t.ex. att välja ekologisk mjölk i matbutiken eftersom det kanske "kostar" att man får ta på sig en tröja och inneskor.

Sänk temperaturen!

Har du någonsin tagit hänsyn till gamla och sjuka? Jag tror inte det.

Jag fryser mycket när det är bara 20 Grader här och värken som är min följeslagare varje dag, ja den blir ett helvete. Men det kanska inte du bryr dig om????

Elisabeth
pejori
har det aldeles för varmt inne tack och lov..... smile.gif smile.gif
ingen värme på och fönster öppna, men ändå 24 grader inne wub.gif wub.gif
birgitek
Vi har 18-19 grader i de rum vi vistas i, kanske lite svalare i sovrummet. Eftersom vi har ett stort hus och bara är två så värmer vi inte upp alla rum.
Birgit Ek
anna_rispan

ska du ha odlarkalas kanske?? glöggparty??
spektakelrakel
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-11-2006, 15:05)
CITAT (spektakelrakel @ 17-11-2006, 13:12)

Sänk temperaturen!

Har du någonsin tagit hänsyn till gamla och sjuka? Jag tror inte det.

Jag fryser mycket när det är bara 20 Grader här och värken som är min följeslagare varje dag, ja den blir ett helvete. Men det kanska inte du bryr dig om????

Elisabeth

Okej. Jag erkänner, Allsmäktig Elisabeth-Väskustkolonist: jag har aldrig aldrig tagit hänsyn till äldre. blink.gif wacko.gif blink.gif
fruberglund
CITAT (askar @ 17-11-2006, 10:03)
Minimum 22° men oftast ca 24-26°

Samma här fast vi behöver aldrig köra extra element.

Välisolerat hus och elda 1 gång/dag räcker gott och väl för oss.

Jag är en riktig fryslort och kan frysa t.o.m. vid 22 grader biggrin.gif
Reserv
CITAT (anna_rispan @ 17-11-2006, 15:18)

Han kanske vill återuppliva Shiva's ormgropstråd, med japanska gungor rolleyes.gif

Själv har jag kallt sa**n värre, får inte elementen att funka...däremot så har jag upptäckt att värmen försvinner in i ett förråd.......som saknar element blink.gif Där är det hett som en bastu, resten av huset håller kanske 17 grader wacko.gif
anna_rispan
CITAT (Reserv @ 17-11-2006, 15:40)
CITAT (anna_rispan @ 17-11-2006, 15:18)

Han kanske vill återuppliva Shiva's ormgropstråd, med japanska gungor rolleyes.gif

Själv har jag kallt sa**n värre, får inte elementen att funka...däremot så har jag upptäckt att värmen försvinner in i ett förråd.......som saknar element blink.gif Där är det hett som en bastu, resten av huset håller kanske 17 grader wacko.gif

vad var det för tråd??eller jag kankse inte borde fråga.... rolleyes.gif
o vad är japanska gungor???
Reserv
CITAT (anna_rispan @ 17-11-2006, 15:42)

rolleyes.gif kanske du inte heler ska fråga tongue.gif
anna_rispan
CITAT (Reserv @ 17-11-2006, 15:44)
CITAT (anna_rispan @ 17-11-2006, 15:42)

rolleyes.gif kanske du inte heler ska fråga tongue.gif

okej! jag avstår. ohmy.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 17-11-2006, 15:40)

Don´t mention the war! rolleyes.gif laugh.gif
netaave
Vi kan väl ha knytkalas hos farbrorn! biggrin.gif
Magdis
21 grader har vi nu. Det tycker jag är lagom, jag gillar när det är varmt.
kristerh
21 grader tycker jag är lagom wink.gif tror inte miljön blir bättre för att jag har det lite varmare wink.gif
Eva i Skåne
Här har vi 23-24grader för det mesta (centralvärme). Mannen hade gärna haft varmare och jag svalare. Jag öppnar fönster, han stänger wink.gif Han sover med stickad tröja på redan! och då har ju inga vintertemperaturer närmat sig oss i sydsverige

I stugan där vi har elvärme brukar vi hålla 22grader, men så fryser gubben och eldar på i vedkaminen (som inte har kapacitet att värma hela huset) och så blir det 28grader i rummet unsure.gif blink.gif sad.gif Helvidrigt wacko.gif
mulle
Vi har en bastemperatur på 17 - 18 grader som oljepannan står för, sen eldar vi extra brasor och i kaminen om vi tycker att det behövs.
Jag sover alltid med öppet fönster utom under veckosluten då maken är hemma. Han tycker att det är slöseri med värme och för husfridens skull är Fönstret stängt då.
Och visst har han ju rätt men jag älskar att ligga under mitt duntäcke och lyssna på naturen.
Mulle
Pjater
Bor i lägenhet så just nu e det runt 15 grader men det är för att nåt stopp nånstans fick jag reda på som inte ska fixas förräns nästa år så en kall vinter väntas sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Pjater @ 17-11-2006, 20:25)
Bor i lägenhet så just nu e det runt 15 grader men det är för att nåt stopp nånstans fick jag reda på som inte ska fixas förräns nästa år så en kall vinter väntas sad.gif

Så kallt har jag också de gånger hyresvärden glömt fylla på olja som tur är har jag ett bärbart element som jag kan koppla in och det kostar mig inte ett skvatt elen ingår i hyran och lägenheterna har inga elmätare så man kan inte se hur mycket varje lägenhet gör av med.

Jag brukar även behöva köra igång mitt bärbara element på hösten, värmen sätts på ganska sent här så det kan ibland vara ganska kallt inomhus ifall man bara ska använder de fasta elementen.
Pjater
Just det, det glömde jag fråga min mamma igår när hon var här, hon bodde i ett gammalt hus och hade extra element, skulle frågat henne om hon hade kvar, jaja blir ett samtal imorgon dårå, hehe...
askar
CITAT (fruberglund @ 17-11-2006, 15:39)
CITAT (askar @ 17-11-2006, 10:03)
Minimum 22°  men oftast ca 24-26°

Samma här fast vi behöver aldrig köra extra element.

Välisolerat hus och elda 1 gång/dag räcker gott och väl för oss.

Jag är en riktig fryslort och kan frysa t.o.m. vid 22 grader biggrin.gif

Då är jag inte ensam om att vilja ha det varmt och gott smile.gif

I sovrummet har jag tidigare haft ca15° men nu (pga hälsan)
har jag fått vänja mig vid lika varmt som i övriga delen..
tog några dagar men nu känns det helt OK. smile.gif

Hellre har jag varmt i huset än byltar på mej en massa. tongue.gif
Björken
19 grader räcker för mig, i sovrummet några grader kallare. Får också som några andra sa huvudvärk om det är för varmt.
Funderar på att prova att sänka en grad till för klimatpåverkans skull för jag hör till dem som tror på att alla kan dra sitt strå till stacken när det gäller det.
Slå inte på mig nu biggrin.gif jag har full förståelse för att det finns de som behöver värmen för sin värk eller helt enkelt är mera frusna än vad jag är.
Gossen Ruda
Jag har väl runt 22-23 grader normalt men lite varmare om det är kallt ute eftersom det kyler från väggarna då. När jag är på landet brukar det vara varmare med 25-27 grader för som ni kanske kommer ihåg ligger jag åt nudisthållet. Klädseln är anpassad efter det. Bara gratis vedvärme.

Fast det har varit värre. Innan elen kom till huset var vi vintertid tvungna att elda ordentligt på kvällen för att det skulle vara drägligt på morronen. Kommer ihåg en gång när jag och mina föräldrar skulle ligga över en kall vinternatt. Vi eldade och eldade både i kaminen och öppna spisen för att värma upp kåken ordentligt, det var över 30 grader inne. Då råkade jag få se stearinljusen i lampetterna mittemot öppna spisen. Dom hade böjt sig mot golvet av värmen och hängde som slaka snoppar. Lyckligtvis var dom inte tända. DÅ var det varmt! laugh.gif
Anma
Vi har alldeles för varmt, runt 23 grader. Stänger man av elementen blir det rått och kallt, sätter man på dem på ettan blir det 23... wacko.gif
Hoppas det blir lättare att reglera värmen när det blir kallare ute, har ju inte bott här en vinter än så jag vet inte hur det blir.
Hannele
CITAT (Anne R @ 17-11-2006, 21:17)
Vi har alldeles för varmt, runt 23 grader.

Ja, det blir väldigt torrt i luften.
Vi var tvungna att sänka, när hela familjen började hosta.
Allt hostande försvann vid lägre temperatur. smile.gif
Sommartorparn
Det värsta är när golven är kalla. Då kan man ha hur mycket värme som helst i lägenheten o ändå frysa. Jag sitter ofta o jobbar på nätterna och har ibland inte ens känsel i fötterna när jag går o lägger mig p.g.a. kylan. I hyreslägenhet. Kan det vara så att dom drar ner värmen för att dom tror att vi sover?
askar
CITAT (Sommartorparn @ 17-11-2006, 21:30)
Det värsta är när golven är kalla. Då kan man ha hur mycket värme som helst i lägenheten o ändå frysa. Jag sitter ofta o jobbar på nätterna och har ibland inte ens känsel i fötterna när jag går o lägger mig p.g.a. kylan. I hyreslägenhet. Kan det vara så att dom drar ner värmen för att dom tror att vi sover?

Men du behöver inte godkänna vare sig alltför kalla golv
eller för låg inomhustemperatur.
Det finns normer för vad som är godtagbart även för golvtemp
och ev drag.

Kommunens Miljökontor kan du kontakta och be dem komma
och göra mätningar i lgh.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon