|
CITAT (askar @ 17-11-2006, 21:34) CITAT (Sommartorparn @ 17-11-2006, 21:30) Det värsta är när golven är kalla. Då kan man ha hur mycket värme som helst i lägenheten o ändå frysa. Jag sitter ofta o jobbar på nätterna och har ibland inte ens känsel i fötterna när jag går o lägger mig p.g.a. kylan. I hyreslägenhet. Kan det vara så att dom drar ner värmen för att dom tror att vi sover? Men du behöver inte godkänna vare sig alltför kalla golv eller för låg inomhustemperatur. Det finns normer för vad som är godtagbart även för golvtemp och ev drag. Kommunens Miljökontor kan du kontakta och be dem komma och göra mätningar i lgh. Kan man göra det vi har fått papper på att det ska vara lite kallare pågrund av nåt stopp nånstans, har runt 15 grader men det ska ju vara runt 20 grader i lägenheter, vart ringer man??
anna_rispan
17-11-2006, 22:04
ja det kan du nog. de kanske borde fixa element man kan koppla in i en kontakt eller så....
CITAT (Pjater @ 17-11-2006, 21:56) CITAT (askar @ 17-11-2006, 21:34) CITAT (Sommartorparn @ 17-11-2006, 21:30) Det värsta är när golven är kalla. Då kan man ha hur mycket värme som helst i lägenheten o ändå frysa. Jag sitter ofta o jobbar på nätterna och har ibland inte ens känsel i fötterna när jag går o lägger mig p.g.a. kylan. I hyreslägenhet. Kan det vara så att dom drar ner värmen för att dom tror att vi sover? Men du behöver inte godkänna vare sig alltför kalla golv eller för låg inomhustemperatur. Det finns normer för vad som är godtagbart även för golvtemp och ev drag. Kommunens Miljökontor kan du kontakta och be dem komma och göra mätningar i lgh. Kan man göra det vi har fått papper på att det ska vara lite kallare pågrund av nåt stopp nånstans, har runt 15 grader men det ska ju vara runt 20 grader i lägenheter, vart ringer man?? Att ni har fått papper om något stopp och lägre temp... det fråntar inte hyresvärden ansvar att sörja för godtagbar inomhustemp. När vi hade dragigt och för låg temp, fick vi av hyresvärden 2 st konvektorelelement.  Om du är med i Hyresgästföreningen... kontakta dom Annars så kan du ringa till kommunens miljökontor. Men ... först bör du så klart kontakta hyresvärden och tala om för den att du inte godtar den låga temperaturen och vill få det åtgärdat.
Sommartorparn
17-11-2006, 22:08
CITAT (askar @ 17-11-2006, 21:34) Men du behöver inte godkänna vare sig alltför kalla golv eller för låg inomhustemperatur. Det finns normer för vad som är godtagbart även för golvtemp och ev drag. Men om normen säger att man ska ligga o sova på dom tider då dom drar ner värmen? Tror du dom bryr sig då när man inte lever enligt den normen?
CITAT (Sommartorparn @ 17-11-2006, 22:08) CITAT (askar @ 17-11-2006, 21:34) Men du behöver inte godkänna vare sig alltför kalla golv eller för låg inomhustemperatur. Det finns normer för vad som är godtagbart även för golvtemp och ev drag. Men om normen säger att man ska ligga o sova på dom tider då dom drar ner värmen? Tror du dom bryr sig då när man inte lever enligt den normen? Lägre än 18° på natten, tror jag inte att du ska behöva tåla. Och dragiga golv är inte heller något man ska dras me.
Åsa, mälardalen zon 2
17-11-2006, 22:25
Dragiga golv får nog jag dras med jag har fårskinnstofflor istället tror man glömde isolera under golvet när man byggde min marklägenhet och de som ska sköta underhållet av min lägenhet är ett jättestort bostadsbolag som hör till ett av sveriges största landsting och jag tror det var en 30år sedan hela lägenheten renoverades och de verkar inte ha några planer att renovera inom någon snar framtid, den som bodde där innan mig var dock driftig och lyckades släpa hem en av cheferna för bostadsbolaget för att visa det mögliga badrummet så jag har ett fint renoverat badrum men det har inte de andra som bor bredvid mig. Hålen i väggarna fixade farsan och satte upp vävtapet och rollade på väggarna så det ser ju hyfsat ut även om det var ett snabbt hafsverk det ser ju betydligt finare ut än vad det gjorde när jag flyttade in.
Jag betalar dock en ganska låg hyra där både el, värme och vatten ingår och det är via jobbet jag hyr och vaktmästarna jag fått hjälp av när avloppspumpar och dyl stannar funkar bra. Locum ska även sköta byggnaderna på jobbet och de har faktiskt satt fart på sista tiden de har bytt ut lite dörrar som anmäldes att de behövde bytas ut för sådär 5-10år sedan så viss startsträcka verkar de behöva.
Tror det är svårare att kriga mot ett stort företag än ett mindre bostadsbolag.
20-22°,18° i sovrummet.Ha Luft luft värmepump.I början sänkte jag temp. till natten men inte nu längre, termostat är inställt på 22°.
Jag har mellan 22-23 grader... annars förfryser vi.
Hannele
17-11-2006, 23:38
Egentligen kan vi skriva vad som helst, finns inget att jämföra med. Vi har 10 kronors termometer, gradantalet är inte så viktigt, utan att vi själva ser, om det går ner.
18-20C är en bra temperatur tycker jag, varmare är onödigt enligt mig, om man inte har medicinska skäl såklart. Jag sover gärna i ett rum som är runt 15C. Det är värre på sommaren än på vintern, med temperaturen.
Och vad gäller miljövänlighet, ja, innetemperatur och varmvatten, där är de två största posterna på energikontot. Spisen, elektriska apparater etc, de är ingenting i jämförelse.
Det är mycket en vanesak dessutom, på vintern är det ju normalt att det är kallt när man vaknar om man eldar med ved. Efter ett tag vänjer man sig.
Alexander-VG-zon3
18-11-2006, 01:13
CITAT (Pirum @ 18-11-2006, 00:04) Det är värre på sommaren än på vintern, med temperaturen. kan hålla me dom att på natten på sommaren är det varmnt . sängen är blöt å man har ingen stans att sova . man kan ju sova ute det är skönt . annars på sommaren är dte bara natt tempen som är hemsk . sen mår ju växterna bätrte med om man har svalt
CITAT (Hannele @ 17-11-2006, 14:51) Ingen hit att ha kallt i sovrummen, där ungarna sitter still hela dagen. Sitter still hela dagarna ??? Shit, har du limmat fast dem eller ... ??
Har kopplat bort oljepanna (fått tanken bortmonterad i somras) så det blir till att vänja sig vid olika temperaturer.
I söndags kväll efter att ha varit borta över helgen var det 11 grader i huset ... då är det bara att börja elda i kaminen så blir det snabbt varmt. Ska bli mycket intressant att se hur det går hela vintern.
Föredrar ett par goa yllesockor och en tröja framför alltför varmt ...
Ikväll är det ca 25 i rummet där kaminen står (suck ... där jag sitter) och kring 20 i resten av huset.
Monica i Nässjö
18-11-2006, 15:22
CITAT (kristerh @ 17-11-2006, 16:36) 21 grader tycker jag är lagom  tror inte miljön blir bättre för att jag har det lite varmare  Jo men där har du faktiskt fel. Enligt en artikel i Expressen kan du spara upp till 300 kg koldioxid per år på att sänka en grad. En annan sak som är bra med att sänka är att kroppen förbrukar mer energi när det är kallare. Rena bantningskuren alltså
Farbror Blå
18-11-2006, 15:26
Ja alltså, om man har hög elförbrukning så ökar naturligtvis utsläppen, eftersom den förnybara delen av vår el fortfarande inte står för så stor del av försörjningen. Olja och kol är fortfarande en stoor del.
anna_rispan
19-11-2006, 14:23
CITAT (netaave @ 17-11-2006, 16:22) Vi kan väl ha knytkalas hos farbrorn!  Undrar om han bara låtsas att han missat det här???  Eller ska vi förvänta oss en riktig inbjudan??
Inga från Närke
19-11-2006, 16:29
Vi har ca 21-23 gr i hela huset källare som övervåning utom där jag sover är det ca 19 gr. Vi eldar med olja än så länge. Hatar alla som eldar med ved för det både luktar och osar från skorstenarna om man nu vill öppna ett fönster ibland, jag får känningar av astman. Får alltid kolla om mina grannar eldar så jag vågar att öppna en stund.
Inga från Närke
19-11-2006, 16:33
CITAT (Pjater @ 17-11-2006, 19:25) Bor i lägenhet så just nu e det runt 15 grader men det är för att nåt stopp nånstans fick jag reda på som inte ska fixas förräns nästa år så en kall vinter väntas  Detta skall du inte acceptera, ta upp det med hyresvärden om det inte blir ändring så skall du be om sänkt hyra om värmen ingår. Ska du låna din mammas element så skriv av din elmätare före innan du sätter på den och sedan efter så du ser vad den förbrukar (står även på elementen så du kan räkna ut förbrukningen x kronor) för det borde du kräva ersättning för mellanskillnaden för den elförbrukningen får du ju betala själv på din elräkning. Ett litet tips bara.
Inga från Närke
19-11-2006, 16:40
CITAT (olgak @ 17-11-2006, 10:39) FÖR KALLT! Någon i bostadsrättsföreningen håller på och mixtrar med detta och när det blir varmare ute så blir det kallare inne  . Tror det är 19-20 grader när jag tycker det är för kallt... Och på kvällen stängs det ner tidigt... Er värme styrs nog av en utomhusgivare (termostat utomhus) och när det är varmare ute stängs det av på en gång men det tar ju faktiskt lite tid innan det märkts i lägenheter eller hus också för den delen om det skall skötas med automatik. Ligger solen på trots att det är kanske minusgrader så känner den av värmen och stänger av pannan. Vi hade utomhusgivare till vår panna men tog bort den för just den effekten blev det som du beskriver. Nu sköter vi det manuellt med chunten eller termostaterna på radiatorerna.
Intressant vad olika uppfattning det finns om lagom... Här varierar temperaturen eftersom veden körs in med skottkärra och vi inte har några ackumulatortankar till vedpannan... Är man mer lat än frusen så kan temperaturen krypa ner mot 16 grader innan man tvingar sig ut..men blir det över 22 grader kan jag inte göra nåt vettigt utan att nästan förgås... Lagom temp skulle jag vilja säga är lite drygt 20...då blir inte nästippen iskall om jag sitter still (har en alldeles utmärkt termostat där...och den stämmer med min elekrtoniska DYRA termometer) och det går fortfarande att göra nytta.. Sover helst i 16- 17 grader...vi har ingen värme på elementet i sovrummet.. Men när det blåser nordanvind så kan här vara 25 grader och ändå fryser jag...för dammråttorna dansar över golvet och det fladdrar i kjolen när jag går i trappen..men jag bor i ett friskt hus
Helen i Skåne
20-11-2006, 00:04
20-21 grader men många ljus och datorer ökar på värmen, tack och lov! I sovrummet, som har stängd dörr på natten, sover vi med öppet fönster annar skulle vi förgås... Dörren måste vara stängd för annars kyls hela huset ut, men aldrig att jag skulle kunna sova med stängt fönster! Det kan bli hur kallt som helst där inne men vi har bra täcken så det är lugnt. Var hemma hos svägerskan i går och det var ca 19 grader och kallt på golvet, byggt direkt på betongplatta, frös som en hund! Sååå skönt att komma hem till värmen igen!!!
Just nu 16,9 grader och det är helt omöjligt att få lagom temperatur i det här huset! Antingen så är det så varmt att vi mår dåligt eller så är det så kallt att man nästan storknar om man inte gör något. Har iaf gjort en brasa nu så jag hoppas det blir lite varmare snart..!
just nu...26 grader inne och ingen värme på
anna_rispan
27-11-2006, 14:20
bor i lägenhet. känns ofta för sval för mig men blir oftast riktigt varm. särskilt om man har två tre gäster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|